Verbrande kleppen komt door een te arm brandstof/lucht mengsel.
Je katalysator vervangen door een holle pijp veranderd daar niets aan.
Echter, als je bij het vervangen van de kat de lambdasonde een opdonder geeft kan het prima dat je kleppen verbranden.
Als je de sonde een mep geeft of er vette rotzooi tegenaan smeert (b.v. WD40 die je mogelijk gebruikt bij het losmaken van de bouten) kan die verkeerde waardes gaan geven.
De lambdasonde wordt door de ECU gebruikt om te bepalen of de verbranding goed is en regel zo nodig de benzine injectie bij (meer of minder) om zo constant goede verbranding te hebben.
Als de sonde verkeerde waarden geeft, stuurt de ECU ook niet goed de injectie aan, waardoor je dus een arm mengsel krijgt, de verbranding te heet is en de kleppen dus verbranden.
De lambdasonde werkt namelijk door verschil in zuurstofgehalte te meten tussen de uitlaatgassen en de buitenlucht. De buitenkant van het dingetje is net zo belangrijk als de binnenkant er van. Vandaar dat het schoon en schadevrij houden van de buitenkant belangrijk is, maar dat schijnen weinig mensen te weten.