kat vervanger

Forumindex Forums Modellen Calibra kat vervanger

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    gupster

hoi ik heb een calibra 2.0 v8 uit 1991

ik heb een vraag over de katalysator
      is het schadelijk voor de motor om een holle pijp te plaatsen ipv een katalysator
      ik hoorde er gemengde verhalen over vooral over verbrande koppen
      maar ben wel benieuwd of het echt schadelijk is voor een 2.0i v8

alvast bedankt

McKaamos
      Deelnemer

Verbrande kleppen komt door een te arm brandstof/lucht mengsel.
        Je katalysator vervangen door een holle pijp veranderd daar niets aan.

Echter, als je bij het vervangen van de kat de lambdasonde een opdonder geeft kan het prima dat je kleppen verbranden.
        Als je de sonde een mep geeft of er vette rotzooi tegenaan smeert (b.v. WD40 die je mogelijk gebruikt bij het losmaken van de bouten) kan die verkeerde waardes gaan geven.
        De lambdasonde wordt door de ECU gebruikt om te bepalen of de verbranding goed is en regel zo nodig de benzine injectie bij (meer of minder) om zo constant goede verbranding te hebben.
        Als de sonde verkeerde waarden geeft, stuurt de ECU ook niet goed de injectie aan, waardoor je dus een arm mengsel krijgt, de verbranding te heet is en de kleppen dus verbranden.

De lambdasonde werkt namelijk door verschil in zuurstofgehalte te meten tussen de uitlaatgassen en de buitenlucht. De buitenkant van het dingetje is net zo belangrijk als de binnenkant er van. Vandaar dat het schoon en schadevrij houden van de buitenkant belangrijk is, maar dat schijnen weinig mensen te weten.

gupster

oke bedankt voor deze reacktie
          dus ik kan met een gerust hart er een kat vervanger plaatsen
          waar zitten die lambdasonde ongeveer bij de calibra 2.0i 8v
          ben ze nog niet tegen gekoken ook al heb ik al de midden demper en einddemper vervangen

McKaamos
          Deelnemer

Die zit zo ongeveer aan het einde van de downpipe/spruitstuk.
            Niet zo gek ver van de flens waar de katalysator pijp aan geschroefd zit.
            Als je WD40 op de bouten spuit, even uitkijken dat het niet op de lambdasonde terecht komt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.