Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Kapotte ruitenwissermotor oorzakelijk verband?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 juli 2014 om 20:26 #17267266AnoniemLid sinds:
1 January 1970Goede avond,
Ik ben op zoek naar een ruitenwissermotor voor de Vectra C.
Ondertussen ééntje 2dehands gevonden.Nu lees ik op verschillende fora, dat het door de Xenon aftermarket kit kan zijn dat de ruitenwissermotor kapot kan gaan (bv bij een Golf 5).
Is dit voor de Vectra C ook het geval?
Ze raden aan om de massa van de Xenon lamp niet aan te sluiten op de voedingskabel van de koplamp, maar wel op de carrosserie.
Ik wil voorkomen om weer een defecte ruitenwissermotor te hebben volgende week.
Alvast bedankt
31 juli 2014 om 20:37 #18245691Hmmmm tja dat is wel heel apart.
Als het puur door de massa komt zouden die op de zelfde massa kabel moeten zitten.
Maar dat blijft een raar verhaal.
Massa is massa. Of de originele afdoende is voor xenon ga ik dan maar gemakshalve vanuit aangezien de bekabeling niet weg fikt.Ik denk persoonlijk een gevalletje domme pech of iemand anders moet me het tegendeel kunnen bewijzen
31 juli 2014 om 20:42 #18245692AnoniemLid sinds:
1 January 1970het internet staat vol over VAG auto’s die met die probleem te kampen hebben.
Ben echt benieuwd of andere Opel rijders hier ook een probleem hebben mee gehad.
Zo ja, Xenon kit er uit en nieuwe ruitenwissermotor er in.mvg
31 juli 2014 om 22:56 #18245693Om een xenon lamp te starten gaat er wel een flinke stoot aan energie door zo’n lamp. En daarmee ook door de massa, maar het zou wel heel raar zijn als alléén die motor er last van zou hebben. Ook al zou die op dezelfde massa zitten wat me overigens ook sterk lijkt.
1 augustus 2014 om 07:13 #18245694Ik heb nog nooit aftermarket xenon aangesloten maar daar zit toch een soort van starter bij.
Als je die massa rechtstreeks aan de carroserie hangt kan natuurlijk nooit geen kwaad. Je carroserie is namelijk 1 groot massa punt.
Ik snap niet goed waardoor een ruitenwissermotor doorbrandt van een massa van je xenon.
Heb toch aardig wat electronica ervaring. Mocht iemand het kunnen verklaren graag!!!!
2 augustus 2014 om 15:39 #18245695tja voor een gasontladings lamp te ontsteken heb je inderdaad hoogspanning nodig.
maar dat zit allemaal ACHTER de ballast.even snel op de website van Pilot gezien dat die lampen iets van 3,5 tot 4 ampère trekken
meeste halogeen lampen zijn allemaal gezekerd op 10A, dus dat lijkt me ook meer dan voldoende.Het meest logische lijkt me toch dat je ruitenwissermotor na 10 jaar gewoon versleten is :roll:
2 augustus 2014 om 15:49 #18245696Origineel Opel ontstekers trekken meer dan 10ampere.
Sloot een keer de originele omega koplampen op mijn Combo-b aan.
Pats pats bijde dimlichtzekeringen eruit.
2x 15A erin toen gingen ze wel mooi aan.verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
2 augustus 2014 om 16:49 #18245697Sommige aftermarket setjes bevelen ook aan om de zekering op te hogen. Ik heb dat zelf niet hoeven doen (nog steeds 10A), maar het komt blijkbaar nog al eens voor dat het wel nodig is
2 augustus 2014 om 17:41 #18245698Nou precies. Alle hoogspannings zaken gebeuren achter de originele bekabeling.
Kan nog steeds geen verband vinden van de massa waardoor een ruitenwisser motor uitfikt.
Of er moet een rare frequentie uit die ballast kastje komen. Maar dan zou niet alleen je ruitenwissermotor problemen geven maar alle electronica.
2 augustus 2014 om 18:02 #18245699wat is een ruitenwissermotor
een relais, spoel, een magneet en een paar koolborstels
daar zitten NIKS geen printplaten, IC’s of weet ik het wat op.daarbij,
zekeringen zijn er om je bedrading te beschermen, als jouw bedrading geschikt is voor 10A, moet je daar maximaal 10A over sturen.
jouw zekering is daarbij het zwakste deel in je stroomkring.
ga je je zekering verhogen, dan wordt iets anders het zwakste deel in je schakeling en fikt het daar door als de stroom te hoog wordt.2 augustus 2014 om 19:15 #18245700Nou zijn er gelukkig wel veiligheidsmarges in de auto bedrading.
Dus van 10 naar 15 ampere zal nog niet meteen problemen geven. Wel ben ik het met je eens dat idd er altijd een zwakke schakel is en dat eigdnlijk de zekering hoort te zijn en niet je bedrading.Maar we dwalen af.
Ff weer ontopic voor de ts.Niemand die iets kan bedenken waarom de massa van aftermarket xenon de ruitenwissermotor kan slopen.
Ik kan het niet verklaren in ieder geval.
2 augustus 2014 om 19:31 #18245701Goedkope aftermarket xenon starters veroorzaken wel vreemde rimpels op de massa soms. Ik had bijvoorbeeld ook een zoem in de radio als ik xenon aan zet. Extra massadraad en zoem is weg. Maar aangezien de ruitewisser geen geavanceerde electronica heeft is de enige manier om deze te verbranden, vastgeroest, geblokeerd, vastgevroren of dergelijke.
2 augustus 2014 om 20:23 #18245702Ja dat bedoel ik dus. Je ecu, radio, instrumentenpaneel etc etc etc zijn vele malen gevoeliger dan een ruitenwissermotor.
7 augustus 2014 om 15:52 #18245703@sw_reijnders wrote:
wat is een ruitenwissermotor
een relais, spoel, een magneet en een paar koolborstels
daar zitten NIKS geen printplaten, IC’s of weet ik het wat op.daarbij,
zekeringen zijn er om je bedrading te beschermen, als jouw bedrading geschikt is voor 10A, moet je daar maximaal 10A over sturen.
jouw zekering is daarbij het zwakste deel in je stroomkring.
ga je je zekering verhogen, dan wordt iets anders het zwakste deel in je schakeling en fikt het daar door als de stroom te hoog wordt.Bij VW dus wel, deze ruitenwissermotoren draaien geen rondjes meer namelijk.
Deze gaan Omhoog, Stoppen, en Gaan achteruit weer terug, dat word weer geregeld via een Print met Juist ja, Software.
Software is gevoelig voor Ruis, dat kan verklaren waarom de wissermotoren kapot gan door goeiekope Xenon setjes.maar gelukkig gaan deze ook al vaak zat kapot op eigen kracht bij de volkswagens, evenals de fijne Continudraaiende Aircopomp welke ook nog eens net als de ruitenwissermotor stervensduur is.
Willem
7 augustus 2014 om 16:34 #18245704Dat laatste klopt. Heb er al 1 versleten op mijn vorige octavia. Maargoed 160k en airco draait altijd mee. Ook in de winter. :o
7 augustus 2014 om 21:40 #18245705Weet ook jiet of je al zo’n Continupomp hebt op je octavia.
Skoda is met dat soort dingen niet altijd up to date.
Maar ik weet nu wel waarom al donker gekleurde 2004 – 2008 golfjes R (32) GT GTI etc met alle 4 de electrische ramen open rijden op een bloedhete dag.
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
7 februari 2015 om 09:58 #18245706Heb het schema van de koplampen bekeken met en zonder xenon.
Met xenon zit er op de aansluit connector op pootje 10 een extra bruine massa draad voor de xenon ballast maar op pootje 1 ook.
Zonder xenon zit er in de lamp een massa doorlussing van grootlicht en dimlicht en zit er op de aansluit connector van de lamp op pootje 10 geen draad alleen op pootje 1
Zelf denk dat hier het probleem in zit heb zelf ook rechts dat de lamp soms uit blijft (met xenonset)
Ga zodra het warmer is dit aanpassen met een extra draad en haal de doorlussing uit de koplamp.Nogmaals dit is het enige verschil wat ik kan vinden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.