Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › kan remcylinder niet terug duwen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 juni 2010 om 14:28 #17221921
Ik ben voor het eerst bezig met remschijven vervangen van achterwielen van mijn zafira.
Om de remklauw weg te kantelen moet ik een beetje afstand creeren tussen blokken en schijf. De schijf is namelijk ingesleten en heeft een “opstaand randje” gekregen. Er is echter geen beweging te krijgen. De cylinder lijkt moervast te zitten. Hoe kan dat? Alles werke perfect! Wat is de beste methode? Met een beetje wringen moeten de blokken toch van de schijf weg te duwen zijn….en stroomt de remvloieistof toch terug naar het voorraadtankje?…..of niet?
mijn wiel ligt er af en ik kan niet verder
1 juni 2010 om 14:39 #17681343Als je de blokken er al uit hebt kan je met een autobandenlichter of dikke schroevendraaier oid de zuiger weer terug duwen.
Door de lange arm van een schroevedraaier wordt het al wat makkelijker.
Moet eigenlijk wel gewoon gaan.
alleen als je je blokken eruit hebt, dan had je al afstand tussen de zuiger en de schijven en ging de klauw er zo af. eigenlijk…Als je de blokken er dus nog niet uit hebt.
Ik steek altijd twee schroevedraaiers door de gaten vd blokken. dan kan je daarmee weer een beetje wrikken tot de blokken eruit zijn.
En dan kan de klauw er weer zo af.1 juni 2010 om 14:53 #17681344ok ik las het even niet zo goed. Je blokken zitten er dus nog in.
Die moet je niet terug proberen te duwen maar gewoon omhoog eruit trekken.
Dan heb je de ruimte die je wil en krijg je zo de klauw eraf.1 juni 2010 om 15:25 #17681345Die moeten gedraait en gedrukt worden (met speciaal gereedschap.)
Ze slijten scheef af doordat de zuiger niet gangbaar is…..voor het indraaien wat wd40 er onder spuiten.En laat de handrem er af bij parkeren…..gewoon in de versnelling wegzetten.
1 juni 2010 om 16:20 #17681346Eigenlijk was het er af krijgen makkelijk, maar een goede beschrijving had geholpen:
1) Begin met het loshalen van de handremkabel.
2) Maak dan de onderste geleidepen los met een dop of ringsleutel, en houdt het draaien van de pen tegen met een steeksleutel. Begin met kleine korte bewegingen, op en neer, zodat de locktite “netjes” kan verpulveren zonder dat de schroefdraad beschadigd raakt.
3) Daarna kan men het deel van de klauw met de remcylinder makkelijk “naar boven” wegdraaien. Daarbij dient de bovenste geleidepen als een soepel gesmeerde rotatieas. Het rubber remslangetje wordt daarbij licht gebogen. De remblokken blijven bij die beweging achter in het nog vast zittende deel deel van de klauw.
4) Nu kan met de blokken verwijderen door ze uit de veren te wringen. De bewegingsrichting is “haaks” weg van de remschijf.Volgende probleem is om de remcylinder ingedrukt te krijgen om plaats te maken voor nieuwe dikke blokken en de nieuwe dikke schijf. Dat schijnt te moeten met een “daaiende druk beweging” en een speciaal tool. Ik ga maar een nieuw topic openen want zo’n tool heb ik niet.
Ik kom er wel alle begin is moeilijk
2 juli 2010 om 08:30 #17681347tooltje is easy men neme een oude lijmtang formaat niet te groot, in je remcilinder cupje zit een tandje. Dit tandje neem je over op het voetje van je lijmtang. Dan heb jij je tooltje om alles terug te draaien. (bron: internet)
Want je krijgt hem niet terug geduwd omdat er een wormwiel achter zit. dus je moet wel draaien. Echter weet ik nu niet meer of je nu linksom of rechtsom moet draaien….
Maar daar weet iemand hier vast en zeker wel een aanvulling op?
2 juli 2010 om 17:38 #17681348Volgens mij was dat rechtsom en oppassen dat je je stofhoes tegelijkertijd niet molt!
Tenminste als je dit met een tang op de rand v/d zuiger pakt om hem te draaien.
Dit had ik nl. gehad en dan kan je meteen een nieuwe klauw kopen (hoef je hem meteen
niet meer in te draaien , dat wel natuurlijk)
gr Marcel3 juli 2010 om 15:07 #17681349je hebt ook complete setjes bij de Brezan mocht je zelf niet zo heel erg crea bea zijn natuurlijk :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.