Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › kan ik zo het koppel verhogen van mijn rekord
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 oktober 2011 om 05:05 #17242595
eigenlijk wil ik alleen een anderen automaatbak met
koppelomvormer om het koppel van mijn auto te verhogen
lukt dat met alleen een bak
ik denk dan aan een senator 3.0 automaatbak maar past deze op een rekord 2.0 automaat uit 1983
ik heb een senator boekje en daar heeft een 3.0 een koppel
van 248 nm de mijne is 160 nm25 oktober 2011 om 05:55 #17931684Volgens mij heeft koppel alleen maar te maken met vermogen van je motor. Met een andere bak krijg je andere overbrengingen, die gunstiger of juist ongunstiger uit zullen pakken in acceleratie en/of verbruik. Het koppel van je motor zal daardoor niet toenemen.
Alleen de bak uit een 3 liter kan veel meer koppel aan, dwz hij kan veel meer krachten aan.25 oktober 2011 om 08:37 #17931685Klopt, het koppel levert de motor en Niet de bak.
Denk zelfs als je dat gaat doen dat je minder vermogen en koppel hebt, omdat de overbrengverhoudingen anders zijn dan van een 4 cilinder.
GEEN AANRADER!Motor met turbo of een 6 cil. hebben meer koppel/vermogen, dat is de enige manier om meer te krijgen, helaas voor jou cornell :wors
25 oktober 2011 om 11:12 #17931683@noci wrote:
Klopt, het koppel levert de motor en Niet de bak.
Denk zelfs als je dat gaat doen dat je minder vermogen en koppel hebt, omdat de overbrengverhoudingen anders zijn dan van een 4 cilinder.
GEEN AANRADER!Motor met turbo of een 6 cil. hebben meer koppel/vermogen, dat is de enige manier om meer te krijgen, helaas voor jou cornell :wors
niet de enige manier… d.m.v. opvoeren van de huidige motor kun je ook meer koppel krijgen.
dubbele webers bijvoorbeeld.
25 oktober 2011 om 11:25 #17931686Dat kan ook nog, had mij reactie anders moeten vermelden!
Bedankt voor de aanvulling Christian :thumb25 oktober 2011 om 12:44 #17931687punt 2 is natuurlijk of je dat wilt. opvoeren is vaak erg duur. vooral als het goed merkbaar moet zijn.
wat dat betreft is een 6 pitter wel weer het beste ;)
25 oktober 2011 om 12:58 #17931688heren bedankt voor de informatie
ik denk dat we volgend jaar maar weer net als dit jaar met het zelfde koppel en caravan
op vakantie gaan het ging verder prima het duurd alleen iets langer maar het is toch vakantie dan
mvg cornell 125 oktober 2011 om 17:35 #17931689Mmmm in de regel….
Zonder dat der direct weer iemand reageert van die of die motor is het niet zo…In de regel zijn motoren die koppel moeten leveren lange slag motoren denk bv eens aan tractoren vrachtwagens enz.
Jou en mijn serie CIH blok 20s/e 19s/e 30s/e 28e/s hebben allemaal een slag van 69,8mm en een boring die veel groter is..
Als je naar bv een 2.4 kijk is de boring hetzelfde als een 2-3liter blok nl 95mm alleen door de slag te vergroten krijg je een motor die van onderuit veel sterker is als 69,8mm slag blok..
Daarom,als je koppel wilt zou ik zeggen neem een 2.2 of een 2.4 die zijn van onderuit wat sterker als een gewoon 69,8mm blok,een 30E heeft wel meer koppel maar is onderin ook maar een zwak ding,dwz pas vanaf de 3000rpm wil een 30E pas echt goed gaan beginnen.
25 oktober 2011 om 17:56 #17931690Oftewel; draaaimoment(koppel)=kracht x arm
26 oktober 2011 om 18:43 #17931691achteras van een 1900 monteren, die heeft een kortere verhouding zodat snelheid in kracht word omgezet en je dus makkelijker iets kan trekken zonder dat je snelheid afzakt.
je toerental gaat wel wat omhoog gaan en daardoor ook je verbruik.grtz ziggy
31 oktober 2011 om 19:35 #17931692geachte heren
ik heb toch nog wel een vraag over het plaatsen van een 4traps automaatbak
kan dit wel en levert dit een lager verbruik op en een stilleren auto en heeft dit nog effect
op het koppel31 oktober 2011 om 20:39 #17931693aan het koppel doet dat niets, aan je verbruik gaat dit wel wat doen als de vier een overdrive is.
maar als het om iets te trekken is gaat het niets helpen integendeel omdat een overdrive kracht in snelheid omzet en da’s dan het tegenovergestelde van wat je nodig hebt.je kan nooit meer koppel of pk’s aan je achterwielen hebben dan dat je motor levert.
grtz ziggy
31 oktober 2011 om 21:32 #17931694beste ziggy
zeg je dan eigenlijk dat als ik dat doe voor het verbruik
ik wel kracht ga verliezen bij het trekken van mijn caravan
want dan is het dus een verkeerde keus
mvg cornell131 oktober 2011 om 21:53 #17931695weet niet of het bij een automaat zo is maar bij een manuele versnellingsbak is de extra versnelling een overdrive waarin je weinig kracht hebt, dit is een versnelling die niet bedoeld is om op te trekken maar om bij autostraderitten het toerental te verlagen en zo het verbruik en de sleet te minderen.
met een caravan erachter ga je waarschijnlijk in de overdrive gewoon terug afzakken.grtz ziggy
31 oktober 2011 om 22:38 #17931696te verlagen en zo het verbruik
Heb sinds een tijdje een 4 traps achter mijn 3.0E.
Op LPG blijft hij 1 op 5.5 rijden.
Dit is niet zuiniger dan met de standaard 3 traps.Wel is het mooi dat hij bij 120 km/u eerst 3600 toeren maakte en nu 2400 toeren.
31 oktober 2011 om 23:47 #17931697Koppel komt van je krukas af van de explosies boven de zuigerbodem…Mede door de boring en slag en aantal cil word het koppel bepaald..
Welke en achteras enz beinvloeden het koppel niet dwz,je motor maakt het koppel en je aandrijflijk maak de overbrenging dwz…je kunt heel snel rijden en zowat niet geen optrek kracht hebben of je kunt een relatief lage topsnelheid hebben met veel trekkracht..
Maar de het afgegeven koppel aan de drukas kun je niet veranderen…
Als je echt dingen wilt trekken neem dan een motor met veel inhoud en een lange slag…
Al hang je een kort gegearde (1:1 hoogste gang bv) bak met korte achteras aan je motor zul je nog merken dat als je overschakeld de motor bij bepaalde toerentallen terug valt,vanwege het gebrek aan koppel..
Neem je dezelfde setup kwa aandrijflijn met bv een 4cil CIH 20E (110pk) vs een 2.2E (115pk) merk je gewoon dat die 200cc gewoon veel meer zijn als 5pk..
29 december 2011 om 20:45 #17931698welke motor zit er nu in ?
29 december 2011 om 23:45 #17931699@kywieman wrote:
te verlagen en zo het verbruik
Heb sinds een tijdje een 4 traps achter mijn 3.0E.
Op LPG blijft hij 1 op 5.5 rijden.
Dit is niet zuiniger dan met de standaard 3 traps.Wel is het mooi dat hij bij 120 km/u eerst 3600 toeren maakte en nu 2400 toeren.
Als die van jou 1 op 5,5 rijd op gas zou ik toch eens je gas instalatie nakijken en of je ontsteking, ik rij met gemak 1 op 8,5 en ik geef echt wel gas. 140 / 150 km/u op de snelweg.
denk dat er toch iets niet goed staat afgesteld bij die van jou.24 januari 2012 om 14:05 #17931700Als die van jou 1 op 5,5 rijd op gas zou ik toch eens je gas instalatie nakijken en of je ontsteking, ik rij met gemak 1 op 8,5 en ik geef echt wel gas. 140 / 150 km/u op de snelweg.
denk dat er toch iets niet goed staat afgesteld bij die van jou.Heb je dan een 3.0E (dus geen C3.0NE of SE) met 4 traps automaat?
Nu staat me verdamper wel op 2.5 CO om de kleppen wat te ontzien.
24 januari 2012 om 22:01 #17931701Ja een 3.0E met een 4 bak automaat met gas injectie.
CO staat bij mij stationair op 2%.
bij 3000 toeren niet gemeten.25 januari 2012 om 11:28 #17931702Gas injectie? Dus geen verdamper met lpg mengstuk in het luchtfilterhuis?
Doe nu als ik 120 rij in de 4e versnelling zet ik hem handmatig (met knopje) in de 3e versnelling en dan trek ik door.
Heb het gevoel dat hij nu wel iets zuiniger is.25 januari 2012 om 11:38 #17931703Wel verdamper, gasdamp op elke cilinder apart ingespoten. ( soort injectie ! )
Nee geen mengstuk op luchtfilterhuis.
Geen last van Back Fire en rijd zuiniger.25 januari 2012 om 12:04 #17931704Ja dat ik kan ik me wel voorstellen maar dat systeem heb ik niet en vandaar dus ook het verschil in verbruik.
Dat is na mijn weten precies het zelfde met benzine inspuiting en carburateur.
Inspuiting is zuiniger en krachtiger in vergelijking met een carburateur.Maar eens informeren bij de gasboer wat zoon systeem gaat kosten.
:wors
25 januari 2012 om 21:28 #17931705ik was 1300 euro kwijt voor de complete installatie, incl inbouwen en kenteken wijzigen.
Maar ik vindt het niet zo netjes ingebouwd :hmmz26 januari 2012 om 09:35 #17931706Okay volgens mij kan ik mijn verdamper die ik nu heb niet gebruiken voor injectie.
Maar ga morgen overleggen met de LPG inbouw station. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.