kan ik zo het koppel verhogen van mijn rekord

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD kan ik zo het koppel verhogen van mijn rekord

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242595
    cornell1
      Lid sinds:
      22 September 2011

      eigenlijk wil ik alleen een anderen automaatbak met
      koppelomvormer om het koppel van mijn auto te verhogen
      lukt dat met alleen een bak
      ik denk dan aan een senator 3.0 automaatbak maar past deze op een rekord 2.0 automaat uit 1983
      ik heb een senator boekje en daar heeft een 3.0 een koppel
      van 248 nm de mijne is 160 nm

      #17931684
      rinus de boer
        Lid sinds:
        2 July 2004

        Volgens mij heeft koppel alleen maar te maken met vermogen van je motor. Met een andere bak krijg je andere overbrengingen, die gunstiger of juist ongunstiger uit zullen pakken in acceleratie en/of verbruik. Het koppel van je motor zal daardoor niet toenemen.
        Alleen de bak uit een 3 liter kan veel meer koppel aan, dwz hij kan veel meer krachten aan.

        #17931685
        noci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 March 2010

          Klopt, het koppel levert de motor en Niet de bak.
          Denk zelfs als je dat gaat doen dat je minder vermogen en koppel hebt, omdat de overbrengverhoudingen anders zijn dan van een 4 cilinder.
          GEEN AANRADER!

          Motor met turbo of een 6 cil. hebben meer koppel/vermogen, dat is de enige manier om meer te krijgen, helaas voor jou cornell :wors

          #17931683
          Christian-tsx
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 May 2008

            @noci wrote:

            Klopt, het koppel levert de motor en Niet de bak.
            Denk zelfs als je dat gaat doen dat je minder vermogen en koppel hebt, omdat de overbrengverhoudingen anders zijn dan van een 4 cilinder.
            GEEN AANRADER!

            Motor met turbo of een 6 cil. hebben meer koppel/vermogen, dat is de enige manier om meer te krijgen, helaas voor jou cornell :wors

            niet de enige manier… d.m.v. opvoeren van de huidige motor kun je ook meer koppel krijgen.

            dubbele webers bijvoorbeeld.

            #17931686
            noci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 March 2010

              Dat kan ook nog, had mij reactie anders moeten vermelden!
              Bedankt voor de aanvulling Christian :thumb

              #17931687
              Christian-tsx
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 May 2008

                punt 2 is natuurlijk of je dat wilt. opvoeren is vaak erg duur. vooral als het goed merkbaar moet zijn.

                wat dat betreft is een 6 pitter wel weer het beste ;)

                #17931688
                cornell1
                  Lid sinds:
                  22 September 2011

                  heren bedankt voor de informatie
                  ik denk dat we volgend jaar maar weer net als dit jaar met het zelfde koppel en caravan
                  op vakantie gaan het ging verder prima het duurd alleen iets langer maar het is toch vakantie dan
                  mvg cornell 1

                  #17931689
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    Mmmm in de regel….
                    Zonder dat der direct weer iemand reageert van die of die motor is het niet zo…

                    In de regel zijn motoren die koppel moeten leveren lange slag motoren denk bv eens aan tractoren vrachtwagens enz.

                    Jou en mijn serie CIH blok 20s/e 19s/e 30s/e 28e/s hebben allemaal een slag van 69,8mm en een boring die veel groter is..

                    Als je naar bv een 2.4 kijk is de boring hetzelfde als een 2-3liter blok nl 95mm alleen door de slag te vergroten krijg je een motor die van onderuit veel sterker is als 69,8mm slag blok..

                    Daarom,als je koppel wilt zou ik zeggen neem een 2.2 of een 2.4 die zijn van onderuit wat sterker als een gewoon 69,8mm blok,een 30E heeft wel meer koppel maar is onderin ook maar een zwak ding,dwz pas vanaf de 3000rpm wil een 30E pas echt goed gaan beginnen.

                    #17931690
                    bettus accu
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 March 2009

                      Oftewel; draaaimoment(koppel)=kracht x arm

                      #17931691
                      deziggy
                        Lid sinds:
                        3 January 2006

                        achteras van een 1900 monteren, die heeft een kortere verhouding zodat snelheid in kracht word omgezet en je dus makkelijker iets kan trekken zonder dat je snelheid afzakt.
                        je toerental gaat wel wat omhoog gaan en daardoor ook je verbruik.

                        grtz ziggy

                        #17931692
                        cornell1
                          Lid sinds:
                          22 September 2011

                          geachte heren
                          ik heb toch nog wel een vraag over het plaatsen van een 4traps automaatbak
                          kan dit wel en levert dit een lager verbruik op en een stilleren auto en heeft dit nog effect
                          op het koppel

                          #17931693
                          deziggy
                            Lid sinds:
                            3 January 2006

                            aan het koppel doet dat niets, aan je verbruik gaat dit wel wat doen als de vier een overdrive is.
                            maar als het om iets te trekken is gaat het niets helpen integendeel omdat een overdrive kracht in snelheid omzet en da’s dan het tegenovergestelde van wat je nodig hebt.

                            je kan nooit meer koppel of pk’s aan je achterwielen hebben dan dat je motor levert.

                            grtz ziggy

                            #17931694
                            cornell1
                              Lid sinds:
                              22 September 2011

                              beste ziggy
                              zeg je dan eigenlijk dat als ik dat doe voor het verbruik
                              ik wel kracht ga verliezen bij het trekken van mijn caravan
                              want dan is het dus een verkeerde keus
                              mvg cornell1

                              #17931695
                              deziggy
                                Lid sinds:
                                3 January 2006

                                weet niet of het bij een automaat zo is maar bij een manuele versnellingsbak is de extra versnelling een overdrive waarin je weinig kracht hebt, dit is een versnelling die niet bedoeld is om op te trekken maar om bij autostraderitten het toerental te verlagen en zo het verbruik en de sleet te minderen.
                                met een caravan erachter ga je waarschijnlijk in de overdrive gewoon terug afzakken.

                                grtz ziggy

                                #17931696
                                kywieman
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  20 February 2009

                                  te verlagen en zo het verbruik

                                  Heb sinds een tijdje een 4 traps achter mijn 3.0E.
                                  Op LPG blijft hij 1 op 5.5 rijden.
                                  Dit is niet zuiniger dan met de standaard 3 traps.

                                  Wel is het mooi dat hij bij 120 km/u eerst 3600 toeren maakte en nu 2400 toeren.

                                  #17931697
                                  GSE
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 August 2006

                                    Koppel komt van je krukas af van de explosies boven de zuigerbodem…Mede door de boring en slag en aantal cil word het koppel bepaald..

                                    Welke en achteras enz beinvloeden het koppel niet dwz,je motor maakt het koppel en je aandrijflijk maak de overbrenging dwz…je kunt heel snel rijden en zowat niet geen optrek kracht hebben of je kunt een relatief lage topsnelheid hebben met veel trekkracht..

                                    Maar de het afgegeven koppel aan de drukas kun je niet veranderen…

                                    Als je echt dingen wilt trekken neem dan een motor met veel inhoud en een lange slag…

                                    Al hang je een kort gegearde (1:1 hoogste gang bv) bak met korte achteras aan je motor zul je nog merken dat als je overschakeld de motor bij bepaalde toerentallen terug valt,vanwege het gebrek aan koppel..

                                    Neem je dezelfde setup kwa aandrijflijn met bv een 4cil CIH 20E (110pk) vs een 2.2E (115pk) merk je gewoon dat die 200cc gewoon veel meer zijn als 5pk..

                                    #17931698
                                    lucas
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      13 April 2005

                                      welke motor zit er nu in ?

                                      #17931699
                                      noci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        26 March 2010

                                        @kywieman wrote:

                                        te verlagen en zo het verbruik

                                        Heb sinds een tijdje een 4 traps achter mijn 3.0E.
                                        Op LPG blijft hij 1 op 5.5 rijden.
                                        Dit is niet zuiniger dan met de standaard 3 traps.

                                        Wel is het mooi dat hij bij 120 km/u eerst 3600 toeren maakte en nu 2400 toeren.

                                        Als die van jou 1 op 5,5 rijd op gas zou ik toch eens je gas instalatie nakijken en of je ontsteking, ik rij met gemak 1 op 8,5 en ik geef echt wel gas. 140 / 150 km/u op de snelweg.
                                        denk dat er toch iets niet goed staat afgesteld bij die van jou.

                                        #17931700
                                        kywieman
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          20 February 2009

                                          Als die van jou 1 op 5,5 rijd op gas zou ik toch eens je gas instalatie nakijken en of je ontsteking, ik rij met gemak 1 op 8,5 en ik geef echt wel gas. 140 / 150 km/u op de snelweg.
                                          denk dat er toch iets niet goed staat afgesteld bij die van jou.

                                          Heb je dan een 3.0E (dus geen C3.0NE of SE) met 4 traps automaat?

                                          Nu staat me verdamper wel op 2.5 CO om de kleppen wat te ontzien.

                                          #17931701
                                          noci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            26 March 2010

                                            Ja een 3.0E met een 4 bak automaat met gas injectie.
                                            CO staat bij mij stationair op 2%.
                                            bij 3000 toeren niet gemeten.

                                            #17931702
                                            kywieman
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              20 February 2009

                                              Gas injectie? Dus geen verdamper met lpg mengstuk in het luchtfilterhuis?

                                              Doe nu als ik 120 rij in de 4e versnelling zet ik hem handmatig (met knopje) in de 3e versnelling en dan trek ik door.
                                              Heb het gevoel dat hij nu wel iets zuiniger is.

                                              #17931703
                                              noci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                26 March 2010

                                                Wel verdamper, gasdamp op elke cilinder apart ingespoten. ( soort injectie ! )
                                                Nee geen mengstuk op luchtfilterhuis.
                                                Geen last van Back Fire en rijd zuiniger.

                                                #17931704
                                                kywieman
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  20 February 2009

                                                  Ja dat ik kan ik me wel voorstellen maar dat systeem heb ik niet en vandaar dus ook het verschil in verbruik.
                                                  Dat is na mijn weten precies het zelfde met benzine inspuiting en carburateur.
                                                  Inspuiting is zuiniger en krachtiger in vergelijking met een carburateur.

                                                  Maar eens informeren bij de gasboer wat zoon systeem gaat kosten.

                                                  :wors

                                                  #17931705
                                                  noci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    26 March 2010

                                                    ik was 1300 euro kwijt voor de complete installatie, incl inbouwen en kenteken wijzigen.
                                                    Maar ik vindt het niet zo netjes ingebouwd :hmmz

                                                    #17931706
                                                    kywieman
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      20 February 2009

                                                      Okay volgens mij kan ik mijn verdamper die ik nu heb niet gebruiken voor injectie.
                                                      Maar ga morgen overleggen met de LPG inbouw station.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.