Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Kan ik op een x20xev zonder aanpassingen een turbo zetten ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 september 2012 om 01:24 #17252401
Mijn Omega B Caravan met x20xev blok loopt na wat kleine aanpassingen als een zonnetje.
Maar ff wat meer pk’s zijn wel lekker.
Nu ben ik van plan om een turbo te monteren op de standaard motor maar ik ben bang dat ik dan niet meer dan 0.5 bar kan blazen.
Moet ik kortere drijfstangen en andere zuigers monteren?
Zijn er meer internals die er gewijzigd moeten worden ?
Tevens heb ik op een Engels forum gelezen dat een z20let spruit en turbo op de x20xev passen klopt dit ?Kortom wat moet ik doen om mijn x20xev goed en veilig om te bouwen naar een turbo en hoeveel paarden zitten er dan ongeveer onder de kap?
30 september 2012 om 05:48 #18067665De trubos van de Let LEH LER LEL passen allemaal plug en play. Je moet enkel een gat boren voor de olieretour. Olieaanvoer is al aanwezig op je blok.
Lage druk zonder zuigers te vervangen klopt wil je op hogere druk rijden moet je je zuigers aanpassen.
Drijfstangen is niet noodzakelijk. Maar de meesten raden het wel aan. Vraag me regelmatig af waarom omdat deze namlijk iedentiek zijn aan die van de eerste let motoren.30 september 2012 om 06:26 #18067666Wat is je extra vermogen dan? Zit standaard op 137pk.
Moet je ook nog een chip laten aanpassen lijkt mij?
Greetz Emiel
2 oktober 2012 om 17:51 #18067667Drijfstangen van een xev/xer zijn zoiezo anders als van een let oid
Zijn zwakker en vinden de std 160pk van een xer soms al teveelOftewel een x20xet bouwen is vrijwel onmogelijk met std internals
2 oktober 2012 om 19:25 #18067668205 pk, inclusief 2 jaar garantie:
http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Turbolader-Systeme/Turbo-System-zum-Nachruesten/Turbolader-System-Light-Edition/Opel/Omega-B:::7_64_3560_309_4315_5130.html245 pk, inclusief 2 jaar garantie:
http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Turbolader-Systeme/Turbo-System-zum-Nachruesten/Turbolader-System-Maxi-Edition/Opel/Omega-B:::7_64_3560_308_307_5129.htmlDetails staan erbij, dus is met standaard internals..
En gelijk een RVS sportuitlaat van uitlaatspruitstuk, via race katalysator tot en met achterdemperHeb het zelf met een Z22SE laten doen bij dit bedrijf, is toppertje ;)
Gr,
The Duke2 oktober 2012 om 19:54 #18067669lol
kijk naar die bedragendaar koop je n complete C/Z20let voor, en als je n handige beunhaas bent hang je m er zelf in
een z22se is n totaal andere motor en die hebben standaard een lagere compressie ( in sommige landen zelfs std met compressor geleverd )
7 oktober 2012 om 15:19 #18067657Hoeveel bar zou ik kunnen persen zonder dat mijn zuigers of drijfstangen geboren worden en hun leven kiezen buiten de x20xev?
7 oktober 2012 om 15:22 #18067655Ik heb een week lang met “turbo” rondgereden in vermogen maakte het niets uit!
Hierna heb ik het stickertje maar weer verwijderd van de achterklep :wub7 oktober 2012 om 15:23 #18067656druk er toch een v6 in als je meer vermogen wilt
voor 500 heb je al een complete omega 3.0 v6
over bouwen en klaar7 oktober 2012 om 15:27 #18067654@syl-astra wrote:
druk er toch een v6 in als je meer vermogen wilt
voor 500 heb je al een complete omega 3.0 v6
over bouwen en klaarzit er zo in dan heb je een winst van 70/80 PK ( 211 )
7 oktober 2012 om 16:38 #18067649True…en geen omkeuring: ommie is al standaard geleverd :wors
7 oktober 2012 om 16:41 #18067648@TWA wrote:
True…en geen omkeuring: ommie is al standaard geleverd :wors
nou je moet wel ff keuren hoor maar das maar een paar tientjes
7 oktober 2012 om 18:23 #18067642Nope…alleen belasting laten weten…
Minder dan 40% winst aan vermogen, dus niet nodig
7 oktober 2012 om 20:34 #18067652@TWA wrote:
Nope…alleen belasting laten weten…
Minder dan 40% winst aan vermogen, dus niet nodig
dat maakt niet uit
ik heb een astra omgebouwd van c20xe 150 pk na c25xe 170 pk
je gaat dan van 4 cilinder na 6 cilinder en moet dan keuren hoor
ander krijg je weer gelul als ze je aan houden met oom agent
en voor 50 euro bespaar je je zelf een hoop ellende7 oktober 2012 om 20:34 #18067651@TWA wrote:
Nope…alleen belasting laten weten…
Minder dan 40% winst aan vermogen, dus niet nodig
Je gaat van 4 naar 6 pitter, dus zal dit zeker moeten laten keuren…
9 oktober 2012 om 05:48 #18067664Een mv6 3.0 op een 2.0 bak??
En het omhangen van het blok is best wel een tegenvaller vanuit je rolstoel.
Maar het is inderdaad +- 70 pk winst op een goedkope manier zonder een blok op te fokken :thumb9 oktober 2012 om 11:31 #18067663het ombouwen naar turbo lijkt mee ook geen pretje vannuit een rolstoel
9 oktober 2012 om 20:04 #18067660Nee is zeker niet makkelijk, maar met hulp van een leek wel te doen.
Een Mv6 is echter een heel ander verhaal.
Maar ik hou het bij de x20xev hij loopt perfect en heeft net een ton gelopen.
Wat ik wil bereiken is dat ik soepeler door het hele toeren gebied loopt.
Vanaf 4000 naar 6500 loopt niet lekker door. :puke9 oktober 2012 om 21:42 #18067659Wat voor elke motor geldt, de overlap van inlaatspruitstuk>pakking>kop vloeiend maken.
Waar de pakking over het gat heen komt, pakking wegknippen.
Waar de pakking te ruim is, dus dat het metaal van het spruitstuk/kop zichtbaar wordt, metaal voorzichtig weghalen met een dremel, of laten doen.11 oktober 2012 om 13:50 #18067647Ik heb me tot 2 jaar geleden bezig gehouden met Honda motoren tunen.
Dus aan kennis en ervaring ontbreekt het niet maar Honda motoren aanpassen,poorten en flowen is vanaf de basis al goed te doen.
Bij Opel (GM) heb ik de indruk dat de motoren vanaf de basis minder tolerantie hebben.
Maar je hebt gelijk de flow verbeteren is eigenlijk een makkelijke manier waarmee je ongestraft de motor wat meer souplesse te geven doordat deze makkelijker kan ademen. Dit zal ook zeker met dit blok gaan gebeuren.
Maar zoals ik al aangaf mijn idee is om een turbo te monteren maar ik wil tot +- 200 p.k. gaan en denk daarbij aan een turbo druk van 0.5 tot 0.8 bar maar de antwoorden over de mogelijkheden met standaard internals lopen nogal uiteen.
Heeft een x20xev echt zo weinig tolerantie dat je hem standaard niet kunt boosten ? :hmmz11 oktober 2012 om 13:59 #18067646Volgens mij zijn de standaard spruitstukken de grootste bottleneck, maar zoek maar eens een 4-1 spruitstuk voor de Omega…..
11 oktober 2012 om 14:15 #18067645er zijn misschien van een andere opel 2.0 motor passende zuigers die je compressie verlagen
anders zou ik niet boven de 0.5 bar durven gaan11 oktober 2012 om 15:13 #18067644Het uitlaatspruitstuk is gietijzer en houdt teveel warmte vast en dit belemmerd de flow.
Dus het aanpassen is een must!
Maar een goede turbo spruit heb ik nog niet gezien.
Alles lijkt gietijzer te zijn of het nou een standaard spruit of een turbo spruit is.
Iedere monteur weet toch dat een snelle en onbelemmerde warmte afvoer van de motor en vooral het uitlaat gedeelte een pré is.
Wie weet waar ik een plug & play turbo spruit vandaan kan halen laat het me weten anders zou ik een flans moeten bestellen bij M-Tech en er één moeten laten maken en dat is erg prijzig!
En zoals “trashmetal” al aangeeft zijn er zuigers uit een ander type blok te gebruiken om de compressie te verlagen?
Als laatste zijn de drijfstangen nu wel of niet sterk genoeg om er druk op te zetten.??12 oktober 2012 om 09:46 #18067662misschien een spaghettispruitstuk van ebay kopen en dat omlassen naar turbo spruitstuk
als de drijfstangen indd het zelfde zijn als een let zou ik me daar niet druk om maken
op sites als opelinfos.de en opeloem.com kun je onderdelen uit verschillende blokken vergelijken12 oktober 2012 om 10:23 #18067661Krukas en drijfstangen van de x20xev zijn meer dan sterk genoeg. Drijfstangen van de z20let zijn bij de eerste modellen gewoon gelijk.
denk dat je moet beginnen met 0.4 bar ik reed met 0.6 bar op een xer en nog wat andere aanpassingen was goed voor 315 pk. Gebruikte hiervoor de turbo van een let. zonder de electrische boostcontroller, maar met een meganische. Bij mij is er 1 drijfstang inderdaad gebroken (maar dit kwam doordat ik de drijfstanglagers had vervangen en niet de bouten van de drijfstangen, maar deze had behouden waardoor dus 1 bout is gebroken)Verder nooit problemen gehad ben wel begonnen op 0.4 bar en een ecu remap en liep toen al als een tiet. Kun je wel rond en nabij de 200 pk komen met een turbo en group a pijpje en remap injectoren van een let of leh.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.