Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › kadett gsi schakelt niet gelijk in 5e versnelling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 oktober 2014 om 18:57 #17268576
Beste,
Mijn kadet gsi c2.0xe heeft een schakel probleem. Achteruit en 1 t/m 4 gaat prima, maar zodra ik wil doorschakelen naar 5 geeft hij problemen.
Als ik hem in de 5 wil zetten dan schiet hij naar de 3. De enige mogelijkheid om de auto in de 5e versnelling te krijgen, is de koppeling intrappen en wachten totdat de auto helemaal terug in toeren is gelopen. Pook hebben we goed afgesteld dus verwacht niet dat dat het probleem is (overige versnellingen gaan prima)
Iemand een idee?
13 oktober 2014 om 20:18 #18257055kraakt hij ook met het naar vijf schakelen zoja dan is de singromes ring kapot
13 oktober 2014 om 20:24 #18257056Nee, geen gekraak bij het schakelen, zodra hij weer terug in toeren is kan ik hem gewoon in de 5 duwen zonder bijgeluiden.
13 oktober 2014 om 20:32 #18257057ruimte op het schakelmechaniek
de kruiskoppeling op de bak
14 oktober 2014 om 04:58 #18257058Bedankt!
14 oktober 2014 om 06:34 #18257059denk ik ook ja, ik was de 1 en 2 kwijt, bij mij was het dus ook dat blokje net voor de bak.
heb die spiltpen er uit getrokken en er een boutje met moertje er door heen gedaan en nog geen last weer gehad19 oktober 2014 om 21:47 #18257060Je kan voor minder dan een tientje de meeste schakelmechaniek delen nieuw kopen in een zakje in Engeland. Dat is dan wel voor E2, de E1 had de pook door de vloer, en dat is heel andere koek. Het enige wat niet in dat kitje zit zijn de bussen voor het hoofdscharnierpunt, maar die weet ik ook wel te vinden. Mijn mechaniek heeft daarmee echt nul komma niks speling meer, en dat scheelt een hoop!
Verder kan er in de bak nog wel eea mis zijn, je zou de plug van de 5e versnelling er eens uit kunnen trekken en de kogel en veer kunnen checken, hoewel dat niet logisch is dat het dan met de toeren samenhangt. Andere oorzaak zouden de synchromesh ringen kunnen zijn zoals genoemd, dat is wel degelijk toeren gerelateerd. Om dit te controleren zou je eens ter controle ouderwets moeten dubbelclutchen. Jawel, velen zullen dit begrip niet meer kennen, maar voor de tijd van de uitvinding van de synchromesh moest je om te schakelen twee keer de koppeling intrappen en op laten komen, lees maar eens op google wat dubbelclutchen inhoudt…
De 5 is makkelijk bij te komen eventueel voor verdere controles, hij zit gelijk achter de zijdeksel namelijk. Het zou namelijk ook best kunnen dat er een beschadigd tandwiel in de bak zit, hoeft niet eens van de vijf zelf te zijn, maar als er een brokje van een tand in ligt kan dit vanalles veroorzaken natuurlijk.
Succes!
24 oktober 2014 om 13:33 #18257061Double clutch & tussen gas geven :) dat is inderdaad ouderwets schakelen :agent
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.