kadett gsi schakelt niet gelijk in 5e versnelling

Forumindex Forums Modellen Kadett kadett gsi schakelt niet gelijk in 5e versnelling

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Blackbull
    Deelnemer

Beste,

Mijn kadet gsi c2.0xe heeft een schakel probleem. Achteruit en 1 t/m 4 gaat prima, maar zodra ik wil doorschakelen naar 5 geeft hij problemen.

Als ik hem in de 5 wil zetten dan schiet hij naar de 3. De enige mogelijkheid om de auto in de 5e versnelling te krijgen, is de koppeling intrappen en wachten totdat de auto helemaal terug in toeren is gelopen. Pook hebben we goed afgesteld dus verwacht niet dat dat het probleem is (overige versnellingen gaan prima)

Iemand een idee?

motormuis012
      Deelnemer

kraakt hij ook met het naar vijf schakelen zoja dan is de singromes ring kapot

Blackbull
        Deelnemer

Nee, geen gekraak bij het schakelen, zodra hij weer terug in toeren is kan ik hem gewoon in de 5 duwen zonder bijgeluiden.

theunm

ruimte op het schakelmechaniek

de kruiskoppeling op de bak

Blackbull
            Deelnemer

Bedankt!

soepkiepe
              Deelnemer

denk ik ook ja, ik was de 1 en 2 kwijt, bij mij was het dus ook dat blokje net voor de bak.
                heb die spiltpen er uit getrokken en er een boutje met moertje er door heen gedaan en nog geen last weer gehad

Vinci
                Deelnemer

Je kan voor minder dan een tientje de meeste schakelmechaniek delen nieuw kopen in een zakje in Engeland. Dat is dan wel voor E2, de E1 had de pook door de vloer, en dat is heel andere koek. Het enige wat niet in dat kitje zit zijn de bussen voor het hoofdscharnierpunt, maar die weet ik ook wel te vinden. Mijn mechaniek heeft daarmee echt nul komma niks speling meer, en dat scheelt een hoop!

Verder kan er in de bak nog wel eea mis zijn, je zou de plug van de 5e versnelling er eens uit kunnen trekken en de kogel en veer kunnen checken, hoewel dat niet logisch is dat het dan met de toeren samenhangt. Andere oorzaak zouden de synchromesh ringen kunnen zijn zoals genoemd, dat is wel degelijk toeren gerelateerd. Om dit te controleren zou je eens ter controle ouderwets moeten dubbelclutchen. Jawel, velen zullen dit begrip niet meer kennen, maar voor de tijd van de uitvinding van de synchromesh moest je om te schakelen twee keer de koppeling intrappen en op laten komen, lees maar eens op google wat dubbelclutchen inhoudt…

De 5 is makkelijk bij te komen eventueel voor verdere controles, hij zit gelijk achter de zijdeksel namelijk. Het zou namelijk ook best kunnen dat er een beschadigd tandwiel in de bak zit, hoeft niet eens van de vijf zelf te zijn, maar als er een brokje van een tand in ligt kan dit vanalles veroorzaken natuurlijk.

Succes!

turbo.d
                  Deelnemer

Double clutch & tussen gas geven :) dat is inderdaad ouderwets schakelen :agent

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.