Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kadett E houdt in bij optrekken/gasgeven
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 januari 2011 om 23:17 #17230932
Beste Opel-liefhebbers,
Ik heb weer is een vraag/probleem met mijn kadettje. Mijn kadettje E houdt in bij het optrekken/gasgeven. (OHC 1.3 motortje)
Als je dan wil optrekken (in zijn 1ste versnelling) dan komt ie gewoon bijna niet vooruit, en als je dan wat gas bijgeeft, dan schiet ie ineens naar voren. (Hoe hoger de versnelling is, hoe minder last je hiervan hebt, maar het blijft wel) Ook als je bijv in zijn 5 rijdt, en je geeft gas, houdt ie eerst een beetje in. Vervolgens geef je iets meer gas, en dan gaat ie wel harder.
Dit doet ie zowel bij een koude als een warme motor, maar ik merk wel dat het bij een warme motor minder erg is.
Ik heb gemerkt als ik mijn Handchoke iets uitgetrokken heb, dat ie het dan wel goed doet. (Maar deze doe ik helemaal in (dus uitzetten) wanneer de motor warm is om hem gewoon netjes stationair te laten lopen)
Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? :wtf
PS. Als ik de choke uitgetrokken heb, wat gebeurt er dan precies? Krijgt ie dan meer lucht? Meer benzine? of beide?
12 januari 2011 om 08:32 #177956161.3’s zijn niet de snelste dat moet je natuurlijk in de gaten houden. Je staat niet toevallig op ijs? :P Slipt je koppeling wellicht? Of hoor je de motor echt raar lopen?
Choke gebruiken: Je sluit dan de lucht af, krijgt hij andere verhouding (meer brandstof) dus gaat hij rijker lopen. Je verzuipt snel de motor als je ‘m helemaal eruit trekt+gaspedaal platdrukt :P
12 januari 2011 om 09:12 #17795617Hey Rottentweetie,
Je zou kunnen proberen om de chokehendel half uit te doen.
Mijn eerste kadett had ook een handchoke en die deed ik half uit en liep daarna prima.
Het kan goed zijn wat Aapje ook zegt hierboven, als je hem helemaal uit doet verzuip je hem….maar ik gebruikte NIET het gaspedaal om te starten.Groet, Rik
12 januari 2011 om 10:30 #17795618Nee, ik sta niet op ijs, en de motor loopt verder prima. Geen problemen mee… :p
Maar het probleem bij handchoke is, als ik deze half uittrek, dan loopt het stationair ook meteen veel harder. En dat wil ik ook niet..
Verder is het probleem ook dat ie eerst inhoudt, en vervolgens schiet ie vooruit… Waar kan dit aan liggen??
De ervaringen ermee, zijn erg goed.. Iemand hiermee ervaring?
12 januari 2011 om 11:27 #17795619Luchtfilter verstopt?
12 januari 2011 om 13:16 #17795620[rquote=1840060&tid=140358&author=Rottentweetie]Nee, ik sta niet op ijs, en de motor loopt verder prima. Geen problemen mee… :p
Maar het probleem bij handchoke is, als ik deze half uittrek, dan loopt het stationair ook meteen veel harder. En dat wil ik ook niet..
Verder is het probleem ook dat ie eerst inhoudt, en vervolgens schiet ie vooruit… Waar kan dit aan liggen??
De ervaringen ermee, zijn erg goed.. Iemand hiermee ervaring?[/rquote]
Het is wel zo dat als je eenmaal een paar kilometer heb gereden dat je de choke weer helemaal in kunt duwen. Dat spaart liters brandstof en trekt veel beter op !
Rik
14 januari 2011 om 10:26 #17795621En het is normaal dat je stationair harder loopt met de choke uitgetrokken. Dat is juist het hele doel van de choke. De motor rijker laten lopen zodat hij koud stationair blijft lopen.
Let maar eens op bijvoorbeeld een astra F met toerenteller en injectie: bij een koude start loopt hij zo’n 1100 toeren, bij warme start 600. Net een choke.14 januari 2011 om 19:52 #17795622600?? Da’s wel erg laag hoor… En mijn C20XE loopt geen moer hogere toeren bij een koude start, maar goed, dat deed mijn C14NZ weer wel… Het zijn zo van die verschilletjes tussen blokken. De benzinepomp van de C14NZ ging bijvoorbeeld al even draaien als ik hem op contact zette, terwijl dat bij de C20XE pas gebeurt als ik hem echt start. (heb er nu ook een controlelampje voor gemaakt zodat ik kan zien of de benzinepomp wel spanning krijgt)
23 januari 2011 om 09:05 #17795623[rquote=1840003&tid=140358&author=Aapje]1.3’s zijn niet de snelste dat moet je natuurlijk in de gaten houden. Je staat niet toevallig op ijs? :P Slipt je koppeling wellicht? Of hoor je de motor echt raar lopen?
Choke gebruiken: Je sluit dan de lucht af, krijgt hij andere verhouding (meer brandstof) dus gaat hij rijker lopen. Je verzuipt snel de motor als je ‘m helemaal eruit trekt+gaspedaal platdrukt :P[/rquote]
Ha ha ha, dat is zo maar mijn eerste auto was een Kadett E 13s GT maar die reed op de snelweg wel 1:16 en dan reed ik 130-140 km/uur :D:D
Ik heb die auto veel te vroeg weggedaan want ik vind verbruik belangrijker dan pk’s…..
Dus Kevin, als jij dus een 13s motor hebt dan moet je de 1:16 wel kunnen halen.
Groet, Rik
23 januari 2011 om 10:56 #17795624maar kevin heeft een 13NB motortje,met een enkelvoudige electronisch geregelde carburateur.
Heeft 60 pk,en is meer op weinig uitstoot gericht dan op verbruik en prestaties.
Heb er ook eentje gehad,liep toch een ruime 160 op de klok,maar zuiniger als 1 op 13 tot 14 liep ie echt niet.
ik zou eens naar je verdeelkap kijken,als je een zwarte kap heb met uitwendige pinnetjes kunnen er daar best één of meerdere van geoxydeerd zijn,met inderdaad bovenstaande klacht tot gevolg. Dus even de bougiekabels loshalen van de kap,ook even in de bougiedopjes zelf kijken.
suc6!23 januari 2011 om 12:07 #17795625[rquote=1849249&tid=140358&author=asconahobbyist]maar kevin heeft een 13NB motortje,met een enkelvoudige electronisch geregelde carburateur.
Heeft 60 pk,en is meer op weinig uitstoot gericht dan op verbruik en prestaties.
Heb er ook eentje gehad,liep toch een ruime 160 op de klok,maar zuiniger als 1 op 13 tot 14 liep ie echt niet.
ik zou eens naar je verdeelkap kijken,als je een zwarte kap heb met uitwendige pinnetjes kunnen er daar best één of meerdere van geoxydeerd zijn,met inderdaad bovenstaande klacht tot gevolg. Dus even de bougiekabels loshalen van de kap,ook even in de bougiedopjes zelf kijken.
suc6![/rquote]Thx! :) Ik gaat er vandaag is ff naar kijken of 1 van de pinnetjes is geoxydeerd.. Ik had laatste de bougiedopjes al nagekeken en daar was niks bijzonders aan te zien. Maar ik zal vandaag is ff de verdelerkap nakijken! Bedankt! :thumbup
Btw mijn Kadettje rijdt 1:13 tot 1:14. Dus rijdt opzich best redelijk zuinig…
23 januari 2011 om 12:38 #17795626das inderdaad redelijk normaal,scheelt ook of je een 4 of 5 bak hebt,4 bak zal iets onzuiniger draaien,maar denk dat jij al een 5 bak hebt
23 januari 2011 om 12:43 #17795627[rquote=1849389&tid=140358&author=asconahobbyist]das inderdaad redelijk normaal,scheelt ook of je een 4 of 5 bak hebt,4 bak zal iets onzuiniger draaien,maar denk dat jij al een 5 bak hebt[/rquote]
Yeps heb gelukkig een 5 bak :D
[rquote=1849249&tid=140358&author=asconahobbyist]maar kevin heeft een 13NB motortje,met een enkelvoudige electronisch geregelde carburateur.
suc6![/rquote]Ik heb vanmiddag even gekeken en idd! En 1 van de dopjes is geheel geoxydeerd. Ik heb er even een schroevendraaien doorheen gewalmst, beetje krassen erin gemaakt, maar dit lukte niet echt. Dus ik gaat binnekort ook maar is ff een nieuwe bougie kapje/kabeltje kopen! ;) Kijken of dit dan wil helpen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.