Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kadett E Als eerste auto waarom wel/niet?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 september 2013 om 00:00 #17260575
Ik zal me even voorstellen, ik ben Bradley en ben 22 jaar.
Ben bezig met rijlessen sinds een tijdje en hoop ergens in Oktober/November af te rijden.Je zal je wel afvragen, waarom een Kadett en niet iets jeugdigers als een Golfje of een Polo?
Uitleg:
Ik heb een bepaalde haat aan jongeren in een Golfje of een Polo of een 3Serie of een Civic, dat weerhoud mij ervan zo`n auto te kopen.
Een originele Golf II vind ik een toffe auto om te zien, maar het hele imago wat er omheen hangt maakt het voor mij niet aantrekkelijk. :jerryEn ik rij graag in iets uniekers!
Maargoed, E kadett! -offtopic
Ik heb altijd al een zwak gehad voor het hatchback model van de Kadett. Mijn vader heeft er 1 gehad, een witte 1,2 City. Prachtige auto, en het is ook de eerste auto waarvan ik me herinner dat ik er ook daadwerkelijk in gereden/gezeten heb (Ik was 5 ) En dit heeft tot nu ook echt een hele indruk op mij achter gelaten. :wub
Nou weet ik dat ze roestgevoelig zijn, maar ze zijn volgens mij niet duur in onderhoud, en motorisch zijn het prima auto`s.
Wat geeft julie een JA, voor een Kadett, en wat geeft julie een NEE voor een Kadett?
Budget voor een beginners kadett is 750, dat is érg karig, maar ik kan ongeveer 200 euro per maand aan de kant leggen voor onderhoud, dus dat is niet echt een probleem.
Ik hoop wat van julie te horen,
Groet!
11 september 2013 om 06:53 #18172969Mijn eerste auto was ook een E-Kadett.
Denk dat voor jou de vraag moet zijn: wat kan je zelf (of met vrienden) doen om je auto rijdend te houden; voor alles naar de garage rijden is niet haalbaar en al helemaal niet met weinig inkomen.Ik weet zo niet meer wat de aandachtspunten zijn, maar een Kadett is een fijne auto.
Gr
Marcel11 september 2013 om 08:04 #18172970Net als turbo.d is mijn eerste auto ook een E kadett. Heb hem nu twee en een half jaar. Grootste kosten post tot nu toe (buiten aanschaf van de auto zelf) zijn 4 nieuwe banden. Maar ik heb de mazzel dat ons pap automonteur is….kost me veel minder in onderhoud en ik leer er veel van.
Waar je op moet letten:
ROEST!, nadeel van de kadett is dat ze veel roesten.
– De dorpels (als je voor een 3 deurs kijkt, kijk of je de zijpanelen bij de achterbank eraf mag/kan halen. Kan je controleren of er roest zit)
– Lekbakjes (In de achterbak de zijpanelen eraf halen.
– Vloer, voor de bestuurders en bijrijders stoel waar je je voeten houdt (Vloerbedekking los halen)
– Bevestigingspunten van de draagarmen
– Veerschotels achter
– Ruimte tussen het schutbord en de vloer
Zal vast nog wel iets vergeten waar de kadett roest.Maar andere hebben nog genoeg toe te voegen hebben
11 september 2013 om 08:31 #18172971@turbo.d wrote:
Mijn eerste auto was ook een E-Kadett.
Denk dat voor jou de vraag moet zijn: wat kan je zelf (of met vrienden) doen om je auto rijdend te houden; voor alles naar de garage rijden is niet haalbaar en al helemaal niet met weinig inkomen.Ik weet zo niet meer wat de aandachtspunten zijn, maar een Kadett is een fijne auto.
Gr
MarcelM`n vader en opa zijn beide automonteurs, m`n opa kan wel bandjes vervangen, en een radio er in zetten en dingen afstellen, en m`n vader kan ik dan voor de grotere klusjes benaderen.
150-200 euro per maand is toch niet veel om een auto rijdend te houden en goed te verzorgen? :wtf Althans… lijkt me meer als voldoende..
11 september 2013 om 08:32 #18172972@Raluph wrote:
Net als turbo.d is mijn eerste auto ook een E kadett. Heb hem nu twee en een half jaar. Grootste kosten post tot nu toe (buiten aanschaf van de auto zelf) zijn 4 nieuwe banden. Maar ik heb de mazzel dat ons pap automonteur is….kost me veel minder in onderhoud en ik leer er veel van.
Waar je op moet letten:
ROEST!, nadeel van de kadett is dat ze veel roesten.
– De dorpels (als je voor een 3 deurs kijkt, kijk of je de zijpanelen bij de achterbank eraf mag/kan halen. Kan je controleren of er roest zit)
– Lekbakjes (In de achterbak de zijpanelen eraf halen.
– Vloer, voor de bestuurders en bijrijders stoel waar je je voeten houdt (Vloerbedekking los halen)
– Bevestigingspunten van de draagarmen
– Veerschotels achter
– Ruimte tussen het schutbord en de vloer
Zal vast nog wel iets vergeten waar de kadett roest.Maar andere hebben nog genoeg toe te voegen hebben
Ok, dus roest roest en nog eens roest :D
(Volgens mij roesten die kadettjes meer dan de gemiddelde italiaan uit de jaren 90 heb ik het idee…)
Maargoed, een kwestie van bijhouden/tectyleren, en dan zal het voorlopig wel goed zijn toch?11 september 2013 om 09:01 #18172973Zijn nu auto’s van ruim 20 jaar oud; niet gek dat het gaat roesten.
Daarnaast weet je natuurlijk nooit hoe het met de techniek zit.Ik vind €150,- tot €200,- per maand betrekkelijk weinig gecalculeerd, want je vergeet denk ik een aantal kosten:
– verzekering
– wegdnbelasting
– brandstofEn dan laat ik de echte kosten post nog buiten beschouwing (de afschrijving)
Die kan je berekenen op de volgende manier:Hoe lang denk je met deze Kadett te gaan rijden (=tijd)
Hoeveel geld denk je aan een volgende auto te besteden (=bedrag)Dan heb je dus de volgende som: bedrag/aantal maanden.
Houd dan nog rekening met reparaties/vervaning
Tel dit alles op bij je overige kosten en je heb een reël inzicht in je maandkosten.En als laatste: waar je met je auto heen ga kost ook geld ;)
Gr
Marcel11 september 2013 om 09:04 #18172974Een kadett E als eerste auto is een goede keuze, technisch niet kapot te krijgen, en als het stuk gaat is het vaak relatief goed(koop) te repareren. Let er wel op dat je er een koopt met een goede koets.
Maar persoonlijk vind ik een ‘standaard’ kadett niet zo heel spannend. Je kan ook een paar maanden die 200 euro sparen en dan een kadett GSI kopen, dan heb je echt een unieke auto, voor relatief weinig geld.11 september 2013 om 09:19 #18172975@turbo.d wrote:
Ik vind €150,- tot €200,- per maand betrekkelijk weinig gecalculeerd, want je vergeet denk ik een aantal kosten:
– verzekering
– wegdnbelasting
– brandstofEn dan laat ik de echte kosten post nog buiten beschouwing (de afschrijving)
Die kan je berekenen op de volgende manier:Hoe lang denk je met deze Kadett te gaan rijden (=tijd)
Hoeveel geld denk je aan een volgende auto te besteden (=bedrag)Dan heb je dus de volgende som: bedrag/aantal maanden.
Houd dan nog rekening met reparaties/vervaning
Tel dit alles op bij je overige kosten en je heb een reël inzicht in je maandkosten.En als laatste: waar je met je auto heen ga kost ook geld ;)
Gr
MarcelIs allemaal niet relevant, TS geeft aan €200 per maand opzij te kunnen leggen voor onderhoud. Dus daar hoeft niet de verzekering en brandstof van betaald te worden.
11 september 2013 om 09:21 #18172976Afschrijving hoef je geen rekening mee te houden. Zo’n auto kost al niks, dus zal over een paar jaar nog steeds weinig waard zijn. Als je nu 700 euro betaald, krijg je over een paar jaar waarschijnlijk nog 500 euro. Daarnaast zijn kosten als wegenbelasting en verzekering ook niet hoog, of je moet voor een GSi willen gaan. De verzekeringsmaatschappijen kunnen daar wat moeilijker over gaan doen. Onderdelen zijn ook genoeg te vinden en als je een beetje handig bent kun je het onderhoud ook zelf! Brandstof ligt aan je rechter voet en aan het motortype; een 1.3 rijdt vele malen zuiniger dan een 2.0-16V.
Er stond hier op de Marktplaats een E-Kadett voor € 800,-, dat was een heel mooi exemplaar geweest!
11 september 2013 om 09:35 #18172977Ik heb het niet over de aanschaf van een andere Kadett over een paar jaar en dat die kosten die hij stelt per maand het budget is waarvan hij een auto wil gaan rijden. Ik probeer aan de hand van een globale kostenraming inzicht te geven in wat het kost om verantwoord een auto te rijden.
Want mijn uitgangspunt is dat hij geen 10 tot 20 jaar met deze auto zal blijven rijden en dat hij over een jaar of wat iets moderners wil.
Dus bedoel ik te zeggen dat als je over bijvoorbeeld 5 jaar een auto wil kopen van € 5000,- je dus nu al kan uitrekenen wat je opzij moet leggen om die dan te kopen. Of denken jullie dat hij wel de prijs in de staatsloterij wint :?:Ik zie de E-Kadett tegenwoordig als een semi-klasieker auto voor een iemand die hem vertroeteld en verzorgt, niet maalt om het geld wat er in omgaat om hem rijdend te houden.
En over de aanschaf van een GSI ben ik ook een andere mening toegedaan: Ik vind dat de meeste van die auto’s zijn afgetrapt en door de tupperware goden zijn verneukt. Vind nog maar eens een gaaf en netjes exemplaar in originele staat.
Een betere optie voor een auto die redelijk tot goed is lijkt mij een cabriolet uitvoering. Dit zijn auto’s die toch veelal als 2e auto gebruikt zijn en dan ook voor het cruizen. Waar een GSI wordt aangeschaft door jeugdige petjes en scheefhangers. Hetzelfde volk wat dus die oude BMW 3 series en golfjes rijd.gr
Marcel11 september 2013 om 09:36 #18172978@turbo.d wrote:
Zijn nu auto’s van ruim 20 jaar oud; niet gek dat het gaat roesten.
Daarnaast weet je natuurlijk nooit hoe het met de techniek zit.Ik vind €150,- tot €200,- per maand betrekkelijk weinig gecalculeerd, want je vergeet denk ik een aantal kosten:
– verzekering
– wegdnbelasting
– brandstofEn dan laat ik de echte kosten post nog buiten beschouwing (de afschrijving)
Die kan je berekenen op de volgende manier:Hoe lang denk je met deze Kadett te gaan rijden (=tijd)
Hoeveel geld denk je aan een volgende auto te besteden (=bedrag)Dan heb je dus de volgende som: bedrag/aantal maanden.
Houd dan nog rekening met reparaties/vervaning
Tel dit alles op bij je overige kosten en je heb een reël inzicht in je maandkosten.En als laatste: waar je met je auto heen ga kost ook geld ;)
Gr
MarcelIk doelde op 200 euro aan de kant voor onderhoud, het totaal plaatje is duurder want wegenbelasting/verzekering/brandstof.
Maar voor onderhoud leg ik hoe dan ook 200 euro per maand aan de kant, dan moet ik hem vast wel weer ” in concours staat ” kunnen krijgen in verloop van tijd.11 september 2013 om 09:39 #18172979Mijn eerste Kadett was ook een E.
Het was er eentje op grijs kenteken,op benzine nog wel.Maar ik moest en zou een Kadett E hebben.In deze wagen heb ik ruim 9 jaar rondgereden,daarna is hij naar m’n wijlen vader gegaan.Die heeft er nog eens met volle trots 3½ jaar rond gekart.
Daarna kocht ik een Expression,5 deurs,zwart en was tevens onze trouwauto.Helaas overleden te gevolge van een aanrijding met een motor.Nu heb ik er een (die stond inderdaad te koop) en vrijwel roestvrij.Hij is nu 25 jaar oud en alleenaan de rechterkant is er een begin van roestvorming.Maarja,mag dat,na 25 jaar lang op de weg? Dus ook 25 keer pekel enz enz.
Hier de foto van mijn eerste Kadett en de overleden Kadett en mijn huidige Kadett.
gr Marcel.
11 september 2013 om 09:42 #18172980@turbo.d wrote:
Ik heb het niet over de aanschaf van een andere Kadett over een paar jaar en dat die kosten die hij stelt per maand het budget is waarvan hij een auto wil gaan rijden. Ik probeer aan de hand van een globale kostenraming inzicht te geven in wat het kost om verantwoord een auto te rijden.
Want mijn uitgangspunt is dat hij geen 10 tot 20 jaar met deze auto zal blijven rijden en dat hij over een jaar of wat iets moderners wil.
Dus bedoel ik te zeggen dat als je over bijvoorbeeld 5 jaar een auto wil kopen van € 5000,- je dus nu al kan uitrekenen wat je opzij moet leggen om die dan te kopen. Of denken jullie dat hij wel de prijs in de staatsloterij wint :?:Ik zie de E-Kadett tegenwoordig als een semi-klasieker auto voor een iemand die hem vertroeteld en verzorgt, niet maalt om het geld wat er in omgaat om hem rijdend te houden.
Als ik een E-Kadett op de oprit heb staan ga ik hem vertroetelen en zo goed mogelijk onderhouden en helemaal onderhanden nemen samen met m`n vader/opa.
En ik wil er zéker wel wat langer dan 1 jaar in rijden.Hoezo “Wat moderners ” ? Nergens voor nodig, zo lang het van A > B gaat, er een verwarming in zit, hij redelijk comfortabel zit, en er een radio in zit ben ik tevreden.
Wat ik wél wil is er zo lang mogelijk van genieten en een unieke auto op de weg houden zo lang mogelijk, daarom ook de E-Kadett, hele unieke auto, en hij is bij mij in goede handen :)
Een GSI vind ik ook leuk, mijn vader heeft een aantal jaar terug een GSI Cabrio gehad, die was fantastisch, zowel qua rijkarakter als performance. Maar een GSI straalt in mijn ogen uit (Zeker als er iemand vna mijn leeftijd in rijd) “Kijk mij, ik draag een petje, ik schreeuw WAT IS JE PROBLEEM, en ik luister hardcore”
11 september 2013 om 09:43 #18172981@saluma wrote:
Mijn eerste Kadett was ook een E.
Het was er eentje op grijs kenteken,op benzine nog wel.Maar ik moest en zou een Kadett E hebben.In deze wagen heb ik ruim 9 jaar rondgereden,daarna is hij naar m’n wijlen vader gegaan.Die heeft er nog eens met volle trots 3½ jaar rond gekart.
Daarna kocht ik een Expression,5 deurs,zwart en was tevens onze trouwauto.Helaas overleden te gevolge van een aanrijding met een motor.Nu heb ik er een (die stond inderdaad te koop) en vrijwel roestvrij.Hij is nu 25 jaar oud en alleenaan de rechterkant is er een begin van roestvorming.Maarja,mag dat,na 25 jaar lang op de weg? Dus ook 25 keer pekel enz enz.
Hier de foto van mijn eerste Kadett en de overleden Kadett en mijn huidige Kadett.
gr Marcel.
Ik vind je huidige kadett echt een plaatje, dat model hadden wij ook in 1995 alleen dan wit met zwarte striping overal (God, dat ik dat nog weet zeg…)
11 september 2013 om 09:48 #18172983Dankjewel,heb vorig jaar zelfs een carport laten neerzetten voor hem.Nu staat ie regen en sneeuwvrij,maar de wind kan hem wel droogblazen.
Door de te lage biedingen heb ik hem weer van onze marktplaats af gehaald.Mensen boden maar €400,- en dat is te weinig voor deze Kadett die getaxeerd is op €3800,-……Ik hoop dat je binnenkort een Kadett E voor de deur heb staan.
gr Marcel.11 september 2013 om 09:52 #18172982@saluma wrote:
Dankjewel,heb vorig jaar zelfs een carport laten neerzetten voor hem.Nu staat ie regen en sneeuwvrij,maar de wind kan hem wel droogblazen.
Door de te lage biedingen heb ik hem weer van onze marktplaats af gehaald.Mensen boden maar €400,- en dat is te weinig voor deze Kadett die getaxeerd is op €3800,-……Ik hoop dat je binnenkort een Kadett E voor de deur heb staan.
gr Marcel.400 euro is in mijn ogen ook veelste weinig voor een kadett (al mag ik waarschijnlijk niks zeggen aangezien mijn maximale aanschafprijs 750 euro is…)
Ik zal mijn auto theorie aan moeten kijken, zodra ik die in m`n zak heb ga ik opzoek naar m`n “droomkadett”
11 september 2013 om 09:53 #18172984En wat is jouw droom Kadett dan :?: Je hebt vast wel foto’s en een wensen lijstje.
succes iig :thumb
11 september 2013 om 10:05 #18172985Dit is ook leuk natuurlijk!
11 september 2013 om 10:08 #18172986@turbo.d wrote:
En wat is jouw droom Kadett dan :?: Je hebt vast wel foto’s en een wensen lijstje.
succes iig :thumb
Mwa, wensen heb ik niet.
Behalve dat het een witte 1.2 3 deurs moet zijn.
Dit model dus.
Maar dan, wit met zwarte striping (is dat geen life?) Meer eigenlijk niet :) Dat is mijn droomkadett.Die hadden we vroeger en zijn we mee naar zuid-frankrijk gereden, heb daar nog veel herinneringen van :)
11 september 2013 om 10:11 #18172987Heb net een bericht gestuurd naar m`n vader over de beelden van Zuid-Frankrijk (handig dat er in 95 al consumer camera`s waren) en hopelijk kan ik dan wat screenshots van de auto maken :)
11 september 2013 om 10:32 #18172988Mijn eerste kadett was een GSI 16v. Ik heb in totaal 4 kadettjes gehad. Allen een GSI. Gewoon een brute auto kwa uitstraling. Heerlijke pk’s en tot de dag van vandaag (12 jaar later) mis ik ze nog steeds. En dat heb ik niet met de auto’s daarna gehad! CorsaB, Vectra B, Astra H. Allen weggedaan / ingeruild zonder moeite. Ik rij nu Insignia, maar als er een Kadett E voorbij komt, kijk ik deze altijd na! Waarschijnlijk kijkt die bestuurder weer naar mijn auto :jerry :jerry .
Het is voor mij een nostalgisch gevoel. Ik heb alles meegemaakt met de kadettjes. Dit strekt van pech op de vluchtstrook langs de A29 tot seks met mijn vrouw op de achterbank.
Alles was het waard! *Zucht* Kadett, You are always on my mind!Ik zeg: zeker starten met de kadett!
11 september 2013 om 10:34 #18172989@BradKadett wrote:
Behalve dat het een witte 1.2 3 deurs moet zijn.
Zo een heb ik ongeveer…. 3 deurs met een 1.2sc. Alleen geen zwarte striping en op de foto is een E2 en de mijne is een E1
11 september 2013 om 11:03 #18172990@turbo.d wrote:
=Waar een GSI wordt aangeschaft door jeugdige petjes en scheefhangers. Hetzelfde volk wat dus die oude BMW 3 series en golfjes rijd.
gr
MarcelDus ik ben volgens jou een pauper met mijn BMW E36? Stoer hoor, die vooroordelen.
11 september 2013 om 11:27 #18172991Je weet vast wel wat hij bedoeld.
Of hang jij scheef met je petje in je BMW, harde muziek aan, hard rijden?11 september 2013 om 11:32 #18172992AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik ben ook begonnen met een Kadett GSi 16v.. heb toch wel 4-5 jaar GSi gereden totdat ik vanwege mijn werk teveel km moest maken
en mijn GSi toendertijd allerlei mankementen kreeg. Ik heb er in totaal 4 gehad en van alle best wel spijt dat ik ze heb weggedaan.
2 van de 4 bestaan er al niet meer en 1 is geexporteerd. De ander staat te koop op autoscout: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=237206978″ onclick=”window.open(this.href);return false;Zou hem wel weer terug willen kopen maar mijn geld zit voorlopig in mijn andere Kadett C Berlinetta liefde/restauratie (voor mijn trouwen).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.