Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kadett e 1.2ls 1987 –> C20NE-f20 (verbouwing)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juni 2011 om 09:59 #17240674
Beste Opel-rijders/forum bezoekers,
Op dit forum ben ik nog niet zo lang actief, maar heb besloten me aan te melden nadat ik plannen had gemaakt voor het verbouwen van mijn Kadett e.
In dit topic wil ik jullie graag laten zien, wat ik zoal als hobby doe. Bovendien zit ik soms met een aantal vragen, waar ik jullie mening graag over zou willen horen, feedback is dus meer dan welkom!Momenteel heb ik een witte Opel Kadett e 1.2 ls SDN. Dit jaar is hij na wat laswerk aan de dorpels, wat ik zelf heb uitgevoerdt, zonder verdere reparaties door de keuring gekomen. Het was voor mij even afwachten omdat het m’n eerste keuring was, maar nadat bleek dat hij goedgekeurd was, heb ik besloten om deze vakantie de auto grondig aan te pakken.
Doel is om een auto de krijgen die de komende jaren probleemloos door de keuring komt, en bovendien wat betere prestaties levert.
Na wat rond neuzen op internet, en advies in te hebben gewonnen bij kenners, is mijn keuze gevallen op een C20NE motor, vanwege het feit dat een 16-klepper gevoeliger is voor slijtage, en duurder in reparatie. Van 0-100 km/u zal het weinig verschil uitmaken of er een 8-klepper of een 16-klepper in ligt. Zijn er trouwens motorsteunen van een ander type Opel die ik zo kant- en klaar kan gebruiken?
In de huidige situatie is het comfort nog niet erg hoog, hoor best veel ruis tijdens het rijden. Daarom wil ik het schutbord, en eventueel andere delen gaan bekleden met isolatie.
Om tijdens het rijden op de snelweg het geluid van de motor ook te verminderen, wil ik een f20 versnellingsbak plaatsen, zodat het toerental lager ligt dan bij een f16 versnellingsbak. Is dit een beetje goede keus, of zijn er ook nog andere stille versnellingsbakken?
Gegevens:
f20 bak:
1st Gear Ratio 3.55:1
2nd Gear Ratio 2.16:1
3rd Gear Ratio 1.48:1
4th Gear Ratio 1.13:1
5th Gear Ratio 0.89:1
Reverse Gear Ratio 3.33:1f16 bak:
1st – 3.42:1
2nd – 1.95:1
3rd – 1.28:1
4th – 0.89:1
5th – 0.71:1
Reverse – 3.33:1Omdat het motorvermogen stijgt van 60pk naar zo’n 110pk, is het gewenst dat de remmen ook zwaarder worden uitgevoerd. Alleen ben ik er nog niet uit, welke remmen van een ander type auto passen op mijn auto.
Om de roest tegen te gaan wil ik de auto in zijn geheel overnieuw schilderen. het frame, en andere onderdelen zwart en rood (bijv. remklauwen). De binnenkant van de motorkap donker-/bordeaux rood De buitenkant van de auto in een helder blauwe kleur met rally strepen erop. Vooral wordt alles voorzien van een goede basislaag waarschijnlijk 2-component curver (Sigma Coatings) verf.
De auto heeft nu nog geen stuurbekrachtiging, hier ga ik nog navraag over doen, of dit beetje eenvoudig te realiseren is. Zo ja, dan wordt dit ook ingebouwd.
Inmiddels heb ik achterbank, en de bekleding daar, eruit gehaald om te kijken of er roest zit. Tot nu toe nog weinig tegengekomen. Ben benieuwd of het bij de voorstoelen ook roestvrij is.
Dit was beetje mijn verhaal met betrekking tot de verbouwing, in de toekomst hoop ik jullie op de hoogte te houden van de vorderingen. Prognose is om binnen 2 weken een sloper te bellen voor een motorblok en versnellingsbak.
Reactie’s zijn welkom!
30 juni 2011 om 12:13 #17910433je kan een helehoop overschroeven van een Kadett gsi. Motorsteunen waar jij het over hebt en ook betere remmen.
Wat betreft die versnellingsbakken, als ik de ratio’s volg die daar nu staan zal je toerental juist lager zijn bij een f16 bak. kl geloof dat er dan ook weer verschillende f16 bakken zijn, maar daar heb ik geen verstand van.. ik ben van de achterwielaandrijvers :jerry
Max
30 juni 2011 om 15:48 #17910434Ik zal idd voor een f20 gaan met 120 3500 toeren is goed te doen.
1 juli 2011 om 19:51 #17910435@Mad Max, ik heb inderdaad ook zitten twijfelen hoe dat zat met die ‘gear ratio’ je kunt het namelijk van 2 kanten bekijken. (welk getal staat voor aandrijving)
De f20 is robuuster, dus daarom is m’n keuze toch gevallen op die versnellingsbak.Morgen hoop ik nog velgen op te halen, kon voor een prikkie een setje velgen kopen :D. Hoop hiervan nog foto’s te posten.
11 juli 2011 om 11:04 #17910436Ik heb zojuist naar de autosloop gebeld, deze had nog een C20NE liggen voor €275,- De kabelboom moet ik dan ergens anders aanschaffen. Is dit reële prijs?
De sloper vertelde mij ook dat ik dan aandrijfassen, dynamo en startmotor ook aan zal moeten passen. Dat de aandrijfassen, dynamo en veerpoten veranderd moeten worden is mij nieuw, klopt dit? En zijn er meer dingen die ik over het hoofd heb gezien, en ik ook aan zal moeten schaffen?
Alvast bedankt!
11 juli 2011 om 11:08 #17910437vind dat nogal duur als ik eerlijk moet zijn. kijk maar eens rond op marktplaats
aandrijfassen zijn dikker als van een 1.2, daarom zijn de naven ook groter, en daarom moeten er ook GSI (1.8/2.0) veerpoten gemonteerd worden.
dynamo zit als het goed is wel bij de motor.
wat dat betreft kun je beter een complete onderdelen auto ophalen met een 2.0.
dan heb je alles wat je nodig hebt.
11 juli 2011 om 13:19 #17910438Alles los bij mekaar scharrelen is of heel tijdrovend en/of heel duur in verhouding tot het kopen van een donor auto. Ik zou eens in Duitsland kijken op mobile.de
Een 20NE is een heel fijne motor, maar voor slijtage van de 16 klepper hoef je ook niet heel bang te zijn hoor. Tenzij je misschien 50000km per jaar maakt ofzo?? Ik rij er zelf nog geen 8000 namelijk…
Stuurbekrachtiging erop is in dit geval (met een 2 liter blok) kinderspel, pomp erop, snaartje spannen, leidinkjes leggen en stuurhuis (vier M8 boutjes op schutbord) vervangen, tankje ophangen aan de al voorbereide gaten onder de accubak, systeem vullen met ATF en klaar…. Deed het in ongeveer een uurtje….
Verder kun je remmerij vervangen, lekker trommels achter laten zitten, alleen de voorklauwen, schijven en blokken. Dan zou je ook de hoofdremcylinder kunnen doen nog van 20mm naar 22mm, maar is niet strikt noodzakelijk.
Je zal op de sloop enorm veel passende remklauwen tegen komen met nog prima schijven en blokken… Even letten op 256mm en vier gaats bevestiging en je zit goed. Misschien kun je gelijk de veerpoten er bij nemen. Van vele Opels passen die ook, zoals Vectra, Astra, wel even op de diameter letten van de steekassen, want voor de F16/F20 zijn die dikker inderdaad. En de toplagers moet je van de Kadett pakken, maar die koop je voor ongeveer een tientje per stuk nieuw….
Succes!
11 juli 2011 om 17:35 #17910439Op advies van jullie heb ik wat rond zitten kijken op Marktplaats en Speurders. En wat ik tot nu toe ben tegengekomen is een Calibra 2.0 sport uit 1993 voor €450,-. Dit is in verhouding met het kopen van losse onderdelen inderdaad een stuk goedkoper. Even contact opnemen met de verkoper, met de vraag of deze geschorst kan worden, zodat hij niet meer op mijn naam gezet moet worden.
@Vinci, ik heb zitten kijken op Mobile.de, daar staan ook een groot aantal zeer goedkope auto’s op. Alleen als je in zo ongeveer het uiterste puntje van Zeeland woont, wordt dat nogal een stuk rijden..Dank voor alle reactie’s!
11 juli 2011 om 17:52 #17910440Op naam zetten moet zoieso, dan kun je namelijk ook weerleggen dat het jouw auto is die je aan het demonteren bent.
Als de verkoper na de koop de auto als gestolen opgeeft ka ndit voor problemen zorgen, zeker particulier, zonder betaalbewijs…
Wanneer de auto op jouw naam staat kun je hem wel direct schorsen. Ik weet niet of je bij het overschrijven direct in schorsing kunt zetten…Groeten, MArk
11 juli 2011 om 20:06 #17910441Ja, zit ook vaak te kwijlen op mobile.de, maar die afstanden in Duitsland zijn niet kinderachtig. Aan de andere kant wel een mooie kans om eens lekker vol gas te rijden…
king:20 juli 2011 om 10:50 #17910442Stand van zaken:
Gisteravond heb ik de laatste (voor)stoel eruit gehaald. Dus hele binnenkant is kaal nu. Het onderste deel van het dashboard is er ook uit. Ben begonnen. Met alle loskoppelen van de motor. De radiateur is eruit. Moet vanavond alleen nog de aandrijfassen loskoppelen, en een aantal dingen die met de rem te maken hebben loskoppelen, zodat de motor gelift kan worden. ‘K moet alleen nog even uitzoeken hoe ik die het beste los kan maken, en of dit bij de versnellingsbak of de wielen het handigst is. Verder heb ik motorkap, kofferbak en zijschermen eraf gehaald om deze een kleurtje te kunnen geven.17 augustus 2011 om 20:07 #17910443Ik zal binnenkort eens foto’s moeten posten. Daarvoor moet ik nog ergens een plaatsje moeten vinden online.
Maar mijn (dringende) vraag is het volgende. Ik weet dat dit probleem meer voordoet, maar ik heb tot nu toe op internet nog geen oplossing kunnen vinden.
Alle verlichting werkt prima, behalve de alarmlichten. Wanneer ik de (druk)schakelaar bedien brandt het lampje op het dashboard wel (constant, wat ook niet hoort) maar de lichten zelf doen het niet. De raw doen het wel, als ik deze bedien.
Heeft iemand een elektrisch schema van een opel kadett e uit 1987? of zijn er mensen die bekend zijn met dit probleem?Alvast bedankt!
17 augustus 2011 om 20:39 #17910444Maar je richtingaanwijzers doen het wel normaal?
Klinkt als foutje in de bedrading op de schakelaar zelf.
18 augustus 2011 om 05:31 #17910445De richtingaanwijzers doen het wel normaal. Het dashboard is eruit geweest, omdat ik hem vanbinnen ook een kleurtje het gegeven. Maar daarbij heb ik geen stekkers los moeten maken, behalve die van het mistachterlicht.
18 augustus 2011 om 05:31 #17910446De richtingaanwijzers doen het wel normaal. Het dashboard is eruit geweest, omdat ik hem vanbinnen ook een kleurtje het gegeven. Maar daarbij heb ik geen stekkers los moeten maken, behalve die van het mistachterlicht.
18 augustus 2011 om 05:31 #17910447De richtingaanwijzers doen het wel normaal. Het dashboard is eruit geweest, omdat ik hem vanbinnen ook een kleurtje het gegeven. Maar daarbij heb ik geen stekkers los moeten maken, behalve die van het mistachterlicht.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.