Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kadett C16NZ uitgevallen tijdens rijden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 oktober 2009 om 12:03 #17213543
Mijn Kadett C16NZ is uitgevallen tijdens het rijden, ik kreeg hem daarna nog 1 keer een beetje aan het pruttelen op 1 of 2 cilinders, maar daarna niks meer. Na wat gegoogle heb ik uitgevonden hoe je hem uit leest, en dat heb ik dan ook gedaan.
Er staat dat het motorstoringslampje eerst 3 keer code 12 geeft, om aan te geven dat het uitlezen gaat beginnen, maar bij mij blijft hij continu code 12 geven. Ik moet wel toegeven dat ik het moeilijk vind om te zien welke code hij nu geeft (gisteren wat veel gezopen), het kan ook code 21 zijn, maar dat is de gaskleppotentiometer. Heeft een C16NZ die überhaupt?
Als het continu code 12 is, lijkt mij dat de ECU het heeft opgegeven. Heb ik dat goed?
28 oktober 2009 om 12:39 #17542320Ben er inmiddels achter gekomen dat mijn Kadett wel zo’n gaskleppositiesensor heeft, en als de ECU continu code 12 geeft, dat er niks aan de hand is. Heb inmiddels nog eens gekeken en het is inderdaad code 12.
Dus: een Kadett waarvan de motor wel rond gaat maar niet aanslaat, en een ECU die van niks weet. Iemand?
28 oktober 2009 om 21:14 #17542321vervang de ontsteking maar, daarin zit de toerental sensor, en die gaan wel kapot zo nu en dan..
Willem
28 oktober 2009 om 23:17 #17542322Vanmiddag nog eens gekeken. Wel een vonk op de bougie, maar de bougie was niet nat. Conclusie: geen benzine.
Er bleek geen druk opgebouwd te worden in het brandstofsysteem, want toen we de brandstofslangen ff los haalden van de “carburateur” en de auto op contact hadden staam kwam er geen druppel uit.
Dan maar eens die achterbank naar voren gegooid en de brandstofpomp en de bijbehorende stekker doormeten. Op de stekker kwam bij het op contact zetten gewoon 12 volt te staan (eventjes), en met starten continu 12 volt. Dat was dus OK, alleen draaide de pomp niet. Dan maar eens de weerstand over de pomp gemeten: oneindig.
De pomp toen uit die tank getrokken en daar was de boosdoener al: de pluskabel was los geschoten :wtf Met de pluskabel op de goede plaats houden en de auto op contact zetten draaide de pomp als een gek, dus de pomp zelf was wel in orde. Ik had zelf geen soldeerbout, dus die pomp even naar een vriend gebracht die zo vriendelijk was om de pluskabel weer vast te solderen. Alleen was het toen alweer donker, dus morgenvroeg ff weer dat ding terug erin zetten, en eens kijken wat-ie zegt :) Ik ben er redelijk van overtuigd dat dat het euvel was.
@wim-v6: bedankt voor het meedenken :thumbup-offtopic Ik zag onder de motorkap trouwens nog een rond goudkleurig doosje achter de kleppendeksel, onder het luchtfilterhuis. Waar is deze voor? Er hoort namelijk een slangetje op te zitten, en dat was niet, die hing er naast met een schroefje er in gedraaid. Inmiddels het schroefje verwijderd en de slang er weer op geduwd, maar ik zou toch wel ff willen weten waar het ding voor dient -offtopic
29 oktober 2009 om 12:15 #17542323Hij doet het weer :)
Alleen liep hij erg onregelmatig op vooral hogere toeren, ik heb toen dat slangetje weer van dat goudkleurige doosje af gehaald en het schroefje terug in het slangetje gedraaid… toen liep hij weer een stuk beter. Maar toch, het hoort niet. Waar dient dat doosje voor, en wat moet ik vervangen om te zorgen dat hij weer mooi loopt met het slangetje er op?
14 december 2009 om 18:13 #17542324Misschien wat laat antwoord, maar dat is je EGR klep, google maar een seven :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.