kadett c elektronica vragen…

Forumindex Forums Modellen Kadett kadett c elektronica vragen…

• Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 26 tot 46 (van in totaal 46)
  • Auteur
    Aapje

Tellerbak trekt z’n massa vanaf de pinnetjes op de stekker. (die 4 linksboven aan op de bruine print, zit een van bij die bruin is).

Je moet ‘t metaal van de rechterkant voorzien van massa + het lampje in de toerenteller moet 1 kant massa hebben, andere kant de grijze draad.

Grijze draad sluit ergens aan op 1 van je kabeltjes die je los had liggen onder ‘t dash van je hoofdboom.

Massa kan je in elk geval vinden op de bruine print waar het metale stripje normaal verbonden zat. Daarop effe een draadje solderen, dat doorlussen via het lampje op je toerenteller en dan weer door naar de rechterkant (snelheidsmeter).

pipo

[rquote=1886665&tid=144177&author=Koendettc]Vandaag voor het eerst mn batterij terug in de auto gezet en even gezien wat er gebeurde bij het omdraaien van de contact sleutel na 4 jaar restauratie van mn kadett maar helaas was dat niet zo veel.

Achterlichten werken, lampen vooraan ook, verwarming, radio, sigarettenaansteker ed ook maar als ik de schakelaar van de lichten draai brand het lichtje van de grootlichten op mn dash.
        Verder brand er geen enkel lichtje van oliedruk oid, pinkers werken niet, handremlichtje werkt niet, ook ruitenwissers doen niks. Koplampen, enkel grootlichten werken als ik pinkerhendel achteruit trek, anders geen licht terwijl achterlichten wel branden.

en dan kwam er ook nog es een knal van onder het dashbord gevolgd door een rookwolkje, kan enkel van de radio zijn denk ik…
        heb even een nieuwe zekering op de + kabel gezet en voorlopig geen last meer daarvan, al komt er niks van geluid uit, lampje van de radio gaat, achtergrondverlichting ook maar verder niks, was voor die kleine knal ook al…

en dan heb ik nog wat draadjes die nog verloren hangen…
        Iemand die me kan helpen?

(eerste foto is gewoon overzichtje, geen idee als hier iets verkeerd zit?)

dit zit ongeveer aan middenconsole

kort draadje recht uit de draadboom:

komt ook uit de hoofddraadboom, stuk van ongeveer 30cm

wie helpt me verder….

[/rquote]

foto 2 is volgensmij voor mistlampen voor maar dan moet er onder je dash ook blokje zitten met 3 relais
        foto 3 is volgensmij dashboard verlichting
        foto 3 moet naar je koppeling daar zit op het pedaal een aanslag rubber of een schakelaartje als er en schakelaar zit moet daar de stekker op

Koendettc

draadjes zijn ondertussen uitgevogeld :)

alleen heb ik nu ik nu problemen met de ontsteking.. heb geen vonk aan de bougies :(

pipo

[rquote=1891220&tid=144177&author=Koendettc]draadjes zijn ondertussen uitgevogeld :)

alleen heb ik nu ik nu problemen met de ontsteking.. heb geen vonk aan de bougies :([/rquote]en waar waren ze dan voor

mm condensator kapot of had je van te voren wel en vonk
            heb je spanning op de bobine

Koendettc

verlichting dashboard, en die ander de handrem maar heb ik geen schakelaartje voor zitten…
              de andere is voor achterruitverwarming denk ik.

condensator heb ik niet meer, heb elektronische ontsteking zitten. die werkte voordien wel goed…

bobine heeft op de + en de – ca. 12volt, is dat normaal?

pipo

[rquote=1891391&tid=144177&author=Koendettc]verlichting dashboard, en die ander de handrem maar heb ik geen schakelaartje voor zitten…
                de andere is voor achterruitverwarming denk ik.

condensator heb ik niet meer, heb elektronische ontsteking zitten. die werkte voordien wel goed…

bobine heeft op de + en de – ca. 12volt, is dat normaal?[/rquote]

en als je start heb je dan op de bobine wel een vonk?? of ook niet

Koendettc

op de bougiekabel bedoel je dan?
                  ik dacht van niet..

pipo

[rquote=1891476&tid=144177&author=Koendettc]op de bougiekabel bedoel je dan?
                    ik dacht van niet..[/rquote]

als je op de bobine kabel ook geen stroom hebt denk ik dat de module misschien stuk is. ligt hij wel goed aan massa??kan me de 1200 electronische ontsteking zo niet voor de geest halen:hmmz

Koendettc

wat bedoel je met module? Al wat ik heb is de bobine.

Daarop zitten 2 kabels op de + pool (zwarte en doorzichtige)
                      en 1 kabel op de – pool van de verdeler

door de elektronische ontsteking loopt ook nog een andere kabel naar de + pool

meer zit er niet op.
                      Het rare is dat hij toen hij uit de auto was heeft gedraaid met die opstelling,
                      nu hij in de auto zit doet hij het niet meer, en ben niet meer aan de ontsteking geweest…

niet echt een duidelijke foto maar hier zie je het:

pipo

mm geen opel corsa ontsteking??

Koendettc

nope, zoiets:

Aapje

Geen ervaring mee… Ben geen fan van niet Opel dingen :P Heb je een schema van dat hallgever ding? Kan ik zo zeggen hoe hij aangesloten hoort te zijn :P

Koendettc

hij zit correct aangesloten, heeft vroeger al gewerkt, vandaar dat ik het zo gek vind dat hij het nu niet meer doet..

Koendettc

vandaag nieuwe massakabel gestoken van blok naar carosserie maar dat lost het duidelijk niet op.

Wel weer bijkomend probleem, de eerste zekering van 6A brand door als ik radio en ventilator van verwarming opzet…

Kadett C
                                Deelnemer

Ik denk toch dat je ergens nog een massa probleem hebt…
                                  Massapunten ook kaal gemaakt van verf?
                                  Heb je een multimeter? Die heb je al voor 15 euro. Als je er weerstand mee kunt doormeten kun je zien of de massa ook daadwerkelijk goed contact maakt met de carroserie > 1 poot op een stuk blank metaal van de carroserie waarvan je zeker weet dat je goed massa hebt en de andere poot op het massapuntje van het onderdeel/schakelaar.
                                  De stroom gaat z’n weg zoeken, dat kan dus ook de oorzaak zijn van het doorbranden van zekeringen, constant branden van lampjes, heet worden van draden met kans op doorsmelten als gevolg.
                                  Dus alles doormeten en vooral voor je de grotere verbruikers gaat aansluiten, want als deze via een te dunne draad massa gaat zoeken kan je draadboom beschadigen.
                                  Gelukkig zit een C Kadett niet bomvol met elektronica…
                                  Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik mijn Kadettje weer in elkaar ging steken. Elektrisch schema gekopieerd en wat ik had doorgemeten met arceerstift gemarkeerd, uiteindelijk had ik het en werkte alles.

Succes, MArk

Koendettc

draait ondertussen en heb er ook al mee gereden dus dat zit al snor iig :)

vandaag ook achterbumper gemonteerd, en zag nu dat het rechter achterlicht feller brand dan bestuurderskant… ook werken mistlamp en plaatverlichting niet, zou dat kunnen omdat de bumper gespoten is nu en daardoor nog geen massa maakt?

Aapje

Jep, meet ‘t even door, als ‘t goed is moet je met een multimeter op stand: weerstand (ohm) geen weerstand krijgen (meestal aangegeven met 0,00).

andere waardes dan 0 krijgt zit er weerstand in, dus waarschijnlijk zit er dan verf tussen :)

Koendettc

had ter hoogte van dat klemmetje van de plaatverlichting was verf weggevijld op mn bumper maar doet nog steeds niks, zal het eens moeten doormeten (met mn beperkte eletronica kennis)

vandaag ook mn ruitenwissers werkende gekregen, het schakelaartje aan het stuur was blijbkaar gaar, dus even een andere op gezet en nu doet hij het.

Alleen springt nu weer een zekering (witte van 6A dacht ik) van zodra ik de hendel draai
                                        waar zit de massa van de ruitenwissermotor?

Aapje

Heeft de bumper zelf wel massa?

Ik kan ‘t niet vaak genoeg zeggen, meten = weten.

Koendettc

hmm, daar had ik nog niet aan gedacht :)

Koendettc

ondertussen heb ik plaatverlichting en mistlamp werkend gekregen.

Maar ik wordt dus gek van de zekeringen die springen…
                                              heb overal de massas nog eens kaalgezet van verf, maar er zijn er ondertussen 3 die het blijven begeven, heb ondertussen ook geen zekering meer over, dus moet er maar weer eens een paar doosjes gaan kopen…

maar hoe kan dit?
                                              had nu het tellerbakje eens getest rechtstreeks op de batterij, alle lampjes werken nu, maar ik steek hem in de auto, steek de lichten aan en de zekering springt.

en dat terwijl de koplampen blijven werken, zelfs zonder zekeringen blijven die werken (enkel voor, achter niet) is dat normaal?

pffffffffffff :fy1

21 berichten aan het bekijken - 26 tot 46 (van in totaal 46)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.