Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kadett C City C20XE project
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 april 2024om 13:10 door ThaJay.
-
AuteurBerichten
-
28 maart 2023 om 19:58 #18518157
Hallo forum mensen. Ik heb een tijdje in een City 1200 gereden en hij heeft een tijdje stilgestaan maar nu is het project om hem om te bouwen naar c20xe toch echt begonnen. Dit forum is tot nu toe een schat aan informatie geweest dus hopelijk kan ik daar wat aan bijdragen.
https://tree.taiga.io/project/thajay-auto/timeline
Hier hou ik de voortgang van het project bij. Dit is een openbaar project dus iedereen kan meekijken. Het is ook waar ik informatie verzamel en organiseer, over de vraagstukken die nog niet helemaal duidelijk zijn. Op dit moment is bijvoorbeeld de achteras een verhaal. Ik heb namelijk een redelijk complete c20xe aandrijflijn gekocht voor een sedan, maar de achteras van een City of Caravan is anders. Deze heeft flenzen om met een bout de schokdempers te monteren, die van een City heeft juist pennen op de achteras en heeft de dempers een kwartslag gedraaid zodat ze schuin kunnen voor een vlakkere bodem. Daarom ben ik nog op zoek naar een andere achteras. Het type van een Opel GT, Kadett B of Manta A met een 3.44 diff zou ideaal zijn, lekker lage toeren op de snelweg. De Kadett C City en Caravan zijn niet geleverd met de zware motoren dus ook niet met het lange diff.Nu een paar foto’s van de Kadett zoals ik hem heb gereden.
Dit is met een andere Kadett van een vriend van mij, die is ook toevallig groen. Extra leuk is dat deze build helemaal is bijgehouden op het forum. Dat was wel een aantal jaar voordat deze vriend de auto kocht.
Hier is het topic: https://opel-forum.nl/forums/topic/kadett-coupe-c20xe-verkocht/
Heerlijk op vakantie er mee. Niet zo hard op de snelweg en op tijd tanken, maar het heeft zeker zijn charme.
één van de stoelen heeft al een nieuw leven gekregen
Deze komen er voor in de plaats
We hebben de c20xe opengemaakt ter controle en zijn begonnen aan het vervangen van de distributieset. Helaas had ik een set van het type M2.8 en dit is een M2.5 dus dat maken we vrijdag hopelijk af met de goeie set.29 maart 2023 om 09:55 #18518209Leuk project, Ben wel benieuwd waar je de disturbutieset van de m2.5 te koop gevonden hebt :)
31 maart 2023 om 20:14 #18518377wat een gaaf project! ben heel benieuwt naar de voortzetting ;)
31 maart 2023 om 20:33 #18518382@Corsaliefhebber Nou daar ben ik ook benieuwd naar want bij de automaterialen waar ik was konden ze hem niet krijgen. Het 2e type wat ze voor me besteld hadden was ook voor een M2.8 dus gingen ze verder zoeken bij hun leveranciers. Het type wat ik moest hebben was makkelijk genoeg te vinden maar nergens leverbaar, dus ik moet nog even online verder zoeken.
Vandaag verder gegaan met klussen, distributie afmaken ging dus helaas niet lukken maar wilden wel nog de voorste krukaskeerring doen. Er was wat olie drab in die omgeving en toen we eenmaal de achterste distributiekap er af hadden gehaald zagen we duidelijk dat het van de oliepomp vandaan kwam. Die gedemonteerd en inderdaad, de pakking was helemaal vergaan en was op meerdere plekken duidelijk door. Dat was meteen een mooie kans om hem aan de binnenkant schoon te maken en een afgebroken bout voor de achterste distributiekap er uit te halen. Meteen het betreffende gaatje op de kap gerepareerd en een likje verf er over en toen kon het allemaal weer in elkaar.
Foto van het resultaat komt later want toen was mijn telefoon leeg.
22 april 2023 om 12:25 #18521719Gisteren was een grote dag, ik heb de auto verplaatst naar de plek waar hij uit elkaar gehaald kan worden en ben meteen begonnen met het interieur demonteren.
Benzine tank en LPG tank, blijven er beide in.
Kickpanels met speakers die ik eerder heb gemaakt, die gaan er mooi weer terug in als het klaar is.
En hier het eindresultaat voor nu. Het achterste tapijt kwam er nu niet uit omdat ik geen dop bij de hand had die groot genoeg was voor de gordel bevestigingen. Dashboard gaat er nog uit en dan is het door naar de motorruimte.
11 mei 2023 om 12:46 #18526758Leuk project…
Je kan een dikke achteras van een Caravaan onder de City bouwen. Deze hebben dezelfde ophanging en schokdemper steunen als de City. De aandrijfassen worden vaak op lengte gemaakt en uitgebalanceerd. Misschien dat Bart in België nog iets heeft liggen. Je kan Bart vinden onder zijn naam op Marktplaats.
Ik hou hier op het forum ook de restauratie bij van mijn Kadett City. Genaamd “Opel kadett City rijdende restauratie” Mocht je interesse hebben.
1 maart 2024 om 20:35 #18550414Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier geweest ben en er zijn ook allerlei dingen gebeurd.
Ik heb inderdaad een Caravan achteras gekocht in Duitsland met het lange diff dus dat word lekker cruisen op de snelweg.
In mijn laatste post stond de auto nog op wielen. Dat is inmiddels niet meer zo
En toen hadden we een assentafel!
Originele motor is inmiddels verkocht, dus die gaat mooi opgeknapt worden.
Auto op de bok gezet, iemand anders uit de omgeving was toevallig net klaar, dus dat kwam mooi uit. Hij is gemaakt voor een prachtige blauwe Kadett Coupé die bijna af is, volledige restauratie in originele staat. Je ziet het blauw nog een beetje op de poten.
Toen gingen we aan de assen werken. Ik had al een achteras voor een coupé. Die was compleet en met een korter diff. Later dus een Caravan achteras met lang diff opgehaald in Duitsland. Toen zijn we begonnen met het onderhouden en overzetten van onderdelen.
Zwart is toch mooier
Likje verf op de remklauwen
Bleken de nieuwe remzuigers overmaats te zijn! Hoofdpijndossier van 3 dagen maar uiteindelijk door held Jesse een stukje afgedraaid en nu moet alles passen.
Verder nog even de kachel uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Die zat helemaal vol met blaadjes. Iemand nog tips voor een interieurfilter? Want dat vonden ze kennelijk niet noodzakelijk
Vandaag distributie bijna afgemaakt. Dat lijkt een thema te worden van deze build Een project 90% afronden en dan weer ergens tegenaan lopen. We konden de krukaspulleybout niet vinden dus die ga ik maar even nieuw kopen. Hoor je eigenlijk sowieso te doen dus dat is prima.
De spanroller was een onwaarschijnlijke vonst bij een zaak in Turkije waar ze er toevallig nog eentje in voorraad hadden. Maar de geleideroller en waterpomp komen van GEMA in Duitsland, daar maken ze die dingen gewoon nieuw. Zelfs de spanroller voor het oude type C20XE M2.5, maar ze hebben hem in een nieuw jasje gestoken. De externe veer is weg. Wel wat duurder dan de OEM onderdelen.
https://www.gema-motorsport.de/shop/en/Opel-vauxhall-c20xe-c20let-zahnriemen-spannrolle-umlenkrolle-200ts-super-boss-red-top-timing-belt-214.htmlEn zo komen we steeds dichterbij de volgende fase, waarbij we de assen en motor in de auto kunnen monteren.
2 maart 2024 om 08:37 #18550418Ziet er goed uit!
Ik heb een honingraat rooster laten printen op een 3D printer en deze onder het rooster van de kadett gemonteerd zodat er geen blaadjes en andere rommel meeer in kan vallen.
Doordat de kappen van de kachel allemaal zijn gekit kom je er helaas niet meer bij zonder alles los te halen. Idd niet over nagedacht door de mannen van Opel
2 maart 2024 om 20:09 #18550436@Daniel82 Dat klinkt leuk zeg! Kan je daarvan misschien het 3d model delen? Een print is vast ergens te regelen.
Het is overigens een Kadett B 1.9 achteras, niet van een Caravan. Dat zei ik verkeerd.
2 maart 2024 om 20:10 #18550437.
2 maart 2024 om 20:53 #18550443<p style=”text-align: left;”>Een collega heeft deze voor mij getekend en geprint.</p>
Ik zal maandag vragen om het bestandje en deze even doorzetten naar jou.
30 april 2024 om 13:10 #18552145Fotodump tijd
De keerring van een Kadett B past niet in mijn afhteras. Slecht voorteken. Blijkt een GT MK1 achteras te zijn en dat is kennelijk geen goeie. Te smal, zwak diff, onbetrouwbare borgclipjes ipv ingeperste steekas. Opties zijn nóg een achteras kopen (Kadett C City 1600 3.44 is ideaal, maar lastig te vinden) of de flenzen van de 1200 as op de GT/E as zetten. Maar dan heb ik 1 as minder om te verkopen dus dat moet ik ook meerekenen in de kosten.
Doos met versterkingsdelen binnen, dat wordt leuk!
Zo moeten ze er op gaan komen
Subframe kaalhalen op plekken waar nodig en schoonmaken
En vervolgens lassen
Dat gaat vrij stevig worden!
Beetje opgeschoond, ergste hobbels er af
Draagarmen krijgen ook een stukje. Vervolgens afgesmeerd met verdikte epoxy.
Deze ook lekker volgesaust
Lekker stukken van de auto kaalhalen voor meer versterkings delen
Dit stukje is toch wel rot
Naven zijn inmiddels afgedraaid om met de geventileerde schijven en verbrede klauwen te passen. Schijven self ook pietsje afgedraaid.
Toen was het tijd om de gelaste onderstel delen in de epoxy primer te zetten
Lekker nat op nat werken, dat scheelt toch een heleboel tijd. Meteen 2 a 3 lagen er overheen om het goed te beschermen. Komt nog een laagje aflak op.
Verder met meer lasdelen toepassen
Die zit!
Aande rechterkant van de auto gelukkig geen korsten in dit hoekje, dus dit deel kon er meteen in
Lasdeel voor de achterste draagarm ook op de plek.
Ieder chassis deel had tot nu toe wat massage met de flapperschijf nodig voordat het goed aansloot, maar uiteindelijk komen we er wel.
Deze beetje afgewerkt
Dit is rechts onderin de motorruimte. Kostte wel wat extra liefde met de hamer en de slijptol om deze op de plek te krijgen maar hij zit.
Het andere punt voor de achterste draagarm alvast kaal en in de lasprimer
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.