Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kadett C 1.2n naar c20let, wat vraagjes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 november 2012 om 20:29 #17253013
Zal al wel de zoveelste zeikerd hierover zijn..
Mannetje wilt per se c20let in de c kadett..
Nu had ik al gezien dat ik sowieso nodig heb:
– C20LET (duh)
– Manta 1.8s of Omega r25/r28 bak
– evt. sperWaar in nog even tegenaan loop en zo niet kan vinden zijn dan nog voor mij de volgende vraagtekens:
– Welke achteras en cardanas lengte
– En belangrijkste remmerij.. Van welke motorinhoud de remmerij pakken. 1.8 of 2.0?En waar zou ik verder nog rekening mee moeten houden?
Snap dat het geen eendagsklus is, maar we willen het ook gewoon goed doen..Denk ook niet dat het mogelijk is door de turbo er als basis in te bouwen? Zoals je bij een c20xe m2.5 kan doen, dat je enkel ontsteking nodig hebt.
Bij C20LET zal het elektronische gedeelte wel echt nodig zijn, of kan je hier ook een basis exemplaar van maken zonder elektronica?21 november 2012 om 20:42 #18076526Heb al ff snel gekeken, maar als er een c20let komt gaan we voor de r25-r28 bak van de Omega, die staan er zat en zijn compleet niet zo heel erg aan de prijs.
21 november 2012 om 21:39 #18076527als je kadett een automaat is hoef je de tunnel niet aan te passen ivm je versnellingspook
21 november 2012 om 21:40 #18076528Nee is een handgeschakelde 4-bak die achter de 1.2 hangt.
22 november 2012 om 10:31 #18076529Kijk ook eens op forum Opel Club Zeeland, staat ook een zwarte C met ombouw naar C20XE.
Mantablog staan ook wat tips.Maar…..denk er eerst nog eens 3 keer over na! Want zelf ervaren bouwers zien dit als een uitdaging en dan heb ik het niet
eens over de investering. Voordeel is wel dat je tijd zat hebt.:)22 november 2012 om 11:38 #18076530Dingen waar je aan moet denken:
r25 of getrag 240 kunnen eigenlijk niet het volle vermogen van zo’n geblazen blok. Wat je wil hebben is een getrag 265.
Achteras is hetzelfde verhaal. Dikke achteras trekt dit niet echt. Dunne as (die je er nu onder hebt) al helemaal niet. Hier wil je dus eigenlijk een sper in jassen.
versnellingsbaktunnel moet je groter maken.
ik weet niet hoe je turbo uitkomt.
Misschien moet je ook even aan chassisstijfheid denken. Kans dat je met veel PKs je chassis krom trekt.
Waar laat je je intercooler?Dat is waar ik even zo op kan komen..
Max
22 november 2012 om 11:42 #18076531Thanks, zal het eens even bij mannetje neerleggen!
22 november 2012 om 14:53 #18076532AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Mad Max wrote:
Dingen waar je aan moet denken:
r25 of getrag 240 kunnen eigenlijk niet het volle vermogen van zo’n geblazen blok. Wat je wil hebben is een getrag 265.
Achteras is hetzelfde verhaal. Dikke achteras trekt dit niet echt. Dunne as (die je er nu onder hebt) al helemaal niet. Hier wil je dus eigenlijk een sper in jassen.
versnellingsbaktunnel moet je groter maken.
ik weet niet hoe je turbo uitkomt.
Misschien moet je ook even aan chassisstijfheid denken. Kans dat je met veel PKs je chassis krom trekt.
Waar laat je je intercooler?Dat is waar ik even zo op kan komen..
Max
Dikke achteras trekt het prima tot +/- 300pk. Wel moet je eraan denken om een stalen staartstuk ipv alu staartstuk te gebruiken. Daarnaast is een ZF platensper of Quaiffe LSD Sper (nagelang van de verhouding verkrijgbaar) aan te raden.
Zeker moet het chassis op de zwakke punten worden aangepast. En is een Getrag 265 aan te raden. Met een 240 wil het
ook nog wel maar het rijdt niet lekker als je weet dat de bak niet voldoende is voor het vermogen. Mijn eigen 240
is nog niet ontploft maar stap over naar een 265.Bij een standaard 1.2 4bak is de tunnel smal en bij een automaat breed (dus heb je meer ruimte voor je versnellingsbak)
Lengte van je cardanas moet je op maat maken omdat die lengte afhankelijk is van welke bak je gebruikt en hoever
je het blok naar achter legt (en dus ook hoe je je motorsteunen bouwt).Verder alles in de pu bussen is ook aan te raden en/of alle rubbers te vernieuwen in de complete ophanging.
Remmerij moet je inderdaad ook upgraden maar dat is nagelang de velgenmaat die je gaat gebruiken en
hoever je budget het toelaat. Ik zou voor voor grote ankers gaan met 2/4/6 pots klauwen.
Achter ook aan te raden om naar remschijven te gaan (remdrukverdeler ook aan te raden dan).Ook al heb ik wel mensen zien rijden met 1.6/2.0 trommels achter.
De standaard electronica met ECU kun je gewoon chippen (dmv EDS of Klasen software). Je kan evt ook voor DIS ontsteking gaan
(handig ivm niet verbouwen kachelhuis) maar dan moet je voor het nog duurdere vervanger voor je ECU gaan (bv DTA, MegaSq.)En er zijn nog meer punten waar je aan moet denken als je het vermogen van een standaard Kadett C 40-75pk bijna
gaat verdriedubbelen naar de standaard 204pk van een C20LET.22 november 2012 om 16:34 #18076533Ok thanks!
Tis dat dit het enige is waar we niet over eens zijn.
Heb de kadett gekocht zodat IK kon hobbien en ik zou een 2.0CIH of c20xe basis blok al voldoende vinden, maar goed.. Blijkbaar ben ik niet meer in charge van mijn projectOndertussen wordt de auto zoals me vriend wilt en niet zoals ik em wil..
22 november 2012 om 18:25 #18076534whahha, altijd leuk als de vriend het ineens toch ook wel vet vind.
Dat terzijde, JvV, ik weet dat GT assen (dus ook voor mijn B) toch wel moeilijk gaan doen bij 200 pk ofzo, dus ik dacht die C assen hebben dezelfde klok, dus vandaar.
Daarnaast goed punt van de remmerij. Op mijn Dett heb ik voor 262 honda schijven met 4 pots volvo klauwen en achter trommels met Rekord cilinders erin. Die trommels zijn stiekem best wel behoorlijk groot voor het formaat auto. Kijk maar eens onder kleine hatchbakjes van tegenwoordig, wat daar voor mini trommeltjes onder zitten.
Max
22 november 2012 om 19:13 #18076535Ja zeker leuk als ie het vet vind, maar nadeel is dat hij dan weer ideeën krijgt en het dat moet gaan worden hahah..
Gaat mij er meer om hem leuk op te knappen, plat en breed en leuke blokkie erin, maar hoeft voor mij niet UBER te zijn.
22 november 2012 om 20:25 #18076536AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Mad Max wrote:
whahha, altijd leuk als de vriend het ineens toch ook wel vet vind.
Dat terzijde, JvV, ik weet dat GT assen (dus ook voor mijn B) toch wel moeilijk gaan doen bij 200 pk ofzo, dus ik dacht die C assen hebben dezelfde klok, dus vandaar.
Daarnaast goed punt van de remmerij. Op mijn Dett heb ik voor 262 honda schijven met 4 pots volvo klauwen en achter trommels met Rekord cilinders erin. Die trommels zijn stiekem best wel behoorlijk groot voor het formaat auto. Kijk maar eens onder kleine hatchbakjes van tegenwoordig, wat daar voor mini trommeltjes onder zitten.
Max
Kennis van mij (strepentrekker) had een zwarte caravan station met 300pk let en die reed alsof de wagen gestolen
was!. En enige wat bij hem kapot ging was het alu staartstuk diverse keren. De rest houd het dmv een sper goed uit (ik heb zelf een quaiffe sper tot 400-500pk).Maar inderdaad je moet niet ver boven de 300 willen en ook niet extreem gaan raggen zoals op het circuit. Het ligt
ook maar net hoe je er mee omgaat en in welke staat alles verkeerd.22 november 2012 om 20:30 #18076537misschien leuk en handig om dit topic eens door te lezen.
viewtopic.php?f=27&t=11835622 november 2012 om 20:45 #18076538@petrolhead wrote:
misschien leuk en handig om dit topic eens door te lezen.
viewtopic.php?f=27&t=118356Thanks! Heb em ff aan favo toegevoegd, ga ik em eens even doorlezen op een rustig moment.
22 november 2012 om 21:12 #18076539@ JvV, ik zie het nut van schijfremmen achter niet in. Je ziet zelf met
bergrennen jongens met trommelremmen. Denk dat het remoppervlak
met trommel ook groter is. Vind de klauwen van de vag groep die ze
het meeste gebruiken ook niet bijster goed remmen. Vooral niet op
de handrem. Maar ieder z’n ding natuurlijk.23 november 2012 om 06:12 #18076540@kimmiej666 wrote:
@petrolhead wrote:
misschien leuk en handig om dit topic eens door te lezen.
viewtopic.php?f=27&t=118356Thanks! Heb em ff aan favo toegevoegd, ga ik em eens even doorlezen op een rustig moment.
en al door gelezen :wub is een hoop werk maar het loont zig wel rijd super en over die 240 bak dit zou tog wel goed moeten gaan ik heb iemand gezien die er nu 40.000km mee rijd en nog niets gebuurd licht ook aan je zelf hoe je er mee rijd denk ik
23 november 2012 om 07:18 #18076541Hey,
Ja heb het al een heel stuk doorgelezen! Is wel echt dik!
Bedoeling is om de dett weer is goede staat terug te brengen, omlaag te gooien en een leuk blok erin te leggen en om dan ermee naar shows te gaan en er zo nu en dan mee te cruisen.
Heb al tegen mijn vriend gezegt dat ik die wagen absoluut niet op het circuit wil hebben.Vandaar dat ik ook al aangaf dat een 2.0 of 2.2cih of c20xe (kale stijl) al prima is.
Echt ziet hij alleen pk’s en dan krijg je dus het effect dattie een turbo wilt…Ben zelf n.a.v. Mijn vectra 2000 altijd zeer tevreden geweest over de betrouwbaarheid van de c20xe, daarom gaat mijn voorkeur daar liever naar uit.
In de vectra kon ik er al goed mee va mijn plek afkomen, dus die 150 paardjes in een kadett is naar mijn mening ook al de meoite waard + dat als we echt meer willen we een c20xe ook makkelijk op diverse fronten aan kunnen pakken motorisch zoals jij ook een hebt gedaan (ander vliegwiel, nokkenas en go on and on)..Tis hoe gek we het zelf allemaal willen maken.
29 november 2012 om 15:02 #18076542Je kan een C20XE natuurlijk ook later weer upgraden naar turbo.
29 november 2012 om 22:17 #18076543AnoniemLid sinds:
1 January 1970ga dan voor die xe ;)
is iets simpeler in te bouwen
pk,s zat voor wat jij wild
veel goedkoper in aanschaf
en cker als je nog geen grote vermogens gewent bent in combi met achterwielaandrijving
is dat n verstandigere keus ;)dan is een c20xe mooi zat
kan later altijd n chipie in ;)
en wil je dan alsnog over naar turbodan heb je aan veel van de aanpssingen die je voor de xe hebt gedaan
al n mooie basis voor een let
en inderdaad kun je eventueel zelfs die xe ombouwen naar let
;)ben het ook niet helemaal eens met jvv dat door een sper
een as het langer volhoud :shock:juist met een sper krijgt de hele as het wat meer voor z,n kiezen :shock: ;)
en schijven op de achter as is ook niet een must
grotere remmen op de vooras heb je veeeeell meer aan30 november 2012 om 08:25 #18076544AnoniemLid sinds:
1 January 1970@louwe 16 klepper wrote:
ben het ook niet helemaal eens met jvv dat door een sper
een as het langer volhoud :shock:juist met een sper krijgt de hele as het wat meer voor z,n kiezen :shock: ;)
en schijven op de achter as is ook niet een must
grotere remmen op de vooras heb je veeeeell meer aanGrotere/betere (2/4/6 pots) voorremmen heb je inderdaad veel meer aan. Ik heb ook mensen met trommels achter zien
rijden met een c20let onder de kap. Het kan :) haha.En een achteras houd het idd niet langer vol door een sper. Hoelang je achteras
het volhoud gaat meer om hoe jij er mee trapt en of je wel of geen stalen staartstuk hebt.3 december 2012 om 18:57 #18076545Ik wel ook met liever een xe..
Ben door de vectra 2000 die we hebben gehad ook wat meer bekend met het blok en met wat ie kan.
Kon ook zeker niet klagen over de power icm 1240 kilo van een vectra… Trok er zat het snot mee voor de ogen, dus laat staan als je hem dan basis zonder aanpassing al hebt liggen in een 700kg zware kadett.. Scheelt toch 500 kg op de aantal pk per kilo.Maar we gaan het nog even zien.
Baas veranderd toch geregeld van gedachten haha.
30 december 2012 om 23:57 #18076546Die zwarte c-kadett station waar JvV het over had is van een goede vriend van mij. Reed er idd als een volledige idioot mee rond. ;)
Daar zat een standaard dikke as onder met een gelast diff en gewoon remtrommels. Open diff wil je in mijn ogen echt niet hebben met veel vermogen, helemaal niet te controleren. Alu staartstukken heb ik er al 3 gebroken gezien onder de Caravan en een coupe waar later de motor van de Caravan ingekomen is. :( Overigens heeft hij ook de complete vertanding van een steekas afgetrokken. :( Tot 300 pk zou ik wel met een standaard as durven rijden maar idd wel met een stalen staartstuk eraan dan. De Caravan is er overigens nog steeds, zit inmiddels een bmw achteras onder en een Audi motor in maar moet nog worden afgebouwd en dat zie ik helaas voorlopig nog niet gebeuren. :( Hij heeft overigens nog wel een C20LET staan met manta 18S bak en de goede carterpan e.d. er al op die hij wel wil verkopen…
C20XE inbouwen is wel leuk en zo maar als je eenmaal in een c-kadett met LET hebt meegereden wil je dat ook.
;) Met een beetje motor erin komt een c-kadett al gauw op 900 kg ipv 700 trouwens. ;)31 december 2012 om 00:07 #18076547@kimmiej666 wrote:
Ik wel ook met liever een xe..
Ben door de vectra 2000 die we hebben gehad ook wat meer bekend met het blok en met wat ie kan.
Kon ook zeker niet klagen over de power icm 1240 kilo van een vectra… Trok er zat het snot mee voor de ogen, dus laat staan als je hem dan basis zonder aanpassing al hebt liggen in een 700kg zware kadett.. Scheelt toch 500 kg op de aantal pk per kilo.Maar we gaan het nog even zien.
Baas veranderd toch geregeld van gedachten haha.
leuk project.. maar blijkbaar heb je de broek niet aan kim !! :jerry :jerry
18 januari 2013 om 10:20 #18076548@turbootje wrote:
@kimmiej666 wrote:
Ik wel ook met liever een xe..
Ben door de vectra 2000 die we hebben gehad ook wat meer bekend met het blok en met wat ie kan.
Kon ook zeker niet klagen over de power icm 1240 kilo van een vectra… Trok er zat het snot mee voor de ogen, dus laat staan als je hem dan basis zonder aanpassing al hebt liggen in een 700kg zware kadett.. Scheelt toch 500 kg op de aantal pk per kilo.Maar we gaan het nog even zien.
Baas veranderd toch geregeld van gedachten haha.
leuk project.. maar blijkbaar heb je de broek niet aan kim !! :jerry :jerry
Blijf een vrouw he, die kunnen goed drammen en zin doordrijven
In elk geval deze zomer eerst lekker verder aan de body.
Mannetje had ijzer en wielen geregeld om spit te bouwen, dus dan kunnen we wat makkelijker uit de voeten.19 januari 2013 om 15:20 #18076549@kimmiej666 wrote:
@turbootje wrote:
@kimmiej666 wrote:
Ik wel ook met liever een xe..
Ben door de vectra 2000 die we hebben gehad ook wat meer bekend met het blok en met wat ie kan.
Kon ook zeker niet klagen over de power icm 1240 kilo van een vectra… Trok er zat het snot mee voor de ogen, dus laat staan als je hem dan basis zonder aanpassing al hebt liggen in een 700kg zware kadett.. Scheelt toch 500 kg op de aantal pk per kilo.Maar we gaan het nog even zien.
Baas veranderd toch geregeld van gedachten haha.
leuk project.. maar blijkbaar heb je de broek niet aan kim !! :jerry :jerry
Blijf een vrouw he, die kunnen goed drammen en zin doordrijven
:jerry :jerry
;) .
Succes met jullie project :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.