Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › kadett 4S la groupe B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 september 2009 om 15:32 #17212419
]Zow nu dan toch even een topicje openen over dit afschuwelijke monster.
De kadett E gsi omgebouwd naar de 4×4 turbo versie voor de beruchte groep B rally. en zou later ingezet worden voor de groep S.
De auto heeft zelf nooit in de groep B of S meegereden en is alleen maar gebruikt om mee te testen in zuid afrika en noorwegen, ze hebben er in 1985 en 1986 wel de dakar mee gereden.
Nadien zijn de auto’s nooit meer gebruikt voor rally of sprint doeleinden.
Er zijn er 3 van gebouwd door de bekende autobouwer Matter uit duitsland
waarvan er nog 2 bestaand zijn en de andere is spoorloos. schijnt alleen niet gesloopt te zijn!!nr1 prototype
nr 2
nr 3
De basis is zoals gezegd een standaard E kadett GSI maar daar houd het echter ook mee op
de ontwikkeling van deze kadett is begonnen in 1983 het chassie is compleet opgebouwd uit een buizenframe/rolkooi en de delen die er de vorm aan geven, de carosserie is vervaardigd uit kevlar en carbon
de ruiten rondom zijn allemaal van kunstof
dit alles resulteerd in een kadett die lager is en 10 cm breder dan orgineel en nog geen 1000 kilo weegtDe motor zou in eerste instantie van opel zelf gebruikt worden maar daar hebben ze vanaf gezien en hebben een kant en klare motor genomen van Zakspeed Ford.
Deze motor leverde de volle 500 pk op de krukas met een grote turbo, waarschijnlijk nu vergelijkbaar met een GT35.
Maar……… er zat ook een overboost op die de motor opkrikte naar over de 1000 pk en dit was voor de korte tussen sprints en kon gebruikt worden voor een max van 5,5 seconden.Aandrijving geschiedde door een X trac aandrijflijn met instelbare aandrijfverhoudingen tussen de voorwielen en achterwielen, met verhoudingen tussen 75% voor en 25% achter en 25% voor en 75% achter.
De auto was ook voorzien van ABS en deze werd mee geregeld door de aandrijf verhoudingen. maar was ook apart regelbaar.
In de test fase is er veel mee gereden zoals in lokale raly’s in Zuid Afrika
En er is met het prototype ook gereden in Ijsland en Noorwegen.
later hebben ze de auto’s gebruikt voor de parijs dakar uit 1985 en 1986, echter hier waren de motoren eruit gehaald en hebben ze de manta 400 motor gebruikt met een compressor zoals ook of de onderstaande foto te zien is
Vanaf toen tot heden is er niet meer gereden met de auto’s voor prijzen mede ook dankzij het dure onderhoud van deze auto’s.
en aangezien de groep B afgelast was werden de auto’s alleen nog gebruikt in de engelse rally cross, zoeken op U tube onder kadett 4×4 dan kom je der wel ;)als er mensen zijn die meer info hebben, deze graag er bij zetten :thumbup
24 september 2009 om 15:45 #17526733:wub
24 september 2009 om 16:00 #17526734Leuk topic adriaan..
Mooi dat er nog 2 bestaan.. Hopelijk duikt nummer 3 ooit nog ergens op..
grt Erik
24 september 2009 om 16:27 #17526735GRUWELIJK!
heb je die filmpjes niet meer??
24 september 2009 om 16:36 #17526736hey je zegt dat er maar drie zijn.. op de een na laatste foto staan al 2 van het bastos rally team..
is dat dan een van die andere of zijn er toch nog meer.. ik heb gehoord dat er 5 zijn??
24 september 2009 om 17:13 #17526737Mooi om weer eens terug te zien! :thumbup
24 september 2009 om 18:02 #17526738de voorste wielkasten hebben de zelfde hoogte en toch is de rechter behoorlijk lager.
er zitten wel een paar leuke aanpassingen op om na te bouwen:hmmz
24 september 2009 om 18:34 #17526739Hier is al eens een uitgebreid topic over geweest. Ik heb in dat topic langs horen komen dat er één in neerland staat, zonder assen, motor.
Wel een hele wrede kadett24 september 2009 om 18:52 #17526740origineel gepost door 2000
Hier is al eens een uitgebreid topic over geweest. Ik heb in dat topic langs horen komen dat er één in neerland staat, zonder assen, motor.
Wel een hele wrede kadettvolgens mij was dat de kadett D 400, daar staat er wel eentje van in NL
24 september 2009 om 19:44 #17526741gruwelijk dik ding!:wtf:wub
en een mooi stukje info:D:thumbup altijd intressant
25 september 2009 om 19:34 #17526742dit word dacht ik de 4e keer dat hier een topic over gestart word.
is niet erg, die andere drie zijn al weer kwijt.
ben er in het 4×4 gedeelte ook al mee bezig geweest om alle info terug te krijgen, is niet gelukt.
hoop dat er hier meer info bij gaat komen.groeten.
26 september 2009 om 14:17 #17526743origineel gepost door gt/w
origineel gepost door 2000
Hier is al eens een uitgebreid topic over geweest. Ik heb in dat topic langs horen komen dat er één in neerland staat, zonder assen, motor.
Wel een hele wrede kadettvolgens mij was dat de kadett D 400, daar staat er wel eentje van in NL
ja, inderdaad :thumbup
26 september 2009 om 17:24 #17526744die wat in Nederland staat is idd een D kadett 400 ook gebouwd door matter, maar daar zijn er een paar meer van gebouwd, namelijk de kadett 400 en de astra mk1 rwd
van de kadett 4S zijn er maar 3 gebouwd, 2 rechts gestuurd en 1 links als zijnde een astra mk2.
de carrosserie is compleet op getrokken uit een stalen buizenframe en koolstof/kevlar panelen.
en alle aanvullende info is zeer welkom :thumbup
26 september 2009 om 17:34 #17526745Je had toch dat filmpje nog tegen die audi quattro?:D:D:D:D
26 september 2009 om 18:39 #17526746das een vet filmpje.. die GSI gaat als een kogel..
das idd zo een X-trac GSI als hierboven.. niet normaal..
film staat op motorsportmad.com
26 september 2009 om 20:04 #17526747origineel gepost door city77
die wat in Nederland staat is idd een D kadett 400 ook gebouwd door matter, maar daar zijn er een paar meer van gebouwd, namelijk de kadett 400 en de astra mk1 rwdvan de kadett 4S zijn er maar 3 gebouwd, 2 rechts gestuurd en 1 links als zijnde een astra mk2.
de carrosserie is compleet op getrokken uit een stalen buizenframe en koolstof/kevlar panelen.
en alle aanvullende info is zeer welkom :thumbup
er zijn 5 stuks kadett 4×4 turbo gebouwd allen met het stuur links, de astra is een omgebouwde ex-dakar uitvoering, de andere is destijds in de rallyracing verdwenen in de uk. (lees gesloopt)
degene die te zien is geweest een paar jaar terug is een oefen-kadett 4×4.
van de 5 zijn er nog 4 over, 1 is de astra, 1 met de zakspeed motor en 2 oefen-4×4’s.van de kadett 400 zijn er 3 gemaakt, 2 zijn er nog waarvan 1 grotendeels origineel. de opelmotorsportafdeling heeft deze gemaakt en niet matter en in engeland is nog een tegenhanger gemaakt in de vorm van de astra rwd door saftey devices. hoeveel is de vraag, in ieder geval 1, geruchten gaan over 5 stuks.
27 september 2009 om 07:17 #1752674827 september 2009 om 07:37 #17526749zoek eens op you tube naar kadett 4×4 turbo.
als iemand die links hier neer kan zetten, heb je meteen een hele hoop filmpjes(mij lukt het niet).groeten.
28 september 2009 om 09:34 #17526750links :wors
http://www.youtube.com/watch?v=iHLk8hUnfis
http://www.youtube.com/watch?v=EhsO-9gccZE
en kijk zelf maar verder;)
28 september 2009 om 10:56 #17526751In aanvulling op het bericht van @henk 400rr:
In de UK heeft Steve Magson gereden in een Astra RWD. Daar ligt een V6 in met dik 300 pk. Auto heeft een tijd te koop gestaan, maar ok ben hem al een tijdje uit het oog verloren.
28 september 2009 om 21:51 #17526752origineel gepost door henk 400rr
origineel gepost door city77
die wat in Nederland staat is idd een D kadett 400 ook gebouwd door matter, maar daar zijn er een paar meer van gebouwd, namelijk de kadett 400 en de astra mk1 rwdvan de kadett 4S zijn er maar 3 gebouwd, 2 rechts gestuurd en 1 links als zijnde een astra mk2.
de carrosserie is compleet op getrokken uit een stalen buizenframe en koolstof/kevlar panelen.
en alle aanvullende info is zeer welkom :thumbup
er zijn 5 stuks kadett 4×4 turbo gebouwd allen met het stuur links, de astra is een omgebouwde ex-dakar uitvoering, de andere is destijds in de rallyracing verdwenen in de uk. (lees gesloopt)
degene die te zien is geweest een paar jaar terug is een oefen-kadett 4×4.
van de 5 zijn er nog 4 over, 1 is de astra, 1 met de zakspeed motor en 2 oefen-4×4’s.van de kadett 400 zijn er 3 gemaakt, 2 zijn er nog waarvan 1 grotendeels origineel. de opelmotorsportafdeling heeft deze gemaakt en niet matter en in engeland is nog een tegenhanger gemaakt in de vorm van de astra rwd door saftey devices. hoeveel is de vraag, in ieder geval 1, geruchten gaan over 5 stuks.
D kadett 400 is gebouwd door matter Duitsland.
Jim mc sherry rijd er 1 en met hem heb ik mail contact gehad, matter heeft de D kadett en de kadett 4S gebouwd in opdracht van opel motorsport, de complete autobody is gebouwd door matter.kopie van de mail :
Hello,
The RWD KADETT 400 IS FABRICATED BY USING A KADETT D SHELL ON TOP OF A MANTA 400 FLOOR PAN… ALL RUNNING GEAR IS MANTA 400
MY CAR WAS BUILT BY MATTER,GERMANY.
HOPE THIS HELPS,2e mail:
Hello
As I stated in last email..use a Manta Floorpan complete to include front chassis legs/inner guards..which are adapted as per 400 rallycar for strengthened suspension pickup points etcJames Mc Sherry.
29 september 2009 om 10:59 #17526753:wors
30 september 2009 om 20:34 #17526754`heey chief kickuh topic en veel info:jerry:jerry ga zo door.
groeten nick
30 september 2009 om 21:24 #17526755in kimberly’s racing guide wordt beweert dat de bodemplaat van een ascona 400 is en niet de manta. typisch is wel dat er een paar punten zijn die meer gelijkenis hebben met de manta dan met de ascona body, vraag jezelf even af wanneer deze auto werd gebouwd dan weet je wel wat klopt.
Als matter de koets gebouwd heeft dan moet het terug te vinden zijn op de koets zelf en dan geen genagelde plaat maar gelast. ik heb die fotos van de 1e kadett 400, maar waar ik nu lig kan ik daar niet bij (ziekenhuis).
vraag mcsherry maar eens of hij dat aantonen kan dmv een foto en dan mag hij ook zoveel mogelijk fotos van die auto laten zien, ik ben wel benieuwd welk nummer de auto heeft. Dit moet diegene zijn waar M. Black mee gereden heeft, indertijd zou de auto in onderdelen verkocht worden, ik geloof dat Sydny Meeke motorsport dit heeft voorkomen en die had de auto in de verhuur, ik wist niet dat hij alweer verkocht was.In ieder geval: wij hebben indertijd via via contact gehad met de toenmalige chef van de opel motorsportafd. die ook verantwoordelijk was voor de astra versie en later met mensen van de historische afdeling bij opel die o.a. het beheer hebben van dit soort auto’s.
los van dat zijn er wel artikelen geschreven hierover, daar staat het meeste wel in omtrent dit onderwerp, op een paar misvattingen na.De Kadett 4×4 turbo was trouwens niet bedoeld voor groep B maar voor groep S.
1 oktober 2009 om 09:35 #17526756AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wat voor velgen zitten er eigenlijk onder ? zijn daar ook replica’s van 4 of 5 gaats ?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.