Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › kadett 16v rem systeem en nog wat andere vragen.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 januari 2014 om 09:42 #17263422
hallo opelfans,
ik ben nieuw op het forum en heb een maand of wat terug een groene c coupe gekocht met een 16v.
voor zitten er schijven en klauwen onder van een 2.2 rekord. en achter wil ik ook schijven eronder maken.
alleen omdat nu het rempedal al vrij laag zit ben ik bang dat me hoofdremcil. het niet voorwerkt.
welke hoofdremcil. wordt er vaak gebruikt dan en welke schijven en klauwen op de achter as het is een a manta as.gr
25 februari 2014 om 15:24 #18208927Even dit topic omhoog trappen.
Ik wil hier namelijk ook meer info over als dat mogelijk is.
Zit namelijk met precies hetzelfde!!25 februari 2014 om 15:30 #18208928misschien heb je in manta / ascona deel meer geluk.
de meeste mensen hier zijn met kadettjes bezig zijn fwd3 maart 2014 om 21:01 #18208929Kort antwoord: Je hebt een grotere hoofdremcylinder (HRC) diameter nodig.
Zie het zo, het is allemaal hefboom. De zuiger die je met je voet bedient verplaats je een grote afstand en de zuigers bij de wielen verplaatsen zich een klein stukje. Hoe dunner die bij je voet, hoe makkelijker je hem beweegt, maar hoe verder je hem moet bewegen voor het zelfde effect. Hoe dikker hoe meer vloeistof je verplaatst, dus hoe minder hefboom effect, hoe lager de totale druk die je kunt pompen op voetkracht. Hoe groter die bij de wielen, hoe kleinere afstand ze bewegen, maar hoe makkelijker je die beweging tot stand kunt brengen vanuit de HRC (meer hefboom dus) Vergroot je zowel die bij je voet en die bij de wielen, dan is het resultaat dat de zelfde hefboom werking ontstaat, maar hoe groter oppervlak (remblok) je wel weer kunt bedienen. Kortom, het gaat allemaal om de verhoudingen.
Is de HRC ontworpen voor kleinere zuigers (en trommels hebben dat vooral) dan is de vloeistof verplaatsing KLEIN, omdat de HRC een kleine diameter heeft.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten is dan juist de hefboom werking GROOT! Dat betekent dat de totale druk van het remsysteem behoorlijk hoog kan worden, vandaar vaak de noodzaak voor stalen leidingen.
Een voor en achter schijven remsysteem gebruikt op de wielen dus een grote (veel grotere!!) zuiger diameter en benodigd dus een veel grotere vloeistof verplaatsing, dus een grote HRC diameter. En elke millimeter telt mee!! Een origineel remsysteem met trommels achter heeft meestal een 18-19-20mm HRC, terwijl met schijven achter 22mm wel het minimum is, vandaag de dag vaak zelfs 23 of 24mm…
Dus, als je naar schijven gaat ombouwen vanaf trommels, dan pak je het beste een grotere HRC diameter mee. Doe je dat niet dan:
1. Wordt het pedaal sponzig, want de hefboom werking neemt toe. Alles wat flext, leidingen enz. wordt het effect merkbaarder van.
2. Het pedaal moet dieper ingetrapt worden, want de zuiger in de klauw is groter van diameter en vraagt dus om meer vloeistof, wat met een te kleine HRC diameter dus pas geleverd kan worden als je de het over een grotere afstand beweegt.Dat is het stukje hydroliek, dan heb ik het nog niet gehad over de drukverdeling, die met schijven achter ook erg belangrijk is als er geen intelligente ABS op zit. Wil je die auto recht op de weg houden met een noodstop dan is het raadzaam hier over na te denken en dit GOED te laten testen!!
4 maart 2014 om 06:30 #18208930Misschien is een grotere HRC gewenst, maar ik moet zeggen dat de standaard 1600 HRC die er bij op zit gewoon goed remt (met rondom schijven)
4 maart 2014 om 07:33 #18208931Gewoon goed remmen is eigenlijk maar een heel magere beoordelingswijze.
Het is mogelijk om met tientallen combinaties een systeem te maken dat op het gevoel goed remt, maar Opel heeft niet voor niets zo’n brede keuze in diameters waar ze er zelf maar 1 uit kiezen. Dat heeft echt een reden.
Het verneukeratieve is, een systeem met een te kleine HRC diameter geeft juist een krachtiger ‘remgevoel’ omdat bij minder inspanning de remmen krachtiger bedient worden (hefboomwerking), alleen is het juist de doseerbaarheid die de deur uit gaat. Wil je veilig een noodstop kunnen maken met een remsysteem zonder ABS moet juist de doseerbaarheid heel goed zijn, zodat als je in paniek het pedaal hard in trapt de remmen niet persé gelijk 100% blokkeren.
Je kunt tot op zekere hoogte een sponzig of te diep gaand pedaal corrigeren met stijvere leidingen, zoals staal of cunifer in plaats van rood koper, en staalflex slangen naar de klauwen, maar als dat nog niet helpt, dan is de HRC diameter de volgende stap om aan te passen.
Hey, don’t shoot the messenger heh, ik hoop dat ik jullie er verder mee help een écht goed remsysteem samen te stellen, in plaats van een installatie die enkel HAP doet…
4 maart 2014 om 07:59 #18208932Overigens heb ik berekeningen gedaan aan de remdrukbegrenzers voor schijven achter en aangezien die heel zeldzaam aan het worden zijn en erg duur worden (in 3/20) kwam ik er met berekenen achter dat als je de begrenzers voor trommels waar 3/40 op staat pakt, en je plaatst er twee in lijn per rem, dan kom je op nagenoeg de zelfde begrenzingswaarde uit!
Ik zeg, neem die mee als tip! :thumb
viewtopic.php?p=2373279#p2373279
En nog even verder berekend:
viewtopic.php?p=2414189#p2414189 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.