kachelradiateur Rekord E verwijderen.

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD kachelradiateur Rekord E verwijderen.

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Deperik
    Deelnemer

Om de kachelradiateur van m’n E1 Rekord (1.9N) te verwijderen, dien ik dan het hele dashboard uit te bouwen? :???:

gtw

nee, alleen de onderkant is voldoende als het een E1 is, vooral, rechts, en de bediening, dan zou het kachelhuis eruit moeten passen

rinus de boer

Ik heb het pas een paar weekjes geleden gedaan, want mijn kachelrad was ook lek. Het is in principe vrij simpel, maar een boel werk.

De hele onderkant moet eraf, en je moet de middelconsole vewijderen.

Begin met de ventilatie roosters links en rechts te verwijderen. Eruit wippen met een platte schroevendraaier. Daar zitten schroeven aan de bovenkant, die er uit moeten.
          Daarna de onderste kartonnen beplating van het dashboard er af halen (als die er nog zitten)
          Daarna de stuurbekledingskappen eraf, 3 schroefjes. (daar zitten weer bevestigingsbouten van het dashboard onder).
          Lichtschakelaar uitbouwen en bedrading losmaken.
          Daarna kan het linker gedeelte eraf.
          Asbak verwijderen, radio eruit, sigarettenaanstekker ontkoppelen.
          bedieningpaneelje verwarming losschroeven (twee schroefjes)
          Rubber rand om midden gedeelte eraf halen
          Dashboardkastje eruit halen (schroeven)
          En daarna kan het rechtergedeelte eraf, maar nog niet helemaal, want je moet het bedeiningspaneel van de verwarming ontkoppelen van het kleppen mechanisme van de verwarming. Dat zit met stangetjes vast, die op hun beurt weer met kleine schroefjes geborgd zijn. Draai die los, dan komt het bedieningspaneeltje los, en dan kun je de onderkant van het dashboard helemaal verwijderen.
          Haal de middenconsole eruit.
          En dan kun je de zwarte beschermkap voor de verwarming weg halen.
          Verwijder dan alle klemmen waarmee het kachelelement is geborgd plus een schroef in het midden.
          Maak de ventilatiebuizen los
          Maak de kachelslangen los bij het schutbord in de motorruimte.
          En nu kan het kachelelement eruit.
          Nu kun je de overige klemmen losmaken, want het kachelelement behuizing bestaat uit twee helften
          En voila, hier zit het kachelrad dus in en kun je het er met gemak uithalen.

Kijk uit voor koelvloeistof, dat je kunt morsen op je tapijt. is een crime om er weer uit te krijgen
          Kachelrad kun je niet laten reviseren. Is een aluminium ding met kunststof zijkanten. Dus dat wordt een andere/nieuwe. Ik had het geluk, dat er nog een nieuwe op de plank lag.

Bij het inbouwen is het enige punt van aandacht om de bedieneningsstangetjes weer goed te krijgen van de kachel. Dat is echt een crime, en het lukte mij niet (zelfs met twee man) om dat voor elkaar te krijgen. Gewoon te weinig ruimte voor je handen. Dat heb ik op de volgende manier (na lang nadenken) opgelost.

Ik heb dus het rechter gedeelte van het dashboard door de middengezaagd, daar waar het kachelbedieningspaneeltje zit. Dan zaag je maar twee dunne stukjes door, maar het gemak dat je daar dan van hebt !! Je kunt dan het grootste gedeelte van de rechterkant al helemaal monteren, inclusief kachelbedieningspaneeltje, en je kunt dan de stangetjes in no time goed vast maken, want je kunt nog overal bij. Dan het afgezaagde deel weer monteren (dat zit nog met 3 schroeven vast, hoor), rubber rand er weer overheen en je ziet er niks meer van.
          En daarna de rest weer monteren, de de stuurbekledingskappen als laatst.

Oh ja, en doe alles voorzichtig. het is oude kunststof, dus het kan breken.

Deperik
          Deelnemer

Bedankt Rinus voor de heldere uitleg!
            Was al wel zover dat de middenconsole en de onderplaten eruit moesten. Maar het bij mij bruine gedeelte moet er dus ook uit.
            Zal er deze week mee bezig gaan.
            Vandaag eerst ff vloerplaten in een kevertje lassen van een kameraad.

rinus de boer

Doe het op je gemak, en hou de schroeven bij de onderdelen die je losgemaakt heb, en leg het tesamen apart. En met papieren afplakband erop geschreven wat wat was, en links of rechts. Zo wist ik zeker bij het inbouwen weer, dat ik niks vergeten had. Zorgvuldigheid voor alles. Succes !!

Deperik
              Deelnemer

Vorige week even bezig geweest met de Rekord, het dashboard is eruit! resultaat:

Met dank aan rinus :wors
                Ben bezig geweest met het zoeken naar een nieuwe, maar via Hbase viel mijn mond open: 198 euro :wtf
                Heb er nu een besteld bij Opel4ever, stukken goedkoper, hoop dat ie snel arriveert. Kan ik weer verder.

GSE
                Deelnemer

http://www.ebay.com.au/itm/HOLDEN-COMMODORE-VB-VH-HEATER-CORE-/260836738567?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item3cbb14c607″ onclick=”window.open(this.href);return false;

77€ nieuw ex opsturen wel 2 weken wachten ongeveer..

http://www.ebay.com.au/itm/GENUINE-NEW-HOLDEN-COMMODORE-VB-VC-VH-HEATER-CORE-/250877508409?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item3a6976fb39″ onclick=”window.open(this.href);return false;

42€ op dit moment

Als je het eerder had geweten had je beter in Aus je radiateur kunnen halen,in NL word je toch maar afgezet kwa prijzen….

Deperik
                  Deelnemer

Bij opel4ever was ie €80,46, ook een nette prijs vind ik. Heb nog paar dingetjes meer besteld. Hoop alleen dat ie snel komt zodat ik verder kan.

rinus de boer

Op de foto…een “feest” der herkenning. :D :D :D

Zo zag het er bij mij ook uit. Ik heb alleen het voorste gedeelte van het tapijt er ook uitgehaald, want dat was uiteraard nat. En de isolatie (met dat rubber, dat gelijk breekt) was ook helemaal doordrenkt. Die zooi dus verwijdert en weggegooit, de bodem goed droog gemaakt en enkele dagen laten drogen. Het tapijt ook goed schoongespoelt (tuinslang erop) en ook dagen aan de waslijn laten hangen.

Toen als isolatielaag voor onder het tapijt dik vilttapijt gebruikt, dat je bij elke tapijtenzaak kan krijgen. Ik had het nog over van een tapijtvernieuwingsklus in het huis, maar het kost je de kop niet qua prijs als je het nieuw moet halen.

Ik was precies 90 Euro kwijt voor een nieuwe kachelrad. Een boel geld voor zo’n klein ding, maar ja, je hebt het nodig, he……. Waar die prijs op h-base vandaan komt, geen flauw idee. Is 2 x zo duur, als dat het ding daadwerkelijk kost.

Deperik
                      Deelnemer

Gelukkig valt de schade bij mij mee, lijkt erger dan het is op de foto’s. Misschien haal ik het tapijt er nog wel even uit om andere vlekjes ook te verwijderen. Het vilt eronder is gewoon droog gebleven.
                        Had de gehele behuizing eruit gehaald omdat ik voelde dat er koelvloeistof in zat. Daarna pas buiten de auto de behuizing uit elkaar gehaald. Maar goed ook want er kwam nog een hele plens uit.

Anoniem

Na een tip dit topic weer gevonden.

Ik moet binnenkort ook aan deze klus, niet omdat mijn radiateur lek is, maar omdat deze helemaal is met stof is dichtgeslipt, en hierdoor geen luchtdoorstroming meer heeft.

Het betreft mijn Senator A1 waarbij ook het dashboard uit een onder en bovendeel bestaat. Hierdoor komt de uitleg van Rinus ook bij mij goed van pas.
                          Echter heb ik ook een Airco, en is dit dan lastiger?

Geerte
                          Deelnemer

Ja met airco moet je hele dashboard eruit.

GSE
                            Deelnemer

Hahaha :

http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJxITPElUTT1kJzMTM9QUSF10UmUDN8lTM9EkUBBVT” onclick=”window.open(this.href);return false;

Hoop dat je Duits kent,heel de boel los halen is echt teveel werk..

Lees dat maar eens..

Anoniem

Supertip. Ken niet goed duits, maar met google vertaling snap ik het.

Ik ga het op deze manier reinigen, en gebruik een soldeerbout op het kachelhuis te openen. Hierdoor hoef ik het dashboard niet te demonteren.
                                thx

noci
                                Deelnemer

Goeie tip, ook die van jou Senatorman, geweldig die google vertaler. :thumb
                                  de mijne blaast nog wel maar ook niet optimaal, dit is wel een stuk makkelijker dan het hele dashbord verwijderen.Thanks GSE :thumb

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.