Kachelmotor Omega A1

Forumindex Forums Modellen Omega Kachelmotor Omega A1

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Michiel81

Sinds een maandje rij ik met veel plezier in een Omega A C20NE van bouwjaar 1989. Met slechts 55.000 km op de klok een bijna nieuwe auto die fantastisch rijdt en heerlijk comfortabel is.

Helaas, helemaal vlekkeloos gaat t niet… Vanmiddag stopte mijn kachelmotor ermee. Standaard heb ik de ventilator altijd op stand 1 of 2 staan, nu ook, maar mijn ruit besloeg een beetje, dus ik zette ‘m even op 5 om snel te ontwasemen. Ineens een behoorlijke geur van verbrand plastic, dus meteen weer uitgezet. Daarna deed de ventilator het niet meer. Waarschijnlijk is de kachelmotor dus overleden :( Niet echt prettig met dit weer…

Ik heb hem doorverbonden direct op de accu, en hij deed niks. Ga er dus vanuit dat het de motor is en niet de schakelaar.

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Of zelfs een goede kachelmotor liggen? ;)

Het is een Omega A1 van 1989, zonder airco.

Alvast bedankt voor info en tips, en fijne kerstdagen!

Sjors-V6

Dag Michiel,

Feli met je Omega ! gaaf zeg een A1 met 55k op de teller ! ik heb o.a. ook een A Omega, deze heeft echter 286.000km op de klok ! and still going strong :wors

Je zegt dat je direct op de fan spanning gezet hebt, écht direct op de motor ? of zat daar de regelweerstand nog tussen ? dat is even belangrijk om te weten !

Jij natuurlijk ook hele fijne dagen toegewenst !!

Groetss,
        Sjors

Michiel81

Hallo Sjors,

Ik denk dat daar nog wel de weerstand nog tussen zat… dus die kan ook overleden zijn…

Michiel81

De weerstand is nog in orde, de kachelmotor zelf is de boosdoener. Dus ben bij deze op zoek.

Op het huis van de motor staan de volgende nummers: 90 229 049 en 90 277 907 ZSB.

En iemand enig idee hoe je ‘m eruit haalt? Ruitenwissermechaniek eraf en dan bovenlangs, of moet hij via de onderkant?

Mr.T
            Deelnemer

Is het echt de motor, uit ervaring van de A1/A2 weet ik dat de standen schakelaar meestal de oorzaak is. Ik zou eerst deze eens uit elkaar halen en schoonmaken. Meestal is dit bij de aansluiting van de schakelaar al te zien, een van de contacten is dan verbrand.

Michiel81

Opgelost :D

De bevestiging van de koolborstels in de motor was de oorzaak. De koolborstels zitten vast met een constructie waar o.a. een veertje en een pennetje in verwerkt is. Op één of andere manier is de boel daar losgekomen en is heet geworden. Dardoor is een stukje plastic gaan smeulen wat de brandlucht veroorzaakte. Alles weer goed in elkaar gezet en nu doet hij het als vanouds :)

In elk geval bedankt voor de reacties!

Sjors-V6

Oké super !! king:

Anders had je idd onderstaand kunnen proberen

[rquote=1825110&tid=138958&author=Mr.T]Is het echt de motor, uit ervaring van de A1/A2 weet ik dat de standen schakelaar meestal de oorzaak is. Ik zou eerst deze eens uit elkaar halen en schoonmaken. Meestal is dit bij de aansluiting van de schakelaar al te zien, een van de contacten is dan verbrand.[/rquote]

Heb dat bij mij (omdat het toch even los moest) ook direct gedaan king:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.