Forumindex › Forums › Modellen › Omega › kachel wordt niet warm van mijn omega
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2010 om 21:27 #17215757
hallo
ik heb een omega 2.0 16v 1997
ik weet dat het vaker een probleem is bij de omega dat deze het niet heel warm stookt in de auto
thermostaat is goed en de temp van de auto ook
ik heb de kachelradiator gecontroleerd op doorstroming en die is volop
heb ondertussen ook maar de koelvloeistof vervangen daar was deze wel aan toe ondertussen
interieur filter is vervangen
wat kan het zijn of hoe op te lossen
ik denk dat ik hem ook niet goed heb ontlucht dat is soms nogal lastigwie kan mij op weg helpen want het is toch best koud nu met dit weer
3 januari 2010 om 22:10 #17582034Ten eerste stel je even netjes voor en we houden van :kewlpics.
Vermeld ook meteen even of je auto draaiknoppen verwarming heeft of ecc, airco of niet .Ten tweede je probleem komt idd vaak voor.
Vaak komt het probleem doordat er verkeerd of niet wordt ontlucht.
Ontluchten omega: Koelvloeistof met koude motor op peil brengen.
Dop van het expansievat aflaten, Zet je verwarming op heet en de ventilator op de hoogste stand, motor starten en goed laten warm draaien (thermostaat moet open zijn en fan’s moeten draaien).
Dit zal om en de nabij de 20 minuten duren. (indien niet alle lucht eruit komt de auto aan de bestuurders zijde bij de motor op de krik zetten.Met ecc even et het volgende beginnen.
met de motor lopen even de “auto en off knop tegelijk indrukken.
Alle kleppen resetten zich naar nul.Bij een omega met airco kan het probleem zitten in de driewegklep.
Deze kan stuk zijn en daardoor niet meer goed open gaan.
Dit kun je controleren door aan de slangen te voelen die naar binnen gaan
Waar de rode slang op aangesloten is.Gr Jack
9 januari 2010 om 16:50 #17582035Heb pcies het zelfde probleem, als motor stil staat en stat. loopt is er niks aan de hand zodra ik het gas diep intrap dan gaat me temp omhoog, en de verwarming blijft koud (brrrrrr), als ik dan even een tik geef op die driewegklep dan zakt de temp weer naar normaal en gaat me verwarming het ook weer doen, denk dat die klep blijft hangen, vervanging zal wel nodig zijn.
10 januari 2010 om 15:16 #17582036ja ik weet dat je me niet kent maar ik heb idd een tijdje niet meer op het forum gezeten maar ja
ik ben winand kom uit budel en rijd natuurlijk ook opel
ben zeker wel actief geweest in dit gebeuren met reparaties en dergelijke
ik heb voorheen frontera astra en calibra gereden en voordat ik deze omega kocht had ik een omega 3.0 mv6 waarin ik alleenmaar elctriche storingen had en die bleven aanhoudenmaar idd de drieweg klep bleef hangen
maar nu het nieuwe probleem
kat kapot ook niet erg maar nu loopt ie nietmeer
het is raar maar alles komt nu ineens
kat eruit gehaald in de hoop dat ie het weer deed (katsteen is hellemaal kapot)
maar krijg geen vonk en vraag me af of ik wel benzine krijg
pomp doet het wel en de druk is er ook
nu hoop ik niet dat ik de koppakking heb opgeblazen omdat ik nogal een eind heb gereden met verstopte kat
maar dit moet niets te maken hebben dat ik geen vonk heb10 januari 2010 om 15:34 #17582037origineel gepost door Resi
Heb pcies het zelfde probleem, als motor stil staat en stat. loopt is er niks aan de hand zodra ik het gas diep intrap dan gaat me temp omhoog, en de verwarming blijft koud (brrrrrr), als ik dan even een tik geef op die driewegklep dan zakt de temp weer naar normaal en gaat me verwarming het ook weer doen, denk dat die klep blijft hangen, vervanging zal wel nodig zijn.Misschien ook even netjes voorstellen en je eigen topic openen ipv in andere topics inbreken(niet verkeerd bedoeld) het wordt zo niet duidelijker op.
Maar om je vraag te beantwoorden ja je zult je drieweg klep moeten vervangen.
Teven auto ontluchten door zonder dop 20 minuten te laten lopen.
Gr Jack
10 januari 2010 om 15:36 #17582038origineel gepost door smity
ja ik weet dat je me niet kent maar ik heb idd een tijdje niet meer op het forum gezeten maar ja
ik ben winand kom uit budel en rijd natuurlijk ook opel
ben zeker wel actief geweest in dit gebeuren met reparaties en dergelijke
ik heb voorheen frontera astra en calibra gereden en voordat ik deze omega kocht had ik een omega 3.0 mv6 waarin ik alleenmaar elctriche storingen had en die bleven aanhoudenVermeld dit dan even dat voorkomt ergernis.
origineel gepost door smity
maar idd de drieweg klep bleef hangen
maar nu het nieuwe probleem
kat kapot ook niet erg maar nu loopt ie nietmeer
het is raar maar alles komt nu ineens
kat eruit gehaald in de hoop dat ie het weer deed (katsteen is hellemaal kapot)
maar krijg geen vonk en vraag me af of ik wel benzine krijg
pomp doet het wel en de druk is er ook
nu hoop ik niet dat ik de koppakking heb opgeblazen omdat ik nogal een eind heb gereden met verstopte kat
maar dit moet niets te maken hebben dat ik geen vonk hebBrand je storings lampje ???
Gr Jack
10 januari 2010 om 15:45 #17582039ja het storingslampje brand soms alleen als deze op benzine staat
de auto loopt ook op gas ivm de kilometers die ik nogal maak
ik vind het allemaal vreemd dat alles dan zo ineens komt
heb hem pas de auto astra 1.7 tds weg en dit ervoor terug dacht lekker weer grotere automaar als ik knippercode wil uitlezen komt er niets uit
alleen de standaard code als de motor stilstaat
het stomme is dat de massa los is geweest en dus is geresetgr winand
10 januari 2010 om 18:11 #17582040hallo
ik heb verschillende codes nu
maar vond het een beetje wazig maar toch
2-10
1-10
3-10
4-10
3-4
2
ik weet niet of je dit wat zegtgroet winand
lambdasonde ligt nu wel los dus die code zal er ook wel bij zitten
11 januari 2010 om 19:52 #17582041Hallo ,
Mijn kachel word ook niet warm,de bovenste slang naar de kachelradiateur wordt wel warm maar de onderste die van de 3-weg klep af komt niet [blijft koud]Kan ik hier uit concluderen dat de 3 weg klep kapot is.
ik heb altijd al problemen met de kachel gehad ,afgelopen zomer is de klep vervangen ,toen was het goed en nu begint de ellende weer.
gr berry11 januari 2010 om 20:01 #17582042kan ook zijn dat de kachel radiator verstopt zit. Zou de driewegklep vervangen zijn de kosten niet.
Als dat niet helpt is het de kachel radiator.Heb je recentelijk iets aan je koelvloeistof gedaan? Kan ook zijn dat er een lucht slot in je koel systeem zit. Dus eerst maar eens zonder dop 20 minuten laten draaien.
Gr jack
11 januari 2010 om 20:11 #17582043Zit zelf ook tedenken aan lucht,motor laten draaien zonder dop heb ik al gedaan ,zal hem morgen effe opkrikken ,moet dat aan de kant van het expansievat?
Maar jack heb die klep al een paar keer vervangen zou die nou steeds kapot gaan dan.En hoe zou ik kunnen controleren of die vacuum slang die boven op de klep het ook doet ,heb de klep gedemonteerd en als ik er een slangetje aan doe en ik zuig er aan dan gaat het klepje in de 3 weg klep omhoog.
gr berry12 januari 2010 om 11:44 #17582044Dan is de klep goed. Moet idd aan de kant van het expansie vat opgekrikt worden. Zo vaak zal de klep niet kapot gaan.
Gr jack
12 januari 2010 om 19:40 #17582045Ik heb het geprobeerd Jack maar heeft niet veel geholpen,zal van het weekende verder kijken ,ga proberen om er een T-stuk tussen te zetten zodat de kachel altijd vol open staat .
gr berry12 januari 2010 om 21:04 #17582046heb je ecc? Dan kun je nog proberen om met ecc aan de auto en off knop gelijk indrukken. Dan resetten de kleppen zich.
Gr jack
13 januari 2010 om 11:37 #17582047hallo jack
ik heb de auto uitgelezen en heb nu de goede codes
maar er zijn er 3 bij die ik niet kan vinden
en hoe weet ik of mijn ontstekings module kapot is
er zit een dis ontsteking opdit zijn de volgende codes
10-1-1-5
10-3-3-5
1-6-9-10
10-2-10-1
10-2-10-2
10-2-3-10
3-10-2-10
4-10-3-10
ik hoop dat je me hier verder mee kunt helpen of anderen die het wetenmet vriendelijke groet winand
13 januari 2010 om 12:33 #17582048staat hij er misschien hier bij???
13 januari 2010 om 15:57 #17582049Ik heb ecc,en de kleppen al gereset ,vandaag kwam er een beetje warme lucht uit niet veel ,maar wel merkbaar ,zou mijn kachel radiateur dan toch verstopt zijn?Ik heb een blikje van die koelsysteem reiniger er in gedaan kijken of het helpt.
gr berry13 januari 2010 om 18:20 #17582050Heb je de thermostaat eruit gehaald? Anders kun je deze straks vernieuwen.
@smity zal straks eens op het gemak kijken of ik de lijst met codes vind.Gr jack
14 januari 2010 om 08:52 #17582051oke dank je
ik heb middels ander topic geopend om verwaring te voorkomen
topic dis ontstekinggr winand
15 januari 2010 om 15:57 #17582052Heb vandaag de 3 wegklep gedemonteert en tot mijn grote verbazing kwam er geen druppel koelvloeistof uit:o .Dus uit die 3 slangen kwam echt helemaal niets het was niet eens vochtig.
Wat zou het nu kunnen zijn, dus van de ene op de andere dag werkt mijn kachel niet meer.
gr berry15 januari 2010 om 19:41 #17582053Dan heb je veel lucht in het systeem gehad of ergens een goed lek.
monteer de klep terug en vul het systeem en goed ontluchten.
Gr Jack
15 januari 2010 om 20:08 #17582054Ik denk dat het komt dat mijn pompje bij het koelreservoir kapot is ,als de auto op contact staat of de motor draait staat er stroom op de stekker maar de pomp draait niet.Heb er rechtstreeks 12v op gezet maar doet niets,heb de slangen van de kachel radiateur los gemaakt en kon hem zo door blazen dus die is niet verstopt,wat ik wel vreemd vind is dat een 2.5 geen pompje heeft en een 3.0 wel,dus ik moet eerst aan een pompje zien te komen en dan kan ik zien of het er wat mee te maken heeft.
gr berry16 januari 2010 om 11:16 #17582055Pompje je kun je testen door er direct 12 volt op te zetten.
Volgens mij zit dat pompje ook op een 2,5 is de secundaire waterpomp. Deze zorgt voor transport naar de kachel.Gr Jack
16 januari 2010 om 11:38 #17582056Nu dit toch over kachel en temperatuur gaat, wat is eigenlijk de bedrijfstemperatuur van zo’n omega? of is dit verschillend per motor? ‘t gaat bij mij om de y26se motor.
‘t valt me op dat de Omega niet echt hoog in temperatuur komt, ik heb dit al eens bij de garage gevraagd, maar die vond het niet echt abnormaal.
16 januari 2010 om 12:51 #17582057hey henk bij mijn ex 2.6 iets boven de 90 graden en bij de mv6 ook .
Ik heb hier een sloop 2.5 staan maar daar zit echt verschil in en ik kan het pompje daar niet vinden.
Het moet het pompje wel wezen dan want ik blaas mijn kachel radiateur gewoon door maar er komt [bijna]geen water uit.
Dus maandag eerst maar effe naar de vodgr berry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.