Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Kachel wordt niet warm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 november 2009 om 15:49 #17214295
Nu de koude maandjes er weer aankomen is het wel fijn dat de kachel het weer doet. Het viel me een aantal weken geleden al op dat het niet warm wordt in de auto. Heb vervolgens de schuif van koud-warm proberen te verzetten, maar deze zit muurvast. Dan maar even onder de kap gekeken en wat blijkt: tussen de waterslang zit een soort koppeling met daaraan vast de draad van de koud-warm schuif. Het staafje waaraan de draad vast zit, zit muurvast. :swear
Iemand ooit meegemaakt of enig idee hoe deze weer beweegbaar te krijgen?20 november 2009 om 07:21 #17553212Misschien een open deur om in te trappen, maar misschien helpt WD40? Of anders het staafje voorzichtig los tikken?
20 november 2009 om 07:27 #17553213AnoniemLid sinds:
1 January 1970inderdaad
met een geetje overtuigingskracht is die wel weer gangbaar te krijgen;)en anders een nieuwe er tussen;)
21 november 2009 om 06:53 #17553214Anders even demonteren en nachtje in de cola leggen
30 november 2009 om 12:08 #17553215De WD-40 en een beetje tikken hielpen niet echt, maar dat nachtje in de cola doet wonder. Alles weer terug in elkaar gezet en wat blijkt, hij wordt niet warm. Heb even de aanvoerslang gevoeld, deze is heet. Echter de retourslang is koud. Iemand een idee? Verstopping of is de kachelradiator naar zijn gootje?
30 november 2009 om 14:08 #17553216de kachelradiator zit 9 van de 10 verstropt, deze uitspoelen of eventjes laten weken in azijn en soda. Beste resultaat heb je natuurlijk met een neiuwe kachelradiator.
1 december 2009 om 07:03 #17553217Misschien te overvloede, maar het schoonspoelen doe je in de tegengestelde richting. Tuinslang erop (dus niet al te veel druk) en gaan. Komt er hoogstwaarschijnlijk al een boel zooi uit.
2 december 2009 om 16:19 #17553218Goed, gaan we morgen proberen om em door te spoelen. :thumbup
14 december 2009 om 21:08 #17553219Ja ja, hij doet het weer:D Even de tuinslang erop gemonteerd en daar kwam de witte zooi er al uit na een paar seconde! Nu zit ik er weer warmpjes bij en ook mijn ruit is weer snel droog en schoon.
Dank voor de tips!:thumbup15 december 2009 om 10:18 #17553220Dat is goed nieuws maarten……
Ik heb hetzelfde probleem, hij word wel warm maar pas na 25 minuten ofzo…en dan warm niet heet.
Misschien een stomme vraag….maar hoe heb jij hem doorgespoeld? moet er wat gedemonteerd worden?15 december 2009 om 13:44 #17553221Mario, volgens mij gewoon de kachelslangen loshalen. Je hebt er dacht ik maar twee, eentje in en eentje uit. Zitten boven elkaar. Lopen vanaf je blok naar je schutbord toe. Sluit daar de slang op aan, en laten lopen. Volgens mij hoef je de kachel zelf niet los te halen.
16 december 2009 om 21:37 #17553222origineel gepost door rinus de boer
Mario, volgens mij gewoon de kachelslangen loshalen. Je hebt er dacht ik maar twee, eentje in en eentje uit. Zitten boven elkaar. Lopen vanaf je blok naar je schutbord toe. Sluit daar de slang op aan, en laten lopen. Volgens mij hoef je de kachel zelf niet los te halen.Klopt, ik heb de slang bij de warm-koud regelaar (schutbord) eraf gehaald, daar een afvoerslang opgestoken, zodat niet al het spoelwater over je blok en alles loopt. Vervolgens de andere slang die door het schutbord komt (is de retour) losgehaald en hier de tuinslang op. Kraan open en dan na een paar seconde komt het water er bij de warm-koud regelaar eruit. Bij mij kwam er witte zooi uit. Je moet er wel opletten dat binnen in je auto de slangklemmen goed vastzitten aan je kachel, anders dan kunnen ze eraf schieten of water doorlaten.
Overigens, de kachel wordt wel warm, maar heet is idd een groot woord. Ik heb ook het idee dat dit komt doordat de kachelventilator vrij hard draait wat ook wat koude lucht veroorzaakt, als je de ventilator op laag hebt staan komt er warmere lucht uit.16 december 2009 om 21:52 #17553223AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dat gaan ik ook proberen, Monza is een zomerrijder geweest,
en heeft veel binnen gestaan.
Maar nu in de winter, nu nog, denk volgende week winterstalling,
mis ik ook de echte warmte van de kachel,
misschien als extra een halve karton voor de koeler,
deden ze vroeger ook veel :hmmzbedankt alvast voor de goede raad :thumbup
17 december 2009 om 00:17 #17553224Karton voor de radiateur is een fabeltje:
De thermostaat die van 78 tot 92 graden (misschien nog wel andere temperaturen) te krijgen is,open bij die bereikte temperatuur,de doorgang naar de radiateur.
Die zodoende het water weer naar een lagere temperatuur,der word pas een doorgang naar de radiateur gemaakt als het blok de temperatuur heeft bereikt die op de thermostaat staat,en de kachel zit in de kleine kringloop,die begint gelijk mee op te warmen als de motor word gestart.
Een krant/karton/plaat voor de radiateur of half verhoog je de kachel temp niet mee,teminste of je moet der zoveel voordoen dat de radiateur niet meer koelt,maar dan draait vroeg of laat wel wat in de soep.
Dus technisch gezien vrij nutteloos om der wat karton voor te doen,beter een goede thermostaat van 92 graden in deze dagen,of 95 graden als die bestaat.
17 december 2009 om 20:27 #17553225AnoniemLid sinds:
1 January 1970:hmmz heel veel kartongebruikers geloofden dus dit sprookje,
waaronder ik, maar tis wel lekker warm,…….thuis :DKen al die kartonnen dozen alsnog bij het oud papier, Ben :thumbup:D:D
Maar die kachel gaan we zeker ff doorspoelen. thnx ;)
17 december 2009 om 21:10 #17553226Ik heb mijn kachel laatst ook doorgespoelt,aangezien ik LPG heb was dit heel gemakkelijk bij de A1:
Op de aansluitingen door het schutbord naar de kachelradiateur heb ik 2 slangen zitten 1tje is de uitgaande slang die gaat naar de verdamper en die heb ik aan de LPG verdamper los gehaalt en de 2de slang de aanvoer slang heb ik aan het T-stuk ter hoogte van het gasklephuis los gehaalt,ik heb toen een koperen pijpje van 10/12mm of wat het ook is in de afvoer gestoken en vast gezet met een slangklem en daar een slang met leiding waterdruk op gezet die ik ook met een slangklem had vastgezet,en het water een tijdje tegen de stroom in laten lopen,maar der kwam niks geks uit,na mijn idee het water was gewoon schoon.
Toen heb ik het advies genomen om soda op te lossen in kokend water en dit een tijdje in de kachelradiateur te laten zitten en dan weer door te spoelen,maar dit leverde ook geen echt resultaat op,kwam weer niks uit,ik heb er 5 liter met soda water doorop geschud en laten intrekken en de zaak weer opnieuw doorgespoelt.
Hij word nu niks of misschien iets warmer als voorheen,het water spoot met een straal uit de aanvoerslang van de kachel,met gewone leiding druk,die ik er vol op heb gezet.
Ik zal morgen de slangen eens verkeerd om aansluiten,dit schijnt ook te werken als het een paar dagen zo zit,of het een mythe is ik weet het niet maar proberen kost niks…
Ben niet tevreden over de A1 kachel,vermogen is na mijn idee te klein,niet te vergelijken met een auto van nu,de kachel is wel snel warm en de uitblaas lucht is lekker warm maar niet heet en krijgt de cabine amper warm.
Als ik het nu boven de 15 graden binnen krijg met buiten -3 is het extreem heet..
Ik hoef niet naakt in de auto te zitten met het zweet dat deruit spuit maar lekker behaagelijk mag gerust das geen luxe..En als ik het niet warmer krijg dan duw ik er een nieuwe radiateur in van een ander merk die fijnere mazen heeft en meer kanalen,maar zo blijf ik niet de hele winter rondrijden,of de tijd dat ik in NL ben,heb nu toch tijd zat nu het vriest.
17 december 2009 om 21:13 #17553227als je thermostaat kapot is
zou het echt wel kunnen werken
een stuk kartonbij mijn vorige motor(fiets) kawasaki
die wou niet warm worden
stuk karton voor de radiateur
en meter ging mooi naar het minden toe
en als die te warm werd ging de vin wel aan
was mooie tijdelijk oplosiongen heeft dan niks met een kachel te maken
maar werkt op de zelfde manier17 december 2009 om 21:59 #17553228In mijn geval wordt de kachel dus niet heet, maar wel warm, in ieder geval warm genoeg om aangenaam in de auto te zitten als het buiten vriest. Voorheen bleef ie het helemaal koud, dus dat verschil van voor en na het doorspoelen is duidelijk te merken. Ik verwacht niet dat een rekord c uit 68 het in de wagen twintig graden stokt. Het klopt idd dat het vermogen van de kachel niet op kan tegen een kachel van een auto uit de jaren negentig, laat staan de huidige, lijkt me ook logisch, de techniek staat niet stil. Dus wil je een hetere kachel als ie al warm is dan zou je idd een andere radiateur moeten nemen.
17 december 2009 om 22:21 #17553229How how:
De thermostaat moet de bedrijfstemperatuur handhaven,de radiateur moet de overtollige hitte afvoeren die het blok niet kwijt kan,een stuk karton remt de werking van de radiateur maar mits een goede thermostaat heb je geen karton nodig,die thermostaat laat immers geen water van 87-92 of whatever temp naar buiten ontsnappen,doet ie dat wel dan krijg je geen motor op bedrijftemperatuur met dit weertype van -1 tot -7….Dan helpt alleen de radiateur zijn functie afknijpen…17 december 2009 om 23:09 #17553230AnoniemLid sinds:
1 January 1970Maar als idd de thermostaat open blijft staan,
dan zou zo’n kartonnetje zekers kunnen helpen als noodoplossing,
om je motor warmer te kijgen, in deze fase ook je kacheltje :hmmzReden ze vroeger dus met veel defecte thermostaatjes rond :D
bedankt voor de doorspoel-cursus ;)
17 december 2009 om 23:26 #17553231Klopt als een bus als je thermostaat niet werkt naar behoren kun je om het een beetje warm te krijgen zulke oplossingen als karton voor de radiateur doen,maar hou er wel rekening mee dat je kachel dan ook amper warm wordt,doordat het hele watersysteem gekoelt word,en der geen vaste waarde van bedrijftemperatuur is…
18 december 2009 om 09:43 #17553232Maar beter een openstaande thermostaat dan een dichtstaande. Dan oververhit je blok.
18 december 2009 om 13:51 #17553233Het beste is nog altijd een goede thermostaat,en als die kapot is is verwisselen een kwartier werk,als de boutjes een beetje los willen…
En zo,n karton is goed voor in nood met dit weer de zaak toch iets of wat warm te krijgen,maar als het iets warmer word en je zit in de file,dan krijg je ook verschijnselen die je niet wilt hebben..
19 december 2009 om 22:22 #17553234Hoe test je je thermostaat dan of die wel of niet goed functioneerd?:o
19 december 2009 om 22:46 #17553235thermostaat uitbouwen enkijken of het klep gedeelte bij kamertemperatuur gesloten is zo niet, vervangen dan.
als alles goed gesloten is kun je de thermostaat in een pannetje met water op ‘t gasfornuis zetten en met een thermometer de temperatuur meten,meestal staat op de ring van de thermostaat een bedrijfstemperatuur en bij deze temperatuur moet de thermostaat geheel geopend zijn.
als er 92 graden op staat zal de thermostaat in praktijk al bij 80 graden beginnen te openen.
een defekte thermostaat sluit over het algemeen niet, het komt zelden voor dat een thermostaat niet opend. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.