Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Kachel schakelaar Opel Astra H
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 december 2015 om 17:13 #17274629
Hallo,
Sinds oktober 2010 ben ik in het bezit van een Opel Astra H, 2006, 1.9 CDTI (120 PK), 6 traps automaat.
Echt een super auto. Hij heeft inmiddels 315000 gereden zonder noemenswaardige problemen.Een aantal weken geleden zijn de standen 1-2-3 van de kachel er mee opgehouden.
Nu heb ik de moed verzamelt dit zelf eens te herstellen.
Heb wat gezocht op Internet en wat los gehaald. Zie foto (hoe kan ik een foto toevoegen?). Het is een weerstand met een handmatige airco.
Mijn vraag. Hoe krijg ik de weerstand eruit? En als ik op Internet zoek naar een vervangende schakelaar, waar moet ik op letten? Past bv ook een exemplaar van een Zafira of Astra 1.3 CDTI?
Groeten, Edwin
20 december 2015 om 17:53 #18305302Hoi Edwin,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Astra. De weerstand was kapot omdat de motor van de kachel verroest was. Dit schijnt een bekend probleem te zijn.
Ik heb toen op youtube meerdere filmpjes gevonden hoe de weerstand vervangen moet worden.
Je moet de handschoenkast loshalen. Daarachter zit de ventilatormotor. Deze moet je ook loshalen en controleren of de motor nog goed vrij draaid. Meestal brandt de weerstand door omdat de motor niet goed meer is. Dit was bij mij ook zo.
Als de ventilatormotor los is kun je bij de weerstand. Deze klik je makkelijk los.Ik heb bij een auto-onderdelenhandel een nieuwe weerstand gekocht en op bij een sloop een nieuwe ventilatormotor. Kosten vielen reuze mee.
De reden waarom de ventilator motor kapot is moet je ook goed controleren. Vaak lekt de parafankap. Dit is de kap tussen de ruit en de motorkap. Hij sluit niet meer goed aan en daar lekt dsn water door. De luchtinlaat voor je ventilatie zit daar precies onder. En het water loopt er dus zo in en ook zo je ventilatormotor in. Echt heel slim bedacht van Opel.
Je kan makkelijk de lekkage controleren als je de ventilatormotor los hebt. Gooi een gieter water over je ruit en voel of het lekt. Bij mij lekte het behoorlijk. Dus heb ik de kap opnieuw vast gemaakt en goed afgekit.Succes!
Groeten,
Imre
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
29 december 2015 om 22:03 #18305303Dank je wel.
Inmiddels heb ik de weerstand vervangen. De ventilator draait weer als een zonnetje.
Nog wel een vraag hierover. Het is mij niet gelukt de weerstand weer vast te klikken op de plek waar hij hoort. Hij bungelt daar nu ergens in de buurt. Kan dit nog problemen veroorzaken?
30 december 2015 om 07:33 #18305304Je bedoelt hij zit niet meer in het luchtkanaal geklikt ? Ik weet neut uit me hoofd hoe dit systeem werkt. Maar normaal gesproken zitten de weerstanden in je luchtkanalen l, omdat de weerstanden erg heet kunnen worden hebben ze luchtkoeling nodig, die krijgen ze dan door de luchtstroom van je ventilator.
31 december 2015 om 06:29 #18305305Inderdaad moet hij vast geklikt worden omdat hij erg heet wordt en gekoeld moet worden.
Heb je de ventilator motor nig gecontroleerd? De weerstand gaat kapot met een reden. Waarschijnlijk omdat de motor aan het roesten is.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
1 juni 2016 om 12:31 #18305306Hoi
Ik zit met hetzelfde probleem. Ventilator doet het alleen nog op standje 4. Opel Astra 2005 station.
Heb een aantal forum posts gelezen en aan de slag gegaan. Maar ik stuit op een probleem. Waar ben ik naar opzoek? Die met de pijl?
Nog een andere vraag: Weet iemand wat voor een maat torx dit moet zijn?
Ik moet de deur begeleider vervangen. Maar geen één van mijn torx set past eigenlijk goed, er blijft een beetje speling in.
Bij voorbaat dank :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.