Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kachel piept!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 mei 2015 om 20:42 #17272076
De kachel van mijn Kadett E piept.
Alleen in de hoogste stand is het piepen weg en soms op stand 2 ook.
Stand 1 is constant piepen, erg irritant!!
Nu komt de vraag, hoe kom ik bij de kachelmotor zonder allerlei capriolen uit te halen die niet nodig zijn?
Wil graag de motor ff insmeren met siliconenspray, of kan ik beter iets anders gebruiken?
25 mei 2015 om 21:29 #18285620Het lager van de kachelmotor zal wel kapot zijn je kan een goede teflon olie proberen ben bang dat het weer terug komt
25 mei 2015 om 21:59 #18285621Nee, het komt met een goede treflon olie niet terug als het goed is, bij mij is het inmiddels meer dan vijf jaar geleden gedaan en nog muisstil.
Pas alleen op!!! Spuit niks op het weerstandspack!! Als je dat doet dan stinkt het nog vele weken na, spreek uit ervaring!!
Gewoon motorkap los, en voorzichtig wegzetten op iets zachts, doe dit effe met z’n tweeen. Trek het afdichtrubber van de bovenrand van het schutbord er af. (let op eventueel aan de rand hangende relais) Dan ruitenwissers er af. Kapjes van draaipunt voorzichtig los trekken, moeren er af, pas op de veerringetjes! Pas ook op je vingers, als de uiteindes omklappen gaat dat met een hoop kracht gepaard! Dan schutbordpaneel er af schroeven, hier zitten wat slangetjes aan voor de RW sproeiers, maak die niet los, maar leg het schutbordpaneel gewoon iets naar voren.
Dan HEEL BELANGRIJK!! Haal uiterst voorzichtig de uiterst kwetsbare bovenplaat er af, scheurt deze dan is de kans op lekkage in de cabine groot, dus absoluut heel laten!!
Daaronder bevindt zich in het midden onder de voorruit de kachel ventilator motor. Het wijst zichzelf de weg waar de lagers zich bevinden, het zijn sinterbrons lagers en die mag je eigenlijk niet smeren. Doe je dat hoor je eigenlijk droogsmeer te gebruiken, zoals in sloten. Ik gebruikte een door Lips goedgekeurde smering, en spul wat ik voor allejezus veel dingen gebruik met veel succes, Finlube van Interflon.
Mocht je dat niet kunnen vinden dan raad ik je aan iets te gebruiken voor MTB/Racefiets kettingen, zoals F100.
26 mei 2015 om 20:00 #18285622Heb ik ook last van, dus ga ik ook eens proberen. :thumbup
11 juni 2015 om 21:26 #18285623Bedankt!
Ik ga er mee aan de slag!
14 juni 2015 om 07:39 #18285624Ik gebruik meestal de gewone wd40. En dan elk jaar voor de winter de asjes smeren. Dat gaat ook al jaren goed.
Ik heb zo ook nooit problemen met piepen en kraken van de kachelmotor.Rik
14 juni 2015 om 08:20 #18285625Mag ik effe lachen? WD40?? Dat spul smeert misschien een week, misschien twee, maar eigenlijk is het enige wat het echt goed doet is geld uit je zakken kloppen. Van 1 bus finlube kan je vast 1000 bussen WD40 maken!
WD40 is in mijn boek een homeopathisch smeermiddel. :jerry
14 juni 2015 om 08:22 #18285626Snot smeert werkelijk nog beter… :ass
14 juni 2015 om 08:30 #18285627Vinci, waar kunnen wij dat finlube van Interflon krijgen dan ?
Rik
14 juni 2015 om 08:39 #18285628Van de kuindert motoren hier in het dorp heeft het, maar je kan al veel beter F100 kettenöl nemen, dat is al zo mega veel beter dan WD40!! Dat wordt op een motorketting pijnlijk snel zichtbaar, hoe slecht WD40 smeert. En voor een kruipolie is hij te duur, het spul is voor hoe mager het werkt sowieso veel te duur. Het is zo’n commercieel succes doordat het zo slecht is, je blijft er maar mee spuiten, en ja, je ziet resultaat, alleen veels te kort!
Met finlube spuit je meestal eenmalig in, en dan is het klaar, daarna hoeft het meestal NOOIT meer. Het is een van de weinige smeermiddelen die goedgekeurd zijn door Lips om in sloten te gebruiken, het wordt door het leger, politie en vele schietverenigingen als exclusief smeermiddel gebruikt voor wapens.
14 juni 2015 om 08:44 #18285629Interessant allemaal.
Hier heeft de topicstarter en de anderen zeker wat aan :thumbRik
14 juni 2015 om 08:52 #18285630Achter ons huis staat zo’n RVS schommel, die stond er al toen we hier kwamen wonen acht jaar geleden. Ik weet nog goed dat m’n vrouw en ik mekaar een keer aankeken toen we het geluid hoorden alsof er een kameel verkracht werd, het schalde door de hele buurt. Bleek dus van de ‘lagers’ van die schommel te komen, dus even mijn busje lube opgehaald, en ik weet nov dat een meisje in de speeltuin zei dat haar vader dat ook al zo vaak had gedaan met zo’n blauw/gele spuitbus.
Het is nu dus acht jaar geleden, op een schommel die in weer en wind staat, waar dagelijks kinderen op schommelen…
14 juni 2015 om 20:35 #18285631wd40 is geen smeermiddel maar kruipolie
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.