Kachel aansluiting noodzakelijk?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Kachel aansluiting noodzakelijk?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260573
    1988MantaGSI
      Lid sinds:
      14 July 2012

      Ik plaats het hier maar, omdat het toch een C20xe betreft:

      Mijn kachel doet het niet, het blok ligt in een b manta met aangepast kachelhuis. Nu heb ik vanaf de onderste radiateur slang een t stuk zitten die aftakt naar de kachelradiateur, en de uitgaande van de radiateur gaat naar een c kadett kachelkraan, en die gaat naar een t stuk in de bovenste radiateur slang. Dit heb ik gedaan omdat ze het gat aan de achterkant van de cilinderkop hebben afgedopt…

      Hoe krijg ik nou mijn kachel goed werkend? zodra ik de slang lostrek bij de bovenste radiateurslang komt er geen koelvloeistof uit, maar zodra ik vanaf de onderste radiateurslang naar de kachelradiateur een slang lostrek, komt er bij iets gas geven wel koelvloeistof uit.. Doe ik iets fout? Moet ik ze ergens anders plaatsen of hoe moet ik dit zien?

      #18172937
      theunm
        Lid sinds:
        29 June 2004

        bij een e kadett zit de 1 slang aan de kop
        en de andere op de buis van de onderste radiator slang.

        als ik het zo lees heb jij nu geen circulatie

        #18172938
        1988MantaGSI
          Lid sinds:
          14 July 2012

          Die op de kop kan ik niet gebruiken omdat deze is afgedopt.. Hoe krijg ik dan toch nog circulatie?

          #18172939
          theunm
            Lid sinds:
            29 June 2004

            tip van de week

            GEBRUIK GOOGLE

            http://www.mantablog.nl/manta-c20xe/

            #18172940
            1988MantaGSI
              Lid sinds:
              14 July 2012

              jammer maar helaas voor die tip ;) heb ik al doorgespit maar ook daar staat aangegeven, kachel aansluiten aan de achterkant van de cilinderkop.–> Dit kan dus niet <–. Bij mij is dat gat afgedopt. Hoe krijg ik dan toch de benodigde circulatie?? Kan ik niet een kleine elektrische waterpomp plaatsen tussen de toevoerslang vanaf het t stuk naar de kachel?

              #18172941
              theunm
                Lid sinds:
                29 June 2004

                dan blijft over wie heeft hem afgedopt en waarom.

                bij bv m-tech kun je die buisjes nog krijgen

                #18172942
                1988MantaGSI
                  Lid sinds:
                  14 July 2012

                  ik meende dat de vorige eigenaar deze af had gedopt omdat hij geen kachel gebruikte. Is een circuit klaar blok zeg maar. Hij heeft er volgens mij een prop ingelast, dus om mijn kachel werkend te krijgen zou ik dus de kop eraf moeten halen, gat erin boren, buisje erop lassen en weer monteren. Das voor mij net iets teveel werk zeg maar

                  Kan het dus niet met een elektrisch pompje, dat ik zelf de circulatie bepaal door middel van een schakelaar..?

                  #18172943
                  theunm
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    zou met iets van een spiegel eerst maar eens kijken wat de vorige eigenaar heeft uit gespookt
                    normaal zit het buisje geklemd.
                    je kop is aluminium dus lassen ligt niet voor de hand

                    #18172944
                    2000
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Ik zou de kop laten zitten, gat in de prop boren en door (een bevriende) loodgieter er een gangbaar draad in tappen. En als je de loodgieter toch te pakken hebt, laat hem er dan meteen een knie bochtje in draaien. Bij mij zit het pijpje er nog, maar wil er eigenlijk een kniestukje in om ruimte te creëren.

                      #18172945
                      ckadett16v
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 August 2005

                        Ik zou iig de kop aan de achterkant weer open maken, want je kop heeft nu
                        geen goede circulatie en de achterkant van de kop wordt nu veel te warm.
                        Het warme vloeistof kan nu niet weg aan de achterkant.

                        #18172946
                        1988MantaGSI
                          Lid sinds:
                          14 July 2012

                          Ik ben fitter, a.k.a. monteur gas / water / warmte, de benodigde spullen kan ik wel aan komen gelukkig. Ik zal kijken of van dat flexibele slang kan bemachtigen wat ze voor de cv leidingen gebruiken! Desnoods pers ik er een 15mm koperpijpje in, knie verloop naar 22 kopen en vanaf daar naar de kachelradiateur

                          #18172947
                          kadettgsicrosser
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 January 2007

                            gat weer open boren, plaatje er uit slaan, en je kan er 1/2 duims draad in tappen. dit werkt goed heb het zelf ook al eens gedaan.
                            ben zelf ook loodgieter/ installateur, dus tapje regelen was het probleem niet en verloopen ook niet, heb er een knie 22 x 1/2 in gedraaid.

                            #18172948
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              @ckadett16v wrote:

                              Ik zou iig de kop aan de achterkant weer open maken, want je kop heeft nu
                              geen goede circulatie en de achterkant van de kop wordt nu veel te warm.
                              Het warme vloeistof kan nu niet weg aan de achterkant.

                              PRECIES!!!! :shock: :shock: :cry :cry

                              Wat heb je toch een knoeiers!!! De kop koelt zo voor geen ene meter. Dit is DE meest cruciale circulatie van je motor koeling, de kleine kringloop door de kop, door de kachel en weer terug de pomp in. Als hij dan warm is shunt de thermostaat een deel van het water door de radiateur om de gewenste temperatuur te bereiken.

                              Het is wel eens zeer verneukeratief dat de temperatuur sensor juist bij de thermostaat zit, waar de vloeistof niet echt veel flow heeft als de thermostaat dicht zit. Eigenlijk zou je de temperatuur willen zien van wat er uit de kop komt. Net zoals het zeer verneukeratief is dat oliedruk altijd vlak achter de pomp wordt gemeten. Als je hele motor met troep verstopt zou zitten is je oliedruk top! :thumb Alleen je motor zo ongezond als wat. Je zou meer hebben aan een olie druk of zelfs flow meter die bijvoorbeeld hoog in de kop zit aangesloten.

                              Zoals iedereen al aangeeft, als de sodemieter die kop open maken en fatsoenlijk aansluiten die hap! :agent

                              #18172949
                              2000
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                @kadettgsicrosser wrote:

                                gat weer open boren, plaatje er uit slaan, en je kan er 1/2 duims draad in tappen. dit werkt goed heb het zelf ook al eens gedaan.
                                ben zelf ook loodgieter/ installateur, dus tapje regelen was het probleem niet en verloopen ook niet, heb er een knie 22 x 1/2 in gedraaid.

                                Dat bedoel ik :thumbup

                                #18172950
                                sw16v
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2004

                                  En toch die je op dikke ‘race’ c20xe’s/let’s vaak het kanaal op de kop afgedopt en dat gaat altijd wel goed? dus hoe erg zou het zijn…?

                                  als dat een van de belangrijkste koel kanalen zou zijn is het wel heel erg slecht gesteld met onze c20xe’s/let’s….

                                  #18172951
                                  theunm
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    @sw16v wrote:

                                    En toch die je op dikke ‘race’ c20xe’s/let’s vaak het kanaal op de kop afgedopt en dat gaat altijd wel goed? dus hoe erg zou het zijn…?

                                    als dat een van de belangrijkste koel kanalen zou zijn is het wel heel erg slecht gesteld met onze c20xe’s/let’s….

                                    mijn idee

                                    in de zomer als je de meeste koeling nodig hebt maak je geen gebruik van je kachel :hmmz

                                    heb nog een kop van een opel lotus formule auto liggen ? en wat denk je propje in de kop

                                    #18172952
                                    2000
                                    Moderator
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Ik denk dat het open zijn van dit pijpje niet al te belangrijk is. Maar een warme kachel heeft ook wel wat :-) En in de zomer: mijn kadett heeft voor de kachelkraan een omloop zitten, dus de flow is er dan altijd?

                                      #18172953
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Pomp zit aan de zelfde kant van het blok als de uitgang naar de thermostaat/radiateur. Dus lijkt mij dat de koelvloeistof dan nooit helemaal langs alle cylinders gaat als de kop dicht zit. Er worden wel meer mallotige dingen gedaan in de motorsport, “want een kachel hebben we niet nodig”….


                                        http://www.mellowyellow.westfield-world.com/Build-engine.html&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

                                        Voor de koeling kan dat NOOIT de bedoeling zijn, ook al vloeit de vloeistof altijd wel door de motor, de hele hoek vanaf cylinder 4 vloeit voor geen ene meter meer.

                                        Als je het dan goed wilt doen? Dan trek je de vriesplug op cylinder 4 er uit en tak je daar de kachel af, of verbind je die door met de ingang van de pomp. Alleen gaat het dan nog niet echt door de kop…

                                        #18172954
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Zo, even op onderzoek uit gegaan in mijn opslag en heb nieuws voor jullie. Als je die uitgang aan de zijkant van de kop afdopt dan heb je nul komma nul flow door meer dan de helft van je blok!! :cry

                                          Ik neem daarbij nog even aan dat motoren waarbij dit gedaan wordt enkel nog gebruik maken van de uitgang aan de distributie zijde van de kop, door het thermostaat huis heen. De enige echte flow die je dan nog overhoudt in je motor is regelrecht langs cylinder 1. Misschien net nog een stukje langs cylinder 2, maar bij 3 en 4 staat eigenlijk alles gewoon stil!!

                                          Wil je een blok fatsoenlijk koelen dan moet de vloeistof er DOOR heen, niet er LANGS! :vertag

                                          In de kop zelf al lopen ENORME gallerijen direct vanaf de uitgang van de pomp naar het thermostaathuis, en dat is waar de vloeistof langs zal gaan, via de weg van de minste weerstand.

                                          Het is weer het zelfde liedje van:”Maar mijn meter wijst een gezonde temperatuur aan” net zoals van die mensen die beweren dat je met 15W40 moet rijden omdat je dan meer oliedruk hebt. Het zelfde als je tomtom op mijlen zetten en tegen de agent bij hoog en bij laag blijven beweren dat je helemaal niet te hard reed! :jerry

                                          Die meter geeft aan wat de sensor meet, en laat die nou bij cylinder 1 zitten….

                                          Eigenlijk, als je echt een perfect werkend koelsysteem wilt kun je nog beter de uitgang op de kop opboren en er een thermostaathuis op zetten, en dan het originele thermostaathuis afdoppen, en dan een vriesplug er uit halen aan de achterkant en die naar je verwarming aansluiten. Dan dwing je ten aller tijden de vloeistof geheel van het ene uiterste tot het andere de vloeistof DOOR je hele blok langs ALLE cylinders. Wordt alleen wel een flinke slang naar je radiateur.

                                          Ik ga hier eens goed over na denken, jullie horen nog van me!

                                          #18172955
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Eigenlijk is de originele koeling van dit blok al vaak zat problematisch, hoewel dat van een aantal zaken af hangt en mijne inmiddels denk ik een defecte thermostaat heeft. Ik krijg hem jaren lang niet koel genoeg en na alles en alles drie vier keer te hebben vernieuwd krijg ik hem nu ineens nog maar moeizaam op temperatuur. Dus hij zal wel open blijven hangen nu.. Heb al een nieuwe gekocht hoor.

                                            In elk geval is naar mijn idee de locatie van het thermostaat huis niet zo handig. Als de motor namelijk heet loopt dan wordt de flow naar de radiateur beter en beter omdat de thermostaat steeds verder open gaat, maar eigenlijk snoept dit de flow door de motor heen juist weg. Wil je optimale koeling dan zou alle vloeistof eigenlijk altijd door de motor heen moeten gaan. Je zou zelfs met twee thermostaten kunnen werken, zodat de flow het beste is waar hij het heetst loopt.

                                            En met dat laatste in gedachte zat ik te denken dat je misschien alles kan verbeteren door op cylinder 4 aan de achterkant de vriesplug er uit kan halen en die naar de verwarming kan leggen. Dan een thermostaat op de zijkant van het blok en die samen voegen met de uitgang van de originele thermostaat. Deze gaan dan samengevoegd de radiateur in. Zo krijg je de meeste flow op de plek waar dat het hardst nodig is, waar het blok het heetst wordt.

                                            En voor de achterwiel aandrijvers kan je misschien beide vriespluggen uit cylinder 4 halen. mits je nog een beetje langs je spruitstuk kan met een slang hier uit. Dan steek je die aan de inlaatkant in je verwarming, en die aan de uitlaatkant voeg je samen met de originele thermostaat uitgang de radiateur in. Zo kun je die op de kop zit best afdoppen verder, want dan is er flow genoeg.

                                            #18172956
                                            theunm
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              @ vinci

                                              Even een pilletje onder de tong

                                              Volgens mij schiet je een beetje door.
                                              Als eerste moet je er vanuit gaan dat ze bij opel niet gek zijn.
                                              Het zou wel raar zijn dat als de kachel stuk gaat je motor gelijk gaat oververhitten.
                                              ga je naar formule auto’s kijken dan vergeten ze zelfs die rare slang op de waterpomp
                                              en toch gaat het spul niet stuk ?

                                              nu gaat het er hierom hoe je in een straat auto de kachel weer aan de praat krijgt.
                                              mijn idee ga terug naar het punt waar je afgedwaald bent en begin daar je herstel.

                                              voor wat betreft mijn eigen project ga de boel nog eens goed bekijken of ik een verbinding ga maken
                                              met de onderste radiator slang (heb jet buisje er nog inzitten )

                                              #18172957
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Oh gaat dokter theun me nou pillen voorschrijven, wat leuk! king:

                                                Okee, misschien kunnen de moderators dit even naar een nieuw topic dumpen. Interessant is het wel en het haakt natuurlijk wel in op het topic hier. Heb in de tussentijd nog met wat motorsport fanaten uit Engeland en Duitsland gediscussieerd en het blijkt dat ik in bovenstaande de koppakking niet moet vergeten. De gaten daar in zijn namelijk betrekkelijk klein en dwingen de vloeistof weer omhoog door het rechthoekige gat bij de kachel aansluiting. Daar kan het of wel door die aansluiting naar buiten, of terug in de kop bovenlangs richting thermostaat. Zo blijkt er dus wel degelijk een circulatie mogelijk zonder deze uitgang. Alleen moet je koppakking daar voor wel in gezonde toestand zijn, vaak na vele jaren lost hij namelijk een beetje op waar deze ‘restricties’ zijn aangebracht en openen ze zich verder zodat de flow weer meer langs cylinder 1 blijft. Een Z20LET koppakking schijnt daarom ook zo goed te werken op een XE, omdat deze gaten sowieso kleiner zijn en de flow meer langs alle cylinders dwingt.

                                                Overigens is bij formule wagens die rare slang op de waterpomp vervangen voor een simpel S-bochtje, omdat de flow door de inlaat daar niet zo gewenst is, hoe koeler die blijft in dat geval hoe beter. Alle inlaat verwarming schijnt in de race sport niet zo’n gewenst ding te zijn…

                                                Blijkbaar is dit wat er gebeurt:

                                                De pomp duwt dus het water het onderblok in en de enige plek waar dit vol op kan ontsnappen is door het rechthoekige gat naast cylinder 4. Daar verdwijnt het de kop in en gaat ook als de kachel tuit afgesloten is gewoon bovenlangs terug naar de thermostaat. Zo bereikt het water wel degelijk de hele motor. Weliswaar met een risico, als de koppakking ouder wordt wordt deze werking slechter.

                                                Zo is dan de flow:

                                                #18172958
                                                theunm
                                                  Lid sinds:
                                                  29 June 2004

                                                  Heeft iemand nog een kop om aan plakjes te zagen.

                                                  Mijn spulletjes liggen 200km verderop.
                                                  ga nog wel een keer met een lapje in een onderblok en kop kijken.

                                                  hoe of de waterloop door de motor gaat

                                                  #18172959
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Ehm, dat heb ik zojuist gedaan, alle gaatjes in de koppakking zijn klein, pomp zit in het onderblok en thermostaat zit in de kop. Grootste gat zit bij cylinder 4. Dussss….

                                                    Ben vandaag nog mijn blok met verwijderde kop (in mijn opslag) gaan bestuderen, olie door de kanalen heen gespoten. Toen de koppakking nog niet zo bekeken, maar als je daar nou met de info hierboven goed naar kijkt is het eigenlijk hartstikke logisch.

                                                    #18172960
                                                    1988MantaGSI
                                                      Lid sinds:
                                                      14 July 2012

                                                      Wauw, echt een hele hoop informatie! Ik begon me al ernstig zorgen te maken maar dit is gelukkig niet nodig. Om toch aankomende winter een kacheltje te hebben, wil ik deze z.s.m. aansluiten. Maar omdat de mijne rwd is moet ik dus me blok er half uithalen of me kop demonteren, dat zie ik niet echt zitten. Nu werd er gesproken over een vriesplug…

                                                      1: waar zit deze vriesplug?
                                                      2: Kan ik hier me kachel op aansluiten?

                                                      Gr Renzo

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.