Forumindex › Forums › Modellen › Manta › "Jonge" A- Manta
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 januari 2014 om 11:47 #17263314
Hallo allemaal.
Mijn vader bezit sinds 1991 een A-Manta. Er is niet zoveel bijzonders over deze auto te vertellen omdat hij nog nooit met de auto gereden heeft. :jerry
Hij is wel gelast en gespoten, maar nooit afgebouwd en staat al sinds 1998 onder een doek te wachten op betere tijden. :thumbMaar wat ik wel zou willen weten is of er een jongere A-Manta als deze bekent is in Nederland.
Volgens Rainer Manthey ( bekend van de manta -A zeitung en div boeken) is hij gebouwd de 2e week juni 1975. De jongste bij hem bekende (zover ik begrijp, in Duitsland) is de eerste week juli 1975 van de band gelopen. Zoveel tijd zit er dus niet tussen. :hmmzHij is pas op 8-01-1976 op kenteken gezet (71-GH-90). Maar wie weet er dus nog een jongere manta-A in Nederland? Of wie zou me antwoord hierop kunnen geven?
Groeten
Ralph Meijs.13 januari 2014 om 19:21 #18207841ik heb een kenteken liggen van een manta uit 78, en een orginele nederlander.
ik heb het er met de locale opel dealer er over gehad hoogst waarschijnlijk heeft deze en ook jou manta tot de eerste toelating in de showroom gestaan en na een paar jaar pas verkocht en op kenteken gezet13 januari 2014 om 20:01 #18207840@mogger411 wrote:
ik heb een kenteken liggen van een manta uit 78, en een orginele nederlander.
ik heb het er met de locale opel dealer er over gehad hoogst waarschijnlijk heeft deze en ook jou manta tot de eerste toelating in de showroom gestaan en na een paar jaar pas verkocht en op kenteken gezetBedankt voor je reactie, maar volgens mij snap je mijn vraag niet helemaal. Ik weet dat het niks te zeggen heeft dat er 1976 op het kenteken staat, het chassisnummer is bepalend. ;)
Opel is in de zomer van ’75 gestopt met de productie van de A-Manta, aangezien de onze de 2e week van juni ’75 geproduceerd is, wilde ik alleen weten of iemand nog een jongere A-Manta heeft. Dan bedoel ik dus niet aan de hand van het kenteken maar het chassisnummer. :wors
13 januari 2014 om 20:47 #18207842Wat inderdaad belangrijk is, is het serienummer, hiermee is te achterhalen of hij inderdaad de jongste A is, wanneer hij op kenteken is gezet doet wat betreft de leeftijd er niet toe.
Zou je het nummer willen vermelden, dan kunnen anderen kijken of ze een hoger nummer hebben
Zou in ieder geval wel mooi zijn als hij na zoveel jaar weer op de weg zou komen, heb je er ook nog foto’s van hoe hij was?
13 januari 2014 om 21:33 #18207843@Duurt wrote:
Wat inderdaad belangrijk is, is het serienummer, hiermee is te achterhalen of hij inderdaad de jongste A is, wanneer hij op kenteken is gezet doet wat betreft de leeftijd er niet toe.
Zou je het nummer willen vermelden, dan kunnen anderen kijken of ze een hoger nummer hebben
Zou in ieder geval wel mooi zijn als hij na zoveel jaar weer op de weg zou komen, heb je er ook nog foto’s van hoe hij was?
Het chassisnummer is:5955137185
De bedoeling is dat ik hem zelf ga afbouwen, maar mijn vrouw is deze week uitgeteld van ons 2e kindje en ben ook nog met de 2 B Manta’s bezig, druk dus :jerry
Ben ook wel benieuwd hoe de staat is na al die jaren, maar hij heeft droog gestaan dus dat zal wel meevallen :agentFoto’s zijn er wel, maar natuurlijk niet digitaal. Zover waren we nog niet in de jaren ’90 :wors
Maar ik zal kijken wat ik kan doen :thumbup
14 januari 2014 om 10:50 #18207844Dat word een spannende week dus, maar je hebt het al eerder meegemaakt, elke bevalling is weer anders en de tweede gaat meestal gemakkelijker als de eerste.
Maar om even op de Manta terug te komen, hij is volgens mij net iets over de helft van de maand juni geproduceerd in Antwerpen, de fabriek in Rüsselsheim was toe al overgeschakeld op de productie van de B-Manta
Ook zijn er in juli nog een klein aantal geproduceerd in Antwerpen.Om op het serienummer terug te komen,
59 zegt iets over het model
55 zegt dat hij in Antwerpen is gefabriceerd, eerder stond hier een 8 of 9 voor in de plaats
137185 is het nummer waar naar gekeken moet worden om te zien of er nog nieuwere zijn, ook moet er natuurlijk 55 voor staanfoto’s kun je eerst in scannen en dan met bv. photobucket opslaan
mocht je geen scanner hebben, kun je ook een digitale foto maken van de oude foto, wel even denken om de weerspiegeling van het licht14 januari 2014 om 23:18 #18207845@Duurt wrote:
Dat word een spannende week dus, maar je hebt het al eerder meegemaakt, elke bevalling is weer anders en de tweede gaat meestal gemakkelijker als de eerste.
Maar om even op de Manta terug te komen, hij is volgens mij net iets over de helft van de maand juni geproduceerd in Antwerpen, de fabriek in Rüsselsheim was toe al overgeschakeld op de productie van de B-Manta
Ook zijn er in juli nog een klein aantal geproduceerd in Antwerpen.Om op het serienummer terug te komen,
59 zegt iets over het model
55 zegt dat hij in Antwerpen is gefabriceerd, eerder stond hier een 8 of 9 voor in de plaats
137185 is het nummer waar naar gekeken moet worden om te zien of er nog nieuwere zijn, ook moet er natuurlijk 55 voor staanfoto’s kun je eerst in scannen en dan met bv. photobucket opslaan
mocht je geen scanner hebben, kun je ook een digitale foto maken van de oude foto, wel even denken om de weerspiegeling van het licht
Met die kleine zal wel goed komen, er is er bij mijn weten nog nooit ene blijven zitten toch? :jerry maar evengoed toch wel spannend.
Volgens Rainer is hij geleverd als manta luxus en inderdaad geproduceerd in Antwerpen. Alleen zei hij dus de tweede week van juni.
Maar goed, ben benieuwd of er iemand een nog jongere weet te staan. :DDe foto’s plaatsen lukt (meestal) wel, ik heb eerder al wel eens wat gepost op het forum. Ik zal proberen van de week eens langs de stalling te rijden, dan heb ik in ieder geval wat foto’s van hoe hij er nu bij staat.
15 januari 2014 om 18:19 #18207846we zijn benieuwd :kewlpics
15 januari 2014 om 20:59 #18207847Vandaag even de tijd gevonden om eens langs de stalling te gaan, zijn geen top foto’s maar gaat om het idee :angel
Moet zeggen dat hij er nog goed bij staat. Mijn vader heeft toen der tijd ook nog heel veel nieuw besteld en opnieuw laten verchromen. Zo is bijv. de grille compleet nieuw met de lampen en alles. Ook de spiegels, gehele remmerij, RvS groep A uitlaat etc.
Ook het lakwerk ziet er nog top uit! Hij is toen helemaal tot de blanke plaat kaal geschuurd.Voor de puristen onder ons: het is niet de originele kleur en hij blijft ook niet origineel, sorry.
Sowieso vind ik hem erg ” geel” , zwarte kap met kont en sr streep zou hem beter staan.
Motorisch wil ik mijn c30ne erin ( deze heb ik nu in mijn A gelegd) met een 2.6 injectie huis (puur voor de looks) met uiteraard een 5 bak. Een sper as ligt er ook nog voor deze.Dus ja, plannen genoeg. Verwacht nu A.u.b niet dat ik er volgende week al aan begin, dat zal nog even op zich laten wachten.
Sowieso zit ik met 1 nadeel aan deze manta, hij is wel gespoten maar de bodem is nog niet afgewerkt :???: dat wordt nog wel een uitdaging. Denk dat ik beter eerst het lakwerk kan inpakken tegen beschadigingen en vervolgens alle aanbouwdelen eraf en dan in een spit. Maar moet nog eens denken over een goede oplossing. :hmmz Het is natuurlijk niet de bedoeling de auto opnieuw te spuiten, maar die bodem had natuurlijk eerst gedaan moeten worden. Maar ja…..
15 januari 2014 om 21:01 #1820784815 januari 2014 om 21:31 #18207849Ziet er goed uit en veel plannen om er na eigen
smaak wat moois van te maken :thumbSucces er mee!!
16 januari 2014 om 19:25 #18207850zo, goede plannen, origineel brengen ze het meeste op, maar als ze allemaal op elkaar lijken word het ook eentonig, in ieder geval succes met de ombouw en hou ons op de hoogte
16 januari 2014 om 22:42 #18207851@Duurt wrote:
zo, goede plannen, origineel brengen ze het meeste op, maar als ze allemaal op elkaar lijken word het ook eentonig, in ieder geval succes met de ombouw en hou ons op de hoogte
Tja, of het goede plannen zijn?? king: ik vind het stilaan ook wel een beetje jammer om de zaag in het voorfront te zetten, zoveel goede A’tjes zijn er nou ook niet meer. Troost is dat ik nog een nieuw origineel voorfront in de schuur heb liggen, als ik de 6 cil ooit eruit zou willen hebben dan kan ik altijd weer terug. ;)
Ik weet dat ze origineel het meest waard zijn maar een volledig originele manta is niks voor mij en dan doel ik hoofdzakelijk op de motor, respect voor de mensen die gelukkig zijn met een 1.6n bijvoorbeeld, maar voor mij is het dat niet. Daarbij komt dat ik het ook niet voor de waarde doe maar voor mijn eigen plezier, en dat is waar de hobby om draaid lijkt me :thumb
Neemt niet weg dat ik wel van mening ben dat je de bijzondere modellen zoals een Te2800 of een i200 of 400 o.i.d toch wel liefst origineel moet laten.De buitenkant wil ik trouwens wel zo origineel mogelijk houden, het enige wat ik verander zijn de wielen , maar het moet wel iets klassieks zijn ( denk eraan om me nog een set lenso bsx in 9×16 te halen met zwart hart welke ik ook op de B manta heb, dat in combi met een zwarte kap, kont en sr striping. :wub )
Verder komt er nog een Gt/E voorspoiler op en beetje verlagen, dat was het qua uiterlijke verandering dan wel. Verder wil ik ook dat je van buiten zo weinig mogelijk van de 3 liter ziet, ondanks dat het 2.6 injectie huis de motor vrij hoog maakt, raakt hij de motorkap bij de A waar ik hem nu in heb gelegd nergens en dat wil ik uiteraard zo houden. ( dus al helemaal geen bult op de kap of zo :shock: )Maar goed, ik dwaal af, zoals gezegd het zal nog even duren voor ik aan deze begin, eerst nog wat zaken aan de 2 B Manta’s doen en daarna horen jullie het wel.
In de tussentijd zou ik zeggen, kom op met die chassisnummers! :jerry17 januari 2014 om 08:32 #18207852persoonlijk zou ik dan liever een dikkere 4 pitter monteren, ligt een stuk beter op de weg dan een 6 pitter, stuurt lichter en vooral op het cirquit kun je het verschil duidelijk merken en accelereert ook beter ivm. pk/gewichtsverhouding, helemaal als het geen oude CIH motor is
17 januari 2014 om 09:16 #18207853@Duurt wrote:
persoonlijk zou ik dan liever een dikkere 4 pitter monteren, ligt een stuk beter op de weg dan een 6 pitter, stuurt lichter en vooral op het cirquit kun je het verschil duidelijk merken en accelereert ook beter ivm. pk/gewichtsverhouding, helemaal als het geen oude CIH motor is
Duurt, daar heb je 100% gelijk in. Ik merk het verschil duidelijk tussen mijn ene B manta met de 16 Klepper en de B manta met de 24 Klepper erin. De 24v voelt log aan in de bochten en als het wat hard gaat wil hij op een gegeven moment over de voorwielen weg. Op een bochtige weg is de 16v gewoon sneller en strakker. ( of ik durf met de 24v niet genoeg, dat kan het ook zijn :jerry :angel )
Maar ik moet zeggen dat voor mijn gevoel een A met 6 pitter daar minder last van heeft. :hmmz
Daar komt bij, ik kom nooit op een circuit en zo’n scheurder ben ik ook niet. Het geluid van de 6 cilinder en de aanblik onder de kap zijn me bovengenoemde tekort komingen wel waard.17 januari 2014 om 11:41 #18207854@ralph3000 wrote:
@Duurt wrote:
persoonlijk zou ik dan liever een dikkere 4 pitter monteren, ligt een stuk beter op de weg dan een 6 pitter, stuurt lichter en vooral op het cirquit kun je het verschil duidelijk merken en accelereert ook beter ivm. pk/gewichtsverhouding, helemaal als het geen oude CIH motor is
Duurt, daar heb je 100% gelijk in. Ik merk het verschil duidelijk tussen mijn ene B manta met de 16 Klepper en de B manta met de 24 Klepper erin. De 24v voelt log aan in de bochten en als het wat hard gaat wil hij op een gegeven moment over de voorwielen weg. Op een bochtige weg is de 16v gewoon sneller en strakker. ( of ik durf met de 24v niet genoeg, dat kan het ook zijn :jerry :angel )
Maar ik moet zeggen dat voor mijn gevoel een A met 6 pitter daar minder last van heeft. :hmmz
Daar komt bij, ik kom nooit op een circuit en zo’n scheurder ben ik ook niet. Het geluid van de 6 cilinder en de aanblik onder de kap zijn me bovengenoemde tekort komingen wel waard.helemaal mee eens
17 januari 2014 om 13:29 #18207855een A-tje ligt nu eenmaal niet zo goed op de weg dan een B-tje, spoorbreedte is anders, een 6 pitter in een A ligt dan denk ik niet beter op de weg dan een B.
Geluid is natuurlijk wel weer mooi, daarom rij ik als het even kan met de ramen open haha
Ook vind ik een 6 pitter met hoge snelheid mooier rijden, tenminste rechtdoor, werd mijn vorige Manta een beetje zoekerig bij 210, net alsof hij omhoog kwam, met de 6 pitter gaat hij 220 zelfs nog lekker rechtdoor
wel even de remmen aanpassennog even omdat ze zo leuk zijn, in z’n 3, 4 en 5
en nee, het is niet de turbo die fluit17 januari 2014 om 18:19 #18207856Denk dat er binnenkort wel een zware CJIB enveloppe bij Duurt op de deurmat ploft. king: ;)
:jerry :jerry :thumb
17 januari 2014 om 18:23 #18207857@Duurt wrote:
persoonlijk zou ik dan liever een dikkere 4 pitter monteren, ligt een stuk beter op de weg dan een 6 pitter, stuurt lichter en vooral op het cirquit kun je het verschil duidelijk merken en accelereert ook beter ivm. pk/gewichtsverhouding, helemaal als het geen oude CIH motor is
Mee eens.
Maar je kan natuurlijk ook de 6 pitter meer naar achteren monteren, dus de 2 extra cil. richting de paravan cq schutbord.
Dan is je kachel wel weg, maar wie heeft nou een kachel nodig in de zomer. ;):kewlpics :thumb
17 januari 2014 om 21:48 #18207858 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.