Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › je auto klaarmaken voor de winter!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 oktober 2010 om 08:52 #17227148
hallo,
ik ben stephan en rijd sinds kort een corsa c 2002,
nou kwam ik op het idee om voor diegene die er nog niet veel verstand van hebben zoals ik, :hmmzeen topic op te starten wat je allenmaal moet doen voor je auto klaar te maken in de winterstand.
hopelijk deelt iedereen hun ideeen over dit onderwerp zodat we mekaar kunnen helpen,
nummer 1 ga ik zondag doen:
( winterbanden + velgen ophalen)king:
verder iemand?
mvg stephan
15 oktober 2010 om 09:00 #17743095winterbanden onder de auto
Alle vloeistoffen checken + bijvullen/vervangen
Auto in een goeie wax zetten tegen de winter!Verder blijft alles gewoon bij het oude! :)
15 oktober 2010 om 09:06 #17743096In mijn geval, koelvloeistof aftappen en vervangen met antivries koelvloeistof :P
Zit nu kraanwater in m’n radiators van de Kadett-tjes….
Verder heb ik 1,5L anti-vries ruitenvloeistof bij elke auto erin gemikt. Dus dat bevriest voorlopig ook niet…
Je rubbers insmeren met talkpoeder helpt een hoop met openen in de winter.
Winterbanden als je ze wilt betalen :P
Wax zoals dennis heb ik geen ervaring mee, maar lak beschermen is ALTIJD goed.
Maar belangrijkste is ‘t volgende:
Graffietpoeder in m’n sloten spuiten.
Ijskrabbers in de auto leggen.
M’n voorruitscherm (zo’n alu/kartonne plaat) die je over je voorruit legt tegen ‘t bevriesen :).
Handrem in mijn geval kijk ik ook na, zodat deze schoon is en netjes terug valt bij ‘t loslaten van de handrem. (Komt ie niet vast te zitten…)
En altijd parkeren in de versnelling tijdens de winter :)Mocht je handrem in de winter vast komen zitten: Auto stationair laten draaien, de uitlaatwarmte zal de remmen ontdooien…
15 oktober 2010 om 09:11 #17743097Ohja das ook nog zo’n goeie!
zo’n flesje slotenopenere in je jas stoppen :DIk was afgelopen winter zo slim om die in me auto te leggen:wtf
gelukkig liggen er hier thuis nog wel een paar!!!Tja een wax laag aapje breng je aan om je auto tegen al het geweld van die pekel te beschermen :S
15 oktober 2010 om 09:17 #17743098AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik heb ook mijn auto klaargemaakt voor de winter.
-18″sportvelgen eraf, en de oude wielen erop.
-3 bar in de banden
-Dekentjes eroverheen.
-Autohoes erovereen.
-Garagedeur dichtgemaakt.
-Tot volgende zomer :P15 oktober 2010 om 09:40 #17743099zozo een hele lijst om wat te gaan doen dat word dan maar eens werk voor volgende week als ik alles binnen heb,
@ dennis:
daar heb ik ook ervaring mee gehad met die slotontdooier in de scooter te laten en dan sta je op het eind van de avond te kl*ten.:)
maar gelukkig heb ik nu centrale op afstands.helpt talkpoeder dan beter?
ik heb ook eens gehoord vaseline op de rubbers te smeren moet ook al een hoop helpen.15 oktober 2010 om 10:22 #17743100Vul je ruitensproeier met een antivriesmiddel….anders vriest het water en knapt het tankje kapot.
Deurubbers smeren, en de sloten met een slotenvetje……
En nooit je koelvloeistof aanmengen met water……..roestig koelwater krijg je er van15 oktober 2010 om 11:23 #17743101En leg de sloten ontdooier NIET in de auto :jerry
15 oktober 2010 om 11:28 #17743102AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ga het ook ff doen van de week. Hij staat goed in de smart wax ( roze ), dus dat mag geen probleem zijn :P
En de vloeistoffen natuurlijk doen.15 oktober 2010 om 11:52 #17743103Ski’s op het dak, slee achterin :P
Mijne staat droog en rij er dan zowiezo minder of niet mee dan als de zomerdagen.
Alles wel even nakijken mocht hij eventueel toch de weg op moeten :thumbup15 oktober 2010 om 11:54 #17743104origineel gepost door Makko
Ski’s op het dak, slee achterin :PVeel beter dan dit word het niet hah :O :kewlpics:kewlpics:kewlpics
15 oktober 2010 om 13:42 #17743105Slotontdooier + een aansteker hielp bij mij prima :P Rotzooi is ‘t.
Talkpoeder op je rubbers is beter dan vaseline. Talkpoeder = droog. Kortom niks vast te vriezen… Vaseline niet, dat is ‘vochtig’… :)
Dus talkpoeder = aanrader, vaseline afrader.
Grafietpoeder in je slot helpt een hoop als je ‘t voor de winter erin hebt zitten. Dan blijft je slot ook ‘droog’.
@dennis, uiteraard weet ik wat wax doet… Maar heb nog niet echt gemerkt dat wax tegen pekel beschermt… Zout op je lak gaat toch wel erin bijten gewaxed of niet…. Beste wat je kan doen is je wielrandjes effe in tectyl zetten :) Werkt bij mij elk jaar al goed :)15 oktober 2010 om 15:36 #17743106origineel gepost door Aapje
Slotontdooier + een aansteker hielp bij mij prima :P Rotzooi is ‘t.Talkpoeder op je rubbers is beter dan vaseline. Talkpoeder = droog. Kortom niks vast te vriezen… Vaseline niet, dat is ‘vochtig’… :)
Blijft dat dan wel zitten? Lijkt me dat het minder goed hecht
15 oktober 2010 om 16:09 #17743107origineel gepost door koekwous
origineel gepost door Aapje
Slotontdooier + een aansteker hielp bij mij prima :P Rotzooi is ‘t.Talkpoeder op je rubbers is beter dan vaseline. Talkpoeder = droog. Kortom niks vast te vriezen… Vaseline niet, dat is ‘vochtig’… :)
Blijft dat dan wel zitten? Lijkt me dat het minder goed hecht
Mocht het nodig zijn gewoon even herhalen.
15 oktober 2010 om 17:37 #17743108Mijn bijde auto’s zijn op de winterbanden na, altijd winterklaar.
Rijdt zomers met een verdunde versie van winter sproeierzooi.
kvs is bij bijde auto’s vrij vers (tot -32graden Celsius).
accu’s zijn allemaal; vrij jong
onderhoud is bij bijde kort geleden uitgevoerd.
Willem
16 oktober 2010 om 14:01 #17743109Heb vandaag anti-vries ruitenvloeistof erin gedaan, die was toch op.
Verder is de mijne aan groot onderhoud toe…– grote beurt
– 2 nieuwe banden
– nieuwe remblokken en -schijven voor
– nieuwe ruitenwissers
– APKZit nog af te wegen of ik 2 nieuwe banden neem, of gelijk 4 winterbanden. Maar sowieso ben ik weer een heeeele hoop geld armer:(
17 oktober 2010 om 07:22 #17743110AnoniemLid sinds:
1 January 1970Vandaag nog even wat kleine roestplekjes weghalen. En ik zie dat ik hem toch beter nog maar even een goede poetsbeurt kan geven :P
* Had vorige winter bij de vorige Astra F de slot ondooier idd in de auto, Maar bekertje warm water en daar de sleutel in doen en dan in het slot werkt ook :P *
17 oktober 2010 om 15:06 #17743111slotondooier , ijskrabber en de handrem moet goed zijn om lekker te glijden over de sneeuw
18 oktober 2010 om 09:20 #17743112ik sluit me bij Wim v6 aan mijn auto is zomer en winter klaar voor elke rit of uitdaging.
me wagen staat goed in de was ,,de bodem word bij elke beurt die ik zelf doe in de paravine/met oude verlopen diesel motorolie geblazen dus goed beschermd ,en de rest is nou eenmaal gewoon in orde .
dus niet nu ohhh het word slecht weer nu gouw ff wat aan de auto doen .
dus gewoon zorgen dat je auto goed in onderhoud is en ik weet best wel dat net als ik Wim ook wel vaker ff poetst of ff vaker naar de vloeistoffen kijkt ..
ohh maar dat heet onderhoud !!!!!!!!
en ik rijd op all waether banden zomer en winter dus die zijn ook toppie .
laat maar komen het slechte weer .en voor mijn klanten met de auto,s geld het zelfde komen ff lang ik kijk ff de boel na en gaan met de auto .
Bert
18 oktober 2010 om 09:30 #17743113AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Famempeters
de bodem word bij elke beurt die ik zelf doe in de paravine/met oude verlopen diesel motorolie geblazen dus goed beschermdLijkt mij dat dit juist veel vuil aantrekt. en de olievlekken liggen dan zeker op straat
18 oktober 2010 om 12:07 #17743114De Kadett c station is zojuist gewassen en gaat vanmiddag onder de deken tot volgend jaar, de vectra station is vanmorgen apk gekeurd en gaat van de week op de winterbanden.
Accu optima dus dat gaat wel goed komen.Gr.Kerni
18 oktober 2010 om 16:03 #17743115senator man .
ik heb een piekfijne mooie bodem en geen bagger en andere meuk er onder spuit er ook geen 10 liter onder het is net vettig . en niks geen roest of aan slag . ik gebruik 2 liter zwarte tectyl 1 liter diesel motor olie verlopen en een liter parafine olie is een mooie dikke prut verspuit ik uit een druk bus met zo,n speciaal pistool ..heb het ook voor in de balken met zo,n slangetje er aan ,,,
mijn Vectra is over 10 jaar nog keihard .
en ik verspuit het op dat afdek karton zo,n rol van de gamma en dat gaat als ik klaar ben de container in dus niks geen olie voorraad op de straa.
bert
18 oktober 2010 om 17:22 #17743116Vaseline is beter als talkpoeder volgens mij. Vaseline bevriest niet. Het wordt ietsjes hard als het koud wordt, dat klopt, maar niet zo hard als ijs.
Talkpoeder absorbeert vocht en wordt daarmee wel hard. Lijkt me minder handig.
Als vaseline z’n werk niet goed genoeg doet, probeer dan eens siliconenspray of teflonspray (aka PTFE spray).Verder uiteraard vloeistoffen checken. Koelvloeistof nivo en uiteraard genoeg anti-vries er in (minder verdunnen als in de zomer).
Zelfde geld voor ruitensproeier. Die heb je echt wel nodig. Ik had een keer in de winter dat m’n sproeier leeg was. Ritje in het donker op de snelweg, veel tegenlicht en een grijze waas op de voorruit… Nee dat is geen pretje. Je ziet geen ruk meer.
Uiteraard ook een set winterbanden er onder, of als je weinig kilometers maakt zorgen dat je minstens op all-seasons banden rijd. Veiligheid voor alles.
Als je auto problemen heeft met starten in de winter kan je ook nog overwegen om dunnere motorolie er in te doen. Dan start hij iets makkelijker.Verder zou ik wat grafietpoeder, teflonspray of siliconenspray in de sloten spuiten. Zijn ze goed gesmeerd en vriezen ze niet vast.
Als je een wat oudere auto hebt zou ik de bodem ook even strak in de tectyl zetten (of andere anti-roest behandeling) en de body goed schoonmaken en waxen. Daarbij minstens eens per week de lager gelegen delen van de auto afspoelen met de tuinslang. (ter hoogte van de wielen zeg maar, daar komt de meeste bende te zitten)
Als laatste zou ik een fles Rain-X of ander ruitbehandelingsmiddel op de ruiten doen zodat regen en andere bende er makkelijker af komt. Veel van dat soort middeltjes werken ook tegen ijsvorming.
M’n Corsa heeft een winter meegemaakt en dat spul werkt echt geniaal. Eerst een tijdje zonder gedaan, en daar na een tijdje met… Het moest oppeens veel harder vriezen voordat m’n ruiten bevroren.
Ik gebruik trouwens altijd de ruitenpoets van Turtlewax Ice. Dat is een soort glassex en anti-rain in één. Ideaal :)28 oktober 2010 om 15:01 #17743117heb van de week maar eventjes de corsa’s klaargemaakt en dat vaseline werkt opzicht best goed
lekker waterafstotend,
ik kan mij ook niet realiseren dat het talkpoeder zou gaan werken daarom vroeg ik maar eventjes ivm het absorberen van het water wat uiteraard naderhand toch nog kan bevriezen.
de winterbandjes komen er volgende week pas op daar is het toch nog net iets te warm voor.
en vloeistoffen zijn allenmaal goed bijgevuld alhoewel ik toch nog een flesje olie moet halen voor de andere Corsa.
de corsa’s rijden allenbei met 5W40
en kan me dus niet veroorloven om er 5W30 in te gaan doen, lijkt me denk ik IETS te dun voor die motor!heb gelukkig een hoop tips gekregen en ik neem toch maar voor de zekerheid de ski’s en de slee mee,
gebeurd er iets hoef ik alsnog niet te lopen!:Phiervoor bedankt
28 oktober 2010 om 15:09 #17743118Hrmm, ik zal ook de vloeistoffen gaan vervangen voor de winter en dan de auto maar weer een beetje omhoog ivm, sneeuw waardoor je drempels stoepranden etc minder goed ziet..
Owhja.. En zorgen dat mijn handrem het goed doet om lekker door de bochten te glijden:afro
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.