Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Jankend geluid uit het onderblok opel astra G 1.6 8v
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juli 2016 om 08:10 #17277257
Hallo,
Dit is mijn eerste bericht op het forum omdat ik advies nodig heb en ik denk dat ik aan het juiste adres ben.
Ik heb veel verstand van auto’s daar heb ik ook 3/4 jaar een opleiding voor gedaan maar dat ter zaken.
Ik heb een opel astra G 1.6 8v waarvan ik een jankend geluid hoor vorige week is het geluid begonnen waarna ik meteen alles nagekeken heb en zag tot mijn schrik dat er geen druppel olie meer aan de pijlstok zat!
Ik heb dus meteen olie bijgevuld er ging zo’n 2 / 2.5 liter olie bij, het olie lampje is ook niet gaan branden waardoor ik dit probleem te laat op merkten (2.5 maand geleden beurt gehad ik wist dat de carterpakking aan vervanging toe was maar zag nergens olie op de parkeerplaats zelfs geen druppel dus dacht dat het wel mee viel)
Olie sensor of lampje is kapot maar goed
Het gejank komt ergens onderin het blok vandaan en is niet altijd hoorbaar maar wel vaak als de temperatuur van de motor rond de 90 zit.
Ik hoor dus geen geratel maar een heel licht jank geluid en vind elk raar geluidje bijzonder vervelend dus wil het graag oplossen.
Ik zat te denken aan de krukaslagers of drijfstang lagers of eventueel oliepomp?
Waar denken jullie aan?
7 juli 2016 om 16:41 #18322490Niemand een idee? Het klinkt een beetje zoals een stuurbekrachtiging pomp die jankt.
Ik zit er anders ook aan te denken om de krukaslagers + drijfstanglagers te vervangen met het blok gewoon in de auto te laten.
Moet ik nog meer onderdelen demonteren dan de carterkap en eventueel olie zeef ? (Met monteren uiteraard lagers insmeren met olie en vast zetten met het juiste aanhaalmoment weet iemand deze toevallig van de drijfstangen en van de bouten van de krukas ?)
7 juli 2016 om 17:56 #18322491Hoe ga je al je krukaslagers vervangen met de krukas nog in je motor?? Of laat je de bovenste gewoon zitten??
Motor moet eruit krukas eruit dan kan je de krukas lagers doen.
Maar je hebt geen idee waar het weg komt, maak er is een filmpje van misschien helpt het iets.
7 juli 2016 om 21:48 #18322492Als ik het carter los haal en de drijfstangen los koppel kan ik dan via onder dan de krukas niet demonteren ?
Het geluid komt echt uit het onderste gedeelte van het blok en is ook direct gekomen omdat er te weinig olie in het blok zat al hebben de lagers van de krukas en drijfstangen wel wat olie gehad maar ik denk niet genoeg.
Ik ga dit weekend eens goed luisteren waar het precies vandaan komt het gene wat het langst zonder olie heeft gezeten is de nokkenas misschien dat die lagers janken maar het leek echt van onderen af te komen
7 juli 2016 om 22:07 #18322493Sorry maar je hebt het over veel verstand van auto’s :hmmz
Wat zit er allemaal aan je krukas?? Versnellingsbak moet eraf vliegwiel en koppeling zit aan je krukas, aan de andere kant je distributie en je oliepomp.
Dus nee dat lukt niet met alleen het carter eraf.
7 juli 2016 om 22:50 #18322494ik zie al het niveau waar naar gesuggereerd wordt ( no offence) maar bezoek een garage of iemand die verstand heeft van autos of opels in het bijzonder…
ik denk als je zelf hieraan gaat beginnen en wat ik hier lees dat het niet goed gaat komen en je teveel hooi op je vork haalt..8 juli 2016 om 00:23 #18322495Ik heb te snel gereageerd niet meteen oordelen heb elk onderdeel aan een auto al vervangen behalve een turbo.
Omdat ik een beetje gek van mijn auto word denk ik niet helemaal na.
Ik ga van het weekend eens goed luisteren en horen waar het precies vandaan komt. komt het echt onderuit het blok vandaan dan ben ik van plan om eerst de drijfstang lagers te vervangen is het daarmee niet opgelost (denk het niet krukaslagers liggen hoger dus meer kans op minder olie) dan ga ik het blok eruit takelen.
Ik heb dit al vaker gedaan snelste tijd bij een opel corsa was 12 uur alles uitbouwen en inbouwen al was het wel een oude corsa A dus daar heb je ruimte zat.
Al moet ik wel even kijken heeft iemand het blok er al eens uit getakeld? via de motorruimte omhoog ? of heb ik echt een brug nodig en het subframe los ?
8 juli 2016 om 01:09 #18322496je kunt de drijfstanglagers controlleren door de lagerschaal los te halen en te kijken of er onnodige slijtage opzit.. en of die gelijkmatig slijt… dus dat wordt ook meten…
dan hoef je de rest niet los te halen.. als 1 lagerschaal ver versleten is is de kans erg groot dat de rest van de lagerschalen ook aan vervanging toe zijn..
maar je kunt ze alle 3 los halen en controleren.. je hoeft hiervoor niet je krukas los te halen… wel de bouten nadat je de lagerschalen los gehad hebt met het juiste moment aandraaien
je blok kun je laten zitten voor de lagers..
je kunt de carterpan gewoon losdraaien en met het vast maken een nieuwe oliefilter en een nieuwe carterpakking er tussen stoppeneen astra G heeft motorsteunen.. geen subframe naar mijn weten die in de weg zit voor de motor..
8 juli 2016 om 04:58 #18322497Astra g heeft een subframe, motor en bak krijg je ervan boven wel uit denk.
Anders subframe demonteren, en motor en bak laten zakken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.