Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Jahoor… Koppaking
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 oktober 2015 om 08:59 #17273782
Hooii,
Dit is waarschijnlijk het 5000ste toppic over koppakkingen.
Anyway, ik zit dus een beetje met een probleem. Ik heb in juli van m’n pa als eerste autootje een Corsa B uit 93 gekregen.
Toen lekte de koppakking al een heel klein beetje maar voor de rest merkte ik niks aan de motor.Nu stond ik vandaag n flinke tijd in de file, en begon de auto een beetje te roken. Heb m uitgezet en ben naar huis gereden.
Heb even gekeken en in een hoekje van het blok lekt ie nu wat erger.Nu komt t, de pakking moet vervangen worden. Ik zie het niet zitten 3/400 euro neer te leggen terwijl de auto in April gekeurd is voor 450.
De teller staan op 193.000, de riem is vervangen bij 182.000. (Ik weet dat deze vraag namelijk ook vaak gesteld wordt)Is het mogelijk de pakking zelf te vervangen? Het is een C14NZ blok, 8 klepper geloof ik.
Mijn stiefpa kan het technisch wel maar durft niet te klooien aan de kleppen etc.8 oktober 2015 om 09:10 #18298571Kwestie van aan beginnen, zorg dat iemand de riem er op kan leggen en de boel goed verfrissen als de kop niet vlak is laten vlakken en nieuwe arp bouten er in.
8 oktober 2015 om 09:16 #18298572@Maurice89 wrote:
Kwestie van aan beginnen, zorg dat iemand de riem er op kan leggen en de boel goed verfrissen als de kop niet vlak is laten vlakken en nieuwe arp bouten er in.
Ben nogal een beginneling haha, wat houd vlakken in?
Heb net trouwens nog eens gekeken, er zat geen wit spul op de oliedop en al het koelwater zat nog in het reservoir. (Dit zijn tips die ik van andere heb gekregen)
Ook ging de temperatuur gewoon weer terug naar normale waardes, rondom de 90, nadat ik weer fatsoenlijk kon doorrijden.8 oktober 2015 om 09:28 #18298573In de filie word je auto dus te warm maar door het rijden koelt die af?
Dan zou ik eens je thermosensor controleren of je temperatursensor.Slaat je fan wel aan?
8 oktober 2015 om 09:30 #18298574Let op!!.
De temperatuur mag bij stilstaande auto met draaiende motor oplopen tot 105graden (daar befint ook het rode vlak op de temperatuur meter).
Dat deze motoren rond de 98 / 102 graden worden bij stolstaande auto is eerder regel dan uitzondering.Als je geen vloeistoffen verliest lijkt het mij niet de koppakking.
Ik vermoed dat hier eerder de klapdekselpakking of de dichtring van de ontsteking lekt.
Mocht je in de buurt van Rotterdam / Den Haag Wonont zou je eens bij ons langs kunnen rijden voor een check!
Stuur dan een PB naar mij.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
8 oktober 2015 om 09:35 #18298575@Maurice89 wrote:
In de filie word je auto dus te warm maar door het rijden koelt die af?
Dan zou ik eens je thermosensor controleren of je temperatursensor.Slaat je fan wel aan?
Ja ik stond iets van 20/30 minuten stil, beetje rollen in de 1e versnelling en toen zag ik een beetje witte rook. Toen heb ik de auto uitgezet even en ben daarna aan de kant gaan staan, stationair hoorde ik wel een zoemend geluid, ik neem aan dat dat de radiator fan was. Toen ik weg reed stopte ie en koelde de auto gewoon weer af. Ik heb toen ik thuis kwam nog eens de oliedop gecontroleerd en daar zat niks raars op. Alleen op het blok onder de bobine zit wat olie, maar dat zit er al weet ik hoe lang
8 oktober 2015 om 09:36 #18298576@wim-v6 wrote:
Let op!!.
De temperatuur mag bij stilstaande auto met draaiende motor oplopen tot 105graden (daar befint ook het rode vlak op de temperatuur meter).
Dat deze motoren rond de 98 / 102 graden worden bij stolstaande auto is eerder regel dan uitzondering.Als je geen vloeistoffen verliest lijkt het mij niet de koppakking.
Ik vermoed dat hier eerder de klapdekselpakking of de dichtring van de ontsteking lekt.
Mocht je in de buurt van Rotterdam / Den Haag Wonont zou je eens bij ons langs kunnen rijden voor een check!
Stuur dan een PB naar mij.
Ah oke, bedankt voor de info! :)
Ik woon in Zuid limburg dus dat wordt erg lastig haha8 oktober 2015 om 09:40 #18298577@razerguy17 wrote:
Anyway, ik zit dus een beetje met een probleem. Ik heb in juli van m’n pa als eerste autootje een Corsa B uit 93 gekregen.
Toen lekte de koppakking al een heel klein beetje maar voor de rest merkte ik niks aan de motor.Waarop baseerde je toen dat de koppakking lek was?
8 oktober 2015 om 09:52 #18298578@TedMechanic wrote:
@razerguy17 wrote:
Toen lekte de koppakking al een heel klein beetje maar voor de rest merkte ik niks aan de motor.Waarop baseerde je toen dat de koppakking lek was?
Ik heb even een paar foto’s ervan gemaakt:
Aan de achterkant is t minder, ik ben n leek als het aankomt op de werking en het onderhoud van motoren dus ik dacht al dat iets lekte. En nu deze week zei iemand uit m’n klas van ja misschien is de koppakking aan vervanging toe. Dus ik dacht direct oh god no moet die vervangen worden, omdat het namelijk in verband ligt met overhitten etc.
8 oktober 2015 om 10:16 #18298579Je blok staat gewoon moddervet, dit wijst niet erg op een lekke koppakking hoor. Volgende x trechter gebruiken met bijvullen van je olie.
Af laten koelen, hoge druk erop en in de gaten houden waar de olie vandaan komt, ik verdenk de kleppendeksel pakking,
8 oktober 2015 om 10:28 #18298580Zo zien ze er allemaal uit haha, die kleppendeksels hebben vaak een kurken pakking, die heb ik nog nooit lekvrij gezien.
Neem aan dat je de witte rook onder de motorkap vandaan zag komen?8 oktober 2015 om 10:36 #18298581Dat dacht ik al. Gewoon lekke kleppendeksel pakking. Stelt niks voor.
Lekke koppakking zie je normaal gesproken niet, tenzij er olie in je koelvloeistof zit ofzo.
8 oktober 2015 om 11:50 #18298582Je motorblok keer bij de wasstraat flink schoon spuiten en dan zoiezo keertje de kleppendeksel vervangen dat zal al veel schelen denk ik
8 oktober 2015 om 14:37 #18298583de mensen in je klas maar vertellen dat ze ver van auto`s vandaan moeten blijven.. de 8 kleppen motoren van opel kunnen veel hebben vaak gaat het carrosserie dat om de motor heen zit minder lang mee dan de motor…
8 oktober 2015 om 14:49 #18298584@bart-gsi wrote:
de mensen in je klas maar vertellen dat ze ver van auto`s vandaan moeten blijven.. de 8 kleppen motoren van opel kunnen veel hebben vaak gaat het carrosserie dat om de motor heen zit minder lang mee dan de motor…
Haha klopt, ik heb me denk ik wat snel zorgen gemaakt. Toch bedankt allemaal :) weer wat geleerd.
8 oktober 2015 om 14:51 #18298585@joop1970 wrote:
Zo zien ze er allemaal uit haha, die kleppendeksels hebben vaak een kurken pakking, die heb ik nog nooit lekvrij gezien.
Neem aan dat je de witte rook onder de motorkap vandaan zag komen?Op eerste blik wel, het regende tamelijk hard en stond n kwatier te rollen met 0’000000000001 km/u en toen zag ik wat witte rook van de motorkap komen. Het kan natuurlijk verdampt water zijn maar wordt de kap zelf dan ook 100+ graden? Lijkt me vrij sterk
8 oktober 2015 om 16:06 #18298586Pak maar eens aan je uitlaatspruitstuk vast… ;)
8 oktober 2015 om 16:22 #18298587@KRSA2000 wrote:
Pak maar eens aan je uitlaatspruitstuk vast… ;)
Breng een leek niet op ideeen.. Straks is het janken…
Als je thermometer 90 graden aan geeft wil je die liever niet vast pakken.. Uitlaat is vaak iets warmer…. Het is vooral grillen als je een turbo hebt en um goed gebruikt…
8 oktober 2015 om 16:33 #18298588Iets met Corsa Diesel en 1,7bar Turbodruk.
8 oktober 2015 om 16:35 #18298589Bij mijn Corsa komt in de regen ook wel eens damp onder de kap vandaan bij mijn radiateur.
Is verdampend regenwater.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
9 oktober 2015 om 06:43 #18298590@bart-gsi wrote:
@KRSA2000 wrote:
Pak maar eens aan je uitlaatspruitstuk vast… ;)
Breng een leek niet op ideeen.. Straks is het janken…
Als je thermometer 90 graden aan geeft wil je die liever niet vast pakken.. Uitlaat is vaak iets warmer…. Het is vooral grillen als je een turbo hebt en um goed gebruikt…
Uitlaat iets warmer? Veel warmer ;) Die kan roodgloeiend staan bij langdurig vollast.
Overigens komt het zo vaak voor dat als iemand zegt dat die geen verstand heeft van auto’s en zegt dat z’n koppakking lek is, dat 9 van de 10 keer niet z’n koppakking lekt is, maar dat z’n kleppendeksel pakking een beetje zweet.
30 maart 2016 om 18:41 #18298591Nou ik heb eens een paar maanden opgelet. Nog steeds zit er wel bruine smurrie op m’n olie dop, ook verbruikt de auto wat meer koelvloeistof.
Op een rijtje de symptomen die ik merk:
*Sinds ik deze post heb aangemaakt borrelt er achter het dashboard iets bij het starten (heb me laten vertellen verwarmingsradiator) > Heb echter ook gelezen op internet dat dit op een lek in de koppakking kan wijzen. Ook als ik de dop van het koelreservoir eraf haal borrelt er van alles en komt de koelvloeistof terug naar boven. (Dit is wel n minuut fso na het uitzetten van de motor). Mijn stiefpa zei dat dit ook een symptoom kan zijn van een lek.
*De auto wordt niet overdreven warm of iets dergelijks, wanneer ik bv. een berg of iets oprij vliegt ie wel 5 graden omhoog. Maar na een paar seconden gaat ie ook weer terug. Merk wel dat ie wat sneller warm wordt de laatste tijd, maar dit kan ook omdat ik er nu overdreven op let. Op de snelweg á 130 km/u blijft ie stabiel op 95 graden, wanneer ik via een uitrit bijna tot stilstand kom wil dit nog wel eens richting de 100 stijgen, maar zodra ik weer 40/50 rijdt koelt ie weer af.
*Zoals ik al zij zit er smurrie op de olie dop, m’n stiefpa (die redelijk veel over auto’s weet) zegt al direct ja kan een mini lek in de koppakking zijn.
*Geen witte rook uit de uitlaat, geen geknetter wanneer ik vuur bij de dop en/of de oliepeil stok houd, verwarming doet t nog steeds prima, merk geen vermogensverlies.
Met andere woorden; Is het nou echt de koppakking met een klein lekje? Of lekt het koelsysteem ergens anders. En stel het is een mini lek, hoe lang denken jullie dat hij het uithoud voordat het echt ondragelijk wordt. Ik ben namelijk van plan over 4/5 maandjes n Corsa C / vergelijkbare hatchback te gaan aanschaffen. En zou het van mijn oude buddy uit 93′ erg waarderen als hij het tot die tijd uithoud. :wors :angel
Alvast bedankt voor jullie hulp!
MVG
30 maart 2016 om 20:20 #18298592Dan gewoon door rijde joh…. als je tog over 4 a 5 maandjes andere auto koopt gewoon kijken tot hoe ver je komt je rijdt nu al vanaf oktober tot nu al weer zo door…
30 maart 2016 om 21:24 #18298593Kopbouten een snok aan geven, wil wel eens uitstel van executie opleveren.
Ik heb er een gehad hier die nog 6jaar heeft gereden zonder problemen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.