Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Is na een volledige revisie, het opnieuw tunen nodig
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 oktober 2013 om 21:52 #17261114
Mijn Z20LET blok heeft een volledige revisie ondergaan.
Het blok is uitgeboord en gehoond, overmaatse zuigers erin
kop gereviseerd en de slangen vervangen. Daarnaast ook de koppeling (Sachs) en wat andere bijzaken.Een half jaar geleden is de wagen getuned door EDS naar 250 pk.
Is het nu verstandig en misschien zelfs noodzaak om de auto opnieuw te laten tunen ?
Ik heb daar geen idee van nu alle draaiende delen zijn vernieuwd.Graag jullie advies?
9 oktober 2013 om 04:49 #18178276Nee zou niet nodig moeten zijn.
Je hebt zoals je zegt alleen de bewegende delen vervangen. Hou alleen een beetje rekening met het inrijden.Vinden je zuigerveren wel fijn
9 oktober 2013 om 10:48 #18178277Licht eraan hoeveel overmaat de zuigers zijn die er in gegaan zijn.
Als dat gewoon 1ste overmaat is dan hoef je niet opnieuw te mappen.En inderdaad wel ff inrijden en na 1000km olieverversen met filter.
9 oktober 2013 om 15:50 #18178278Zelfs bij 2de overmaat niet. De meeste standaard verkrijgbare zuigers gaan niet verder dan 2de overmaat.
Anders zou je met een standaard mapping ook een extreem zwaar probleem krijgen.
Inrijden kijkt iedereen anders tegenaan.
Olie en oliefilter wel ff wisselen idd9 oktober 2013 om 16:27 #18178279thanx voor het advies. Motor loopt netjes. Hoewel af en toe wil die niet aanslaan. Wellicht de krukassensor.
Wordt nu naar gekeken. Idd bij 1000 km een olie en filterwissel gepland. Inrijden doe ik de 1e 1000 km rond de 3500/4000 toeren. Daarna wat pieken tot de 5000 /6000 en daarna weer rustig laten zakken tot 4000 toeren.
9 oktober 2013 om 20:17 #18178280Als je maar niet te lang op hetzelfde toerental blijft rijden. Gewoon wisselend belasten. Je mag best hoger in toeren komen, zolang het maar niet onder volle belasting is.
9 oktober 2013 om 20:24 #18178281Heb bij het inrijden van de auto slechts 100km met goedkope olie gereden en daarna goede olie erop en afstellen op de bank.
Daarna gelijk een weekend vol lopen knallen op de dragstrip.9 oktober 2013 om 20:36 #18178282Een motor kan idd veel hebben.
Idd niet teveel hetzelfde toerental gebruiken.Mijn laatste blok is nadat warm is gereden op de testbank volop belast. Een motor breekt in zijn eerste half uur over het algemeen.
Maar goed dat is mijn persoonlijke visie welke ik deel met meerdere personen die al duizenden motoren hebben gebouwd.
Voor een straat auto zeg ik ook maar een kleine 500 km spelen met toerental en belasting en na 100 a 200 km gewoon lekker af en toe volgas. Let op persoonlijke mening. Te voorzichtig wordt ie lui van. :)
10 oktober 2013 om 09:46 #18178283Het is allemaal draaiende massa met een olie film laagje er tussen… lui of niet draaien zal die, karakteristiek bepaald het management.
Afstellen is niet nodig met jou revisie, tenzij er dingen aangepast zijn…
3 november 2013 om 17:24 #18178284Van de week bij eds geweest. Volgens eds geeftde brandstof pomp te weinig druk ? Van de week meerdere keren gehad dat de auto op 2 of 3 pitten reed. Uitzetten enbopnieuw starten loste het probleem op. Bij het uitlezen net torque pro gaf hij aan multiple misfire en op cilinder 4 misfire. Wat kan dit zijn …… Kan dit te maken hebben met de brandstofpomp?
Sent from my HTC One X using Tapatalk
3 november 2013 om 17:25 #18178285Sent from my HTC One X using Tapatalk
3 november 2013 om 18:13 #18178286Dat heeft niks met je brandstofpomp te maken, dat heeft met je onsteking te maken. Je bobine is waarschijnlijk kapot, die gaan vaker stuk. Ik neem aan dat bij het opbouwen van de motor er nieuwe bougies in zijn gegaan, indien dit niet het geval is ook een setje nieuwe bougies plaatsen.
3 november 2013 om 18:23 #18178287Bobine en bougies zijn nog geen twee maanden oud. Op de heenreis van de vakantie het zelfde euvel en op de terugweg het blok kapot gereden. Kan dat zo snel weer kapot gaan ?
Sent from my HTC One X using Tapatalk
4 november 2013 om 12:21 #18178288Is het een orginele bobine? Dan heb je er gewoon garantie op, ik weet wel bij dat soort foutcodes het niet je brandstofpomp is. Je injectorenstekkers zitten er wel goed aangedrukt op met de borgveertjes?
Oorzaken van misfires kan ook vervuiling zijn maar in jou geval lijkt me dat onwaarschijnlijk.4 november 2013 om 12:37 #18178289Probleem van de bobine is dat deze ergens bij München is vervangen door een garage. Rekening helaas niet neer kunnen vinden. Bougies waren relatief goedkoop. Iets van 25 euro voor 4 stuks. Wil zo wie zo ff de bougies vernieuwen…. Bosch of ngk iridium. Wat adviseren jullie ?
Sent from my HTC One X using Tapatalk
4 november 2013 om 14:19 #18178290Bij mij liep de motor na het chippen ook niet goed op de standaard bougies. Ook haperen/inhouden soms en misfires.
Na advies van meerdere vervangen voor NGK PFR 6 T-G bougies en nu loopt ie als een zonnetje :thumb .4 november 2013 om 14:59 #18178291Heb nu deze 4 op de shortlist staan:
NGK PFR 6 T-G
NGK BKR6EIX (Courtenay)
NGK IFR6J11(advies EDS +- aanpassen van 1 mm naar 0,6)
Standaard Opel Zafira OPCMaakt het heel veel verschil uit welke ik neem ?
4 november 2013 om 16:51 #18178292Als je eds software hebt zou ik de bougies nemen die eds adviseert.
5 november 2013 om 09:08 #18178293Ik rij met de NGK BKR6EIX bougie`s en ben er zeer over te spreken…..zowel op orginele software als op EDS fase 1 en 2 en op software van engelse tuner (red dott) fase1……
5 november 2013 om 10:15 #18178294Het zijn de NGK IFR6J11 geworden.
Vandaag erin zetten en kijken of de misfires voorbij zijn.
De zwaardere brandstofpomp die ik hiernog heb liggen van EDS…. is dat eenvoudig voor de deur zelf te doen of heb je wel een brug nodig ? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.