Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › is gebruik van cruiscontrol zuiniger in verbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2014 om 17:27 #17264094
is dat nu zuiniger?? of is het alleen maar makkelijk.??. ik rijd automaat z1.8xe heb de auto nog maar een maand.. toen ik de vectra kocht was de control stuk.. is inmiddels weer gemaakt .. ben geen wilde rijder. rijd gewoon de snelheid wat mag .
14 februari 2014 om 17:49 #18217902ja je verbruik daalt ervan.
je rijd continu dezelfde snelheid, en zelf gasgeven schommelt toch altijd wat, wat resulteert in een hoger verbruik.
Ik rij altijd op cruisecontrol zodra et kan.
verwacht geen ultra zuinige uitkomsten, maar het scheelt zeker
14 februari 2014 om 19:00 #18217903ok bedankt is toch wel rerelax rijden, kan hem in de bebouwde kom al snel gebruiken, omdat het automaat is . mijn broer heb een vw transporter schakel. maar die vind het maar niks, teveel handelingen in de bebouwde kom. en vind hem dan teveel gebruiken ?? vandaar deze vraag . schakel auto is natuurlijk wel weer anders . toch?
14 februari 2014 om 20:46 #18217904@co heesbeen wrote:
ok bedankt is toch wel rerelax rijden, kan hem in de bebouwde kom al snel gebruiken, omdat het automaat is . mijn broer heb een vw transporter schakel. maar die vind het maar niks, teveel handelingen in de bebouwde kom. en vind hem dan teveel gebruiken ?? vandaar deze vraag . schakel auto is natuurlijk wel weer anders . toch?
Bij een handbak moet je steeds de cruise control opnieuw activeren, omdat die wordt uitgeschakeld door het intrappen van het koppelingspedaal. Als je een cruise control gebruikt binnen de bebouwde kom, blijf je inderdaad lekker bezig. Het is daarom ook niet echt bedoeld voor stadsverkeer, maar om comfortabel de lange stukken te cruisen.
Zonder cruise control verander je ongemerkt steeds een beetje van snelheid. Buiten dat dat ietsje onzuiniger is, moet je ook steeds op je snelheid letten.14 februari 2014 om 21:13 #18217905helemaal mee eens gosse als ik het goed heb .. gr en bedankt allemaal
15 februari 2014 om 10:52 #18217906Ik gebruik het ook veel, met al die traject control,en flitsers rijdt het een stuk ontspannender als je weet de snelheid is oke.
15 februari 2014 om 18:09 #18217907ik gebruik het elke rit.
en het is idd zuiniger.
haal nu bijna 2x zoveel km.
zoals de anderen ook al zeggen…constante snelheid.
kijk voor de gein eens naar je verbruik als je 10km/h versnelt en doe het zelfde met cruise15 februari 2014 om 19:01 #18217908Het is niet per definitie zuiniger, als je zelf het pedaal bediend en dan bij 120km/h het pedaal wat op laat komen en dan nogsteeds 120km/h rijd rijd je zuiniger. En dat gaat ook met een beetje goed gevoel in je rechter voet. Als je vacuum meter of druk meter in je auto hebt kun je zelfs nog zuiniger rijden.
16 februari 2014 om 10:08 #18217909ik weet niet, maar als ik Constant 120 rijdt, ga ik harder bij minste pedaaldruk, en langszamer bij minste pedaal terugslag, dat is bij al mijn Opels zo.
als ie gelijke snelheid blijft rijden met een dieper pedaal, dan is er wat mis met je auto…
Willem
16 februari 2014 om 11:14 #18217910Jep tikkie terug op je crusecontrol en hij gaat gelijk zachter he…zus is met je voet echt niet anders
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
16 februari 2014 om 11:23 #18217911Voor normaal chill snelweg gebruik in Nederland is cc denk ik zuiniger dan de meeste mensen met hun voet kunnen.
Ik rij ongeveer 5 keer per jaar snachts in 1 keer in een uur of 12/13 naar Hongarije. En rij dan honderden km achter elkaar op cc zonder een pedaal aan te raken.
Maar ik heb gemerkt dat als je de bergen ingaat in bijv. duitsland, dat een cc daar niet altijd heel handig mee om gaat.
Geeft vaak veel extra gas om met dezelfde constante snelheid omhoog te komen.
Daar kan je zelf brandstof winnen door de heuvelaf ervoor langzaam aan wat extra snelheid te maken en die heuvelop weer te verliezen door steeds minder gas te hoeven geven. Verschil is dan duidelijk te zien op je verbruik meter.
Als je zo actief oplet kan je nog best veel winnen op de cc.Het zal ook helemaal van de cc afhangen denk ik. Ik ken alleen de volvo, opel en vw/audi cc’s eigenlijk goed.
Mijn volvo heb ik achteraf de standaard volvo mechanische cc ingebouwd en die is sowieso niet al te slim. Verbruik schommelt best veel en geeft best veel gas om weer bij te komen na snelheidsdip.
Dat vind ik sowieso ook een beetje vreemd van cc. Dat als je de cc na bijv. een remaktie weer activeert, dat de meeste cc’s dan relatief even veel gas geven om snel weer op je snelheid te komen.
Dat kan met je voet misschien ook wel met meer beleid.
anyhoe.. Zuiniger of niet.. Het is sowieso gewoon verrekte handig en rustgevend op lange afstanden.16 februari 2014 om 11:35 #18217912@kaneelschep wrote:
Dat vind ik sowieso ook een beetje vreemd van cc. Dat als je de cc na bijv. een remaktie weer activeert, dat de meeste cc’s dan relatief even veel gas geven om snel weer op je snelheid te komen.
Dat kan met je voet misschien ook wel met meer beleid.
anyhoe.. Zuiniger of niet.. Het is sowieso gewoon verrekte handig en rustgevend op lange afstanden.Wat ik altijd gehoord heb is dat het zuiniger is om sneller op te trekken om zo snel mogelijk een constante snelheid te rijden. Niet volgas natuurlijk.
16 februari 2014 om 12:00 #18217913Cruise Control zal zuiniger voor de gewone mens, een echte zuinigheidsexpert rijder zal zonder zuiniger zijn.
16 februari 2014 om 12:36 #18217914ik zie dat de meningen toch wel heel erg verschillen . zou er nu nog veel dingen aan toe kunnen voegen, bvb waar je woont. woon je in friesland?? minder druk minder file en vlak? in limburg heb je veel meer heuvels . dus meer klimmen dus meer gas geven ? woon je in bvb amsterdam ? daar moet je weer veel meer stoppen en remmen .zal waarschijnlijk voor iedereen verschillen of is dit nou een inzin verhaal ??
16 februari 2014 om 22:46 #18217915Ik gebruik de CC zodra het kan, of het nu bij 130 of 30 km/h is… Blijft wel dat de vermeende 10% brandstofbesparing gecompenseerd wordt door het 10% extra verbruik bij gebruik van de airco… :angel
16 februari 2014 om 22:47 #1821791610% door de airco?
Lijkt me erg veel.Verstuurd van mijn GT-I9070 met Tapatalk
16 februari 2014 om 23:26 #18217917airco gebruikt inderdaad veel is algemeen bekend .. ook de verlichting kost brandstof motor moet zwaarder trekken . als de motor loopt en je zet je licht aan kun je dat heel goed horen . zeker als je accu in de winter wat minder is . eigenlijk alles wat electrich gebruikt brandstof . maar airco heb ik meer gehoord dat het 10 procent brandstof kost..
17 februari 2014 om 02:45 #18217918Reed gisteren op de CC op ring Utrecht netjes 1:18.5 bij 100km/h. king: Niet slecht voor een D-segmenter 1.8 met 140pk.
Als motor goed warm is gaat verbruik ook de goede kant uit.
17 februari 2014 om 07:37 #18217919@ashok1978 wrote:
ik gebruik het elke rit.
en het is idd zuiniger.
haal nu bijna 2x zoveel km.
zoals de anderen ook al zeggen…constante snelheid.
kijk voor de gein eens naar je verbruik als je 10km/h versnelt en doe het zelfde met cruiseLol 2x zover op een tank door het gebruik van de cruise control.
17 februari 2014 om 08:11 #18217920@DG80 wrote:
@ashok1978 wrote:
ik gebruik het elke rit.
en het is idd zuiniger.
haal nu bijna 2x zoveel km.
zoals de anderen ook al zeggen…constante snelheid.
kijk voor de gein eens naar je verbruik als je 10km/h versnelt en doe het zelfde met cruiseLol 2x zover op een tank door het gebruik van de cruise control.
Als je zelf ontzettend veel moeite hebt om constante snelheid te rijden is dit best mogelijk. Maar dan moet je snelheidsmeter stuk zijn en je auto zo goed geïsoleerd zijn dat je je motorgeluid niet hoort…
17 februari 2014 om 17:43 #18217921Wat denk je van heerlijke Boterbabbelaars hebt, zitten lekker te ouwehoeren met elkaar, met alle gebaren van dien.
Dat soort mensen rijden vaak ergens tussen de 100 en 130km/u, al schommelend, wat denk je dat dat aan brandstof kost…
Willem
17 februari 2014 om 21:21 #18217922Gebruik de cc bij mijn Signum 2.2 benzine ook vrij veel,prettig om een constante snelheid vast te houden,en minder belastend voor je voet/been.
Alleen het op snelheid komen doe ik zelf,anders geeft de cc zelf erg veel gas om snel op de gewenste snelheid te komen.
S’winters met verlichting en kachel aan is mijn verbruik hoger als in de zomer,natuurlijk is het blok dan ook eerder op temperatuur.
De automatische airco verhoogd het gebruik van brandstof nogal wat,ik mis nog wel het open dak van mijn a vectra,maar een Signum met open dak is volgens mij vrij zeldzaam.
Op tijd gas los en afremmen op de motor maakte bij mij ook veel verschil,dacht eerder dat “freeweelen” naar de gewenste snelheid zuiniger was maar dan verbruikt de motor benzine om stationair te draaien.
Mijn verbruik ligt gemiddeld tussen de 1:11 en de 1:15,517 februari 2014 om 22:08 #18217923@wim-v6 wrote:
Wat denk je van heerlijke Boterbabbelaars hebt, zitten lekker te ouwehoeren met elkaar, met alle gebaren van dien.
Dat soort mensen rijden vaak ergens tussen de 100 en 130km/u, al schommelend, wat denk je dat dat aan brandstof kost…
Willem
En hoe bizar irritant het is dat je niet op dat soort mensen kunt anticiperen met inhalen op de snelweg. Denk je er normaal langs te kunnen, versnellen ze tot je even hard rijdt, schuif je er weer achter, kan je opnieuw beginnen! Cruise control zou verplicht moeten!!!1!1 :argue
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.