Is ET-waarde verschil van ET49 naar ET38 een probleem?

Forumindex Forums Modellen Astra Is ET-waarde verschil van ET49 naar ET38 een probleem?

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Raymond990

Hallo,

Kan iemand mij vertellen of het een probleem of gevaarlijk is om te rijden met bovenstaand ET-waarde verschil.
      Standaard Opel Corsa C blijkbaar: ET49.
      De velgen die ik kan kopen hebben een ET-waarde van 38.
      De maten van wiel die ik nu heb: 185/55/R15 en ik ga na aankoop naar: 205/45/R16.

Ik hoor graag of dit überhaupt kan en of het problemen geeft en wat ik eventueel moet doen?

Groet,
      Raymond

gose91
      Deelnemer

Het zal wel passen. Je velgen zullen wel 11mm verder naar buiten komen. Dat valt binnen de wet, maar het wordt door veel bandenboeren en garagisten niet aangeraden. Zelf geen ervaring mee.

Je snelheidsmeter gaat iets minder kilometer per uur aangeven bij dezelfde rijsnelheid omdat je nieuwe combinatie één procent grotere diameter heeft. Niet wereldschokkend, maar daar moet je rekening mee houden

Raymond990

Oke, dank!
          Kan iemand me ook vertellen waar precies ik de ET-waarde kan vinden op de velg?
          Aan de binnenkant?
          Staat het er groot op?
          Ik zie namelijk alleen maar loodjes zitten op mijn standaard GSI velgen…..

gose91
          Deelnemer

Of onder het naafkapje als je dat hebt, maar meestal staat het aan de binnenkant van de velg.

TWA
            Deelnemer

Binnenkant meestal idd.

Ff foto gepikt :angel

Greetz Emiel

opel-mark
              Deelnemer

door het zo ver afwijken van de ET waarde krijg je een grotere belasting van de wiellagers, er is natuurlijk een reden waarom de ET waarde vermeld staat, als de wielen verder naar binnen komen kun je dat oplossen door wielspacers te gebruiken, maar komen ze te ver naar buiten dan lukt dat niet, persoonlijk zou ik een zo grote afwijkende ET waarde niet onder mijn wagen willen hebben.

blackX20XER

Ik heb deze winter met een set winterwielen onder mijn astra g opc gereden die et38 waren en dat paste niet.
                  Bij drempels liep hij aan en dat was met 205 banden erop.
                  Daarnaast gaat hij als je te ver gaat veel meer last van spoor vorming krijgen en ook je schokdempers, veren ed gaan meer belast worden.

Als ik me niet vergis zijn mijn wielen ook et49 origineel dus zou het zeker afraden en lekker door zoeken naar een beter passende set.
                  Ik heb die van mij ook door verkocht na de winter omdat t geen rijden was.

Raymond990

Oke,

Ik begrijp dus dat de afwijking schijnbaar te groot is.
                    Echter ik ben een rustige rijder en ik rijd maar max. 7500 kilometer per jaar.
                    Rijd je met dat verschil in ET dan meteen alles in de soep??
                    Het is namelijk erg lastig om precies een setje Steinmetz velgen te vinden die dan ook nog eens heel dichtbij je originele ET waarde moet blijven…..of heb ik dat mis?

blackX20XER

nou je rijd niet meteen alles in de soep, maar ik vind zelf dat je auto er niet lekker meer door rijd zoals het bedoeld is.
                      en op den duur rijd je alles aan gort als het aan loopt, je banden,en of de randen van je wielkast rijd je kaal die dan vervolgens gaan roesten, of de binnen schermen van je voorwiel kasten rijd je kapot.

bij mij liep het aan de voorkant aan, met name als je wielen ingestuurd staan en je rijd dan over een hobbel.

gr Rolf

Raymond990

Jij had dan ook wel een Astra.
                        Ik heb een Corsa C.
                        Dat is al een verschil moet ik er even bij vermelden.
                        Een Astra is geen Corsa ondanks het feit dat de ET waardes hetzelfde zijn.
                        Dank voor de info, ik ben zeker blij dat je me op de aandachtspunten wijst.

Ik merk dat het misschien beter is om een bedrijf je laten kijken naar wat de beste velgen zijn…..
                        Blijf ik het wel vreemd vinden dat “Steinmetz” een Opel tunings merk is…. Waardoor je zou verwachten dat een en ander makkelijk te plaatsen zou zijn.
                        Helaas weer……

weezyf
                        Deelnemer

nou je rijd niet meteen alles in de soep, maar ik vind zelf dat je auto er niet lekker meer door rijd zoals het bedoeld is.
                          en op den duur rijd je alles aan gort als het aan loopt, je banden,en of de randen van je wielkast rijd je kaal die dan vervolgens gaan roesten, of de binnen schermen van je voorwiel kasten rijd je kapot.

bij mij liep het aan de voorkant aan, met name als je wielen ingestuurd staan en je rijd dan over een hobbel.

gr Rolf

Dit verhaal heeft niks met de vraag te maken, sowieso omdat Rolf op 205/55/16 reed en niet op 205/45/16.
                          Ik weet dit uit eigen ervaring, want die 1 cm maakt een heel verschil maar de meeste opel rijders weten dit.
                          Want verkeerde banden wil nog niet zeggen verkeerde velgen.
                          + de et waarde van bbs opc velgen is niet 49!

mayhem

die 11 mm maakt niks uit. Er gaat niets eerder kapot, en je rijd je ook niet opeens dood erdoor.

Zijn de velgen wel even breed? Daar moet je ook rekening mee houden. sta je op originele vering?

turbosix
                            Deelnemer

Ik ging bij mijn oude astra G van 16inch 6.5j ET-49 naar 17inch 7J ET-35.
                              Ik heb daar na nog 3 jaar mee gereden, nooit een lager stuk gehad en nooit verschil gevoeld met rijden.
                              Dus ik denk dat het geen kwaad kan.
                              Hoeveel mensen gebruiken hier niet spoorverbreders van 20 of 25mm, dan verander je ET pas drastisch!

mayhem

Ik denk dat de TS wat mis ging bij het quoten, ik kreeg deze PM

De velgen die ik er nu op heb zitten zijn volgens mij de standaard GSI velgen. Daarvan is de maat nu: 6jx15 met ET 49.
                                De bandenmaat daar omheen nu is: 185/55/R15.

De velgen die ik kan en graag wil aanschaffen hebben de volgende maten: 7,5 jx16 met ET 38.
                                De banden die erom heen zitten zijn: 205/45/R16.

Ik heb een Corsa C GSI uit 2001 1.8 16v.
                                Die zijn volgens mij standaard 1 cm verlaagd ten opzicht van een gewone Corsa. Heel zeker weet ik dat niet maar dat hoor ik om me heen.
                                Dus mijns inziens staat hij op de standaard vering

Raymond990

Hier mag jij ook op reageren Mayhem :-)
                                  Jij vroeg toch of de velgen even breed bleven?
                                  Nee dus :-)

Silence
                                  Deelnemer

Dat is geen enkel probleem zal ook prima passen, je wielkassen zullen wat gevulder zijn en je velgen kom iets meer naa buiten toe.
                                    Dat je alles kapot rijdt is een fabeltje dat veel te vaak verteld wordt, ik ben zelf van de originele astra sportvelgen ik mern 6,5j et49 naar 9j met achter et15 en voor et25 gegaan, nooit geen problemen mee en de bandenmaat is bijna hetzelfde gebleven die is van 205-55-16 naar 205-45-16 gegaan het enige verschil is dat ze nu getrokken staan.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.