Forumindex › Forums › Modellen › Astra › is er een Astra i??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 maart 2014 om 19:53 #17264501
Hallo allen,
even een vraag die mij vandaag, en al eens eerder te binnen schoot;
is er een Astra i? De F-G-H-J ken ik allemaal wel, maar kan me niet herrinneren ooit iets over een i te hebben gehoord. Google levert maar een paar leuke fototjes, maar niet van Astra’s die ik ooit in NL heb gezien… Mis ik iets, of mist Opel een stukje alfabet?
3 maart 2014 om 20:03 #18221507Die zal bewust zijn overgeslagen neem ik aan. Aangezien de i bij de automobielbranche wordt gebruikt voor injection etc. Zou een beetje raar staan lijkt me en hebben ze daar dus ook niet voor gekozen. De astra h is in Engeland bijvoorbeeld mk5 en de astra j is de mk6. Zo zie je ook dat de i niet bestaat.
3 maart 2014 om 20:07 #18221508Opel heeft inderdaad de i overgeslagen, waarom, tja het zou te veel op j lijken :wtf
3 maart 2014 om 20:19 #18221509geen zak mee te maken maar wat een grappig toeval
de toetsen op je toetsenbord naast elkaar:
fghj
geen i tussen king:
3 maart 2014 om 20:51 #18221510Dan wordt het na de astra L een astra ;
3 maart 2014 om 22:35 #18221511@Oenatje wrote:
geen zak mee te maken maar wat een grappig toeval
de toetsen op je toetsenbord naast elkaar:
fghj
geen i tussen king:
dit is vanaf nu de nieuwe regel waarom er geen astra i tussen zit!! :jerry :jerry
4 maart 2014 om 07:19 #18221512Dat heeft te maken met als je de I in hoofd letter schrijft is het een Romeinse 1.
dus om verwarring te voorkomen hebben ze de i over geslagen.4 maart 2014 om 07:49 #18221513@arjontje wrote:
Dat heeft te maken met als je de I in hoofd letter schrijft is het een Romeinse 1.
dus om verwarring te voorkomen hebben ze de i over geslagen.Ja, want als je zou denken dat het een 1 is, dan kun je inderdaad amper verschil zien met de A Kadett.
Ik vind het een vreemde reden en behoorlijk inconsistent. Net als dat je het zou verwarren met Injectie. Het is niet zo dat de type letters erop staan he? Ik denk dat ze meer verwarring scheppen door de I weg te laten, dan dat de I zou veroorzaken.
4 maart 2014 om 09:45 #18221514@TedMechanic wrote:
@arjontje wrote:
Dat heeft te maken met als je de I in hoofd letter schrijft is het een Romeinse 1.
dus om verwarring te voorkomen hebben ze de i over geslagen.Ja, want als je zou denken dat het een 1 is, dan kun je inderdaad amper verschil zien met de A Kadett.
Ik vind het een vreemde reden en behoorlijk inconsistent. Net als dat je het zou verwarren met Injectie. Het is niet zo dat de type letters erop staan he? Ik denk dat ze meer verwarring scheppen door de I weg te laten, dan dat de I zou veroorzaken.
Dat valt erg mee denk ik. Wij zijn op dit forum redelijk gewoon om de modelletter te gebruiken, maar “de anderen” zeggen eerder het bouwjaar als ze daar al aan denken. Opel zal er ongetwijfeld een reden voor hebben om de I over te slaan.
4 maart 2014 om 10:49 #18221515@gose91 wrote:
@TedMechanic wrote:
Ja, want als je zou denken dat het een 1 is, dan kun je inderdaad amper verschil zien met de A Kadett.
Dat valt erg mee denk ik. Wij zijn op dit forum redelijk gewoon om de modelletter te gebruiken, maar “de anderen” zeggen eerder het bouwjaar als ze daar al aan denken. Opel zal er ongetwijfeld een reden voor hebben om de I over te slaan.
Inderdaad en daarom is het juist een vreemde reden. Als alleen de mensen die bekend zijn met Opel gebruik maken van de letter, dan weten die echt wel dat het een I is en geen 1. Zeker als ze daarvoor al een G en een H gehad hebben. Dan is het juist verwarrend als ze een letter gaan overslaan.
De mensen die niet bekend zijn met Opel kijken naar het bouwjaar en daarbij heeft de letter dus verder geen functie.
Dus hadden ze net zo goed I kunnen gebruiken, want voor de mensen die op de hoogte zijn van het systeem is het verwarrend en voor de mensen die niet op de hoogte zijn maakt het toch niks uit.
4 maart 2014 om 11:23 #18221516En de mensen die op de hoogte zijn van het systeem weten dat er geen I is, dus wat nou verwarrend. Dat is meer mijn punt ;-). Een echte reden om de I over te slaan weet ik ook niet. Het slaat misschien helemaal nergens op. Grapje van Opel misschien, omdat ze anders de benamingen van Hyundai of BMW in de weg gaan zitten
4 maart 2014 om 11:56 #18221517Op het moment dat er vragen over komen is het verwarrend. Nu kwam er een vraag over, dus is het verwarrend ;)
En als de liefhebbers op het Opel Forum de officiele reden niet weten en alleen maar een beetje gokken, dan betekent dat dus dat zij ook naar een reden zoeken. Echte reden niet kunnen vinden = verwarrend.
4 maart 2014 om 12:21 #18221518De vraag werd zoals ik m begreep meer gesteld uit interesse. En wij maken het hier alleen maar verwarrend door te gokken en over het woord verwarrend te discussiëren hahaha! Ik kap ermee, want het helpt ons niet echt verder
4 maart 2014 om 15:09 #18221519Het is heel logisch waarom het is overgeslagen:
In het Verenigd Koninkrijk werden de Vauxhall Astra generaties niet met D, E, F, G, H enz. aangeduid, maar Mark I, mark II, mark III.
Wat in de UK de Astra (mk) I is, noemen wij Kadett D. Vandaar dat de I is overgeslagen we vanaf H direct naar J zijn gegaan.4 maart 2014 om 15:20 #18221520@RISL wrote:
Het is heel logisch waarom het is overgeslagen:
In het Verenigd Koninkrijk werden de Vauxhall Astra generaties niet met D, E, F, G, H enz. aangeduid, maar Mark I, mark II, mark III.
Wat in de UK de Astra (mk) I is, noemen wij Kadett D. Vandaar dat de I is overgeslagen we vanaf H direct naar J zijn gegaan.Duidelijk. Het is dus gewoon vanaf het begin al mis gegaan met tellen. Opel wilde graag doortellen vanaf de Kadett, maar Vauxhall had al twee modellen die Astra heetten.
Ze konden beter een compleet nieuwe universele naam verzinnen ;)
Noemen ze Corsa B trouwens ook Corsa Mk1 in UK?
4 maart 2014 om 15:24 #18221521De Corsa A noemden ze in de UK Vauxhall Nova.
En van daaruit zijn zij wel met ons meegegaan: Vauxhall Corsa B = onze Opel Corsa BAl kan ik me wel voorstellen dat ze Corsa I ook overslaan, lijkt net of het de eerste generatie is in plaats van de 9e generatie.
Als de naam ‘Corsa’ dan nog gebruikt wordt tenminste….4 maart 2014 om 19:51 #18221522Al met al zijn er dus behoorlijk wat onduidelijkheden, ik ben in ieder geval blij dat het niet aan mij ligt, hahahaha ;)
En wat ik verwarrend vind; dat ik de eerste ben die met deze vraag komt :P Naja, een ieder mag er zijn eigen versie van maken, waarom er geen astra i is. Dank voor het meedenken!4 maart 2014 om 19:56 #18221523Of kan het ook nog met Irmscher te maken hebben? Dat er gedacht wordt dat de Astra i, dus een Astra irmscher editie is?
5 maart 2014 om 08:15 #18221524@Gait Uutdedroad wrote:
Al met al zijn er dus behoorlijk wat onduidelijkheden, ik ben in ieder geval blij dat het niet aan mij ligt, hahahaha ;)
En wat ik verwarrend vind; dat ik de eerste ben die met deze vraag komt :P Naja, een ieder mag er zijn eigen versie van maken, waarom er geen astra i is. Dank voor het meedenken!Je bent niet de eerste hoor, bij de introductie van de Astra J waren er velen die deze vraag stelden.
En het heeft niets met Irmscher te maken ;)5 maart 2014 om 08:43 #18221525Ik ga het toch verwarrend maken… Op de Engelse Wikipedia (jaja, ik weet het) over de Opel Astra staat dat Opel de letters achter de modelnamen uit het Latijnse(!) alfabet haalt. En dat Latijnse alfabet loopt op ons knelpunt als volgt: FGHIK. Nu heb ik Latijn gehad op de middelbare school en hoewel dat niet zó lang geleden is, is het lang genoeg om bijna alles ervan te vergeten. Die I staat net als in het Nederlands en Belgisch op plekken waar je een J uitspreekt (amai, hooi). Misschien in combinatie met één van de eerder genoemde redenen dat Opel van die I een J heeft gemaakt. En dan zou ik gaan voor wat RISL een logische verklaring noemde.
5 maart 2014 om 09:09 #18221526Ik heb ook latijn en grieks gehad en ik had hier ook aan gedacht.
Maar volgens Opel zelf is het puur de reden die ik hierboven had opgegeven: dat de Vauxhall-generatienaamgeving niet gelijk liep aan de Opel-naamgeving en dat Astra Mk I teveel lijkt op Astra I.5 maart 2014 om 09:41 #18221527@RISL wrote:
Ik heb ook latijn en grieks gehad en ik had hier ook aan gedacht.
Maar volgens Opel zelf is het puur de reden die ik hierboven had opgegeven: dat de Vauxhall-generatienaamgeving niet gelijk liep aan de Opel-naamgeving en dat Astra Mk I teveel lijkt op Astra I.Dat is ook de enige acceptabele verklaring. Maarja, combo breaker is nooit leuk ;)
Net als met de Adam. Is het ze na het stoppen met de Signum eindelijk gelukt om alles met een A te laten eindigen… “Kom, laten het nieuwste model Adam noemen!”
5 maart 2014 om 11:20 #18221528Tja dan evA ?
5 maart 2014 om 11:34 #18221529 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.