Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › Is een condensator zinvol op mijn install?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 april 2011 om 12:51 #17235389
Hallo allen, ik heb wat vraagjes over een condensator.
Ik vraag me eigenlijk af of het veel scheelt als ik een condensator plaats voor mijn versterker. Of dit het geld waard is en wat merk ik hier precies aan?
mijn versterker is een:
jbl gto 755.6 met de volgende specs:
4X60watt rms
1x300watt rms.mijn 10 inch pioneer sub is ook 250/300 watt rms en ik heb een 35 kwadraad voedingskabel liggen. Verder zitten er nog 2 ovaaltjes en een composet op aangesloten.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
9 april 2011 om 12:56 #17852925hey,
codensator kan wel goed zijn voor je install,
als je de install op vol vermogen draait, zie je dan ook wat veranderen in je verlichting?
wordt die zwakker bij bijvoorbeeld bass?
dan is het wel een goed idee een condensator er tussen te plaatsen, dit kan eigenlijk nooit kwaad,Greetz Ron
9 april 2011 om 13:03 #17852926ja momenteel heb ik de install nog niet af in de astra maar,
bij mijn oude auto gingen de koplampen wel wat zachter branden op de bass, maar dit was ook maar een oude starlet uit 1990 met een 45 ah accu. nu is mijn accu iets van 70 ah. of maakt dat juist niks uit?9 april 2011 om 13:08 #17852927jawel, sterkte van een accu maakt zeer zeker uit, ik heb een dubbele mtx, en monoblock van mtx, dit is 500watt rms, als ik de install ook maar beetje open zet, gaat alles zwakker branden, nu heb ik een condensator geplaatst en alles is een stuk minder, nog wel iets maar ik ga er ook sterkere accu in zetten,
mooiste maar ook dure oplossing is een gel accu, deze gaan langer mee, beter voor je installhttp://www.12vhifi.nl/condensator.html bekijk die maar eens,
ik zou eerst maar eens bekijken wat je astra doet als je de install af heb,
let me know ben wel benieuwd
9 april 2011 om 19:24 #17852928Zijn die waardes van je versterker bij 2 ohm of bij 4 ohm?
Als die waardes bij 2 ohm zijn en je speakers zijn 4 ohm staat die versterker, je accu en die voedingskabel uit de neus te peuteren en is een condensator niet echt nodig.
9 april 2011 om 22:00 #17852929Even op vol vermogen de scope op de voedingsspanning zetten. Als de spanning begint op en neer te dansen op de muziek dan kan een condensator wel nuttig zijn. Alleen dan nog kan het ook verbeteren met dikkere kabel, en dan nog moet de condensator van uitermate goede kwaliteit zijn, en dat zijn ze meestal niet.
Zo’n grote dikke pot ziet er indrukwekkend uit, maar is veel slechter in staat snel energie te leveren als een bosje kleintjes….
9 april 2011 om 22:16 #17852930indd vinci, niet zo een dingetje kopen van een euro of veertig, wel goede kwaliteit,
10 april 2011 om 07:34 #17852931de specs van de amp is gebasseerd op 4 ohm. Ik zal eerst wel eens kijken wat mijn auto doet als alles af is. Wel jammer dat jullie zeggen dat een condensator van 4 tientjes rommel is, want bij ron de vries hebben ze er een in de aanbieding voor 40 euro, dat leek me wel wat.
Kijk, het gaat mij er echt alleen om dat het functioneel echt een meerwaarde heeft en niet echt om het idee dat er dan zo’n fles met blauwe voltagemeting achterin ligt. En om er nou 100 euro aan uit te vind ik wat overdreven, want ik vraag me af of het dan echt veel scheelt voor 100 extra euros.
10 april 2011 om 08:06 #17852932ja ik ben het eens met LosBallos over dat je wel een goede kwaliteit moet kopen… heb er ervaring mee ik had eerst in de kadett sedan een condensator van Toxic van 1 farad en een minder vermogen in de kofferbak en daar gingen de lampen wel knipperen om de basmaat…
heb er nu 1 van audison-connetion van 0.7 farad en die heeft me een kleine 145,- gekost en heb er nu bij mekaar ook een dikke 3,3kw (beide versterkers bij mekaar opgeteld) in liggen en op vol vermogen gaan mijn lampen niet knipperen en heb een gewone dynamo en een 45 of 44 amp accu en 50kwadraat kabel…
maar het is natuurlijk geheel je eigenkeus wat je er in wilt leggen maar hoop dat je hier toch wel iets aan hebt..
BPR
10 april 2011 om 08:13 #17852933Ik heb de volgende install:
-JBL gto hoedenplankspeakers
-Axton c502 4x 75w rms versterker
-Emphaser ea2160 1x 560w rms versterker
-2x JBL gt3-12 subwoofers
-Spectron condensator 1 faradAls ik de radio vol open gooi (zodat het nog lekker klinkt) beginnen de binnenverlichten en achterlichten ook te “knipperen” op de bass.
Mij is ooit eens verteld dat 1 farad genoeg is voor 1000watt.
Kabeldikte is trouwens 25mm vanaf de accu, 20mm vanaf de condensator.Wat doe ik dan verkeerd?
Zwakke accu?
Heb ook al een extra massakabel aan de accu van 25mm.10 april 2011 om 08:32 #17852934Het gaat HELEMAAL niet om de capaciteit, maar om de beschikbaarheid van de energie.
‘ESR’ genaamd….
Wat staat voor Effective Series Resistance. Of in andere woorden, als de serie weerstand van zo’n ding te groot is dan komt die energie er al gauw nog langzamer uit als uit jouw accu en dan mist het hele ding zijn doel.
High-end audio versterkers hebben niet voor niks een heel veld van die kleinere condensatoren op de voeding staan, een paar grote jongens is qua prijs/capaciteit verhouding veel gunstiger, maar veel minder van kwaliteit.
Als je het écht goed wilt doen koop je een leuk metalen doosje, lijm je er ondersteboven een hele winkel Panasonic FM of FC condensatoren in en die zet je gewoon allemaal parallel. EAT THAT!! Daar kan GEEN ENKELE grote pot tegen op!!
10 april 2011 om 08:40 #17852935klopt het dan dan die condensatoren van 4 a 6 tientjes gewoon geen flikker waard zijn en dat je dan net zo goed geen condensator kunt plaatsen?
10 april 2011 om 10:24 #17852936Jep, zoals ik hierboven al zei, als de energie sneller uit de accu te halen is dan de condensator heeft de condensator totaal geen nut.
Wat ik hierboven gezet heb betekent ook dat je voor een redelijk bedrag zelf wel een goede kan maken. Al zou je in de versterker er nog een paar bij kunnen plaatsen ben je al beter bezig.
Meeste car audio producten zijn ontworpen voor de looks, niet voor kwaliteit.
10 april 2011 om 11:09 #17852937Inderdaad speelt weerstand een rol en dat begint uiteraard ook bij de accu want als die zwakjes is kan die ook niet de condensator op niveau houden. Zoals ik al eerder aangaf vind ik de specs niet geheel schokkend, met een dergelijke bekabeling en een accu in een goede conditie zou een condensator niet nodig hoeven te zijn.
4 november 2011 om 22:53 #17852938mmm…. om nog terug te komen om mij vorige posts… mijn dashboard verlichting begint inderdaad royaal/duidelijk te knippperen op de bass zodra ik m’n install op 80% vermogen hebt staan.
specs:
1x JBL GTO 755.6 6 kanaals verstekers
2x JBL Power 6550C 16.5 cm comoset
2x JBL Power 13 cm coaxiaal speakers 2weg type weet ik niet, iets met P7 nog wat…
1x Pioneer 10 inch subje 250 watt rms in ieder geval.
voedingskabels: Dietz 35 kwadraad
welke condensator zouden jullie aanraden?4 november 2011 om 23:28 #17852939raar zou bijna zeggen dat jij ergens een slechte massa heb of ergens een stroom lek,
mijn auto vectra b.
dvd radio speler met allerlei toeters en bellen,
in verleden met 2 versterkers, 1x 700 rms
en versterker met 4x 60 rmsmet daarop een woofer van 600 rms en nog wat spul had ik nergens last van.
zou dus eerder bij 235 rms gaan denken aan een brakke dynamo of een slechte accu.beste is gewoon achterin een gel accu te ploffen
condensator’s word door de meeste audio bedrijven afgeraden,
kunnen nog wel is gaan lekken, en geven nooit de waarde die het display aangeeft enz enz enz.5 november 2011 om 09:34 #17852940anders eens kijken of die 35kwadraat wel dik genoeg is voor de power die de versterkers nodig hebben
bedoel ermee dat je alle zekerigen bij mekaar moet optellen want dat staat ook allemaal in verhouding met mekaar..en zeker eens kijken naar je massa kijken naar verschillende punten om je massa te maken en nameten met een mutimeter
kijk ook eens met een mutimeter wat je accu aangeeft met draaiende motor in volt en doe daarna eens hetzelfde op je versterker en als het minder is dan je accu heb je ergens in de kabel een stroomlek zittenheb ik ook een keer gehad zat er een verschil in van bijna 3 volt bleek bij mij dat de hoofdzekering tegen de carrosie aankwam en bijna helemaal weggefik was (heb ik super veel geluk bij gehad dat het geen kortsluing was) en zorg dat je pluskabel “soepel” door je auto loopt zonder knikken in de kabel
weet niet of je hier iets aan hebt maar als je het gemeten heb weet je wel of je ergens stroomverlies heb of dat je een slechte massa heb
en in het ergste geval een min-kabel leggen van versterker naar je accuBPR
17 november 2011 om 20:50 #17852941@bpr wrote:
anders eens kijken of die 35kwadraat wel dik genoeg is voor de power die de versterkers nodig hebben
bedoel ermee dat je alle zekerigen bij mekaar moet optellen want dat staat ook allemaal in verhouding met mekaar..en zeker eens kijken naar je massa kijken naar verschillende punten om je massa te maken en nameten met een mutimeter
kijk ook eens met een mutimeter wat je accu aangeeft met draaiende motor in volt en doe daarna eens hetzelfde op je versterker en als het minder is dan je accu heb je ergens in de kabel een stroomlek zittenheb ik ook een keer gehad zat er een verschil in van bijna 3 volt bleek bij mij dat de hoofdzekering tegen de carrosie aankwam en bijna helemaal weggefik was (heb ik super veel geluk bij gehad dat het geen kortsluing was) en zorg dat je pluskabel “soepel” door je auto loopt zonder knikken in de kabel
weet niet of je hier iets aan hebt maar als je het gemeten heb weet je wel of je ergens stroomverlies heb of dat je een slechte massa heb
en in het ergste geval een min-kabel leggen van versterker naar je accuBPR
goeie tip, dat meten op de accu en op de versterker met draaiende motor. ik ga het eens proberen…
20 januari 2012 om 23:17 #17852942ik draai dB drag met mijn installatie en de spanningsverschillen die hier bij optreden kan een condensator niet eens opvangen , dus heb er ook geen tussen zitten .
die knipperende lampen moet je je gewoon niet aan ergeren :-P :lol:
als ik s ávonds op een lege weg rijd en de audio even open schroef zie ik het licht voor de auto knipperen incl . de rest van de lampjes in de auto :angel
maar zoals velen zeggen ,niet bezuinigen op audio als je het goed wilt hebben ;)
27 januari 2012 om 15:38 #17852943@bpr wrote:
anders eens kijken of die 35kwadraat wel dik genoeg is voor de power die de versterkers nodig hebben
bedoel ermee dat je alle zekerigen bij mekaar moet optellen want dat staat ook allemaal in verhouding met mekaar..BPR
ik had vroeger 3 versterkers op een 25mm kabel
een rockford p200.2 p300.2 p300.2 [ 1 versterker had 1 zekering van 30a en de andere 2x 20a dus bij elkaar 110a maar op mijn = kabel zat een 60a zekering .. die is me nog nooit geknapt… ook zeiden verschillende specialisten dat je zoiets gewoon moest uitproberen :D
tevens hoe sluiten de meeste een condensator aan?
situatie A = versterkers op een verdeel blok net zoals de condensator
situatie B = versterkers op de condensator geen verdeelblokwant ik heb hem zegmaar op een verdeel blok zitten net zoals mijn enige versterker [ tja ben een beetje geen minderen alleen subwoofer condensator heeft eigenlijk geen nut meer ]
het maakte volgens 2 audiozaken niks uit hoe je hem aansloot … 1 was tevens CAR AUDIO JANSEN in Hoogeveen
27 januari 2012 om 16:30 #17852944Het theoretische erachter is leuk. Maar praktijkervaring vind ik altyd wat meer waard :p
Je moet je niet helemaal vastbyten op de prijs, ook tussen de goedkopere is er wel verschil.
Ik heb meerder goedkopere caps gehad aangezien alles steeds gejat werd.
een daarvan was een us-blaster by conrad vandaan. Die voedde een voorloper van jouw versterker. Een jbl gto6000 met 4 speakers en 2 subs op het gebridgede sub kanaal.
Met die us-blaster cap kwam de bas er zeker weten strakker uit. Iedereen vroeg steeds of ik andere versterker of accu/kabels had. Ook de lichten bleven gewoon normaal branden. Hoe hard ik het ook aanzette :) en het ging hard.. ;) heel groot verschil met de andere caps en al helemaal zonder. Ik zou er altyd 1 aanraden als je simpel flinke knallen wilt maken zonder dat je auto een ambilight philips tv wordt :)27 januari 2012 om 22:58 #17852945Uiteindelijk maken als die audio fabrikanten geen eigen caps maar komen al die caps gewoon uit de gewone electronica industrie en plempen er een eigen label op. Ik denk als je gaat zoeken naar de originele fabrikanten dat een cap niet eens zo duur hoeft te zijn en het ook best wel eens kan voorkomen dat de cap van een goedkoop merk hetzelfde model is als van een duurdere merk.
31 januari 2012 om 23:02 #17852946ik zelf had altyd een celaccu achter er bij. en van voor naar achter 35kwadraad kabel, voor bij de accu had ik ook van de massa pool accu naar cassie een 35kwadraad kabel. had geen flikkerende lampen meer
6 februari 2012 om 19:11 #17852947Ik heb een 120 amp dynamo, 50mm³ kabel van voor naar achter 70mm³ massieve massa kabel en ook extra massa aan de voorkant erbij, 55ah accu van voren en 70 ah gel-accu van achteren er bij en nog heb ik last van knipperende lampen.
Versterker levert 3200w rms op 1 ohm en de woofers staan hier ook op 1ohm parallel aangesloten.
1 juni 2012 om 18:31 #17852948ik heb een astra f 1994 gehad met ook vol in de geluid instal maar ik heb er wel een condersator bij gedaan
ik had een 20cm+draat en dan een zekering en van af de zekering dikke draat naar mijn
versterker gedaan maar nou had ik ook nog exrta zekkeringen er op zitten achter in mijn achterbak bij de versterker maar als ik jullie was en je heb veel instal er in zitten dan zal ik aldretijden zo’n ding er in zetten is altijd goedik heb wel foto maar ik ken ze niet op mijn comp zetten
gr
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.