is dit slecht voor een turbo motor?

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) is dit slecht voor een turbo motor?

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243586
    botssiee
      Lid sinds:
      24 October 2010

      Ik had hier pas een beetje een discussie over met iemand, maar nou begin ik dus ook te twijfelen ;)

      Is het slecht voor een turbo motor om als je het gas intrapt en als de turbo net goed opgang komt/begint te komen, om dan met een fractie boost meteen weer over te schakelen?

      Ik heb zelf zoiets van dat moet toch niet uitmaken, maar volgens hem krijgt je turbo dan een klap, omdat hij net opgang komt/wil komen en dan weer meteen in rust is ofzo?

      Kan zoiets kwaad voor de turbo of eventueel andere delen van de motor? Of hoort dat niks uit te maken?

      #17946612
      dion87
        Lid sinds:
        22 August 2011

        lijkt mij dat je turbo toch gewoon uitdraait, waardoor zou die die klap moeten krijgen dan?

        #17946613
        sebastiaankadettcabriogsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 November 2005

          kan het me niet voorstellen!

          #17946614
          Astraman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 July 2004

            Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar daarvoor zitten er vaak allemaal waste gates en dump valves enzo op toch? Weet alleen dat het soms beter is na een stukje blazen het bok even rustig na te laten draaien of laag in de toeren zodat de turbo niet draait uit te rijden vanwege de warmte van het ding.

            #17946615
            dion87
              Lid sinds:
              22 August 2011

              ja precies, zolang die ze druk maar kwijt kan als je gasklep sluit.

              #17946616
              Corsa_GSi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Grootste klap krijgt een turbo bij volgas / volle druk als de gasklep sluit, dan gaat de lucht in het inlaattraject terug naar de turbo. Die wordt dan tegen gewerkt en gaat langzamer draaien, dit los je op door een dumpvalve te plaatsen.

                Een wastegate is ervoor om je motor / turbo te beschermen tegen te hoge druk.

                En bij een beetje gas doet een turbo nog niet zoveel, dus zal het geen kwaad kunnen volgens mij.

                #17946617
                Astraman
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 July 2004

                  okee, vandaar dat die dumpvalve soms meer vermogen geeft omdat dan je turbo op toeren blijft, heb je sneller weer druk. Zie ik dat juist?

                  #17946618
                  dion87
                    Lid sinds:
                    22 August 2011

                    @Astraman wrote:

                    okee, vandaar dat die dumpvalve soms meer vermogen geeft omdat dan je turbo op toeren blijft, heb je sneller weer druk. Zie ik dat juist?

                    van een dumpvalve krijg je niet meer PK’s.
                    het is wel zo, dat omdat je turbo ze druk kwijt kan door de dumpvalve, hij minder moeite hoeft te doen om weer op te spoelen.

                    #17946619
                    Astraman
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 July 2004

                      jah sorry, zal het anders formuleren, ik bedoel eerder beschikking over het vermogen omdat je turbo weer sneller druk opbouwt.

                      #17946620
                      dion87
                        Lid sinds:
                        22 August 2011

                        ja precies :P

                        #17946621
                        Astraman
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 July 2004

                          Mooi, ikk snap nu king: weer wat geleerd.

                          #17946622
                          botssiee
                            Lid sinds:
                            24 October 2010

                            He mooi, ik dacht al dat ik gelijk had, maar had toch een beetje me twijfel, omdat zijn vader vroeger altijd een auto garage aan huis gehad heeft daar hij ook wel eens mee hielp.

                            #17946623
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Deze Dumpvalve zit standaard al op de Opel Benzine motoren met Turbo.. alleen hoor je deze niet of nauwelijks.

                              Willem

                              #17946624
                              frank de jonge
                                Lid sinds:
                                23 May 2011

                                Alleen die standaard gooit niet alle overdruk eruit. Nu ik die open dumpvalve heb komt mn turbo veel sneller op gang.

                                #17946625
                                Basgsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  dat komt omdat de externe dv veel dichter bij de gasklep zit.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.