Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Intercooler Corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 oktober 2010 om 20:24 #17227107
Dag medeweggebruikers,
Ik heb sinds gisteren een turbo klaar liggen voor m’n Corsa’tje, maar op advies wil ik er graag ook een intercooler bij. Dit kost natuurlijk een kapitaal, dus daarom MP eens opengeslagen.
Hier staan meerdere IC’s, maar wel voor verschillende Opeltjes.
Nu is mijn vraag dus; zijn deze uitwisselbaar, losstaand van de beugels waarmee de IC vastgemaakt moet worden?
Ik ben namelijk niet van plan om 600 a 1200 euro te betalen voor een IC, terwijl m’n auto ietsjes meer dan dat heeft gekost.13 oktober 2010 om 20:37 #17742658Opzich kan elke IC, maar je zit uiteraard met het formaat.
Voor zover ik weet zijn de aansluitingen allemaal ongeveer gelijk en anders wel recht te trekken met een adapterstukje.
Verder is het koelvermogen belangrijk. Hoe groter, hoe meer kans dattie goed koelt.Vergeet ook niet dat een oliekoeler erg handig is bij turbo toepassingen.
Trouwens, puur uit belangstelling, wat heb je precies voor ogen om te gaan doen?
Een turbo aan een ***XE blok schroeven lijkt me een behoorlijke onderneming. Als je fatsoenlijk boost wil gaan draaien moet volgens mij de compressie een eind omlaag.13 oktober 2010 om 20:43 #17742659is voor een c20let ombouw neem ik aan? met een frontera intercooler kom je dan mooi weg in een tigra, dus in een corsa b ook wel lijkt me?
13 oktober 2010 om 20:49 #17742660Nou, als ik z’n post lees wil hij aftermarket turbo aanbouw gaan doen.
Ik kan fout zitten natuurlijk, maar als het zo is en het lukt: kudo’s!
Hier verder geen ervaring, maar ik ken de theorie een beetje. Met een IC, Turbo en wat pijpen ben je er niet volgens mij. Op een ***XE niet iig. Die draaien standaard een compressie van 1op11. Daar ook nog eens boost overheen gooien werkt dan alleen als je brandstof hebt die niet detoneert, of in ieder geval een octaangetal van 100+ heeft.Maargoed, als een Frontera IC in een Tigra past, wil dat ook wel in een Corsa B. Zelfde chassis enzo. Alleen de buitenkant is anders maar staat volgens mij behoorlijk in verhouding.
13 oktober 2010 om 21:08 #17742661Het is mijn bedoeling de turbo in m’n Corsa’tje te bouwen. Daarin ligt, zoals mijn sig al aangeeft, een X14XE. Nu ben ik geen held wat betreft autokennis en motoren, maar wil toch graag een turbo’tje in m’n Corsa. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de Turbo uit een ander Corsa’tje komt, dus ik denk wel dat da goed zal komen…
13 oktober 2010 om 21:29 #17742662Hij kan wel uit een ander Corsatje komen, maar daar ligt dan vast een motorblok in die er voor bedoeld is, danwel er voor aangepast is lijkt mij… Vertel eens iets meer over de Corsa waar het ding af komt?
Denken dat het wel goed zal komen lijkt mij geen goede insteek eigenlijk. Ik kan je geen ervarings advies geven, maar als je verder je blok niet aanpast houd ik m’n hart vast.
Puur op theorie basis zeg ik dat het geen goed idee is. Uiteraard kan ik het mis hebben, dus correct me if i’m wrong.Redenen waarom het niet goed zou gaan zijn volgens mij dit:
-Allereerst heb je een ***XE blok. Die draait een compressie van ongeveer 1op11 (11 bar) en dat is voor normale benzine zo’n beetje het maximum wat je kan draaien zonder pre-detonatie (ookwel pingelen, kloppen).
Dat kan worden opgelost met een decompressieplaat, maar dat heeft als nadeel dat de distributieriem anders komt te liggen en de nokken-as timings niet meer kloppen. Daar heb je dan weer verstelbare tandwielen voor nodig.
Levert zo’n plaat niet genoeg verlaging op, dan zal je andere zuigers moeten plaatsen. Dat wil nogal eens iets gaan kosten.-Meer lucht betekent meer brandstof inspuiten, anders loopt de motor te arm en slaat het blok vast. Misschien is dat opgelost met een ECU remapping. Anders moet de brandstofdruk omhoog of heb je grotere injectoren nodig.
-Olie wordt ook goed heet als je een turbo hebt. Zonder oliekoeler wordt de temperatuur van de olie zo hoog dat het zijn smerende werking verliest. Hierdoor kan de turbo vast slaan en het blok schade oplopen door gebrek aan smering.
-Koelwater wordt ook warmer omdat meer lucht en brandstof meer restwarmte geven. Je hebt daarom een grotere radiator nodig.
Anyway, ik kan het uiteraard bij het verkeerde eind hebben.
Als iemand mijn verhaal kan bevestigen ofwel ontkrachten, laat je horen.14 oktober 2010 om 09:21 #17742663Compressie van de X1.4XE is 10:5:1, je kan hiermee max 0,6 bar mee gaan rijden.
Dbilas heeft ook kant en klare turbokitjes Turbo (T25) en hiervoor hoeft het blok niet open. Uit een 1.4 halen zij max 190PK, maar dan heb je een Dbilas inlaat, grotere injectoren, intercooler, buizenslangenklemmen en een compleet uitlaat systeem en een T25 garret die max afgesteld staat op 0,6 bar.
14 oktober 2010 om 11:12 #17742664eerste tip: ga op internet heeel veeel zoeken en lezen voordat je aan een turbo ombouw begint….
er komt gewoon veel meer bij kijken dan de meeste denken!!
14 oktober 2010 om 13:58 #17742665origineel gepost door axel
Compressie van de X1.4XE is 10:5:1, je kan hiermee max 0,6 bar mee gaan rijden.Dbilas heeft ook kant en klare turbokitjes Turbo (T25) en hiervoor hoeft het blok niet open. Uit een 1.4 halen zij max 190PK, maar dan heb je een Dbilas inlaat, grotere injectoren, intercooler, buizenslangenklemmen en een compleet uitlaat systeem en een T25 garret die max afgesteld staat op 0,6 bar.
Ik heb bij SE al nagevraagd wat zo’n geintje kost. Dat zit op de 4650 euro. En dat is bijna 4 x de prijs van m’n auto. Kortom; geen optie.
Heb nog even nagevraagd aan de verkoper van die turbo (particulier), maar de turbo komt dus uit een dieseltje, maar meer weet hij er niet vanaf.
Maar wat zijn dan de risico’s als ik het toch zou inbouwen? En wat zouden ongeveer de kosten kunnen zijn als ik de rest ook aan zou moeten passen?14 oktober 2010 om 14:00 #17742666een turbo van een diesel kun je dus eigenlijk niet gebruiken op een benzine wagen. dit ivm het veel te snel opspoelen van de turbo zelf en het te kleine toerenbereik waar hij voor bedoeld is.
14 oktober 2010 om 14:02 #17742667als ik het zo lees……..WORD HET NIKS:vertag
geen sleutel ervaring
losse turbo waarvan ie niet weet wat voor een het is
komt van een corsa tje af (waarschijnlijk een diesel turbo)
geen geld willen spenderen aan een ic
maar wel aan een turbo ombouw beginnen
ik wens je veel succes
en als het wel lukt gun ik je alle lof14 oktober 2010 om 14:15 #17742668Is mijn eerste auto, dus ik zal ergens moeten beginnen.
14 oktober 2010 om 14:16 #17742669begin dan eerst een met gewoon onderhoud enzo…niet meteen met een turbo project….
14 oktober 2010 om 14:33 #17742670Knal er dan een dikke powerbox op, met een groep a vanaf vooraan :vertag
14 oktober 2010 om 14:39 #17742671Ik zou als ik jou was gewoon het turbo verhaal uit je hoofd zetten. Als je niet zo’n held met motoren en auto’s, is het gedoemd om te mislukken, gewoonweg omdat je dan niet aan een boel aspecten denkt tijdens de inbouw, wat er voor zorgt dat het niet loopt of misschien erger. Ik zou als ik jou was bijvoorbeeld een sloop corsa opzoeken waar bijvoorbeeld al een c20xe inhangt. Dan kun je alles 1 op 1 inbouwen en dat is een stuk makkelijker dan dat je alles zelf moet uitdokteren. Zo leer je beetje bij beetje en als je dat met succes hebt afgerond, dan zou ik pas een keer naar turbo’s en dergelijke ga kijken. Succes in ieder geval!
14 oktober 2010 om 15:23 #17742672Het inbouwen kan ik eventueel laten doen, dat is het probleem niet. Maar komt het er nu eigenlijk op neer dat ik een ‘opgefokt beestje’ niet verder moet opfokken?
14 oktober 2010 om 15:36 #17742673Heb een tijd terug ook iemand gewaarschuwd terwijl die bezig was met een Turbo project.
Ik zei tegen hem dat ie zn spruitstuk niet zelf moest lassen als ie niet mooi lassen kan. Want als er iets in de turbo komt (loslatende lasspetters bijv) kan je weer je turbo vv…
Maar niet luisteren he……:jerry
Nu is ie aan turbo nummer 2 toe en wil die meteen een fatsoenlijk spruitstuk
14 oktober 2010 om 15:45 #17742674Ik heb de turbo gekregen met dotjes papier erin, zodat er geen vuil in kan komen :) Kan me goed voorstellen wat er dan gebeurt met die kleine stukjes vuil :P
Een kennis van mij kan heel goed lassen en heeft hier al jaren ervaring mee. Maar sowieso bedankt voor de waarschuwing :)
Mocht ik toch besluiten om op de sloop een c20xe te halen, kan daar dan wel een turbo op? En wat zouden die dingen ongeveer kosten?
En wat is eigenlijk het effect van een dumpvalve? En zou dit bij mij een oplossing zijn?
14 oktober 2010 om 16:20 #17742675Probeer eens even te googlen en de zoekfunctie te gebruiken hier op het forum. Er staat genoeg over dumpvalves en ombouw van c20xe naar turbo op. Een beetje zelfstudie kan geen kwaad ;)
14 oktober 2010 om 16:25 #17742676laat die turbo lekker.
14 oktober 2010 om 16:36 #17742677origineel gepost door Klopper
Ik heb de turbo gekregen met dotjes papier erin, zodat er geen vuil in kan komen :) Kan me goed voorstellen wat er dan gebeurt met die kleine stukjes vuil :PEen kennis van mij kan heel goed lassen en heeft hier al jaren ervaring mee. Maar sowieso bedankt voor de waarschuwing :)
Mocht ik toch besluiten om op de sloop een c20xe te halen, kan daar dan wel een turbo op? En wat zouden die dingen ongeveer kosten?
En wat is eigenlijk het effect van een dumpvalve? En zou dit bij mij een oplossing zijn?
een C20XE met een turbo heet C20LET.
Ok, das ietwat kortgezegd, maar daar komt het ongeveer op neer.De motorcode (C20XE, C20LET, X14XE, etc) zit een stuk informatie in die je nodig hebt.
Laten we even C20LET ontleden.
C betekent Euro II emissieklasse. Niet zo heel interessant, tenzij je een oud blok in een nieuwe auto stopt. Dan kan de viergas test bij de APK wel eens negatief uit gaan vallen.
20 staat voor de motor inhoud, 20 deciliter, ofwel 2 liter.
L staat voor het compressienivo. L is 7.5:1 tot 8.5:1 (zo even uit m’n hoofd)
E staat voor brandstof toevoer. In dit geval multipoint elektronische injectie.
T staat voor Turbo.Op de plek waar de L staat kan ook een andere letter staan. In de regel hebben Turbo blokken daar een lagere letter staan.
Staat er een X, laat dan een turbo achterwege als je geen grof geld wil uitgeven.Bekijk het zo: Als je turbo wil rijden, wil je ergens in de buurt van de L zitten wat compressie betreft.
Bij de X kan het wel, maar de boost die je dan kan draaien is dan zo mager dat je er eigenlijk niks aan hebt. Dan krijg je 10PK meer ofzo. Je merkt er niks van en het valt ook te behalen met andere dingen zoals een snelle nokken-as.
Die laatste geeft je ook betere respons dan een turbo omdat je geen turbo-lag (op-spoel tijd) hebt.Als je al een 2liter turbo wil doen, koop dan meteen een C20LET. Stukken goedkoper als aftermarket aanbouw en wat inbouw betreft niet zo gek veel pittiger als een C20XE omdat het ding praktisch hetzelfde is (op een paar extra aanbouwdelen na dan, intercooler, turbo, oliekoeler).
Als je echt je zinnen hebt gezet op het zelf aanbouwen van een turbo, overweeg dan eens een C20NE.
Dat is een 2liter 8klepper blok en draait standaard lagere compressie.
Daarop valt met een turbo nog best wat te behalen.
Freek van het Corsa A forum heeft ook zo’n systeem draaien. Bijna aanpassingsloos voorzover ik weet.Turbo spruitstukken zijn voor dat blok ook kant-en-klaar te krijgen. Kost je zo’n beetje 200 euro. Pakking erbij en een paar
versterkte bouten, en je bent 250 euro totaal verder om de turbo aan je blok te kunnen hangen.Kijk voor de lol eens naar zijn posts: http://corsaa.forum2go.nl/drag-race-circuit-hok-a1-corsa-project-t802-255.html
14 oktober 2010 om 19:17 #17742678Zo! Dat is even een handig stukje motor-theorie! Is er misschien een website waar deze informatie op een rijtje staat?
In principe heb ik dus niets aan deze turbo. Maar is het dan nog wel makkelijk om aan zo’n blok te komen? Aangezien het onder de ‘fanatieke rijders’ dan toch wel gewild is.
Maar de ECU moet dan toch ook anders zijn? En moet ik er dan ook op letten dat er een lambda-sonde in zit? Of is dat standaard bij die motor?Ik ben toch blij dat ik hier even verhaal heb gehaald…
15 oktober 2010 om 02:33 #17742679Voor zover ik weet zijn die websites er niet. Ik heb ze niet gezien, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.
Ik heb eigenlijk alles bij elkaar geschraapt door lekker rond te kijken en zo hier en daar eens wat vragen te stellen.
Alle losse stukjes zijn wel te vinden. Websites waar motorcode betekenissen staan, artikeltjes over turbo’s, effecten van Intercoolers en wat je kan doen om de laaddruk extra te koelen, etc. Je moet het wel zelf aan elkaar puzzelen.Als je een ombouw naar C20LET overweegt kan je het beste een donor auto zoeken. Pak gewoon iets wat niet meer door de APK komt en hijs daar het motorblok uit.
Zorg dat je alle aanbouwdelen er uit trekt, zoals de computer, kabelboom, etc.
De Lambdasonde zit in het uitlaat spruitstuk, dus die (het hele spruitstuk) kan je het beste er ook bij pakken. Zal wel wat laswerk aan zitten om het pas te krijgen aan de huidige uitlaat lokatie, maar je zei al iemand te kennen die kan lassen.Vergeet ook niet dat bij veel vermogen ook veel stopkracht hoort. Dus pak dan meteen de rembekrachtiger mee. Je kan ook de remmen zelf overzetten, maar vaak zal je dan ook de naven moeten vervangen omdat de schijven van een snelle Opel vaak 5×110 boutpatroon hebben (5 bouten in een cirkel van 110mm ipv 4×100 zoals op de meeste Corsa’s). Je kan daar dus ook een andere oplossing voor bedenken.
Een set remschijven van een Meriva 1.8i X18XE van bouwjaar 2003 – 2005 in combinatie met de remklauwen van een Astra G 2.0 Diesel (of grotere motor) geeft je 280mm geventileerde remschijven op 4×100 (heb zelf zo’n set klaarliggen voor m’n Calibra ;) )Verder zal je waarschijnlijk nog ergens passende aandrijf assen vandaan moeten halen. Ik heb zo even geen idee welke dat zouden moeten zijn, maar reken maar dat ze in ieder geval een stukkie dikker moeten zijn. Een C20LET parkeert namelijk dik 200PK op je wielen.
Uiteindelijk is een ombouw ook niet heel goedkoop, maar wel een stuk goedkoper als het ombouwen van een X14XE naar Turbo (met fatsoenlijke boost dan), als je zo veel mogelijk zelf doet.
Het blijft een hoop werk namelijk. Zelfs de meest doorgewinterde ombouwers hier doen er wel een paar dagen op rij over.
Corsair A (loopt hier ook ergens rond) heeft een tijdje terug een Corsa A 1.4i (C14NZ) verbouwd tot GSi door er een E16SE blok in te hangen. Dat is plug’n’play omdat zo’n blok ook in die auto geleverd is geweest en hij een donorwagen had waar alles aan zat. Dat heeft hem een dag keihard werken gekost (van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat).
Een C20LET is niet plug’n’play, maar wel te doen. Het zal je allicht een week van je vakantie gaan kosten. Een extra paar handen erbij is ook geen slecht plan.Als je echt snel resultaat wil zien, koop dat een dBilas Dynamics luchtinlaat systeem, spaghettie uitlaat spruitstuk en een setje snelle nokkenassen. En daar na uiteraard de ECU laten remappen. Alles bij elkaar is dat wel te regelen in een dag en levert ook al gauw 30PK tot 40PKextra voor minder dan 1500 euro. 2dehands inlaatsysteempje en spaghettie spruitstukje (daar kan namelijk niet zo veel mis mee gaan) en dan een set nieuwe nokken-assen en chippen op de rollerbank. Moet te doen zijn voor dat geld.
Kan uiteraard ook in twee stappen. Eerst inlaat en uitlaat aanpakken en later nog eens de nokkenassen en chip.Mogelijkheden genoeg in ieder geval :)
Ga je in ieder geval eens inlezen op de onderwerpen. Bereid jezelf geestelijk voor, want wat je ook doet, het blijft een pittige onderneming.16 oktober 2010 om 14:30 #17742680Ik denk zelf dat ik als beginner zijnde langer dan een week bezig ben, omdat ik een soort van het wiel opnieuw moet uitvinden, en weten waar alles voor is.
Heb een paar weken geleden centrale deurvergrendeling ingebouwd, daar ben ik al 3 volledige dagen mee bezig geweest (voornamelijk vanwege het schanierwerk van de deur en de achterklep), maar weet nu hoe het zit en heb er nog maar een uurtje werk aan de volgende keer.
Ik denk dat ik toch maar wijselijk besluit om het project te laten varen. En anders de garage het werk te laten doen (€€€€,€€)… En van SE heb ik het advies gekregen om toch maar te gaan voor een Corsa D GSI, omdat ik er dan niets aan hoef te rommelen…
*pushes ‘abort project’-button* :P
Hartelijk dank voor het wijze advies en de gigantische voorraad aan informatie. Ik zal dit zeker in de toekomst kunnen gebruiken :)
9 januari 2011 om 12:04 #17742681[rquote=1775737&tid=135015&author=Klopper]Zo! Dat is even een handig stukje motor-theorie! Is er misschien een website waar deze informatie op een rijtje staat?
In principe heb ik dus niets aan deze turbo. Maar is het dan nog wel makkelijk om aan zo’n blok te komen? Aangezien het onder de ‘fanatieke rijders’ dan toch wel gewild is.
Maar de ECU moet dan toch ook anders zijn? En moet ik er dan ook op letten dat er een lambda-sonde in zit? Of is dat standaard bij die motor?Ik ben toch blij dat ik hier even verhaal heb gehaald…[/rquote]
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.