intercooler.

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum intercooler.

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 54)
  • Auteur
    Berichten
  • #17690597
    speaker
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 March 2007

      origineel gepost door jraaf

      origineel gepost door speaker

      origineel gepost door jraaf
      Ff zuruck on topic, kost z’n ding dan bij de dealer? Wiltec levert ze voor een stiefe 99 euro, en die zijn dikker dan de standaard.

      Safe driving Jurgen

      100 euro valt wel mee, toch ?? Kost een radiateur ook en een condensor ook !

      dat valt zeker mee als je bedenkt dat Eds er 800 euro voor vraagt.

      Safe cooling Jurgen:(

      :o:wtf

      Safe ‘safing’ Peter

      #17690598
      jraaf
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 January 2008

        Saving peet:D

        #17690599
        Longdude
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 December 2008

          180,- nieuwe originele intercooler dan wordt ie thuis bezorgd, 1 jaar garantie Opel rekent 375,- ex BTW

          De olie komt er in doordat op de inlaatslang van de turbo een dampafzuiging (of zoals je wilt een ontluchting) zit aangesloten. Die damp slaat neer in alle slangen en natuurlijk de intercooler/tussenkoeler. De intercooler zit tussen de koelwaterradiator en condensor ingemonteerd en is eenvoudig zelf te wisselen:

          http://members.quicknet.nl/arjan.koen/Intercooler_vervangen.pdf

          Er zijn mensen die de dampafzuiging bypassen om zodoende geen olie in het inlaattraject krijgen. Opbouw van het inlaatsysteem van een Z19DTH:

          Mijn intercooler:

          Gr. Arjan

          #17690600
          Spacejam
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 November 2006

            hoe moet je die dampafzuiging omleggen dan? Ik dacht al dat mijn turbo bijna aan zijn eind was.

            #17690601
            Silverspeed
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 June 2009

              origineel gepost door Ekselanz
              hmm ik weet ook niet, maar ik heb hem wel .. en hij is lek… een vriend van me werkt bij de opel dealer.. ben vandaag bij hem geweest en die vertelde me eerst dat het kan liggen aan turbo slang of de intercooler.

              Ik zou toch eerst even de slangen controleren voordat je zo’n intercooler gaat bestellen, kan je een hoop geld besparen als het achteraf een slang bleek te zijn :)

              #17690602
              Longdude
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 December 2008

                Silverspeed heeft gelijk Laat iemand de motor op 2000 rpm houden en voel of de interkoeler of slang blaast. Heel vaak is het de intercooler, bij de 2.0 en 2.2 DTI gaan vaak de hoge druk slang(en) kapot.

                Maak je over de olie geen zorgen, deze Fiat motor heeft een heel rommelig smeersysteem met afzuigingen en olieafscheiders. Rommelig maar effectief.

                Gr. Arjan

                #17690603
                Longdude
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 December 2008

                  origineel gepost door Spacejam
                  hoe moet je die dampafzuiging omleggen dan? Ik dacht al dat mijn turbo bijna aan zijn eind was.

                  Ik stuur wel een voorbeeld/howto. Ik begin er niet aan, je moet namelijk een apart reservoir maken en die af en toe legen. Het reservoir moet ook weer niet in de motorruimte zitten anders meurt je interieur binnen no time naar de olie door die dampen.

                  Arjan

                  #17690604
                  teungts
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 July 2004

                    en als ie lek is rookt ie ook veel. ik had op mijn 2.2dtr de turbo vulslang lek komt op het zelfde neer. en die van mij rookte als en gek naar vervanging was het nog niet direckt over. uitlaat zat vol met overtolige diesel wat ie toen teveel inspoot

                    #17690605
                    Spacejam
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 November 2006

                      hmm, dan is hij waarschijnlijk bij mij ook lek want hij geeft al een tijd een sissend geluid (geen gefluit) en rookt ook behoorlijk. Ik dacht zelf al dat de turbo bijna aan zijn eind was.

                      #17690606
                      Bartjex88
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 June 2009

                        mijn X17TD heeft zelfs een intercooler, Hangt naast de radiator, zie je ook bijna niet zitten

                        #17690607
                        yzf1kr
                          Lid sinds:
                          3 January 2005

                          origineel gepost door jraaf
                          Precies, ik ben in de markt voor p2 van Eds, maar was in de veronderstelling dat de genoemde llk hetzelfde was als de radiateur. Thanks zei de leek. Weer wat geleerd. Toch verwarrend hoor, handboek geeft aan dat bij de dtr/dth motoren je idd bij demontage van de kuhler je ook de slang dient los te halen die naar de llk loop

                          Safe driving Jurgen:hmmz

                          Vindt je die paar PK’s extra opwegen tegen het nadeel van een grotere “turbo lag”?

                          #17690608
                          teungts
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 July 2004

                            origineel gepost door Spacejam
                            hmm, dan is hij waarschijnlijk bij mij ook lek want hij geeft al een tijd een sissend geluid (geen gefluit) en rookt ook behoorlijk. Ik dacht zelf al dat de turbo bijna aan zijn eind was.

                            dacht ik eerst ook toen bij dokter stellema geweest en die zag dat de turbovulslang lek was, je hoort heb als je gas geeft.

                            waar de gele pijl bij staat had ik lek

                            #17690609
                            Spacejam
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              21 November 2006

                              eens even kijken of ik iemand kan laten gas geven terwijl ik luister :).

                              #17690610
                              jraaf
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 January 2008

                                origineel gepost door yzf1kr

                                origineel gepost door jraaf
                                Precies, ik ben in de markt voor p2 van Eds, maar was in de veronderstelling dat de genoemde llk hetzelfde was als de radiateur. Thanks zei de leek. Weer wat geleerd. Toch verwarrend hoor, handboek geeft aan dat bij de dtr/dth motoren je idd bij demontage van de kuhler je ook de slang dient los te halen die naar de llk loop

                                Safe driving Jurgen:hmmz

                                Vindt je die paar PK’s extra opwegen tegen het nadeel van een grotere “turbo lag”?

                                Ben ik nog niet uit, Ik kan nog niet inschatten of dat überhaupt een grotere lag opleverd. Ik ben dit op verschillende fora nog aan het onderzoeken. Heb de vraag ook uit staan bij Courtenay in Engeland. Die leveren ‘m namelijk ook maar dan voor de astra. En zoals eerder aangegeven, ben een leek op motoren gebied dus het duurt allemaal wat langer voor ik overtuigd ben. Zo onderzoek ik momennteel ook of het zin heeft om te investeren in een sportcat met 100 of 200 cellen (CPSI) Daarnaast heb ik ook een sport dpf op het oog, maar het kost allemaal zoveel:cry

                                Wil het onderste uit de kan met de diesel :P

                                Safe driving Jurgen

                                #17690611
                                Spacejam
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 November 2006

                                  op hoeveel vermogen zit je inmiddels dan?

                                  #17690612
                                  yzf1kr
                                    Lid sinds:
                                    3 January 2005

                                    Tja, ligt er aan waar je hem voor wilt gebruiken natuurlijk.
                                    Ik zie het voordeel van die 10 of 15pk extra niet.

                                    Een grotere koeler heeft voornamelijk nut als je vaak achter elkaar flink optrekt, dan moet je veel warmte kwijt en heb je een lage luchtstroom.
                                    Maar om hard te rijden op de autoweg heb je zo’n grote koeler niet niet nodig, daar vangt de normale koeler genoeg wind.

                                    En een diesel heeft geen katalysator, dus een sportcat is niet nodig. Een sport DPF kan wel nut hebben.
                                    Ik heb geen DPF dus dat is weer een voordeel, kost straks eventueel wel meer in de kilometerheffing, maar dat haal ik er dik uit in de vervangingskosten en brandstofkosten die je kwijt bent aan een DPF.

                                    #17690613
                                    jraaf
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 January 2008

                                      origineel gepost door Spacejam
                                      op hoeveel vermogen zit je inmiddels dan?

                                      Laatste meeting bij EDS was 189,2
                                      Grotere LLK en nieuwe software zou ‘m tot 210 kunnen brengen. Heb ook al een grotere luchtinlaat van Dbilas.

                                      Safe driving Jurgen

                                      #17690614
                                      jraaf
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 January 2008

                                        origineel gepost door yzf1kr
                                        Tja, ligt er aan waar je hem voor wilt gebruiken natuurlijk.
                                        Ik zie het voordeel van die 10 of 15pk extra niet.

                                        Een grotere koeler heeft voornamelijk nut als je vaak achter elkaar flink optrekt, dan moet je veel warmte kwijt en heb je een lage luchtstroom.
                                        Maar om hard te rijden op de autoweg heb je zo’n grote koeler niet niet nodig, daar vangt de normale koeler genoeg wind.

                                        En een diesel heeft geen katalysator, dus een sportcat is niet nodig. Een sport DPF kan wel nut hebben.
                                        Ik heb geen DPF dus dat is weer een voordeel, kost straks eventueel wel meer in de kilometerheffing, maar dat haal ik er dik uit in de vervangingskosten en brandstofkosten die je kwijt bent aan een DPF.

                                        Geen CAT op diesel? Nu ben ik een leek maar op een leon sport tdi zit volgensmij wel degelijk een katalysator. Ze worden zelfs speciaal voor de diesels ontworpen door supersprint. Maar zoals ik al zijde ik ben en blijf een leek.

                                        Safe driving Jurgen.

                                        #17690615
                                        Spacejam
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 November 2006

                                          de dpf en cat zijn volgens mij één ding bij de z19dth.

                                          #17690616
                                          yzf1kr
                                            Lid sinds:
                                            3 January 2005

                                            Beetje spraakverwarring denk ik.
                                            De uitdrukking kathalysator wordt heel veel foutief gebruikt voor de roetfilter.

                                            Zelfs deze beunhazen gebruiken het foutief, maar uit de eerste zin in de rechter kolom kan je al halen dat ze eigenlijk een roetfilter bedoelen: http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html

                                            #17690617
                                            Spacejam
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              21 November 2006

                                              net even een klein testje om na te gaan of bij mij ook de intercooler lek is omdat ik een sissend geluid hoor bij flink optrekken maar ik kan het geluid in zijn vrij op de oprit niet nabootsen?? als ik rijd hoor ik het in de auto maar stilstaand niet.

                                              #17690618
                                              teungts
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 July 2004

                                                hoever ben je gegaan met gas geven?

                                                #17690619
                                                Spacejam
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  21 November 2006

                                                  tussen de 3500 en 4000 toeren.

                                                  #17690620
                                                  teungts
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    6 July 2004

                                                    oke bij mij kon je het heel snel horen

                                                    #17690621
                                                    jraaf
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 January 2008

                                                      origineel gepost door yzf1kr
                                                      Beetje spraakverwarring denk ik.
                                                      De uitdrukking kathalysator wordt heel veel foutief gebruikt voor de roetfilter.

                                                      :hmmz Wat is het verschil dan tussen:

                                                      http://cgi.ebay.de/OPEL-VECTRA-C-1-9-CDTI-150PS-Katalysator-FGP-55559630-/320484725924?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubehör&hash=item4a9e60d4a4#ht_2481wt_991

                                                      en:

                                                      http://www.autosieger.de/images/articles/opel_diesel-partikelf_gr_3.jpg

                                                      In meerdere artikelen heeft men het over een voorkat en een partikelfilter….. Vooral de bovenste link doet denken dat er naast het dpf ook een voorkat op zit.

                                                      Blijft verwarrend, maar hoop binnekort op verduidelijking van Courtenay. Heb nu ook eds een mail gestuurd om naar dit thema te informeren.

                                                      safe driving Jurgen

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 54)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.