Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › intercooler.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 juni 2010 om 19:22 #17690597
origineel gepost door jraaf
origineel gepost door speaker
origineel gepost door jraaf
Ff zuruck on topic, kost z’n ding dan bij de dealer? Wiltec levert ze voor een stiefe 99 euro, en die zijn dikker dan de standaard.Safe driving Jurgen
100 euro valt wel mee, toch ?? Kost een radiateur ook en een condensor ook !
dat valt zeker mee als je bedenkt dat Eds er 800 euro voor vraagt.
Safe cooling Jurgen:(
:o:wtf
Safe ‘safing’ Peter
21 juni 2010 om 19:23 #17690598Saving peet:D
21 juni 2010 om 19:57 #17690599180,- nieuwe originele intercooler dan wordt ie thuis bezorgd, 1 jaar garantie Opel rekent 375,- ex BTW
De olie komt er in doordat op de inlaatslang van de turbo een dampafzuiging (of zoals je wilt een ontluchting) zit aangesloten. Die damp slaat neer in alle slangen en natuurlijk de intercooler/tussenkoeler. De intercooler zit tussen de koelwaterradiator en condensor ingemonteerd en is eenvoudig zelf te wisselen:
http://members.quicknet.nl/arjan.koen/Intercooler_vervangen.pdf
Er zijn mensen die de dampafzuiging bypassen om zodoende geen olie in het inlaattraject krijgen. Opbouw van het inlaatsysteem van een Z19DTH:
Mijn intercooler:
Gr. Arjan
21 juni 2010 om 20:23 #17690600hoe moet je die dampafzuiging omleggen dan? Ik dacht al dat mijn turbo bijna aan zijn eind was.
21 juni 2010 om 20:28 #17690601origineel gepost door Ekselanz
hmm ik weet ook niet, maar ik heb hem wel .. en hij is lek… een vriend van me werkt bij de opel dealer.. ben vandaag bij hem geweest en die vertelde me eerst dat het kan liggen aan turbo slang of de intercooler.Ik zou toch eerst even de slangen controleren voordat je zo’n intercooler gaat bestellen, kan je een hoop geld besparen als het achteraf een slang bleek te zijn :)
21 juni 2010 om 20:37 #17690602Silverspeed heeft gelijk Laat iemand de motor op 2000 rpm houden en voel of de interkoeler of slang blaast. Heel vaak is het de intercooler, bij de 2.0 en 2.2 DTI gaan vaak de hoge druk slang(en) kapot.
Maak je over de olie geen zorgen, deze Fiat motor heeft een heel rommelig smeersysteem met afzuigingen en olieafscheiders. Rommelig maar effectief.
Gr. Arjan
21 juni 2010 om 20:41 #17690603origineel gepost door Spacejam
hoe moet je die dampafzuiging omleggen dan? Ik dacht al dat mijn turbo bijna aan zijn eind was.Ik stuur wel een voorbeeld/howto. Ik begin er niet aan, je moet namelijk een apart reservoir maken en die af en toe legen. Het reservoir moet ook weer niet in de motorruimte zitten anders meurt je interieur binnen no time naar de olie door die dampen.
Arjan
21 juni 2010 om 22:11 #17690604en als ie lek is rookt ie ook veel. ik had op mijn 2.2dtr de turbo vulslang lek komt op het zelfde neer. en die van mij rookte als en gek naar vervanging was het nog niet direckt over. uitlaat zat vol met overtolige diesel wat ie toen teveel inspoot
22 juni 2010 om 07:28 #17690605hmm, dan is hij waarschijnlijk bij mij ook lek want hij geeft al een tijd een sissend geluid (geen gefluit) en rookt ook behoorlijk. Ik dacht zelf al dat de turbo bijna aan zijn eind was.
22 juni 2010 om 08:56 #17690606mijn X17TD heeft zelfs een intercooler, Hangt naast de radiator, zie je ook bijna niet zitten
22 juni 2010 om 11:21 #17690607origineel gepost door jraaf
Precies, ik ben in de markt voor p2 van Eds, maar was in de veronderstelling dat de genoemde llk hetzelfde was als de radiateur. Thanks zei de leek. Weer wat geleerd. Toch verwarrend hoor, handboek geeft aan dat bij de dtr/dth motoren je idd bij demontage van de kuhler je ook de slang dient los te halen die naar de llk loopSafe driving Jurgen:hmmz
Vindt je die paar PK’s extra opwegen tegen het nadeel van een grotere “turbo lag”?
22 juni 2010 om 12:24 #17690608origineel gepost door Spacejam
hmm, dan is hij waarschijnlijk bij mij ook lek want hij geeft al een tijd een sissend geluid (geen gefluit) en rookt ook behoorlijk. Ik dacht zelf al dat de turbo bijna aan zijn eind was.dacht ik eerst ook toen bij dokter stellema geweest en die zag dat de turbovulslang lek was, je hoort heb als je gas geeft.
waar de gele pijl bij staat had ik lek
22 juni 2010 om 12:57 #17690609eens even kijken of ik iemand kan laten gas geven terwijl ik luister :).
22 juni 2010 om 13:17 #17690610origineel gepost door yzf1kr
origineel gepost door jraaf
Precies, ik ben in de markt voor p2 van Eds, maar was in de veronderstelling dat de genoemde llk hetzelfde was als de radiateur. Thanks zei de leek. Weer wat geleerd. Toch verwarrend hoor, handboek geeft aan dat bij de dtr/dth motoren je idd bij demontage van de kuhler je ook de slang dient los te halen die naar de llk loopSafe driving Jurgen:hmmz
Vindt je die paar PK’s extra opwegen tegen het nadeel van een grotere “turbo lag”?
Ben ik nog niet uit, Ik kan nog niet inschatten of dat überhaupt een grotere lag opleverd. Ik ben dit op verschillende fora nog aan het onderzoeken. Heb de vraag ook uit staan bij Courtenay in Engeland. Die leveren ‘m namelijk ook maar dan voor de astra. En zoals eerder aangegeven, ben een leek op motoren gebied dus het duurt allemaal wat langer voor ik overtuigd ben. Zo onderzoek ik momennteel ook of het zin heeft om te investeren in een sportcat met 100 of 200 cellen (CPSI) Daarnaast heb ik ook een sport dpf op het oog, maar het kost allemaal zoveel:cry
Wil het onderste uit de kan met de diesel :P
Safe driving Jurgen
22 juni 2010 om 13:40 #17690611op hoeveel vermogen zit je inmiddels dan?
22 juni 2010 om 14:07 #17690612Tja, ligt er aan waar je hem voor wilt gebruiken natuurlijk.
Ik zie het voordeel van die 10 of 15pk extra niet.Een grotere koeler heeft voornamelijk nut als je vaak achter elkaar flink optrekt, dan moet je veel warmte kwijt en heb je een lage luchtstroom.
Maar om hard te rijden op de autoweg heb je zo’n grote koeler niet niet nodig, daar vangt de normale koeler genoeg wind.En een diesel heeft geen katalysator, dus een sportcat is niet nodig. Een sport DPF kan wel nut hebben.
Ik heb geen DPF dus dat is weer een voordeel, kost straks eventueel wel meer in de kilometerheffing, maar dat haal ik er dik uit in de vervangingskosten en brandstofkosten die je kwijt bent aan een DPF.22 juni 2010 om 14:40 #17690613origineel gepost door Spacejam
op hoeveel vermogen zit je inmiddels dan?Laatste meeting bij EDS was 189,2
Grotere LLK en nieuwe software zou ‘m tot 210 kunnen brengen. Heb ook al een grotere luchtinlaat van Dbilas.Safe driving Jurgen
22 juni 2010 om 14:43 #17690614origineel gepost door yzf1kr
Tja, ligt er aan waar je hem voor wilt gebruiken natuurlijk.
Ik zie het voordeel van die 10 of 15pk extra niet.Een grotere koeler heeft voornamelijk nut als je vaak achter elkaar flink optrekt, dan moet je veel warmte kwijt en heb je een lage luchtstroom.
Maar om hard te rijden op de autoweg heb je zo’n grote koeler niet niet nodig, daar vangt de normale koeler genoeg wind.En een diesel heeft geen katalysator, dus een sportcat is niet nodig. Een sport DPF kan wel nut hebben.
Ik heb geen DPF dus dat is weer een voordeel, kost straks eventueel wel meer in de kilometerheffing, maar dat haal ik er dik uit in de vervangingskosten en brandstofkosten die je kwijt bent aan een DPF.Geen CAT op diesel? Nu ben ik een leek maar op een leon sport tdi zit volgensmij wel degelijk een katalysator. Ze worden zelfs speciaal voor de diesels ontworpen door supersprint. Maar zoals ik al zijde ik ben en blijf een leek.
Safe driving Jurgen.
22 juni 2010 om 15:22 #17690615de dpf en cat zijn volgens mij één ding bij de z19dth.
22 juni 2010 om 15:56 #17690616Beetje spraakverwarring denk ik.
De uitdrukking kathalysator wordt heel veel foutief gebruikt voor de roetfilter.Zelfs deze beunhazen gebruiken het foutief, maar uit de eerste zin in de rechter kolom kan je al halen dat ze eigenlijk een roetfilter bedoelen: http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html
22 juni 2010 om 16:14 #17690617net even een klein testje om na te gaan of bij mij ook de intercooler lek is omdat ik een sissend geluid hoor bij flink optrekken maar ik kan het geluid in zijn vrij op de oprit niet nabootsen?? als ik rijd hoor ik het in de auto maar stilstaand niet.
22 juni 2010 om 16:25 #17690618hoever ben je gegaan met gas geven?
22 juni 2010 om 16:45 #17690619tussen de 3500 en 4000 toeren.
22 juni 2010 om 21:32 #17690620oke bij mij kon je het heel snel horen
24 juni 2010 om 17:57 #17690621origineel gepost door yzf1kr
Beetje spraakverwarring denk ik.
De uitdrukking kathalysator wordt heel veel foutief gebruikt voor de roetfilter.:hmmz Wat is het verschil dan tussen:
en:
http://www.autosieger.de/images/articles/opel_diesel-partikelf_gr_3.jpg
In meerdere artikelen heeft men het over een voorkat en een partikelfilter….. Vooral de bovenste link doet denken dat er naast het dpf ook een voorkat op zit.
Blijft verwarrend, maar hoop binnekort op verduidelijking van Courtenay. Heb nu ook eds een mail gestuurd om naar dit thema te informeren.
safe driving Jurgen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.