Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Insignia trekauto?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 april 2012 om 11:50 #17247722
Binnenkort wil ik een Insignia kopen. Ivm de aanwezigheid van een caravan, die mee de alpen in moet, zat ik eerst te denken aan de 16T 180pK. Of is het verstandiger om voor een 2.0cdti 160pK te gaan.
Momenteel heb ik een Vectra 1.8 benzine en deze is te weinig trekauto, vind ik.
Is er iemand die mij hier over kan informeren?
17 april 2012 om 11:58 #18007421Beide weten wel raad met een caravan. Echter heeft een diesel doorgaans meer koppel dan een benzinemotor lager in de toeren, wat mij persoonlijk wel wat fijner lijkt mocht je bijv. in de bergen gaan rijden met je caravan.
17 april 2012 om 12:00 #18007422Mischien jezelf eerst even voorstellen in t topic, dan zijn mensen sneller geneigt om antwoordt te geven:)
Diesel scheeld wel weer aan de pomp:)
17 april 2012 om 13:27 #18007423@chieltjuh wrote:
Mischien jezelf eerst even voorstellen in t topic, dan zijn mensen sneller geneigt om antwoordt te geven:)
Diesel scheeld wel weer aan de pomp:)
Heb ik inmiddels gedaan. Bedankt voor de tip.
17 april 2012 om 13:30 #18007424Veel leesplezier:) heb hier wel eens caravan topics gezien,Dus antwoord komt er vast wel:)
17 april 2012 om 15:12 #18007425Heb je al gekeken naar de ervaringen op caravantrekker.nl van gebruikers? Prima site met zowel combinatie testen, evenals persoonlijke ervaringen van mensen.
Zelf heb ik sinds kort een 1.6T, waarmee ik binnenkort een aardige sleurhut (Hobby 540 kmfe) ga trekken. Voorheen had ik een Vectra 2.2 benzine (150pk) en deze trok de caravan wat mij betreft grandioos. Natuurlijk lag het koppel wat hoger bij de Vectra, maar ik ben overal zonder problemen boven gekomen en aardig wat uitdagingen binnendoor in Frankrijk meegemaakt. Persoonlijk vind ik eigenlijk de ANWB gewichtsnorm veel belangrijker om in de gaten te houden en daar scoort de Insignia redelijk goed, aangezien deze bak aardig wat kg weegt.
Neemt niet weg dat een diesel altijd relaxter trekt dan een benzine met het oog op het koppel. Maar ja, je kunt gewoon ook de boel op toeren houden, dan kom je overal boven is mijn ervaring. :thumb Dat is, met de uitdagingen van een reguliere vakantieganger zoals ik, die wel regelmatig binnendoor rijdt. En waarbij mensen altijd zeggen: zijn jullie met die caravan binnendoor gegaan :D
Over 2 weken komt de caravan uit de stalling en zal dan eens mijn ervaringen posten met de 1.6T ;)
17 april 2012 om 15:28 #18007426Je twijfelt tussen benzine en diesel?
Wat zijn je kms perjaar? als je veel rijd zou ik voor de diesel gaan, anders benzine.
17 april 2012 om 15:49 #18007427@astraTD wrote:
Je twijfelt tussen benzine en diesel?
Wat zijn je kms perjaar? als je veel rijd zou ik voor de diesel gaan, anders benzine.
Ik rijd ongeveer 16.000km per jaar. Ja, dat is eigenlijk te weinig voor een diesel maar het rijdt wel heerlijk.
Op caravantrekker.nl zag ik dat je interessante berekeningen kunt maken.
Als meer mensen ervaringen hebben met de combinatie Insignia/caravan zou ik graag hun ervaringen weten.
17 april 2012 om 16:03 #18007428@gae wrote:
[quote=
Op caravantrekker.nl zag ik dat je interessante berekeningen kunt maken.Heb je de ervaringen al gecheckt van andere Insignia rijders. Zie onderstaande link:
http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Opel&serie=Insignia” onclick=”window.open(this.href);return false;Over het algemeen allemaal goed, zowel benzine als diesel!
25 april 2012 om 18:32 #18007429Van de week voor het eerst gereden met mijn Insignia 1.6T + caravan (Hobby 540 kmfe). Over de trekkracht kan ik kort zijn, deze is helemaal in lijn met de reacties in caravantrekker.nl. De Insignia 1.6T trekt als de brandweer zodra de auto op gang is en de turbo aanslaat. Wel moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat het op gang brengen van de combinatie ietwat lastiger gaat. Je moet de auto echt boven de 2000 toeren wegtrekken (in verband met het volledige koppel vermogen), anders heb je het gevoel dat de motor stil gaat vallen. Het bekende turbogat is nou eenmaal niet ideaal met een caravan. Ik ben benieuwd naar mijn ervaringen in de zomer als ik binnendoor ga rijden in Frankrijk. Maar ik heb er volledig vertrouwen in dat dit goed gaat komen. :thumb
Zo niet dan overweeg ik misschien een tuning.
25 april 2012 om 20:50 #18007430Gewoon lekker in toeren rijden, beter dan de motor met laag toeren laten zwoegen, en wees een beetje voorzichting met de koppeling..
Meer is er niet te zeggen.
Vind het altijd wel humor, sta je in het buitenland op een heuvel omhoog even stil.. Pauzetje inlassen (Beroeps chauffeur).
Dan kan je genieten van wat voor prutsers er zijn op de weg, qua gewicht een heuvel op opgang krijgen..
Kan dan wel uren genieten..Wat zie je daar veelal:
– Mensen die de koppeling opbranden in op een stuk van 500meter, (auto komt moeilijk op gang, dan nog maar even de koppeling laten slippen met 5000 toeren)
– Mensen die bij 2500 toeren schakelen en weer stilvallen
– Mensen met een kokende motor ivm smoren van de motor door met een te laag toerental te klimmen> Tipjes:
– Probeer zo kort mogenlijk bezig te zijn met koppelen, bij een zo laag mogenlijk toerental
– als de koppeling eenmaal geheel gekoppeld is, Kan je gasgeven
– Rijd op hellingen met een toerental waarin de motor lekker loopt, dat houd in soepel, en niet het gevoel van Smoren geeft, (liever iets meer toeren, dan motor oververhit)
– rijdt naar beneden ook met een hoger toerental om de remmen van de auto en Caravan te ontzien.willem
26 april 2012 om 06:52 #18007431@wim-v6 wrote:
Gewoon lekker in toeren rijden, beter dan de motor met laag toeren laten zwoegen, en wees een beetje voorzichting met de koppeling..
Meer is er niet te zeggen.
> Tipjes:
– Probeer zo kort mogenlijk bezig te zijn met koppelen, bij een zo laag mogenlijk toerental
– als de koppeling eenmaal geheel gekoppeld is, Kan je gasgevenwillem
Willem, even checken of ik het goed begrijp. Als ik stil sta met mijn combinatie op een helling, dan is het beste om de koppeling zo snel mogelijk op te laten komen en direct plankgas geven. Of heeft jouw verhaal alleen betrekking op een rijdende combinatie. Nu laat ik (bij stilstand) de koppeling opkomen bij circa 2200 toeren, en geef daarna plankgas. Dit is dus niet goed voor de koppeling, als ik het goed begrijp. Graag jouw feedback!
26 april 2012 om 07:07 #18007432@doornob wrote:
@wim-v6 wrote:
Gewoon lekker in toeren rijden, beter dan de motor met laag toeren laten zwoegen, en wees een beetje voorzichting met de koppeling..
Meer is er niet te zeggen.
> Tipjes:
– Probeer zo kort mogenlijk bezig te zijn met koppelen, bij een zo laag mogenlijk toerental
– als de koppeling eenmaal geheel gekoppeld is, Kan je gasgevenwillem
Willem, even checken of ik het goed begrijp. Als ik stil sta met mijn combinatie op een helling, dan is het beste om de koppeling zo snel mogelijk op te laten komen en direct plankgas geven. Of heeft jouw verhaal alleen betrekking op een rijdende combinatie. Nu laat ik (bij stilstand) de koppeling opkomen bij circa 2200 toeren, en geef daarna plankgas. Dit is dus niet goed voor de koppeling, als ik het goed begrijp. Graag jouw feedback!
Handrem is in dit geval het makkelijkste (als je bergop stilstaat). Koppeling op laten komen tot je m voelt aangrijpen. Gas geven (en koppeling +) handrem los. Dan redelijk in de toeren jagen en doorschakelen (of het moet erg stijl zijn). Je voelt wel aan wanneer je niks meer over hebt (meer gas geven haalt niks uit). Op dat moment kan je beter terugschakelen, net wat Wim zegt. En als je overschakelt haal dan je voet helemaal van het gaspedaal! Zo voorkom je in elk geval dat je koppeling gaat slippen.
Een vriend van me kwam stil te staan op een 17% helling toen ik ernaast zat in Engeland. Toffe gozer maar weinig gevoel voor auto’s. Gelukkig was het niet mijn auto… Want de koppelingsplaten werden levend verschroeid (wat een lucht!!) Hij probeerde weg te rijden zonder rem met 4k+ toeren en dan de koppeling te laten opkomen….
26 april 2012 om 08:13 #18007433“jeroenk wrote:Een vriend van me kwam stil te staan op een 17% helling toen ik ernaast zat in Engeland. Toffe gozer maar weinig gevoel voor auto’s. Gelukkig was het niet mijn auto… Want de koppelingsplaten werden levend verschroeid (wat een lucht!!) Hij probeerde weg te rijden zonder rem met 4k+ toeren en dan de koppeling te laten opkomen….
Oude opa’s kunnen er ook wel wat van hoor, vooral met in pakeren.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.