Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Insignia Sports tourer Turbo kapot??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2016 om 20:34 #17277343
Sinds september vorig jaar ben ik in het bezit van bovenstaande Insignia met 2 liter turbo motor.
Nu gaf hij enkele dagen terug aan in het display dat een service beurt dringend nodig was, dus ik blijf daar niet graag te lang mee doorrijden.
Vanmiddag maar eens langs de garage gereden en die gaf hde volgende diagnose op: Turbo staat op het punt kapot te gaan……Is dat preventief bedoeld, of willen ze gewoon weer eens flink verdienen aan mijn auto?
Want de slangen van en naar de turbo vertonen geen spoortje olie (of het zweet ervan), en de slangen e.d. zijn door de garage even vlug nagelopen maar ook die hebben niks ontdekt.
Een gereviseerde turbo kost je 2000 euro en een nieuwe nog eens 1000 meer.
Nu heb ik me al links en rechts een beetje laten informeren, en het blijkt dat ik een variabele turbo erin heb zitten, die er ook standaard in hoort te zitten.
Maar in geval van kapotte turbo zou ik toch een rookpluim kunnen ontdekken uit de uitlaten, of olielekkage op zijn minst?Dit is ook mijn eerste auto die een turbo heeft, en heb er dus weinig tot geen ervaring mee eerlijk gezegd,en ik hoop dat ik met jullie ervaring juist uit deze patstelling kom.
Vriendelijke groeten,
Hans Insignia
28 juli 2016 om 11:02 #18322981Voor 2000 heb je een hele mooie turbo. Stuk groter voor meer vermogen.[FACE WITH TEARS OF JOY] kunnen ze ook aangeven wat er aan de turbo kapot is? De lagers of iets aan de variabele verstelling?
Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
28 juli 2016 om 21:55 #18322982Het zit hem in dat variabele deel wat zijn werk niet meer goed doet.
Heb vandaag uitleg gekregen na dat ik erom vroeg.
Omdat er weinig (lees optisch bekeken) stuk is aan het systeem, en er weinig klachten te melden zijn geen lekkage geen gefluit of overmatige rookpluimen, doet wel je geloof erin een beetje wankelen ;)
Het blijkt dat er sensoren ergens in het systeem zitten, die de druk meten die in mijn geval te laag is voor wat ie moet leveren.Ga zeker eens op internet kijken, en ja ook van diverse fora al oplossingen gekregen zelfs van een niet autoforum :D
En ja als de turbo groter kan en mag, dan zal ik het zeker niet schromen om daar ook eens naar te kijken :thumb
28 juli 2016 om 22:30 #18322983Ik weet niet precies wat voor een variabele systeem op deze turbo’s zit. Maar ik weet dat vw er ook problemen mee heeft. Op de diesels. Staan heel wat filmpjes op YouTube Hoe dit op te lossen zou zijn. Met oven cleaner of iets in die trant. Maar als het bedienings deel is uitgesleten is het wel einde oefening. Maar het eerste waar je naar zou (moeten) kijken is de actuator. Dit is de bedienaar van dit hele spul. Als die niet goed werkt en blijft open staan. Dan komt de turbo pas bij vollast een keer op druk.
Maar zijn er naast de melding nog klachten met betrekking tot motorvermogen?
28 juli 2016 om 23:41 #18322984Het vermoeden is dat het bedieningsdeel niet goed werkt en mogelijk dus is versleten.
Geen klachten nog qua motorvermogen, al heb ik voor mijn gevoel wel iets van ingeleverd.Deze auto hoort 220 pk te hebben en stel dat je er een 40 tal van mist, dan kom je alsnog vlot mee met een 2 liter motor alleen zal op snelheid komen langer duren.
Zou best weleens een meting willen laten doen, alleen ik denk niet dat het verstandig is dat met een mogelijk defecte turbo te doen.29 juli 2016 om 08:48 #18322985Ga een langs een goede tuner. Die kijken meestal even wat verder als een dealer. Ik heb zelf er goede ervaringen met kcperformance in Oisterwijk.
31 juli 2016 om 22:37 #18322986Nou ik heb de wijze raad opgevolgd van iemand die ook veel met verschillende auto’s gereden en dus ook weleens problemen had.
In dat geval ging het om een Saab 900 turbo en die gaf ook storing op storing, maar nadat de auto eens flink gepushed werd verdwenen die storingen als sneeuw voor de zon :DNu had ik eigenlijk helemaal geen klachten, die je normaal gesproken zou hebben met een kapotte turbo, en daarmee heb ik de auto vandaag eens flink op de staart getrapt bij de buren.
Eerst goed warm gereden en eenmaal over de grens ging het los, tot 250 km/h maar niet te lang want het was er net iets te druk voor op de weg.
Dat heb je ook in de vakantietijd, dan hebben veel meer mensen vrij, en is er meer autoverkeer op de weg.Nu heb ik al vaker met grotere auto’s zo hard gereden en ik blijf echt niet blind doorjagen tot ik op een bumper kleef, maar toch geprobeerd de snelheid erin te houden.
Met het grootste gemak ging dat van een leiendakje, dus ik snap werkelijk niet hoe die knul bij de garage aan die diagnose kwam, want met een echt kapotte turbo rij je niet zo hard en zeker niet zo ver.Na het contact te hebben uitgezet, was ik wel nieuwsgierig na of de melding “voertuig dringend service nodig” was verdwenen, en wat zou je denken?
1 augustus 2016 om 08:33 #18322987Kijk dat klinkt positief. Dan lijkt het er toch op dat het verstel mechanisme vervuild is geweest. En niet kapot. Regelmatig een keer doortrekken in de toeren is dan ook zeker niet slecht. En een keer uitlaten op de Duitse autobaan vinden ze over het algemeen ook wel fijn. Verder zou je preventief af en toe wat bij de brandstof kunnen toevoegen. Maar fijn in ieder geval dat het weer lijkt opgelost te zijn.
2 augustus 2016 om 17:33 #18322988Helaas hebben de auto’s in Nederland te veel vermogen.
Het wordt niet aangesproken waardoor de boel dicht koekt.Even bij de oosterburen langs en het los vaak problemen op.
Een motor mag best 5000 tot 6000 toeren maken. Gaat die zeker niet kapot van.
2 augustus 2016 om 21:46 #18322989Toch blijft de melding staan en ik heb het door iemand anders ook uit laten lezen, en die komt bij de lagedruk sensor uit en een sensor in een spruitstuk.
Die blijven nu de service melding geven, en ik krijg nog bericht van iemand die er meer over kan vertellen, maar die is nog met vakantie.Misschien nog maar een keertje los gaan op de Duitse autobahn, alleen wacht ik dan wel tot velen al slapen, en ik vakantie heb haha.
Zal hem ook eens verder doortrekken naar 5000 tot 6000, al ben ik wel geneigd om eerder over te schakelen eerlijk gezegd.Je hebt gelijk dat je zegt dat het motorvermogen te groot is voor Nederland, en het aanspreken heeft me al eens een waarschuwing opgeleverd van de politie :agent , maar daar bleef het dan ook bij.
Behalve die andere kolere boetes van 10 euro en 15 euro voor een paar kilometer te hard, maar die heeft iedereen weleens op de deurmat zien liggen.Nu zet ik wel de cruise control in op dergelijke trajecten, en dat scheelt al een hoopje brieven per jaar :D
3 augustus 2016 om 07:45 #18322990Even het stangetje van de vgt los halen. En de vgt met de hand een paar keer heen en weer bewegen. Als die dan een beetje stroef gaat Door vervuiling komt dat vaak wel een beetje los.
7 augustus 2016 om 14:02 #18322991Nu loopt het onderzoek nog met enige vertraging door de vakanties.
Heb ook totaal geen last van de klachten die je normaal zou aantreffen bij een kapotte turbo, en ik ben dan zelf geen automonteur dus zou niet weten waar dat stangetje zou moeten zitten.Gisteren er nog mee naar Antwerpen gereden en ook was de melding van de service al sinds afgelopen vrijdag verdwenen.
Maar we houden moet en ik hou de turbo nu niet zo vaak droog meer, maar met 5000 toeren rij je toch iets harder dan is toegestaan……
Hoezo turbo kapot? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.