Insignia A20DTH (2.0 CDTI) frequent regenereren van roetfilter

Forumindex Forums Modellen Insignia Insignia A20DTH (2.0 CDTI) frequent regenereren van roetfilter

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Rammaiden
    Deelnemer

Hallo beste leden,

Ik ben aan het einde van mijn latijn, vandaar dat ik eens hier kom horen of er mensen zijn die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt, en hier een oplossing voor hebben gevonden.

Ik rij met een insignia sports tourer 2014 A20DTH. Vorig jaar geraakte hij in België niet meer door de keuring (te hoge concentratie fijne stofdeeltjes/roetfilterkeuring (deeltjestellertest))
      Ik heb hier dan een nieuwe roetfilter onder gestopt (geen originele) waardoor ik door de keuring ben geraakt.
      Na x aantal maanden zie ik dat er frequent blauwe rook (uitlaatgassen met onverbrande diesel) uit mijn uitlaat komt, en om de x aantal keer komt er de melding op: blijf rijden -roetfilter reinigen. De rook en de melding komen niet steenvast samen te voorschijn.

In de eerste maanden ging de rook en de melding weg na +-40min te rijden op de autostrade. Iets later was dit ook niet meer het geval.
      Na wat onderzoek gedaan te hebben had ik gezien dat je normaal zo’n roetfilter moet laten inleren wanneer je een nieuwe plaatst. Dit gedaan na de feiten gedaan, zonder effect.
      Verder dacht ik dat het misschien de uitlaatgasdruk sensor zou zijn, die foutief denkt dat de roetfilter vol is, deze vervangen en ingeleerd, zonder resultaat.
      Tevens tegelijkertijd ook de uitlaatgastemperatuursensor vervangen, en de roetfilter “geforceerd” laten regeneren met een product van Petec (72550).
      Nu dacht ik dat het misschien iets te maken zou kunnen hebben met de EGR klep, maar na deze gedemonteerd en gekuist te hebben, heb ik de actuator test uitgevoerd terwijl deze gedemonteerd was, en deze werkt naar behoren.

Ik weet op het moment niet meer wat te doen, wat ik wel weet is dat het niet aangenaam is om met zo’n rookbom rond te rijden, plus het verbruik is immens nu (aangezien de ECU telkens wilt regeneren, spuit deze in de uitlaatslag extra diesel mee, om zo de DPF op te warmen). Ik moet 50min rijden om de melding 2 seconden te laten verdwijnen, alvorens deze opnieuw verschijnt.

Mijn laatste gevoel is dat het misschien iets software matig zou kunnen zijn? De laatste foutcode was P2459 58, maar deze geeft enkel aan dat mijn wagen te frequent regenereerd (wat ik zelf ook wel zie :D)
      Iets anders dat ik misschien wel opnieuw wil proberen, is om opnieuw een nieuwe originele roetfilter te plaatsen, maar dan zou ik wel zeker willen zijn of dit dan de oplossing is.

Bedankt alvast voor jullie inbreng.

Met vriendelijke groeten,

Timo

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.