Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Insignia 1.8 2009 – snelheid onregelmatig tijdens rijden
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 december 2016om 21:42 door eppo70.
-
AuteurBerichten
-
4 september 2016 om 15:07 #17277883
Hallo beste forumleden.
Mijn Insignia (drie maanden in bezit) met ongeveer 56000km op de teller voelt af en toe een beetje als een ‘hobbelpaard’ tijdens het rijden.
Tijdens het optrekken of andersom, maar vooral merkbaar op constante snelheden lijkt de motor willekeurig iets gas bij te geven dan wel terug te nemen, dit gebeurd ook als de cruise control aan staat.
Bij warm weer is dit nauwelijks tot niet merkbaar … totdat de buiten temperatuur begint te zakken zoals vandaag, dan begint het ‘feestje’ weer ;).
Ik ben al bij de garage geweest maar je raadt het al … het was prachtig weer (26 graden) dusss vrijwel niets merkbaar.
Evengoed is door de garage de motormanagement software upgraded en lijkt het wel iets minder of ‘anders’. (btw ik ben ZEER tevreden over de Opel service!!).Mijn vraag is eigenlijk: Hoort dit gewoon bij dit type auto? (ik wil niet voor elk liflafje aanbellen bij de garage).
4 september 2016 om 16:23 #18325901misschien brandstofprobleem? mijn vader had dit met zijn ford fiesta ook. deze kon niet overweg met total benzine. schokken en onregelmatig lopen enz. op aanraden van garagist elders gaan tanken en probleem opgelost. nu hebben wij die wagen overgenomen en mijn vrouw heeft onlangs bij total getankt en het begint weer opnieuw.
4 september 2016 om 17:46 #18325902Hoi wimdm,
Dit klinkt als een zeer goede tip en ga ik zeer zeker proberen!
Ik tank al vanaf ik deze auto heb bij een heel klein onbemand Avia tankstation.
Vanaf nu zal ik gaan tanken bij drukke bemande tankstations (BP waarschijnlijk), hoop dat na een aantal weken er verschil te merken is.
Vrees nu wel voor inmiddels al vervuilde filters, injectoren oid :p
Thanks!!!5 september 2016 om 07:55 #18325903Laat hem dan ook meteen is op 98 of bp Ultimate lopen.
Die van mij rijd op 98 lekkerder als op 955 september 2016 om 13:32 #18325904Andere benzine tanken dan waarvoor de ecu geprogrammeerd is, heeft geen enkele zin. Doet de motor helemaal niks mee.
Verschillende tankstations heeft ook geen enkele invloed. Onzin dat van een total of wat ook benzine de motor opeens anders loopt.
Zijn al heel heel heel veel discussies over geweest…Je zou je injectors eens na moeten laten kijken.
Dit komt op het volvo forum veel voor met de 5 cilinder injecties met heel veel kms.
Injectors reinigen, op werking controleren en rubbers vervangen.
Dan loopt ie weer tien keer beter.
En is helemaal niet duur ook voor wat je ervoor terugkrijgt
Je hebt wel een lage kmstand. Maar is nooit weg om te controleren. En bij de volvo’s helpt het altijd.
Anders zou ik het in de intsteking zoeken. Kabels, bougies of de losse bobines als je die hebt.
Maar iig niet in de benzine…5 september 2016 om 14:48 #18325905@kaneelschep wrote:
Andere benzine tanken dan waarvoor de ecu geprogrammeerd is, heeft geen enkele zin. Doet de motor helemaal niks mee.
Verschillende tankstations heeft ook geen enkele invloed. Onzin dat van een total of wat ook benzine de motor opeens anders loopt.
Zijn al heel heel heel veel discussies over geweest…Het eerste wat je schrijft is helemaal juist.
het tweede echter niet: elke merk voegt heel wat additieven toe en niet alle (moderne) motoren lusten die even graag, wat daarom niet wil zeggen dat de brandstof slecht zou zijn.Als het al aan de injectoren ligt, kan dit overigens veroorzaakt zijn door een eenmalige tankbeurt bij een vervuild station
ik begrijp echter niet dat een temperatuurverschil van een 5-tal graden zo’n verschil kan uitmaken?
5 september 2016 om 21:13 #18325906Dank voor de tips InsignieJA, kaneelschep, sig63.
Ik zal eerst regelmatig bij een druk tankstation brandstof tanken, tanken moet ik evengoed dus een kleine moeite om te proberen.
Hoop inderdaad niet dat het brandstof systeem vervuild is.
Na wat googlen lijkt een ‘kapotte’ lambdasonde ook een oorzaak te kunnen zijn …
Iig eerst maar ergens anders tanken en hopen dat er een wonder geschied ;)5 september 2016 om 21:50 #18325907Software update help niet een slecht bobine/bougies (vonk).
6 september 2016 om 19:15 #18325908Vandaag was een waar ‘hobbelpaard’ feest, ook een dag waar ik zeer zeker niet langs de kant van de weg had willen staan.
Vroegah heb ik best wel wat gesleuteld aan Fordjes/Opeltjes, met name de kleppen en ontsteking etc bijhouden … contacthoekmeters en stroboscoop lampen om het ‘perfect’ te krijgen (wat altijd maar even duurde), met andere woorden ik weet vrijwel zeker dat deze motor niet en ook niet af en toe op drie poten loopt, maar goed is uiteindelijk het geluid waar ik vanuit ga natuurlijk (durf de motorkap van recente auto’s niet open te trekken;)).
Vanavond heb ik nog een flink rondje gereden en was eigenlijk dramatisch, gas loslaten – krijg je er een dotje gas bij, gas geven – dotje gas eraf en weer erop etc etc etc :(
Momenteel verdenk ik de lambdasonde(s) (na wat googlen hoor, pretendeer hier zeer zeker niet verstand van te hebben!).
Ik heb de auto aan de kant van de weg gezet, niet in de versnelling en geprobeerd een toerental van 2000 en 3000 aan te houden zonder belasting en natuurlijk het gaspedaal stil houden wanneer op de gewenste toeren (dat laatste kan ik al 100.000 grapjes over verzinnen maarrr DAT is het dus niet;)).
Ik ben mij kapot geschrokken en weet vrijwel zeker dat een garage bezoek hoogst nodig is, las ook al dat de M32 versnellingsbak geen hoogstaand stukje techniek is en zal dit zeer onregelmatige belasting patroon volgens mij vast niet lekker vinden … zucht, zie filmpje hieronder.
[url=http://esprong.home.xs4all.nl/Opel-Avatar/Hobbelpaard.mp4]Hobbelpaard 6-9-2016[/url]5 december 2016 om 21:42 #18334082Update: probleem is opgelost:)
Twee dagen geleden naar de garage gegaan omdat het probleem steeds erger leek te worden.
File rijden was eigenlijk niet meer te doen (horten en stoten), constante snelheid rijden op bijvoorbeeld 50 en 80 km per uur vrijwel onmogelijk zonder constant te corrigeren etc etc.
Voor zover ik begrepen heb is er een motor management software update geïnstalleerd specifiek voor de aansturing van de EGR klep ed.
Weer ben ik uitstekend en professioneel geholpen door mijn garage, nadat de auto klaar was is een monteur met mij meegereden om het eea te testen.
Ik heb gewoon een hele andere auto teruggekregen (lees veeeeelll beter!), de motor loopt veel mooier/soepeler, optrekken mooi constant zonder ‘hikjes’, als ik het gas loslaat zakt de motor meteen mooi in stationair enneuuu de auto trekt sneller op!
Ik ben helemaal tevreden, heerlijke comfortabele auto om in te rijden. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.