Insignia 1.6 Turbo met motor problemen

Forumindex Forums Modellen Insignia Insignia 1.6 Turbo met motor problemen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #18345645
    Kas1481
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 July 2017

      Beste opel forum leden, graag leg ik jullie een probleem voor en graag hoor ik wat jullie mening is.

      Ik ben in het bezit van een opel insignia sport tourer 1.6 Turbo uit 2010.
      Kilometer stand 130k.
      Bij aankoop in 2015 is de versnellingsbak gerepareerd en heeft de auto een grote beurt gehad.
      In de garantie zijn de remmen nog vervangen omdat deze aanliepen en soms zelfs achter blokkeerde.
      Verder geen problemen tot recent de auto inhield op de snelweg bij het optrekken rond 2500 rpm.
      Na een diagnose leek het de ontsteking, bobine vervangen en de bougies mee vervangen, verder een beurt gehad, waarbij de nodige filters en de olie is vernieuwd.
      Maar nog steeds onregelmatig lopen en een vermogens dip.

      Toch maar even naar de opel dealer en wat blijkt compressie verlies op een van de cilinders.
      cilinder 1-3 +/- 12bar en cilinder 4 6 á 7 bar.

      Advies is het liften van de cilinder kop, de dealer had dit nog niet eerder aan de hand gehad met dit type motor.
      En de lokale Opel dealer had ook geen tijd om op korte termijn de reparatie uit te voeren.
      Daarop toch maar naar de Opel dealer waar ik de auto 2 jaar geleden gekocht heb onder een half jaar Bovag garantie.

      Een contra expertise geeft dezelfde conclusie, cilinder 4 heeft te weinig compressie; advies liften van de kop, pas dan kan goed bekeken worden wat er mis is, minimale kosten 1500Euro.
      Monteur had meteen tijd, gaf overigens ook aan dat ze dit niet eerder hebben gezien.
      Na onderzoek blijken de uitlaat kleppen behoorlijk vervuild, de cilinder lekt daar z’n compressie op weg.
      De cilinder en de zuiger lijken in orde, met een vloeistoftest is gebleken dat er geen lekkage is op de zuiger.
      advies, 4 kleppen vervangen, kosten 2250 euro…, zucht, akkoord.
      Vandaag gebeld, cilinder blijkt nog steeds lek, kop moet er weer af, na onderzoek, zuiger defect, tussen de compressie veren en de schraap veer zit een flinke beschadiging op de zuiger die bij beweging ervoor zorgt dat er compressie verlies is.

      Dit komt volgens de monteur omdat er met goedkope benzine is gereden en zware belasting (lees caravan), dan gaat de motor pingelen en door resonantie gaat de zuiger kapot.

      Advies vervangen van alle zuigers (uit voorzorg), kosten 1880 boven op de 2250 euro van de eerdere “reparatie”, totaal dus 4130 euro.. :wacko:

      Ik heb meerdere monteurs om advies gevraagd waaronder de monteurs die de ontsteking hebben gerepareerd en de beurt hebben uitgevoerd, allen vinden ze dat dit een onzin verhaal is.
      Sowieso tank ik shell benzine, normale octaan gehalte 95, en wanneer ik met vakantie ga tank ik euro 98 bij het liefst een shell pomp, of v-power.
      Ik heb een max 1000 kilo zware caravan en de auto mag volgens kenteken 1500 kilo trekken.
      Allemaal dus ruim binnen de marges.

      De dealer gaf overigens toe dat het vervuilen van de kleppen vermoedelijk is veroorzaakt door de olie die door de lekkage in de cilinder is gekomen.
      Wat ook verklaard waarom het vervangen van de bobine en bougies niet heeft geholpen.
      De auto heeft voor het verversen van de olie gemeld dat het oliepijl onder niveau is gekomen, overigen per toeval op de dag dat de olie ververst zou worden.
      Er was dus olie verbruik wat ook wel te verklaren was, op dat moment vond ik dat overigens vreemd, want ik controleer het oliepijl geregeld wanneer ik bijvoorbeeld de ruitersproeier vloeistof aanvul.

      Maar wat nu, ik sta nu tegen de muur. Auto staat uit elkaar bij de dealer.
      Ik ga iig contact opnemen met opel Nederland en wellicht rechtsbijstand, ook heb ik een afspraak staan met de dealer om dit even een op een te bespreken.

      :help:

      #18345663
      lucas1975
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 January 2012

        Vervelende zaak zeg, Wellicht dat een ruil motor nog een goedkoper alternatief is, succes met de afhandeling.

        Groetjes lucas

        #18345665
        Kas1481
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2017

          Dat had ik in eerste instantie ook voorgesteld, omdat de uitkomst nog wat onzeker was, maar op advies van de monteur toch tot reparatie overgegaan met het idee dat je dan zeker weet dat de motor weer goed is, de monteur weet wat er dan in de motor speelt en staat dan ook garant voor een goede afhandeling.
          Zo gezegd zo gedaan.., met bovenstaand resultaat… :-(

          #18345668
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Bekent probleem bij de 1.6 turbo.

            Zuiger 4 smelt weg.

            Zal een onderblok revisie worden, of idd een ruil motor.

            #18345670
            Kas1481
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2017

              hi opeltje17, dank voor reactie, maar meen je dat, een bekend probleem?
              De beide opel garages weten van niks namelijk. zij zijn er verbaast over.
              Heb je eventueel meer informatie?
              Ik ben namelijk ook in contact met Opel over dit probleem en zou graag zo veel mogelijk informatie ontvangen over dit probleem, want de kosten lopen nu enorm op.
              Nu al ruim 4000 euro reparatie kosten indien ik akkoord ga…

              #18345676
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Ja dit meen ik ja, vaak na Tuning gebeurt dit en ook bij standaart Motoren:

                http://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/engine/z16lex-piston-4/

                A16LET is jouw motorcode en staat er ook tussen.

                Als je zelf wat verder zoekt zal je een hoop meer vinden.

                #18345682
                Kas1481
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2017

                  haha, dank je wel Opeltje17!! naar aanleiding van jou vorige opmerking ben ik gaan zoeken en liep ik ook tegen dat artikel aan, ook vond ik volgend youtube filmpje met een duidelijke uitleg van het ontstaan van het probleem:
                  https://www.youtube.com/watch?v=coAGUsIZGo0&t=1s

                  Helaas in het russisch, naar het lijkt een probleem van de brandstof toevoer.
                  Via “een” opel dealer (monteurs onder elkaar) heb ik ook begrepen dat het gonst in de opel wereld dat dit een bekend probleem is, zij hadden zelf nog geen defecte motoren gehad, maar het probleem is blijkbaar niet geheel onbekend.

                  Dit maakt de case naar opel sterker. :toppie:

                  #18345689
                  Kas1481
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2017

                    Onze motor is overigens volledig standaard, onderhouds historie is ook volledig bekend bij de dealer van aanschaf, waar deze nu ook staat vanwege dit probleem.

                    #18345701
                    Opeltje17
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 January 2012

                      Heb het meerdere malen voorbij zien komen bij de 1.6 turbo getuned en standaard.

                      Dit kunnen ze ook niet ontkennen want het is wel degelijk een bekend iets!

                      Succes met de afwikkeling, hopen dat Opel een beetje coulant is.

                      #18345712
                      Kas1481
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2017

                        vooralsnog is Opel behulpzaam, ik heb via Facebook contact gelegt.
                        Ze gaan mij terug bellen.

                        Overigens vond ik bij een autoweek review nog een geval:
                        http://www.autoweek.nl/autoreview/39365/opel-insignia-sports-tourer-16-turbo-edition

                        De case wordt zo alleen maar sterker.
                        Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen zodra die er zijn…

                        #18347361
                        Powerwing
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 August 2016

                          Heb ook een Insignia, maar met de ‘vernieuwde’ 1.6 turbo met 170 pk (ipv 180 pk). Ik hoop dat dit probleem bij deze motor niet meer voorkomt. Is een model van februari 2015, gekocht in augustus 2016. Had bij aankoop 19000 km, heb er nu 43000, nog geen enkel probleem gehad…

                          #18347373
                          juruca
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            16 January 2005

                            Hallo Opeltje17:

                            Ik heb ook zo’n motor in m’n astra van 2011.

                            Nu vroeg ik me af wat wordt er aan gedaan als er zo’n probleem in de garage komt buiten het alleen vervangen van de defecte onderdelen ? (de verbeteringen)

                            Misschien kan dit dan ook preventief gedaan worden bij mijn motor :scratch:

                            #18357494
                            Kas1481
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 July 2017

                              Bij mij is na de reparatie ook de motor management software geupdate, daar had ik ook iets over gelezen.

                              Het zou kunnen dat de injector van cilinder 4 te weinig benzine krijgt omdat de druk op de brandstof galerij te laag is.

                              Een motor gaat dan pingelen, de verbranding te dan te hoog door een te arme inspuiting waardoor de temperatuur te hoog wordt en een zuiger dus vastloopt in de cilinder wand. Dit kan ook komen door een slechte ontsteking, zo is mij verteld…

                              Of door verkeerde brandstof, al lijkt dat totale onzin, want er is altijd getankt met brandstof zoals opgegeven in het boekje.

                              #18360957
                              Fabber
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 October 2018

                                Ik was benieuwd of het probleem nu is opgelost? Zo ja, wat is er uiteindelijk gedaan om het probleem op te lossen?

                                Als ik namelijk naar dit filmpje kijk dan hoor ik hier mijn Insignia, precies hetzelfde geluid. Is dat ook hoe u motor klonk?

                                #18480785
                                AndyDenise
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 August 2018

                                  Hallo Opel rijders

                                  ik heb een vies inlaat spruitstuk wat na zeggen komt door overdruk op het kleppen deksel. Het zou één of andere membraan kunnen zijn. Nu hebben veel Opels het overdruk membraan in het kleppen deksel. Maar ik heb een a16xht en hier is maar weinig over te vinden. Weet iemand of mijn probleem ook cilinder 4 kan zijn ivm een vuile lucht inlaat. Hij heeft af en toe ook moeite met aan blijven. En er komt een geluid uit alsof de multi riem slipt maar dit is het zeker niet niet het geluid is ook aanwezig zonder riem. En blijkt te komen door overdruk op het blok iemand ervaring mee

                                  bvd Andy

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.