Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Inrijden nieuwe Insignia? Hoe doe je dit?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 februari 2012 om 14:54 #17245796
Nog een week wachten en dan… de nieuwe Insignia hatchback 2.0 CDTI ECOFLX 118KW S/S COSMO 5D.
Drie dagen na de aflevering gaan we naar Oostenrijk, dus lekker kilometers maken.Maar, moet je een nieuwe auto nog inrijden? Zijn er speciale tips c.q. zaken waar je aan moet denken de eerste kilometers met een nieuwe 160pk diesel?
We zijn niet vol beladen: 2 volwassenen, 1 kind en een paar tassen kleding en de ski’s.10 februari 2012 om 15:10 #17983527Eerste 500km rustig optrekken, niet boven 3500 toeren.
Rustig remmen. Af en toe iets harder remmen, af en toe iets meer gas geven.
GOED WARM RIJDEN!
10 februari 2012 om 15:15 #17983528Euhm niet met een topsnelheid rijden en niet hoog in de toeren natuurlijk en altijd goed WARMRIJDEN. Dit zijn zo’n beetje de belangerijkste punten. De eerste 1000Km rustig aan doen.
10 februari 2012 om 15:47 #17983529Goed warm rijden dus. Hoe doe je dat? De eerste 20km de olie op temperatuur laten komen met normale snelheden? En daarna pas was harder/toeren gaan maken?
10 februari 2012 om 15:55 #17983530Inrijden is onzin.
Voordat de auto de band af komt, heeft hij al meermaals op de rollenbank de toerenbegrenzer geraakt. Met koude motor.
De motor zelf heeft al minuten lang op en test bank, op maximum toerental gedraait.
Gewoon rijden zoals je normaal ook zou doen.
10 februari 2012 om 16:01 #17983531@Patrick71 wrote:
Goed warm rijden dus. Hoe doe je dat? De eerste 20km de olie op temperatuur laten komen met normale snelheden? En daarna pas was harder/toeren gaan maken?
Lage toeren, niet hoger dan 2500 toeren. Inrijden heeft wel zin. Eenkeer de limitter raken is neit erg maar vaker hogere toeren is niet gezond voor je motor
10 februari 2012 om 16:19 #17983532@yzf1kr wrote:
Inrijden is onzin.
Voordat de auto de band af komt, heeft hij al meermaals op de rollenbank de toerenbegrenzer geraakt. Met koude motor.
De motor zelf heeft al minuten lang op en test bank, op maximum toerental gedraait.
Gewoon rijden zoals je normaal ook zou doen.
ja hoor is echt geen onzin.
maar gewoon normaal rijden meer niet. niet te hoge toeren en idd een goede 1000KM moet je er wel mee rijden wil i lekker ingelopen zijn ( motor )
trap je hem van begin af,. koude motor gelijk snelweg op bijv.. zal je later last krijgen van olie verbruik enz enz enz …..
en volgens mij worden de motoren steekproef gewijs getest ( maar dat weet ik niet zeker )
Hier nog een topicje uit Autoweek..
Hoe moet je met een nieuwe auto omgaan? Ik krijg verschillende adviezen over inrijden en onderhoud. De een zegt dat je de eerste 1000 km het toerental niet boven de 4000 moet laten komen, de ander dat je de eerste 1500 km niet harder moet rijden dan 90 km/h, de derde zegt dat je de eerste 1500 km niet boven de 3000 toeren moet komen, de vierde meent de eerste 1500 à 3000 km niet meer dan 5000 toeren. Wat is de beste manier? En is het verstandig om de auto met een warme motor (olie) in te rijden? Tot slot: klopt het dat je de auto de eerste zes weken alleen met water mag wassen ivm. de lak?Marcel Goedheer
Waar het bij moderne (of revisie)motoren om gaat, is een goed inlopen van de zuigerveren op de cilinderwanden. Dit gaat het beste door de motor de eerste 2000 km alleen onder wisselende belastingen en toerentallen te laten werken en daarbij niet het maximale uit de motor te halen, dus vooral niet de motor hoog in de toeren jagen. Belast de motor nooit zolang deze nog niet door en door op temperatuur is gekomen. Dit duurt langer dan de motortemperatuur aangeeft, want het kost tijd voor het hele motorblok goed is doorgewarmd. Voorkom korte ritten en dus koude starts, slijtage treedt hoofdzakelijk op tijdens de koude start. Ritten over de snelweg genieten de voorkeur, want dan kan de olie goed warm worden zodat de daarin terechtgekomen brandstofresten en condenswater eruit kunnen verdampen. Ontzie de motor echter ook weer niet teveel, want dat vertraagt het inloopproces en kan in extreme gevallen tot ‘verglazing’ van de cilinderwanden leiden (vooral bij dieselmotoren). Hierbij worden de hoongroeven in de cilinderwand door de zuigerveren ‘dichtgepoetst’ en ontstaat er een glad oppervlak dat geen olie meer kan vasthouden. Dit bevordert de slijtage. Omdat bij een nieuwe auto de lak nog niet geheel uitgehard hoeft te zijn, is het raadzaam om de auto de eerste weken het liefst niet of zo voorzichtig mogekijk met water te wassen. (DB)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.