Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Inrijden met caravan er achter doen of niet doen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 april 2012 om 13:59 #17232473
Inrijden met caravan doen of niet doen?
Mijn Insignia zou volgens planning week 10 afgeleverd worden, wacht inmiddels al ruim 13 weken, en na ik zojuist van de dealer heb vernomen kan het nog wel 2 weken duren.
Begin mei ga ik met mijn sleurhutje van 1700 kg op vakantie, de insgnia is dan nog niet ingereden, rijd ongveer 200 km per week. Uiteraard kan dit volgens de opel dealer geen kwaad, die willen de auto afleveren, maar ik heb toch mijn twijfels of dit wel goed is.
Wat zouden jullie doen.gr. Corné
11 april 2012 om 14:05 #17814074Ik ga er vanuit dat je een diesel hebt, dus bij weinig toeren al een behoorlijk koppel…
Ga je de bergen in? Dan lijkt het me af en toe wel eens terugschakelen met zo’n flinke hut… In dat geval zou ik zelf ook twijfels hebben. Als je niet zoveel toeren hoeft te maken lijkt t me niet zo’n probleem.
Overigens wel respect dat je met een gloednieuwe auto gelijk een caravan erachter hangt en gaat rijden in dat geval :thumb
11 april 2012 om 14:38 #17814075Ben afgelopen september met mijn 1 maand oude Insignia 1.6T naar Oostenrijk gereden. Stonden net 1000 km op d’n tellert!!! Gewoon rustig rijden, niet teveel de toeren injagen en je verstand erbij houden. Denk dat dan alles wel goedkomt.
Greets Roel
11 april 2012 om 14:50 #17814076is al een eeuwige discussie dat inrijden, in mijn ogen zodra hij warm is kan je rijden zoals je wilt. of er nou 100km op de teller staat of 3 ton. Waarom zou je een nieuw blok minder op zijn flikker mogen geven dan een wat ouder blok?
11 april 2012 om 15:36 #17814077hahaha waarom inrijden.. Das geen discussie. Maar een feit.
Omdat ijzer slijt… Aan het andere ijzer waar het die 3ton (als het goed is) langs gaat wrijven. Wat dus ook slijt.
Dit moet dus op elkaar inslijten.
Dit omdat als je onderdelen namelijk gloedjenieuw zijn, hebben ze nog allemaal groefjes en putjes en kuiltjes en streepjes en randjes, etc. Aangezien nieuwe onderdelen in een motor nooit helemaal perfect glad, rond, vierkant etc zijn na productie.
Nu wordt dit met betere productie en giet technieken wel steeds minder. Maar toch.
Daarom vindt je met een nieuwe motor ook nogal wat slijpsel in de olie als je die voor het eerst vervangt.
Later is dat als het goed is niet meer. Omdat alle groefjes en putjes en randjes etc op elkaar in en weggesleten zijn ;)
Dat is inrijden in een notedop.Het is ook niet perse het toerental wat gebruikt wordt maar meer met hoeveel kracht dat gebruikt wordt. Dus of je meteen op het gas stampt en er af. Of dat je die toeren geleidelijk langzaam opbouwt. Laatste is veel beter tijdens inrijden.
Zo is mij dat ooit door een bevriende monteur die ik wel slim vond, uitgelegd.
en zo heb ik altijd brommers en autos ingereden en daar tonnen mee gereden :)11 april 2012 om 17:10 #17814078@kaneelschep wrote:
hahaha waarom inrijden.. Das geen discussie. Maar een feit.
Omdat ijzer slijt… Aan het andere ijzer waar het die 3ton (als het goed is) langs gaat wrijven. Wat dus ook slijt.
Dit moet dus op elkaar inslijten.
Dit omdat als je onderdelen namelijk gloedjenieuw zijn, hebben ze nog allemaal groefjes en putjes en kuiltjes en streepjes en randjes, etc. Aangezien nieuwe onderdelen in een motor nooit helemaal perfect glad, rond, vierkant etc zijn na productie.
Nu wordt dit met betere productie en giet technieken wel steeds minder. Maar toch.
Daarom vindt je met een nieuwe motor ook nogal wat slijpsel in de olie als je die voor het eerst vervangt.
Later is dat als het goed is niet meer. Omdat alle groefjes en putjes en randjes etc op elkaar in en weggesleten zijn ;)
Dat is inrijden in een notedop.Het is ook niet perse het toerental wat gebruikt wordt maar meer met hoeveel kracht dat gebruikt wordt. Dus of je meteen op het gas stampt en er af. Of dat je die toeren geleidelijk langzaam opbouwt. Laatste is veel beter tijdens inrijden.
Zo is mij dat ooit door een bevriende monteur die ik wel slim vond, uitgelegd.
en zo heb ik altijd brommers en autos ingereden en daar tonnen mee gereden :)En hierna komt iemand met een post dat inrijden niet meer nodig is met de autos van tegenwoordig en de volgende heeft weer een andere mening :jerry
11 april 2012 om 18:58 #17814079Ja meningen zijn leuk.. Maar dat metaal zich zo gedraagt is gewoon een feit ;)
Over nieuwere autos kan je zeggen dat het metaal steeds beter gegoten en gedraaid wordt en dus minder imperfecties heeft. Toch moet er geld verdient worden en zal het nooit perfect zijn.
En blijft het metaal wat je jaren lang over en langs andere stukken metaal wrijft. En dat moet op elkaar inwrijven :D
Denk maar aan je ketting van je fiets. Een nieuwe ketting voelt een paar kilometer een beetje raar en stroef. Na een aantal kilometers past ie weer precies om alle tandwielen.11 april 2012 om 19:57 #17814080tuurlijk klopt het allemaal wat je zegt, maar ik bedoel meer dat ik VIND dat die kleine imperfecties bijvoorbeeld, niet genoeg zijn om echt het verschil te maken tussen inrijden en niet inrijden.
Ik verwacht volgende maand mijn nieuwe corsa, en de dealer vertelde mij al dat inrijden niet echt nodig is (hier hebben we het over de directeur van de grootse opel dealer die ik ken in NL) gewoon netjes warm rijden en zuinig zijn op je auto. En heb er toch 7 jaar garantie op weten te krijgen.11 april 2012 om 20:02 #17814081tja als een mer als kia al 7 jaar garantie geeft kan opel niet achterblijven he
maar die garantie is geen garantie dat er niets kapot gaat
alleen na de garantie betaal je er zelf voor :jerry11 april 2012 om 20:04 #17814082@trashmetal wrote:
tja als een mer als kia al 7 jaar garantie geeft kan opel niet achterblijven he
maar die garantie is geen garantie dat er niets kapot gaat
alleen na de garantie betaal je er zelf voor :jerryna die garantie is hij alweer weg, en word niet bijverteld dat ik er extra zuinig mee om moet gaan wat betreft inrijden, gewoon rijden zoals je altijd doet.
11 april 2012 om 20:10 #17814083@DeMeistah wrote:
@trashmetal wrote:
tja als een mer als kia al 7 jaar garantie geeft kan opel niet achterblijven he
maar die garantie is geen garantie dat er niets kapot gaat
alleen na de garantie betaal je er zelf voor :jerryna die garantie is hij alweer weg, en word niet bijverteld dat ik er extra zuinig mee om moet gaan wat betreft inrijden, gewoon rijden zoals je altijd doet.
da’s mooi als je dat kan
gelijk aanmelden voor de time attack of sprint op het DAF :jerry11 april 2012 om 20:14 #17814084Mario, dan mag mijn naamgenoot wel zorgen dat ie een stuk sneller wordt, anders slaat ie wel een modderfiguur.
En dan komen de VAG jongens weer met “is dat nou Opel Power?”11 april 2012 om 20:17 #17814085ging er even van uit dat hij met een snelle uitvoering op de proppen zou komen
en lachende VAG jongens kunnen we niet hebben nee :jerry11 april 2012 om 20:26 #17814086gaat mij niet meer om snelheid nu, is niet meer te doen met huidige woonwerk verkeer en benzineprijzen.
ben met een astra gtc 2.0t begonnen, 4 autos later eindig ik nu in een corsa 1.2 op lpg11 april 2012 om 20:34 #17814087snap ik, zelf afgezakt van een c20xe naar een x16xe
toch doet mijn setup er niet voor onder king:11 april 2012 om 20:34 #17814088Lekker zuinig:) -offtopic :thumb
11 april 2012 om 20:42 #17814089@chieltjuh wrote:
Lekker zuinig:) -offtopic :thumb
precies, tigra is te oud is teveel vermogen verloren en rij zo ongeveer 1 op 10 op de snelweg, tank zo’n 450-500 euro in de maand, word op lpg rond de 120 en geen wegenbelasting :thumbup
11 april 2012 om 20:43 #17814090@trashmetal wrote:
snap ik, zelf afgezakt van een c20xe naar een x16xe
toch doet mijn setup er niet voor onder king:Valt zoveel uit te halen als je wilt he :thumbup
zou na verloop van tijd toch nog wel wat leuks erbij willen met een c20let voor de fun11 april 2012 om 21:07 #17814091@DeMeistah wrote:
@chieltjuh wrote:
Lekker zuinig:) -offtopic :thumb
precies, tigra is te oud is teveel vermogen verloren en rij zo ongeveer 1 op 10 op de snelweg, tank zo’n 450-500 euro in de maand, word op lpg rond de 120 en geen wegenbelasting :thumbup
tank zo’n 450-500 euro in de maand
Meen je dit nou echt? :shock:
11 april 2012 om 21:17 #17814092@astraTD wrote:
@DeMeistah wrote:
@chieltjuh wrote:
Lekker zuinig:) -offtopic :thumb
precies, tigra is te oud is teveel vermogen verloren en rij zo ongeveer 1 op 10 op de snelweg, tank zo’n 450-500 euro in de maand, word op lpg rond de 120 en geen wegenbelasting :thumbup
tank zo’n 450-500 euro in de maand
Meen je dit nou echt? :shock:
Jep, 2x tanken per week van leeg naar vol (60-65 euro per tank) inclusief prive, maar krijg gelukkig wel 30km van de 150km per dag van me werk vergoed :jerry
11 april 2012 om 22:24 #17814093Ontopic ;-): In my humble opinion is inrijden tegenwoordig toch meer een kwestie van de auto laten ‘wennen’ aan jouw rijstijl? Uiteraard is het niet best om met een (nieuwe) koude motor vol op het gas te gaan en zoals Kaneelschep al aangaf, zorg dat de ‘rauwe randjes’ er af zijn voordat je tot de max gaat. Mijn Insignia van begin maart 2012 mocht na 200 km mee op wintersport. Pas in zuid Duitsland ben ik één keer góed op het gas gegaan (>200). Terug in NL wacht ik tot de temp.meter (overigens) keurig in het midden staat voordat ik meer toeren maak. Ik zou dus gewoon lekker de sleurhut aankoppelen en genieten van je nieuwe auto.
overigens wel goed dat de Insignia weer een temp.meter heeft, miste ik toch een beetje in m’n vorige Opel (Zafira)
12 april 2012 om 08:32 #17814094Ik hecht persoonlijk geen enkele waarde aan de mening van een directeur van een Opel dealer. Die weet echt niks van de techniek van de auto’s die hij verkoopt. Die interesseert het natuurlijk allemaal niks behalve de verkoopcijfers. Of geloof je echt in het sprookje van de goedheid van autoverkopers?
Dealers hebben al kosten zat. Die gaan jou niet vertellen dat je Opel ergens stuk van gaat.. Zolang je hem maar langs brengt als het gebeurt! :D
Daarbij geldt je garantie alleen als je alle reparaties en elke beurt ook weer terug gaat naar die of een andere opel dealer. En dan nog moet je er vaak hard voor vechten. Dat kan je overal nalezen.
En met al die kosten die die dealer meebrengt kan je net zo goed de garantie gewoon vergeten door naar een normale betaalbare garage te gaan en elke 5 jaar een nieuw blok halen.
Maar we gaan nogal off topic. Mij maakt het allemaal niet uit hoe jullie je auto niet of wel inrijden. ;) Ik vertelde alleen de theorie erachter die nog steeds geldt. Als jullie daar geen geduld voor hebben en het ongegrond beter willen weten ;) Even goede vrienden. :DDe TS vroeg alleen of het kwaad kon en had zo te lezen zelf ook al zijn twijfels.
Ik zou persoonlijk gewoon een nieuwe benzine auto met een relatief kleine motor met turbo (1,6T toch?) niet meteen een gewicht van 1700 kilo laten trekken. Zeker niet als dat in vakantietijd is met veel files, hitte en misschien wel bergen ook.
Ik weet niet waar hij heen wil en hoe ver dat is?!12 april 2012 om 08:58 #17814095@DeMeistah wrote:
@kaneelschep wrote:
hahaha waarom inrijden.. Das geen discussie. Maar een feit.
En hierna komt iemand met een post dat inrijden niet meer nodig is met de autos van tegenwoordig en de volgende heeft weer een andere mening :jerry
Juist! Tegenwoordig zijn de toleranties op de motoronderdelen dusdanig klein geworden (mede mogelijk dankzij de huidige CNC-technieken) dat inrijden nog amper of zelfs niet meer nodig is.
12 april 2012 om 12:11 #17814096Benzine prijzen? hier zijn al genoeg topics over.
Maar je vraagt je af “wel of niet doen”, wat is dan je andere optie?
Zonder caravan of andere auto!
Rij gewoon normaal en niet op vollast, dan zal het wel goed komen.
En vrachtwagen rijdt toch ook niet de eerste maand zonder trailer als hij nieuw is!!!!
Inrijden en inslijten/lopen doet hij toch wel.12 april 2012 om 16:36 #17814097:hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.