Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › inlaatspruitstuk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 oktober 2013 om 20:21 #17261288
hey hallo ik heb een vraag op welke modellen/type motoren en hoeveel zijn er gemaak van die speciale spruitstukken die 2mm groter zijn wil ze grbruiken voor de auto rally
alvast bedankt voor de reacties
16 oktober 2013 om 20:28 #18180422Meestal op c20xe met dis ontsteking. Dus de Motronic 2.8
16 oktober 2013 om 21:14 #18180423ook het traction control spruitstuk is dikker bij de m2.8 enkel die extra smoorklep zit er tussen maar die klep kan je verwijderen.
Vergeet niet boy’s het spruitstuk alleen heb je niks aan, cilinderkop is ook aangepast op de maat van het spruitstuk!!
Groter is niet altijd beter en het is op de laatste gietingen van de c20xe motoren geplaatst en is volgens mij was het gedaan om het geluid de reduceren en misschien nog beetje voor de uitstoot, zo stond het ook ongeveer op een engels forum.
(dus stillere motoren, zijn veel kleine aanpassingen die gedaan zijn zo ook de gieting van het onderblok schijnt anders te zijn zo ook de krukas en vliegwiel, eerste reeks is de code op het onderblok HH 1 t/m 9 en de lateren dus HG 1 t/m 6 ofzo en daar de laatsten van zijn de ‘stille’ c20xe’s)Het is ook geen motorsport spruitstuk, dat is ook maar een fabeltje. (heb er iig nog nooit concreet bewijs van gezien?)
vanaf 1994 is deze inlaat gebruikt, maar ook in 1994 is er een nieuwe europese richtlijn gebruikt kwa max uitstoot en dat soort ongein.(vandaar ook LPG G3 vermelding eigenlijk op autos vanaf 1994)
dus ze moesten de c20xe wel aanpassen om aan deze eis te voldoen, daarom later ook snel overgestapt naar de x20xev.Als iemand met bewijzen kan komen, graag!
Maargoed zijn dus zat mensen die graag 200euro neer tellen voor zo’n spruitstuk…. :hmmz :vertag :vertag
16 oktober 2013 om 21:26 #18180424idd, sommige beweren zelfs dat zo’n spruitstuk meer doet dan een lexmaul :???:
en 200 euro is wel overdreven voor een zo’n spruitstukik zou ook wel bewijzen willen zien
17 oktober 2013 om 08:24 #18180425Er zijn diverse orginele inlaatspruitstukken (in willekeurige volgorde):
1 C20XE Rotor zonder TC
2 C20XE Rotor met TC
3 C20XE DIS zonder TC
4 C20XE DIS met TC
5 Opel Motorsport spruitstukHet zogenaamde 197 (laatste nummers van artikelcode) spruitstuk is gewoon de C20XE DIS zonder TC.
Die heeft iets dikkere kanalen, waarom weet ik niet, maar het verhaal van SW klinkt daar wel heel betrouwbaar bij.
Ik weet wel dat er nog een paar nieuwe hiervan ergens in Europa liggen, maar die kon ik niet voor minder dan 500 euro krijgen, dus daarom heb ik toen gekozen voor een EDS inlaatspruitstuk op mijn LET.
Tevens denk ik dat een Lexmaul voor een atmo motor ook meer doet dan deze dikkere standaard versie (en Lexmaul kost net zoveel).Er bestaat wel degelijk een hele kleine serie van die motorsport spruitstukken, maar die kan je niet herkennen (zonder de juiste kennis van zaken en die zullen heel weinig mensen je vertellen).
Je moet hier dan ook denken aan een serie van 25 of 50 van die motorsportspruitstukken. Gemaakt in 1990 of eerder, bedenk dan hoeveel er hier nog van over zijn na dik 25 jaar!!
Ze zijn namelijk gegoten met de artikelnummer erin van een normaal spruitstuk, wat logisch is anders krijg je ze niet gehomologeerd.
Daarnaast vind je die niet voor 200 euri!
Zelf heb ik er 1 keer 1 echt gezien, althans dat vertelde de eigenaar van die auto me. Ik zag er ook geen verschil met een normale in.
Je moet bedenken dat in de racerij / rallye deze motoren nog volop gebruikt worden en je niet overal zomaar aftermarket dingen mag monteren.Ook ben ik benieuwd welk spruitstuk ze in Zuid Afrika op de Kadett Super Boss gebruikt hebben :hmmz
17 oktober 2013 om 08:42 #18180426Dat laatste wat je zegt over de Superboss kadett zou kunnen gezien die standaard 170pk hadden meen ik, maar die hadden ook andere nokkenassen dus dan is het weer logisch dat het weer de 170pk is.
Ik heb met 197 spruitstuk en Lexmaul gereden, en geef mij de Lexmaul maar die doet het echt! de 197 is immers ook maar een standaard spruitstukje.
En wat je weer zegt over het ‘motorsport spruitstuk’ is dus weer het broodje aap verhaal, waarschijnlijk heeft die meneer ooit ook 2 spruitstukken naast elkaar gehad en de ene was 2mm dikker, en plakt er zelf het ‘motorsport spruitstuk’ stempeltje op, want dat klinkt lekker interessant als er iemand onder de kap staat loeren naar die motor, zoals je zegt aan het uiterlijk van het spruitstuk was niks te zien…
Nog iets noemenswaardigs en ik loop al aardig tijdje mee, maar ik heb op de 1/4mijl nog nooit een c20xe m2.8 met dis (dus grote kop en inlaat) de tijden zien evenaren van een c20xe met m2.5 rotor ontsteking, de snelsten waren zoals ik het heb mee gemaakt altijd m2.5
dus hoeveel beter zou het 197 spruitstuk nou daadwerkelijk zijn :sleeping :sleeping :sleeping
17 oktober 2013 om 12:59 #1818042717 oktober 2013 om 17:58 #18180428oke thxx voor de reacties na ik heb de slijpschijf en alu lasapperaat gepak en een spruitstuk gemaak van een van 2mm grotere inlaat van een trac spruitstuk en die voor vermaak dat het een normale grote inlaat boven op heeft enhet adapterstuk oom mooi ovaal gemaak zoals normaal dus voor een paar euries een 2mm groter spruitstuk alleen een avondje werk en heeeel veel slijp werk vanbinnen om alles glad te krijgen …….
17 oktober 2013 om 21:23 #18180429Ik ben ervan overtuigd dat die motorsport spruitstukken wel degelijk bestaan, anders win je niet in de racerij / ralley.
Bedenk wel dat die motoren over de hele wereld gebruikt zijn, zelfs volgens mij nog is in een Lada die meedeed aan het WTCC een paar jaar geleden.18 oktober 2013 om 06:36 #18180430AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Corsa_GSi wrote:
Ik ben ervan overtuigd dat die motorsport spruitstukken wel degelijk bestaan, anders win je niet in de racerij / ralley.
Bedenk wel dat die motoren over de hele wereld gebruikt zijn, zelfs volgens mij nog is in een Lada die meedeed aan het WTCC een paar jaar geleden.sorry voor de off topic
maar n overtuiging komt doorgaans niet van een aanname :shock:en winnen in een race / rallye
heeft met veel meer factoren te maken dan enkel n “motorsport spruitstuk” met iets grotere doorlatenik sluit me bij sw z,n uitleg aan ;)
18 oktober 2013 om 10:49 #18180431M2.8 is voornamelijk altijd langzamer door de bijna 2 kilo zwaardere krukas en in standaard uitvoering het zware komvliegwiel. Wel heb ik ook beide spruitstukken getest en vond met de 197 geen enkel verschil op mijn M2.5 met lichte krukas.
Overigens is er een topic, zal hem effe zoeken, van een vent die zelf een spruitstuk had gefabriceerd en met standaard hergeprogrammeerd management in de orde van 240pk vermogen was gekomen. Die had een hele studie gemaakt en trompet vormen getest op flow in een drukkamer enz…
18 oktober 2013 om 10:59 #18180432Het topic:
http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/271422-strange-project-240-bhp-c20xe-without-tbs-photos-custom-intake.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Waarbij vooral dit interessant is en dat heeft een Lexmaul dan ook weer niet:
Waarbij je overduidelijk ziet hoe veel voordeel een trompet vorm heeft, ook al komt die weer in een collector uit. Als je dus alu kunt lassen en een beetje handig bent met wat slijpen en vouwen kun je hier meer uit halen dan een Lexmaul.
18 oktober 2013 om 12:50 #18180433Lang engels topic, maar wel interessant.
18 oktober 2013 om 15:38 #18180434Heb je eens een wtcc of andere touring klasse c20xe gezien servaas? Zit echt geen 197 spruitstuk op… (of ik moet het echt mis hebben)
Zijn weinig race klasses waar je weinig tot niks mag aan passen kwa motorische aanpassingen.Dat topic wat vinci aankaart is idd intresant. Alleen beperkt kwa vormen en soorten wat mogelijk is.
18 oktober 2013 om 22:48 #18180435Ja het is erg jammer dat er zo veel fotos weg zijn, stonden hele tabellen bij eerst met trompet lengtes en de toeren bereiken waar dan de power het meest optimaal vrij komt… En fotos met injectoren op de trompet gericht, dat schijnt toch ook heel goed te werken….
21 oktober 2013 om 20:57 #18180436Ik heb die kerel nog geholpen met de toerenbegrenzer.
Zijn programmeur kon de 2de bit in de software niet vinden om hoger dan 7600 tpm. te komen.
Zijn programma heb ik nog ergens op de PC staan. Hij reed nog gewoon met een orginele ecu.
Knap gedaan van die gasten.Lexmaul doet op de rollenbank ook geen hele grote wonderen.
Heb voor een paar jaar terug zelf een aluminium inlaat gemaakt voor onze crossauto. Incl. buizen met welke
ik onder de pers geperst hebt naar trompetten zoals op de foto.
Verloor wel wat koppel. Maar ik dacht rond de 3500 tpm. hadden we al weer hetzelfde vermogen als
met orginele inlaat. Bij 7000 toeren hadden we iets van +20pk gewonnen. En bij hogere toerentallen nog
veel meer.
Het is alleen lastig om hem met originele ecu goed afgesteld te krijgen. Heb redelijk wat last van terugstromingen
door de LMM in combinatie met een paar snelle nokkenassen.Het geluid is wel fenomenaal. Echt geweldig inlaat geluid.
Op volgend filmpje kun je het horen. Gaat om de rode astra die voorop ligt.
http://www.youtube.com/watch?v=B9lhASHJWlI” onclick=”window.open(this.href);return false;21 oktober 2013 om 21:19 #18180437Okee, ja heb zijn andere topics ook een doorgelezen, hij is later een 2.3 liter gaan bouwen. Die is nog een keer ontploft, maar weer herbouwd. Hij rijdt nu geloof ik met DTA.
http://www.migweb.co.uk/forums/projects-restorations/467424-alex-news-opel-vectra-project-c23xe-engine-more-others.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Maar inderdaad, en toen heeft hij het kristal vervangen om de toerenbegrenzer aan te passen, leek me al een beetje rare ingreep, maar werkte op zich wel…
Die Insaneswede heeft trouwens ook een leuk spruitstuk, en een hele leuke D-Kadett die volgens mij ook 4×4 is met Toyota Celica GT4 transmissie.
http://www.migweb.co.uk/forums/projects-restorations/293172-insaneswedes-astra-mki.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Er worden gelukkig nog lijpe dingen gedaan door mensen! :afro
23 oktober 2013 om 21:18 #18180438@miruni
Filmpje doet het geluid geen eer.
Klinkt in het echt super!25 oktober 2013 om 18:20 #18180439@Rudy ik versta er geen klote van maar wat een heerlijk geluid :thumb
25 oktober 2013 om 19:18 #18180440haha, dan gaat ie lekker.
nr 2, die astra van het grilhuus loopt toch ook niet verkeerd.groeten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.