Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Injector stottert!?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 februari 2014 om 07:35 #17264176
Hallo daar,
Mijn broer heeft een E Kadett ’89 met C13N motor.
Momenteel zitten we met het volgende probleem.Bij ‘veel’ gasgeven slaat de auto af (waarschijnlijk door tekort brandstof)
Bij rustig gasgeven gaat de motor wel toeren maken,
maar vanaf een bepaald toerental gaat de injector ‘stotteren’. (te zien op het filmpje)Heeft iemand van jullie een idee waar ik moet zoeken? :hmmz
Waar krijgt de injector het seintje vandaan om aan het werk te gaan?Onlangs vervangen:
rotor + verdeler
bougies
ontstekingsmodule
hallgever
brandstoffilterhttp://youtu.be/a3cLo5MyTG4″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Op het filmpje heb ik de uitlaat voor de katalysator losgehaald.
Omdat ik dacht dat de kat misschien verstopt zat… (niet dus)18 februari 2014 om 10:50 #18218550Lijkt wel of ie in zijn toerenbegrenser springt……..
18 februari 2014 om 12:41 #18218551hmmmm interresante opmerking ;)
de toerenbegrenzer zorgt ervoor dat de injector stopt
met inspuiten vanaf een bepaald toerental?maarrrr
Als ik wat remmenreiniger in de inlaat spuit (meer brandstof dus)
dan klimt ie nog wél wat in toeren.
Rijmt dat dan nog met elkaar?18 februari 2014 om 17:54 #18218552Injector al eens vervangen??
Zit een simpele stuureenheid aan gekoppeld die aan de hand van een azntal sensoren (bdp, hall, temp, lambda) de injector stuurt.
18 februari 2014 om 19:50 #18218553Zo gaat een motor dus stuk, onbelast vol in de toeren jakkeren…. Goed bezig!
Maar inderdaad lijkt op toerenbegrenzer, meestal gaat dan je ontsteking ook uit, want anders zou de boel zeker in de soep lopen als hij ook nog hoog in de toeren arm gaat lopen.
19 februari 2014 om 07:15 #18218554corsaboy, bedankt voor je reactie!
De injector heb ik nog niet vervangen, misschien maar eens doen.
Maar zelf denk ik dan eerder dat 1 van die sensoren storing geeft…
Zit die bdp sensor beneden bij de krukas? distributiezijde??
als ik die stekker los haal veranderd er niks.
@Vinci
Ook bedankt voor het meedenken, maarrr….
Vol in de toeren??
het probleem is juist dat ie niet op toeren komt, de fut is er volledig uit!
Luister nog maar eens goed op het filmpje!
Hij moet, volgens mij, minimaal nog 3x zoveel toeren kunnen draaien.
Zit er wel een toerenbegrenzer op?
Waarom zou die dan al zo vroeg inslaan??19 februari 2014 om 07:27 #18218555oja, nog ff 1 bizar detail vermelden…!
Had ik er meteen ff bij moeten zeggen.
De motor loopt op z’n best als de ontsteking op z’n allervroegst staat :(
Voor m’n gevoel moet ie nog iets vroeger, maar hij zit al tegen de aanslag.
Met de stroboscoop lamp zie je het merkteken nog net niet goed staan
(bij 1200 toeren schat ik)
en bij hogere toeren verdwijnt ie uit beeld.Hoe zet je zo’n ontsteking normaliter op tijd??
19 februari 2014 om 09:00 #1821855610-9 dat je gaskleppotmeter stuk is.
De ontsteking stelt zichzelf trouwens in bij Opel centraalinspuiting. Die rotor is van een oud model overgenomen, dus zit nog wel afstelling indicatie op, maar binnen de marge gaat de ECU gewoon bijregelen. Die pakt daarvoor een aantal sensoren voor toerental, soms klopsensor enz…
Check ook je distributie timing even heel goed, en heb bij zo’n motor met dergelijke klachten eens een ECU stuk gehad ook…
19 februari 2014 om 09:44 #18218557distributie staat goed.
die wás wel versprongen, stond ook erg slap.
maandje of 8 was de boel vervangen door een garage
maar die hebben iets niet goed gedaan blijkbaar…
gaskleppotmeter… :hmmz
ik ga het uitzoeken, dankjewel in ieder geval!19 februari 2014 om 10:03 #18218558bij hoeveel toeren gaat ie ‘stotteren’?
klinkt mij meer als gewoon de begrenzer namelijk.
19 februari 2014 om 10:18 #18218559Ik geloof niet dat hij een toerenteller heeft, maar ik zou het ook aanraden die er eens aan te hangen, al is het maar voor de test…
19 februari 2014 om 10:21 #18218560Dit zou trouwens de gaskleppotmeter moeten zijn:
http://www.ebay.de/itm/DROSSELKLAPPENPOTI-OPEL-CORSA-B-1-2-1-4-KADETT-E-1-3-1-4-1-6-1-8-/390761935755?pt=DE_Autoteile&hash=item5afb39f38b” onclick=”window.open(this.href);return false;
Check wel even eerst nog!!
En sowieso, als die niet goed is kan het waarschijnlijk bij een goede garage met een tech kastje worden uitgelezen en geconstateerd. Mijn ervaring is wel dat dat ook niet gratis is, vaak duurder dan een onderdeel, maar je moet niet een hele waslijst gaan krijgen wat het niet is en dan toch heel duur uit zijn uiteindelijk…
19 februari 2014 om 11:03 #18218561jongens, begrijp me niet verkeerd.
het is misschien niet goed te horen op het filmpje maar ik gok dat ie zo rond de 3000 rpm draait.
Als het de toerenbegrenzer is, dan is dat dus verre van ‘gewoon’.
Er valt niet mee te rijden zo.
we kregen hem met moeite op een paar balken gereden, met aanloop!
Er is dus echt wel iets loos.evengoed bedankt voor de reacties hoor.
Ik wil nog wel ff checken bij welk toerental het stotteren begint,
als ik erachter kan komen hoe dat met die stroboscooplamp werkt.
Daar zit die functie namelijk wel op19 februari 2014 om 12:04 #18218562lauw loene, dat zijn geen 3000 toeren op dat filmpje hoor.
19 februari 2014 om 12:40 #18218563Ik zou er even een losse toerenteller opzetten.Kijken hoeveel toeren hij nou precies maakt.Want dit schiet niet op.
En uitlezen ,is dat geen optie? Hij zal toch wel wat moeten aangeven?19 februari 2014 om 13:57 #18218564Je kan heel duidelijk in het filmpje zien dat de gasklep nog geen 20% open is als de benzine al begint te stotteren. Het geluid klinkt heel heftig, maar het is toch zeker niet veel meer dan 3000 toeren wat hij daar maakt inderdaad. Sowieso hoort de benzine inspuiting dan nog gewoon te werken en zou de toerenbegrenzer dan echt nog niks moeten doen.
Interessant zou zijn om te kijken of het vonken ook even stopt tijdens het stoppen van de inspuiting, kan je misschien met de strobo zien… Dan zou het misschien toch een defect in de ECU kunnen zijn, want dan lijkt het op een veel te vroeg inzetten van de begrenzer.
De toerenbegrenzer is in de ECU kwartsgestuurd, en kristallen gaan nog wel eens stuk….
19 februari 2014 om 16:57 #18218565@Vinci wrote:
Je kan heel duidelijk in het filmpje zien dat de gasklep nog geen 20% open is als de benzine al begint te stotteren. Het geluid klinkt heel heftig, maar het is toch zeker niet veel meer dan 3000 toeren wat hij daar maakt inderdaad.
Geldt dat tijdens onbelast gassen? Kan me zo voorstellen dat je niet alle lucht in de wereld nodig hebt om naar maximaal toeren te gaan als je onbelast draait.
19 februari 2014 om 18:22 #18218566Nee, bij volledige gasklep open ga je ook volledig richting de begrenzer. Zou wel heel bizar zijn anders.
19 februari 2014 om 18:46 #18218567@corsaboy wrote:
Nee, bij volledige gasklep open ga je ook volledig richting de begrenzer. Zou wel heel bizar zijn anders.
Rijd eens op de snelweg, trap je koppeling in. Ik vind een motor dan aardig richting max gaan. En een gasklep gaat dan niet spontaan vanzelf helemaal open. Vandaar dat ik mij afvraag of Vinci en TS terecht denken dat het inderdaad maar 3000tpm is.
Maar als jij zegt van wel, heb ik weer wat geleerdEDIT: ik denk dat ik enkele posts van anderen verkeerd begrepen heb. Dat je gelijk naar de toerenbegrenzer gaat als de gasklep volledig openstaat snap ik ook nog net wel. Ik struikelde een beetje over de discussie van hoe snel de motor hier nou draait. Sorry
19 februari 2014 om 19:05 #18218568Ja, ik weet het ook niet zeker zo, blijft koffiedik kijken zonder getallen, maar wil best van de ts aannemen dat het te snel gebeurt…
20 februari 2014 om 15:09 #18218569lees dit eens
Opel Kadett 1989: opel 16i loopt niet meer vol gas (Problemcar.nl)
http://www.problemcar.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; › Opel (Particulieren)zoek met google: (opel 16i loopt niet meer vol gas)
24 februari 2014 om 14:45 #18218570Bedankt voor je reactie en het meedenken P.Rutser
goeie naam trouwens! ;)
Ik heb het gelezen en volgens mij heeft die persoon gewoon een legendarisch versleten motor.
De motor van ‘onze’ Kadett heeft nog geen ton gelopen, en nog goeie compressie
10,5 – 11 – 10,5 – 11
2 weken terug gemeten.Ik heb een gevoel in m’n buik dat het probleem hier de ECU is,
aangezien die de ontsteking en injectie beiden regelt.Ik kan er waarschijnlijk via via 1 lenen om te testen of ik gelijk heb.
Maar de 2e via, is op wintersport dus ik moet ff wachten.Ik hou jullie op de hoogte jongens!
24 februari 2014 om 15:49 #18218571Je kan ook de ECU misschien wel repareren. Kristal is meestal zo’n glimmend metalen dingetje, even lezen welke frequentie er op staat geprint en voor een paar euro is die vervangen…
24 februari 2014 om 16:22 #18218572Toerental op het filmpje is keurig 6000 a 6200toeren. Max dus, dat hoor je zo.
Normaal max toerental word dus in neutraal prima gehaald.
Dan zal t probleem meestal in gasklep sensor, map sensor, of ecu zitten.
Willem
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
24 februari 2014 om 17:28 #18218573Was ook mijn eerste gedachte aan begin van het topic Willem, denk eigenlijk dat hij onbelast gewoon de toerenbegrenzer in gaat en dat het probleem lijkt, terwijl er iets anders hem gewoon onder last begrenst al op een lager toerental.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.