Injectie ombouw manta B

Forumindex Forums Techniek Cih Injectie ombouw manta B

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 26 tot 34 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17552763
    Poede
      Lid sinds:
      17 November 2009

      Ik heb de manta net even geprobeerd. Hij doet het!!!:angel Ik had even als retourleiding een jerrycan eronder gezet. Maar na een seconde of 5 stopt hij er mee. :mad: Net of hij dan geen benzine meer krijgt. Of moet ik het toch uitstellen tot de retourleiding erop zit? Zou het alleen werken als het een gesloten systeem is? Ik heb even op de tank gekeken, daar zitten bovenop ook aansluitingen, volgens mij voor de ontluchting. Als ik daar nou eens de retourleiding op aan sluit… Is dit mogelijk? Mischien zit er ook wel een draad verkeerd, maar ik heb het zo aangesloten zoals jullie mij vermeld hebben…

      sjouke

      #17552764
      gvy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 September 2007

        Sjouke,
        Goed nieuws dat ie draait (start)

        De steek en retourleiding is origineel 8×0,5 mm.
        Velen ( ik ook) leggen koper 8x1mm ( buitendiam=8mm, wanddikte=1mm) bij ombouw.
        Dan heb je een binnendiameter van 6mm.

        Waarom zou je dan 3mm binnendiameter plaatsen, met het risico dat het misgaat.

        Niet vergeten :

        diameter 3mm geeft een doorsnede van ongeveer 7mm²
        diameter 6mm geeft een doorsnede van ongeveer 28mm²

        Dat is een heel verschil om de benzine door te persen.

        Dat ie stilvalt ligt niet aan de retour naar een jerrycan.
        Je motor ziet niet of de overtollige benzine terugsteekt naar een jerrycan, of je tank.

        MAARRRRR…..
        Heb je mijn vorige post goed gelezen en de spanning op je bobijn nagemeten???
        Heb je 12V op de 15 klem van je bobijn, of heb je 8V op die klem?

        WANT….
        Als je 8V hebt ( dus de befaamde weerstandsdraad ) , dan zal, als je het contact overdraait om te starten, de bobijn en dus ook de injectie, tijdelijk op 12V komen, om dan terug te vallen op 8V als je de sleutel bij het aanslaan loslaat.
        En dus valt de injectie en de motor direkt na het starten weer stil.
        been there, done that…..
        Daarom… meten is weten…

        Geert

        #17552765
        Poede
          Lid sinds:
          17 November 2009

          Ik heb de doorzichtige kabel die van het contact loopt naar de bobine vervangen door een gewone draad. Klopt het dat deze kabel is verbonden met 6 zwarte kabels bij de zekeringen? De auto loopt nu iets langer, maar slaat nog steeds af. Enig idee waar dit door komt? Heb het idee dat hij dan geen stroom meer krijgt. De kabel liep vanaf de zekeringen door de kabelboom naar voren, waar hij achter bumper verbonden zat met de kabel die naar de bobine loopt, en de extra stroomstekker bij de startmotor. Beide kabels heb ik weggehaald en vervangen door 1 kabel rechtstreeks naar de bobine te doen. Ik heb helaas nog geen goede multimeter, dus het valt even niet te meten. Maar ik neem aan dat het gewoon een stroom probleem is…??? Nu heb ik nog 2 vragen:

          http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=zwartslangetje2-2.jpg
          Waar komt dit slangetje op? Kan ik hem ook zonder dit stukje aansluiten?

          http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Koelslangaansluitingen.jpg

          Op de ronde cirkel zeg maar waar de 2 dunne slangetjes op aan zitten gesloten, zit wel een stekker. Nu heb ik de thermostaat vervangen door de originele met 1 contactpunt. Als ik de thermostaat erin zet van de injectie met 2 draden, waar moet ik deze dan op aansluiten? Want er zijn geen aansluitstekkers of dergelijke…

          Sjouke

          #17552766
          gvy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 September 2007

            Dag Sjouke

            Ja het klopt dat de doorzichtige kabel samenkomt aan de zekeringskast bij een aantal andere zwarte kabels. Zwart is bij opel de kleur voor “potentiaal 15”.
            In een vorige post heb ik al eens gezegd over “15”:
            Dit wordt pas 12 V als je de kontaktsleutel in zijn eerste vaste stand zet. (run)
            Dus ook al die andere zwarte draden in je zekeringkast worden pas 12V als je de kontaktsleutel omdraait.
            Het is OK dat je de doorzichtige weerstandsdraad vervangen hebt door een normale draad.
            Nu zou je “na omdraaien van je contact” 12V moeten hebben op je bobijn, ipv8V met de weerstandsdraad.

            Wat betreft het zwarte slangetje.
            Normaal heb je een slangetje vanaf de drukregelaar (dat potje) in de injectiekring(verdeelbuis) naar de aanzuigbuis (verzamelbuis) .
            Dit slangetje houdt de veerkamer in de drukregelaar op dezelfde luchtdruk als de druk in het inlaatspruitstuk en is belangrijk
            Ik zie op je foto niet echt wat er precies aan de hand is.

            Dat zie je mooi op het tekeningetje hieronder

            En tenslotte over de temperatuurvoeler in de thermostaat van het injectiesysteem.
            Ik heb hierover reeds het volgende gezegd.
            De watertemperatuursensor in het thermostaathuis heeft een 2 polige aansluitstekker, waarvan de tegenstekker ook in je kabelboom zit. Deze sensor maakt gewoon deel uit van je injectiesysteem. Volgens mij kan je de originele temperatuurmeting dus niet gebruiken.

            En ik heb op mijn auto daarnet eens de stekker uit deze sensor getrokken en proberen starten. Resultaat : Hij slaat aan, rookt en slaat direkt weer af…. Nada.
            De juiste watertemperatuursensor is wel degelijk belangrijk

            Normaal moet je bij je injectiesysteem ook het thermostaathuis hebben, waarin aan de bovenkant de injectietemperatuurvoeler zit met het stekkertje (2 pinnetjes)
            Hierop sluit je de injectiekabelboom aan.

            Nu als ik het goed begrijp hangt dit stekkertje bij jou momenteel nog los? Dus dan gaat hij waarschijnlijk (net als mijn motor daarnet) niet goed draaien en afslaan???

            Nu een opmerking :
            Bij de LE jetronic heb je een tempvoeler en een tempstijdschakelaar.
            Ik heb hier geen LE jetronic motor , dus misschien kan iemand anders eens kijken waar de connectoren fysisch horen te zitten.
            In ieder geval kan je met een ohmmeter en mijn schema perfect uitmeten welke stekker waarvoor dient.
            Misschien moet je er toch eens iemand bijhalen die dat voor jou kan doen.

            Geert

            #17552767
            Poede
              Lid sinds:
              17 November 2009

              Ok. Alleen ik zit er in de kabelboom geen stekker die ik kan verbinden met de 2 dradige temperatuurvoeler. Het zijn gewoon 2 losse draadjes die je via connectiestekkers met een andere draad kunt verbinden. Zou ik deze ergens in de kabel boom moeten aansluiten of iets dergelijks??

              #17552768
              gvy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 September 2007

                Sorry man,

                Dit zie ik niet voor me. Ik kan je niet vooruit helpen.
                Mocht je kunnen doormeten aan welke pinnetjes van de hoofdstekker deze losse draden uitkomen , dan geraken we verder.
                De temperatuurvoelerstekker gaat naar pin 10 van de hoofdstekker regeleenheid.
                De tweede draad gaat naar de massa.

                Volgens mij hoort er echt een stekker voor de temperatuurvoeler in je injectiekabelboom te zitten.

                Kan je nu echt niet aan een multimetertje komen?
                Je gaat het nodig hebben.

                Normaal meet ik doorgaans de hele kabelboom eerst uit, vanaf de hoofdstekker om fouten te vermijden….

                Geert

                Misschien input van anderen met een LE jetronic.

                #17552769
                Freestyler
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 January 2006

                  origineel gepost door gvy
                  Sorry man,

                  Dit zie ik niet voor me. Ik kan je niet vooruit helpen.
                  Mocht je kunnen doormeten aan welke pinnetjes van de hoofdstekker deze losse draden uitkomen , dan geraken we verder.
                  De temperatuurvoelerstekker gaat naar pin 10 van de hoofdstekker regeleenheid.
                  De tweede draad gaat naar de massa.

                  Volgens mij hoort er echt een stekker voor de temperatuurvoeler in je injectiekabelboom te zitten.

                  Kan je nu echt niet aan een multimetertje komen?
                  Je gaat het nodig hebben.

                  Normaal meet ik doorgaans de hele kabelboom eerst uit, vanaf de hoofdstekker om fouten te vermijden….

                  Geert

                  Misschien input van anderen met een LE jetronic.

                  of omdat die dubbele kabel op zen dash sensor zit (zie manta deel)

                  #17552770
                  Poede
                    Lid sinds:
                    17 November 2009

                    maar in ieder geval. Ik heb alles geprobeerd. Benzinepomp rechtstreeks op accu, mechanische pomp ertussen, andere drukregelaar, maar niks werkt! Hij blijft steeds maar een aantal seconden lopen. Kan het ook een computerstoring zijn? Er werd mij aangeraden om de computer uit te laten lezen… Is dit raadzaam?? Wat kan het anders nog zijn??

                    #17552771
                    gvy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 September 2007

                      origineel gepost door Poede
                      maar in ieder geval. Ik heb alles geprobeerd. Benzinepomp rechtstreeks op accu, mechanische pomp ertussen, andere drukregelaar, maar niks werkt! Hij blijft steeds maar een aantal seconden lopen. Kan het ook een computerstoring zijn? Er werd mij aangeraden om de computer uit te laten lezen… Is dit raadzaam?? Wat kan het anders nog zijn??

                      Een mechanische benzinepomp ertussen??? Een injectiepomp geeft een veel hogere druk en debiet… vergeet dit toch allemaal

                      En verder
                      Vergis je niet. De regeldoos van een LE jetronic is geen computer. Het is nog volledig gebaseerd op analoge electronica. Misschien vind je nog een garage met een oude bosch storingstester, maar ik zou daarop niet gokken.

                      Raadzamer is :
                      Je gaat de fout vinden als je systematisch eerst je kabelboom doormeet incl alle aangesloten componenten. Alle info hiervoor staat in mijn post 203.Diagnosetabel 5.3:
                      Ik heb er begrip voor dat je het zelf niet kan, maar iedereen met een beetje elektrische of technische scholing kan je hierbij assisteren en is in een uurtje hiermee klaar.
                      Op die manier sluit je systematisch elke aansluitingsfout of vergetelheid/component defect uit.

                      Pas als je daar alles gecontroleerd hebt, kan je verder zoeken richting ontsteking enz.

                      Dat is ook waarom ik je vanaf hier eigenlijk niet verder kan helpen vanachter het scherm. Er moet gemeten worden.
                      Haal er een simpel goedkoop multimetertje en 12V testlampje bij en print die diagnosetabel 5.3 eens uit

                      De LE-jetronic gaat nu eenmaal over vrij eenvoudige meetbare analoge electronica . ( Het is geen mechanisch carburatiesysteem)

                    9 berichten aan het bekijken - 26 tot 34 (van in totaal 34)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.