Injectie ombouw manta B

Forumindex Forums Techniek Cih Injectie ombouw manta B

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214248
    Poede
      Lid sinds:
      17 November 2009

      Hallo, Ik ben bezig met het ombouwen van een manta B 2.0N naar injectie. Ik heb al heel veel slangen en stekkers aangesloten maar hou er ook nog wat over. Mijn vraag is waar deze op horen. En bij het thermostaathuis zijn 3 aansluitingen voor slangen, welke horen daar allemaal op? Bij de computer zit een groen draadje, waar hoort deze? Ik zou wat foto’s willen plaatsen maar weet niet hoe het moet. Kunnen jullie me helpen, dan kan ik het wat duidelijker maken met foto’s. alvast bedankt. Groeten Sjouke

      #17552739
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Groen draadje vanaf de computer moet op de toerenteller of bobine aangesloten worden.

        Slangen op thermostaat
        links: onderop radiator
        midden: op waterpomp
        rechts: bovenop radiator

        #17552740
        Poede
          Lid sinds:
          17 November 2009

          Kun je mij mischien vertellen hoe ik hier foto’s op krijg dan kan ik nog meer dingen uitleggen en vragen… Oja en ik heb een 2.0N versie, dus zit geen toerenteller in. De andere draad moet naar de bobine, maar waar moet ik die op aansluiten dan?

          #17552741
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            Ja met http://photobucket.com/ je foto’s uploaden en dan voor de foto’s te plaatsen de IMG links gebruiken .
            Is een topic voor meer info in algemeen

            #17552742
            MantasticB1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 October 2006

              origineel gepost door Poede
              Kun je mij mischien vertellen hoe ik hier foto’s op krijg dan kan ik nog meer dingen uitleggen en vragen… Oja en ik heb een 2.0N versie, dus zit geen toerenteller in. De andere draad moet naar de bobine, maar waar moet ik die op aansluiten dan?

              die groene komt toch bij de kontaktpuntjes draad erbij?:hmmz

              #17552743
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                de groene moet naar de bobine

                en naar de toerenteller

                ook moet je de geschakelde plus naar je bobine even vervangen voor n gewone draad

                standaard zit daar bij een carburateur versie
                een weerstandsdraad

                die geeft te weinig spanning
                naar de bobine voor een injectie
                ik dacht dat je dan 8 of 9 volt overhield??

                injectie heeft 12 nodig;)

                #17552744
                henk 400rr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  2 regels naar boven een compleet topic met antwoorden……

                  #17552745
                  Poede
                    Lid sinds:
                    17 November 2009

                    Kijken of het lukt met de foto’s:

                    http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=3-poligestekker.jpg
                    Welke draad is waarvoor, en waar moet ik deze draden op aansluiten?

                    http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Aansluitingophetgashuis.jpg Vols mij oet deze aansluiting met een slangetje naar het kleppendeksel of niet?

                    http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Benzinetoevoer.jpg”
                    Welke aansluiting is de aanvoer en welke de retour??

                    http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Computerstekker.jpg”
                    Dat groene stekkertje naast de computerstekker, waar moet deze op aangesloten worden?

                    http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Gasklep.jpg
                    De slang onder het gashuis, met de blauwe slangklem, waar moet deze op? Waar dient deze voor?

                    http://i738.photobucket.com/albums/xx28/poede/Koelslangaansluitingen.jpgDe aasluitingen voor de koelslangen. Welke slang op welke aansluiting? En de diameter van de slang naar de radiateur is groter, kan ik de buitenste aansluiting ook vervangen door de originele? Dan past hij er wel op…

                    http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Thermostaathuis-1.jpgVolgens mij is dit de thermostaat of niet? Welk draadje moet waarop? Neem aan dat het gewoon + en – is??

                    http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Verdelerkap.jpg De slang aan de zijkant van de bobine, plastic slangetje, waar moet deze op?

                    http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Waterslangkachel.jpg
                    En nog een slang van de kachel, waar moet deze nu opgezet worden?

                    Ik hoop dat het werkt en dat jullie me hiermee kunnen helpen, zou heel mooi zijn.

                    Wat moet ik verder nog monteren, weten of vervangen?

                    Elektrische benzinepomp noodzakelijk?

                    #17552746
                    DennisS
                      Lid sinds:
                      27 October 2009

                      Ik heb ook een 20E blok in mijn kadett c liggen, dus veel dingen herken ik wel, maar je hebt er ook een aantal dingen op zitten die ik niet heb, zal misschien alleen bij manta zijn ofzo. Dit is in ieder geval wat ik weet:

                      http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=3-poligestekker.jpg
                      Welke draad is waarvoor, en waar moet ik deze draden op aansluiten?

                      ik had hier geen stekker voor standaard in de auto, dus heb ik de kabels doorgemeten, en zo bepaald welke waar voor is. welke precies waarvoor was weet ik niet meer, waren in ieder geval een kabel voor de benzinepomp, en een voor de bobine, en een die bij mij niet gebruikt is.

                      http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Aansluitingophetgashuis.jpg Vols mij oet deze aansluiting met een slangetje naar het kleppendeksel of niet?

                      Hier komt inderdaad de carterontluchting op, dus de slang van bovenop het kleppendeksel

                      http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Benzinetoevoer.jpg”
                      Welke aansluiting is de aanvoer en welke de retour??

                      retour komt op de drukregelaar, en aanvoer op het t-stuk

                      http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Computerstekker.jpg”
                      Dat groene stekkertje naast de computerstekker, waar moet deze op aangesloten worden?

                      Die zit bij mij nergens op aangesloten, is blijkbaar niet nodig bij kadett, motor loopt zonder ook.

                      http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Gasklep.jpg
                      De slang onder het gashuis, met de blauwe slangklem, waar moet deze op? Waar dient deze voor?

                      Deze komt op het t-stuk in de aanvoer slang van de kachel, dus bij de waterpomp. de andere aansluiting van de gasklepverwarming komt bij het thermostaathuis.

                      http://i738.photobucket.com/albums/xx28/poede/Koelslangaansluitingen.jpgDe aasluitingen voor de koelslangen. Welke slang op welke aansluiting? En de diameter van de slang naar de radiateur is groter, kan ik de buitenste aansluiting ook vervangen door de originele? Dan past hij er wel op…

                      Bovenste komt op radiator boven, midden komt op waterpomp en onderste komt op radiator onder. de onderste aansluiting is afneembaar, en daar onder zit de thermostaat.

                      http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Thermostaathuis-1.jpgVolgens mij is dit de thermostaat of niet? Welk draadje moet waarop? Neem aan dat het gewoon + en – is??

                      deze draden hebben zo te zien niks met de injectie te maken, zijn misschien de kabels voor de watertemteratuur en oliedruk meters.

                      http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Verdelerkap.jpg De slang aan de zijkant van de bobine, plastic slangetje, waar moet deze op?

                      deze komt aan de onderkant van het gasklephuis

                      http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=Waterslangkachel.jpg
                      En nog een slang van de kachel, waar moet deze nu opgezet worden?

                      deze komt op een aansluiting in het onderblok, vlak bij de oliedruk zender, dus achter het uitlaatspruitstuk

                      Elektrische benzinepomp noodzakelijk?

                      elektrische benzinepomp is inderdaad noodzakelijk bij injectie.

                      #17552747
                      Poede
                        Lid sinds:
                        17 November 2009

                        Ok helemaal super! bedankt voor de reactie! zo is het mij al een stuk duidelijker. zullen vast nog wel een paar problemen tegen komen maar dan horen jullie het hier wel. groeten

                        #17552748
                        gvy
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 September 2007

                          Hoy,

                          Kijk eens na of het een L-jetronic of een LE jetronic is.
                          Uit de foto’s vermoed ik L-jetronic.

                          Als de stekker van je regeleenheid 35 contacten heeft is het een L-jetronic
                          Zijn het 25 contacten , dan is het de LE- jetronic

                          Bovendien zit er in de L-jetronic onder de motorkap een metalen koker met de 4 voorschakelweerstanden van je injectoren (met stekker) , De LE-jetronic heeft dat niet.

                          OK, dit gezegd zijnde.

                          Hieronder zet ik wat interessante info voor je, die de werking en aansluitingen van een L-jetronic verduidelijken.

                          OPGELET : Een LE-jetronic is qua bedrading,regelunit,injectoren kompleet anders. Geef een schreeuw als je een LE-jetronic mocht hebben.

                          Nog wat bijkomende info bij het schema:
                          De stekker rechtsboven met 1, 30 en 15

                          1
                          is groene draad en zit op dezelfde draad van je bobijn naar je toerenteller

                          30
                          is de rode draad en is een continue +12V onafhankelijk van de stand van je contactsleutel.

                          15
                          is de zwarte draad en wordt +12V als je contactsleutel in zijn eerste stand wordt gedraaid (run stand)

                          Dan is er ook nog op het schema de KL50, die samen met de dikke rode +12V kabel uit de gaine komt.

                          de KL50
                          is de rood zwarte draad en is alleen +12V als je contactsleutel in zijn tweede terugverende stand wordt gedraaid tijdens het starten . Deze zit ook op je startermotor .

                          linksboven (2,18,3) is de gasklepschakelaar : dit is het zwarte plastic blokje gemonteerd op de gasklep. Het bevat een contact voor de nullast en een contact voor de vollastbepaling

                          bovenaan midden (34,48) extra luchtschuif : Dit is het ronde aluminium onderdeeltje dat gemonteerd zit op het thermostaathuis op de motor. Bij koude motor is de schuif geopend voor extra lucht, naarmate de motor warmer wordt sluit deze totdat er geen extra lucht meer nodig is. Het is gebaseerd op een bimetaal dat door een elektrische wikkeling wordt verwarmd (tot hij dus toe gaat)

                          links onderaan (13,49) temperatuurvoeler : Deze zit gemonteerd in het thermostaathuis en is een NTC weerstand (negatieve temperatuurcoefficient) De weerstand neemt af bij stijgende temperatuur. Hij meet de watertemperatuur.

                          centraal (27,9,6,36,39) luchthoeveelheidsmeter : Deze bevat de potentiometer, die de stand van de stuwklep doorgeeft en deze bevat ook de tweede temperatuurvoeler, opnieuw een NTC weerstand, die de luchttemperatuur meet.

                          rechts centraal (48,4,10,39,20,36) dubbelrelais : Dit is het rechthoekig aluminium blokje met onderaan twee grote vierkante stekkers. Het regelt de totale elektrische voeding van de inspuitinstallatie.

                          onderaan centraal (15,17 – 33,38 – 32,40 – 14,41) verstuivers : Voor de L- jetronic meten deze 2.5 ohm bij 20°C

                          onderaan rechts (37,38,40,41,43) voorschakelweerstanden Dit is een langwerpig aluminium blokje dat 4 grote weerstanden bevat met 1 gemeenschappelijke stekker. Elk van die weerstanden staat in serie met een verstuiver. (om de totaalimpedantie van de verstuivers te verhogen)

                          uiterst rechts (EKP) : de benzinepomp

                          onderaan links (49,17,16,5,59) : gemeenschappelijke massa’s

                          bovenaan rechts (1,30,15) stekker terhoogte van bobijn:
                          evenals KL50 ter hoogte van de startermotor.

                          vriendelijke groet
                          Geert

                          #17552749
                          Poede
                            Lid sinds:
                            17 November 2009

                            Mooi! de thermostaat met de 2 draden, kan ik die vervangen door de orignele temperatuurmeter? deze heeft namelijk 1 draad en past er ook in. Ik neem aan dat deze alleen de vloeistoftemperatuur meet? En waar kan ik het beste een gat in het schutbord boren om de computer naar binnen te krijgen? Ik moet alleen nog de 3 polige stekker herleiden en aansluiten. Zouden jullie mij daar mee kunnen helpen? De meeste draden die daar op zitten lopen naar het relais. En er was nog een weerstandsdraad die ik moest vervangen? Kunnen jullie mij ook vertellen welke dat is, en waar vandaan tot waar ik deze moet vervangen. Ik ben een leek op het gebied van manta, dus is soms moeilijk voor mij waar ik moet zoeken. alvast bedankt

                            #17552750
                            gvy
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              8 September 2007

                              Waar je door het schutbord moet gaan weet ik niet. Ik heb een Opel GT, misschien iemand anders?

                              De L-jetronic heeft 2 temperatuurmetingen en die zijn belangrijk voor een correcte werking (zelfs starten)
                              De ene meet de watertemperatuur en zit in het thermostaathuis, de andere meet de luchttemperatuur en zit in de luchthoeveelheidsmeter (klep)
                              Beide zijn NTC weerstanden en moeten nu, bij koude motor , als je er een ohmmeter opzet ongeveer 3000 ohm meten (17°C). Hoe kouder de watertemp, hoe hoger de weerstand.

                              De watertemperatuursensor in het thermostaathuis heeft een 2 polige aansluitstekker, waarvan de tegenstekker ook in je kabelboom zit. Deze sensor maakt gewoon deel uit van je injectiesysteem.
                              Volgens mij kan je de originele temperatuurmeting dus niet gebruiken.

                              De weerstandsdraad.
                              Eigenlijk heeft Louwe dit al duidelijk uitgelegd:

                              de groene moet naar de bobine en naar de toerenteller ook moet je de geschakelde plus naar je bobine even vervangen voor n gewone draad standaard zit daar bij een carburateur versie een weerstandsdraad die geeft te weinig spanning naar de bobine voor een injectie ik dacht dat je dan 8 of 9 volt overhield?? injectie heeft 12 nodig;)

                              Origineel zal je een doorzichtige draad zien toekomen op klem 15 van je bobijn. Deze komt van onder je dashbord (van je kontaktsleutel. Dit is een weerstandsdraad.
                              Aan de kant van je dashbord (schakelkast) meet je daar 12V. Aan je bobijn meet je , door de weerstand van de draad, nog slechts 9V .
                              Deze moet je vervangen door een gewone draad, waardoor je aan je bobijn (klem 15) wel 12V (ipv 9V) meet, anders werkt de injectie niet.
                              klem 15 wordt dan +12V als je contactsleutel in zijn eerste stand wordt gedraaid (run stand)

                              Wat betreft die stekker die je overhoud. Zit daar een groene, rode en zwarte draad op ?
                              Zo ja , zie mijn vorige post:

                              1 is groene draad en zit op dezelfde draad van je bobijn naar je toerenteller ( haal je dus op je bobijn)
                              30 is de rode draad en is een continue +12V onafhankelijk van de stand van je contactsleutel. (haal je rechtstreeks op de batterij, of zoals ik ergens na een zekeringetje vanuit je zekeringkast)
                              15 is de zwarte draad en wordt +12V als je contactsleutel in zijn eerste stand wordt gedraaid (run stand) (haal je dus ook op je bobijn, nadat je de weerstandsdraad vervangen hebt door een gewone)

                              Neem echt de vorige post eens rustig door.
                              Daar vind je alles wat er over een L-jetronic te vertellen is + de uitleg van de komponenten ( hun nut)
                              Met een eenvoudig multimetertje kan je bovendien aan de hand van deze gegevens je komplete draadboom meten.

                              #17552751
                              gvy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                8 September 2007

                                Ik val in herhaling , maar weet gewoon dat een opel 3 belangrijke +12V aansluitingen heeft.

                                De eerste wordt doorgaans aangeduid met 30 (rode kleur) en is een continue 12V

                                De tweede wordt aangeduid als 15 (zwarte kleur)
                                DIt wordt pas 12 V als je de kontaktsleutel in zijn eerste vaste stand zet. (run)

                                De derde wordt aangeduid met 50 (rood zwarte kleur)
                                Dit is enkel 12V als de kontaktsleutel in zijn tweede terugverende stand wordt gedraaid tijdens het starten

                                ‘t staat ook in mijn vorige post, maar vaak worden 12V aansluitingen gewoon op een hoop gesmeten.

                                Geert

                                #17552752
                                Poede
                                  Lid sinds:
                                  17 November 2009

                                  in de 3-polige stekker zitten de kleuren: zwart, rood/zwart, en 2 witte draden in dezelfde poort. Op de witte draad staat nr. 41 en 28 volgens mij. Die lopen naar het grote relais. En uit de auto zelf komen ook nog 3 draden. 1 van deze draden zat eerst het bimetaal op van de choke van de caburateur. Een zwarte draad, zwart witte draad, en nog een kleur, welke weet ik zo niet meer…

                                  #17552753
                                  gvy
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2007

                                    Vooraleer ik probeer verder te gaan.

                                    Wil je alsjeblief eens nazien of je wel degelijk een L-jetronic hebt en geen LE-Jetronic.
                                    Ik had in mijn eerste post gewaarschuwd dat beide kompleet anders bedraad zijn.
                                    En ik heb ook uitgelegd hoe je het verschil kan zien.
                                    Tel eens de contacten op de hoofdstekker van je regeldoos.
                                    Of neem gewoon een foto.

                                    Geert

                                    #17552754
                                    Poede
                                      Lid sinds:
                                      17 November 2009

                                      Er zitten 25 contacten in… Dus dan is het een LE-jetronic injectie neem ik aan… Ik zal vanavond de codes van de kabels nog even goed noteren en de kleuren die uit de de auto komen en kijk waar de kabels heen lopen. Ik moet ook nog een retour leiding aanleggen. De aanvoer leiding is 8mm doorsnee. Bij de garage hadden ze niet groter dan 6mm, is dit erg als de retourleiding iets kleiner is dan de aanvoer? Kan de pomp dan zijn druk wel kwijt? Groeten

                                      #17552755
                                      gvy
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2007

                                        Oké,

                                        Dan heb je inderdaad een LE jetronic.
                                        Vergeet dus maar het schema wat hierboven reeds gepost is ( L-jetronic). Misschien heeft iemand anders er wat aan

                                        Here we go again :

                                        De LE Jetronic.

                                        Opmerking : Van de LE jetronic zijn een aantal versies.
                                        De meest eenvoudige heeft net als de L-jetronic een extraluchtschuif, die bij een koude start openstaat, voor extra lucht en door een bimetaal, dat opwarmt na een tijdje toegaat.
                                        Hieronder de schema’s van een LE-jetronic ;

                                        Op de CIH2.2E motoren van de rekord zat een iets meer gevorderde versie van de LE jetronic.
                                        De extra luchtschuif is vervangen door een leegloopregelaar (stappenmotor) met regelkast
                                        Het schema ziet er dan zo uit:

                                        #17552756
                                        Poede
                                          Lid sinds:
                                          17 November 2009

                                          Ik ben mischien een beetje simpel, maar deze schema’s snap ik niet heel veel van. Ik heb bij de bobine gezocht, maar kan geen doorzichtige kabel vinden, ook niet bij het contact. Er loopt wel een doorzichtige kabel door de kabelboom naar voor richting de rechter koplamp. Op de bobine zit een zwarte draad en de groene voor de toerenteller.

                                          In de 3-polige stekker zitten de volgende draden:

                                          zwart/rood
                                          zwart
                                          wit met code 28
                                          wit met code 44
                                          wit met code 4/1

                                          Oja en ik heb nog een slangetje die zit aangesloten op de bovenste benzineslang met de drukregelaar erop. Waar moet deze op aangesloten worden?
                                          http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view&current=zwartslangetje2-2.jpg

                                          Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, dus het is allemaal nieuw voor mij. Ik heb de auto ook nog niet zo lang. Kunnen jullie mij op een simpele manier zeg maar uitleggen wat waar komt, en welke kabels op welke punten moeten worden aangesloten?? Dat zou heel mooi zijn. Ik weet dat het al veel besproken is hier boven, maar dat is voor mij nog wat onduidelijk… alvast bedankt

                                          Sjouke

                                          #17552757
                                          gvy
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            8 September 2007

                                            OK,

                                            Zeg eens welke stekker het probleem is?
                                            Ik vermoed, stekker B op de foto van de kabelboom?

                                            #17552758
                                            gvy
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2007

                                              Ben je hier iets mee?

                                              Geert

                                              #17552759
                                              gvy
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                8 September 2007

                                                En hier vind je een hoop info, of misschien ken je het al:

                                                ombouw naar injectie klikkerdeklik

                                                #17552760
                                                Poede
                                                  Lid sinds:
                                                  17 November 2009

                                                  ok dit is mischien duidelijker. hier kan ik vast meer mee. stekker b is inderdaad het probleem. en de doorzichtige draad naar de bobine die ik moet vervangen zoals op het topic hierboven staat beschreven…

                                                  #17552761
                                                  gvy
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    8 September 2007

                                                    origineel gepost door Poede
                                                    in de 3-polige stekker zitten de kleuren: zwart, rood/zwart, en 2 witte draden in dezelfde poort. Op de witte draad staat nr. 41 en 28 volgens mij. Die lopen naar het grote relais. En uit de auto zelf komen ook nog 3 draden. 1 van deze draden zat eerst het bimetaal op van de choke van de caburateur. Een zwarte draad, zwart witte draad, en nog een kleur, welke weet ik zo niet meer…

                                                    Mijn wagen heeft een L-jetronic en ik heb hier thuis geen LE-jetronic kabelboom liggen, dus het is van hieruit nogal moeilijk.
                                                    Met de kabelboom en de schema’s en een ohmmetertje is het eigenlijk erg eenvoudig om alles met zekerheid te bepalen.

                                                    Maar, ik ga proberen:
                                                    Vermits je vertrekt van een manta met carburator ontbreekt je wagen de aansluitstekker die de injectie(kabelboom) verbindt met de kabelboom van je auto.
                                                    Dus die draden ga je zelf moeten bijleggen en verbinden (klemmetjes of , solderen en draden bijleggen)
                                                    Dit is de bewuste stekker die je overhoud in je injectiekabelboom.

                                                    De zwart/rode draad in die stekker moet je verbinden met je startermotor. ( Daar zit waarschijnlijk nu ook al een zwart/rode draad op , dus je legt die twee samen)

                                                    De zwarte draad moet je verbinden met je contact, maar je kan eenvoudiger ook gewoon een draad naar je bobijn leggen.
                                                    Op je bobijn zitten bovenaan 3 aansluitingen. De middenste is de dikke hoogspanning , Dan zit er een klem met een groene draad ,waar op je bobijn waarschijnlijk cijfer 1 staat, en tenslotte zit er een klem met een zwarte draad (of de doorzichtige weerstandsdraad) waarbij op je bobijn waarschijnlijk cijfer 15 staat.
                                                    Jij moet die zwarte draad doorverbinden met deze laatste klem 15 op je bobijn.

                                                    De laatste draad met aanduiding 28 gaat naar je benzinepomp.
                                                    Een injectiemotor heeft uiteraard een hogedruk benzinepomp, je manta met carburator heeft die niet. Dus deze draad doet je benzinepomp werken.
                                                    Eigenlijk moet je hier nog een zekering tussensteken van 15A en dan doorgaan naar de pomp.
                                                    De andere kant van de benzinepomp hang je aan massa, anders gaat het niet werken.

                                                    Verder mag je de volgende zaken niet vergeten: Ze zijn belangrijk

                                                    Als er bij de grote stekker aan je computer ook nog een groene draad buitenkomt, dan moet je die verbinden naar je bobijn.
                                                    Die komt op de klem, waar waarschijnlijk nu ook reeds een groene draad op zit (klem aangeduid op je bobijn met cijfer 1)

                                                    De dikke rode draad moet je aan de rechtstreekse + van je accu leggen, of anders gewoon samen met die hele dikke draad aan je starter.

                                                    De bruine massa draad moet je aan de – van je accu leggen, of anders verbinden met een GOEDE massa aan je wagen.

                                                    Het verhaal met de weerstandsdraad:
                                                    Kijk , ik ben niet zeker of een manta B met carburator deze heeft, zoja moet hij vervangen worden, zoniet is er niets aan de hand.

                                                    Maar je moet het meten.
                                                    Neem een Voltmetertje en zet het op DC spanning.
                                                    Leg een snoer aan de massa
                                                    Leg het andere snoer aan de klem met aanduiding 15 op je bobijn.
                                                    Zet je contact op.
                                                    Als je ong 11 a 12V meet is er niets aan de hand
                                                    Als je ong 8 a 9V meet dan zit er een weerstandsdraad en moet hij vervangen worden.

                                                    Hopelijk is dit duidelijk

                                                    Geert

                                                    #17552762
                                                    Poede
                                                      Lid sinds:
                                                      17 November 2009

                                                      Ik heb inmiddels alle kabels aangesloten. Ik moet alleen nog een langere gaskabel hebben, en een retourleiding aanleggen naar de tank toe. Ik voor deze leiding koperleiding gehaald met een binnen diameter van 3mm. Is dit groot genoeg of kan de pomp zijn druk nu niet kwijt? Moet er verder nog wat aangepast worden? Aan de computer ofzo? Of is het straks starten en lopen?(hoop ik wel) Ik moet dan nog even de luchtfilterbak vastzetten en de computer naar binnen werken, maar eerst maar zien of hij het doet. Maar graag antwoord op de vraag van de koperleiding, anders heeft het geen zin dat ik het nu aanleg… bedankt

                                                      Sjouke

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.