Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › informatie a.u.b
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 december 2011 om 11:21 #17239659
hoi,
we hebben nu een vectra B uit 1998 1.6.
die willen/gaan we vervangen voor een vectra B uit 2000 met x20xev,nou was onze bedoeling om hem wat meer power te geven.
dus heb gekeken bij Mtech,maar heb toch wat vraagjes hopelijk kunnen jullie ons er bij helpen.bij mtech heb ik ombouwkits gezien van vectra b naar C20LET
http://www.opel-tuning.nl/?View=page&part_id=790004&lhid=&lvid=&mid=133″ onclick=”window.open(this.href);return false;
maar vindt het een beetje onduidelijk(zal wel aan mij liggen)
wat vraagjes:
*Wat is eigenlijk nou het grote verschil als ik die kit er in doe,want de rest blijft nog het zelfde(qua maten)
*Hoe zit dat met die F28,wat moet er dan allemaal gebeuren aan me versnelingsbak of moet er een helenieuwe op?
*Als je verder kijkt bij mtech,zie je C20let Tuning,maar dat is dan toch het zelfde als x20xev bijvoorbeeld want de boring en zo zijn toch het zelfde.hopelijk snappen jullie mijn.
Alvast bedankt.M.V.G Jeffrey.G
22 december 2011 om 11:27 #17900344c20let is een turbo motor
22 december 2011 om 11:29 #17900345@Oenatje wrote:
c20let is een turbo motor
oke..
maar die kit kan ik dan gewoon op me x20xev zetten?
en dan verder met c20let tuning?22 december 2011 om 11:33 #17900346Persoonlijk zou ik eerst is goed uitrekenen wat het allemaal gaat kosten.
Je kan namelijk de x20xev ook ombouwen naar turbo met 245pk.
http://www.dbilas-shop.com/Products/Turbo-charger-systems/Retrofit-turbo-Kit/Turbocharger-system-Maxi-Edition/Opel-Vauxhall/Vectra/Vectra-B:::7_64_3560_308_307_315_322.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Ook je huidige 1.6 kan je flink wat vermogen geven (zelfde link).
Als je de ombouw naar een C20LET wilt doen met MTech parts dan ben je al 1150 euro kwijt voor de ombouwset.
Dan moet je nog opzoek naar een F28 6bak en een C20LET motor.
Dat zal je bij elkaar ook zo’n 5000 kosten (die dingen lijken van goud tegenwoordig).
Vervolgens moet je de motor gaan reviseren (minimaal alle pakkingen en distributie, meestal ook de turbo), wat je ook geld kost.Alle prijzen zijn dan nog zonder montage kosten en die kunnen flink oplopen.
22 december 2011 om 11:38 #1790034722 december 2011 om 11:45 #1790034822 december 2011 om 11:47 #17900349@Corsa_GSi wrote:
Persoonlijk zou ik eerst is goed uitrekenen wat het allemaal gaat kosten.
Je kan namelijk de x20xev ook ombouwen naar turbo met 245pk.
http://www.dbilas-shop.com/Products/Turbo-charger-systems/Retrofit-turbo-Kit/Turbocharger-system-Maxi-Edition/Opel-Vauxhall/Vectra/Vectra-B:::7_64_3560_308_307_315_322.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Ook je huidige 1.6 kan je flink wat vermogen geven (zelfde link).
Als je de ombouw naar een C20LET wilt doen met MTech parts dan ben je al 1150 euro kwijt voor de ombouwset.
Dan moet je nog opzoek naar een F28 6bak en een C20LET motor.
Dat zal je bij elkaar ook zo’n 5000 kosten (die dingen lijken van goud tegenwoordig).
Vervolgens moet je de motor gaan reviseren (minimaal alle pakkingen en distributie, meestal ook de turbo), wat je ook geld kost.Alle prijzen zijn dan nog zonder montage kosten en die kunnen flink oplopen.
oke.
zo ver ik er uit kan halen..is een c20let een totaal andere motorblok heb ik goed of fout?denk dat het beter is dan om de x20xev om te bouwen,omdat we maar 1 auto hebben en wordt elkedag gebruikt,dus kan hem moeilijk helemaal gaan strippen.
Edit: was te snel,lees net jullie bericht
22 december 2011 om 12:01 #17900350De x20xev is een niet geblazen motor als je hierop zonder verder aanpassingen zoals dbilas een turbo wil bouwen moet je voor ongeveer 0.5bar boost gaat 0.6 overboost. Dit doet dbilas ook.
Hiervoor kun je gewoon turbo + leidingen enz aanschaffen van een z20let.
Je moet dan enkel een olieretour tappen in het onderblok, de andere aansluitingen zijn reeds aanwezig op je blok.
Je koopt dan ook voorpijp van een z20let pas je aan dat deze op je vectra past.
Vervoglens instaleer je een manual boostcontroler en haal je de electronische klep van de turbo af en plaats je hiervoor de manual boostcontroler. Deze stel je af op 0.5 bar en je hebt dan zon 210 tot 230 pk ter beschikking.
Ongeveer zelfde idee wat dbilas doet. Deze verander ook niets aan de interne motordelen.
22 december 2011 om 12:53 #17900351stel als ik voor de c20let zou gaan,moet er dan nog andere aandrijf assen op en zo?
want de 1.6 die we nou hebben is het carrosserie nog helemaal is goede staat geen roest of zo.
dus weet niet wat er dan vervangen zou moeten worden als ik de c20let er in zou doen.22 december 2011 om 13:19 #17900352Gewoon complete swap, dus c20let met alle aanbouwdelen.
22 december 2011 om 13:26 #17900353En dan kun je dus het beste een donorauto kopen met een LET erin, dan heb je ook alle benodigde aanbouwdelen.
De delen die je overhoudt, kun je verkopen en de carrosserie kun je in een paar stukken bij de oud-ijzerboer aanleveren, dan verdien je nog wat aan de rest van de wagen.22 december 2011 om 13:40 #17900354Als je al dat geld er in gaat steken, moet je zeker zijn dat je de wagen ook “op” rijdt.
Word later moeilijk verkopen.
Of koop anders gelijk een Calibra/Vectra of Astra met een c20let ingebouwd.Want dat ombouwen gaat vooral duur worden met arbeidsloon.
Zoals corsa_gsi al zei, met ombouw set en een goede c20let + 6-bak ben je al 6.000+ euro kwijt.
En dan nog arbeidsloon erbij,of je moet zelf handig zijn.Voor je het weet zit je dan op de 8.000-10.000 euro.
22 december 2011 om 13:45 #17900355@ topicstarter, ik krijg een beetje het idee dat je zelf niet superhandig bent of niet heel bekend met Opelblokken (aangezien je niet het verschil wist tussen een x20xev en een c20let). Ik wil je niet beledigen, dat is niet de bedoeling, maar misschien moet je je eerst gewoon eens helemaal inlezen in de materie voordat je daadwerkelijk keuzes gaat maken en spullen gaat aanschaffen. Op dit forum is genoeg te vinden waarmee jij alles netjes op een rijtje voor jezelf kan zetten.
22 december 2011 om 13:58 #17900356@RISL
over tuning weet ik niet veel nee of bijna niks had nog nooit van c20let gehoord dus raakte een beetje gek in me hoofd toen ik die ombouw kit zag van mtech.snapte die kit niet eerst,maar ik snap het nu volkomen omdat ik nu weet dat c20let ander blok is.verder van het blok weet ik de basis laat ik het zo zeggen,daarmee bedoel ik niet aangepast of zo.
mijn vader is nu 51 en al van zijn 18e opel gek dus weet wel wat van opels van maar ook niet van tuning en zo,ben zelf 17 van me 7e al opel gek dus heb nog niet veel te zeggen.
maar je hebt wel gelijk,ben ook meer en meer aan het op zoeken,heb tot mei 2012 dan kunnen we nieuwe auto of moterblok kopen.qua sleutelen is geen prob voor mijn,als het mijn niet zou lukken ga ik naar een kennis die heeft eigen garage
22 december 2011 om 14:00 #17900357@inayat wrote:
Als je al dat geld er in gaat steken, moet je zeker zijn dat je de wagen ook “op” rijdt.
Word later moeilijk verkopen.
Of koop anders gelijk een Calibra/Vectra of Astra met een c20let ingebouwd.Want dat ombouwen gaat vooral duur worden met arbeidsloon.
Zoals corsa_gsi al zei, met ombouw set en een goede c20let + 6-bak ben je al 6.000+ euro kwijt.
En dan nog arbeidsloon erbij,of je moet zelf handig zijn.Voor je het weet zit je dan op de 8.000-10.000 euro.
heb ik er voor over voor de vectra b 10.000 en nog meer het hoef allemaal niet in 1,5jaar tijd,moet een auto worden die nog wel een mooie tijd mee moet gaan.
22 december 2011 om 14:04 #17900358Okay, dan zou ik je aanraden om de zoekfunctie maar eens goed te gaan gebruiken en ombouwprojecten te gaan volgen. Die zijn erg leerzaam, op die manier kom je namelijk te weten wat er direct past of dat er (veel) moet worden aangepast.
Tevens doe je dan ideeën op en krijg je ook een overzicht van de kosten.€10.000 of meer in een Vec-B steken, dat zal je door velen (inclusief mezelf) worden afgeraden, maar als dat is wat je wilt doen, moet je dat gewoon doen. :thumb
22 december 2011 om 14:17 #17900359dan had ik nog 1 vraagje, je zei net iets terug dat ik dan beter een donor auto kan kopen,ik snap de redenen,maar denk je dat ik daar uiteindelijk toch goedkoper uit ben dan ik alleen het blok koop?
want zo ver ik weet is het nogal lastig om een c20let te vinden of valt dat wel mee?22 december 2011 om 14:21 #17900360Vaak is een los blok relatief duurder dan een complete auto, zeker als je alle aanbouwdelen er bij wilt. Losse onderdelen leveren altijd meer op dan een complete auto. De onderdelen die je niet nodig hebt (bijv. interieur) kun je dan weer verkopen en zo verdien je de aanschaf nog een beetje terug.
Daarnaast kun je (als het niet om een sloopwagen gaat) ook nog een ritje met de donorwagen maken, zodat je weet in wat voor staat de motor/bak zijn. Geeft je wat meer zekerheid dan een los blok te kopen, dat je vaak niet even kunt laten proefdraaien.
22 december 2011 om 14:23 #17900361@RISL wrote:
Vaak is een los blok relatief duurder dan een complete auto, zeker als je alle aanbouwdelen er bij wilt. Losse onderdelen leveren altijd meer op dan een complete auto. De onderdelen die je niet nodig hebt (bijv. interieur) kun je dan weer verkopen en zo verdien je de aanschaf nog een beetje terug.
Daarnaast kun je (als het niet om een sloopwagen gaat) ook nog een ritje met de donorwagen maken, zodat je weet in wat voor staat de motor/bak zijn. Geeft je wat meer zekerheid dan een los blok te kopen, dat je vaak niet even kunt laten proefdraaien.
jep,je hebt 100% gelijk :thumb
nu nog een donor auto zoeken en heel veel lezen/leren:)22 december 2011 om 16:42 #17900362ik heb evt een gereviseerde c20let te koop….( echt alles is nieuw )
is nog mee te rijden totdat de motor verkocht isMarc
23 december 2011 om 09:06 #17900363Er staan er genoeg te koop die al gereviseerd zijn.
Als je een donor auto koopt, dan moet je altijd het blok nog reviseren.
Je kan ook de C20LET ombouw doen in combinatie met een F18 WR versnellingsbak (lange 5 bak), dat is misschien makkelijker dan een goede F28 zoeken.
23 december 2011 om 10:18 #17900364idd, f28 bakken zijn vaak erg slecht
23 december 2011 om 14:47 #17900365zit er een groot verschil tussen f18 en f28 behalve 5-bak en 6-bak?
srry tevroeg gepost,ben er al een beetje uit,
F28 is beter als je voor hogere PK’s gaat enzo,klopt dat?
want dan kan ik beter gelijk een F28,anders moet ik hem dan later weer vervangen.
denk ik..
maarja eerst een andere vec kopen me vader wil een vec-b2 en we hebben nu een vec-b1 dusja moet nog langer wachten voor de c20let.23 december 2011 om 18:30 #17900343Inderdaad meer lezen.
Keuze voor F28 of F18 moet je zelf maken.
Beiden kunnen het vermogen van een C20LET prima aan. Ook op de hogere vermogens.Bij een F18 heb je alleen meer keus aan WR of CR uitvoeringen met verschillende eindoverbrengingen.
En als je een Vec B2 koopt met x20xev erin, dan heb je al kans dat je er een F18 in hebt zitten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.