Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Info 3ltr V6 motoren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 januari 2010 om 22:35 #17215855
Hallo, ik zal me even netjes voorstellen. Ik ben Ard van Meer en ik rijd geen Opel. Mijn hobby is terreinrijden en rijdt vooral challenge wedstrijden. Dit doe ik met mijn Suzuki Sidekick (= Amerikaanse Vitara) deze is voor die taak aangepast en is eigenlijk niet meer als een bij elkaar raapsel van overdelen van diverse auto’s en merken.
Zie dit topic op het Modderpoel forum: http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=13&t=4687&p=97416&hilit=monsterkick+2008#p97416Nou heb ik het plan om een Omega 3ltr V6 uit een MV6 in te bouwen. Met de (automaat)bak erbij.
Ik heb de 2,5ltr V6 van een kamaraad bekeken en opgemeten, het zou moeten passen met wat aanpassingen.Nou heb ik wat vraagjes waar ik hier antwoord op hoop te krijgen:
– is de 3ltr V6 groter van formaat als de 2,5ltr V6 of is dit het zelfde blok?
– is deze V6 motor een probleemloze motor of heeft ie bepaalde kwaaltjes die (veel) geld kosten?
-Het carter bestaat uit een stalen carterpan en daarboven een aluminium cartergedeelte. Daarboven zit pas het aluminium blok.
Zit er in dit alu cartergedeelte iets bevestigd oid of zit daar de krukas in gelagerd? Om het blok in mijn auto te bouwen zou ik het volledige carter (stalen pan plus alu gedeelte) moeten verwijderen en er een nieuwe carterpan voor terug moeten maken. Deze zou dan voor vrij plat moeten zijn (vlak onder de krukas door) en aan de achterkant van het blok zou er een flinke uitstulping aan moeten zitten waar de olie in zit. Dit omdat anders mijn vooras er tegenaan kan komen met inveren.
-Ook heb ik een MV6 2,5ltr TD gezien, is deze diesel motor ook een V6 of is dit een lijn 6 motor?
-Als ik hiermee doorga dan is het plan om in duitsland een goed lopende MV6 te kopen en hem te slopen. Ik zou dan zelf alle benodigde delen houden, maar de rest is dan te koop. Bv dashboard, (lederen) interieur, velgen enz. Dus als er mensen intresse hebben in die onderdelen, hoor ik het ook graag.Alvast bedankt voor de reacties
Groeten
Ard van Meer5 januari 2010 om 23:42 #17584283nee de 3 ltr is niet groter is gelijk aan heeft alleen een andere boring.
wat betreft het carter dit is een dubbele, bestaat uit een ondercarter en een bovencarter in het bovenste deel draait zoals je al zegt de krukas.zwakpunt kleppendeksels trekken krom daar ze van plastic zijn kan verbeterd worden door aluminium te nemen.
vocht gevoelig bij de dis module.
6 januari 2010 om 00:54 #17584284De 2.5 diesel is een 6 cylinder lijn motor, dus geen V6 zoals de naam MV6 doet vermoeden (MV6 staat voor een bepaalde uitvoering, niet voor het soort motor)
6 januari 2010 om 18:23 #17584285inderdaad, De 2.5 Diesel is een Diesel 6 cilinder inlijn diesel van Steyr (licentiebouw voor BMW / motor is gelijk aan de BMW 525TD motor..
Willem
6 januari 2010 om 18:46 #17584286RAL schreef:
nee de 3 ltr is niet groter is gelijk aan heeft alleen een andere boring.
wat betreft het carter dit is een dubbele, bestaat uit een ondercarter en een bovencarter in het bovenste deel draait zoals je al zegt de krukas.Dit bovencarter is dit om te draaien, zodat de stalen carterpan aan de achterkant van het blok zit? Zit de krukas ook daadwerkelijk aan/in dit bovencarter gemonteerd, of draait er alleen doorheen en zit ie aan het blok zelf gemonteerd? Met andere woorden als ik het bovencarter er onderuit schroef, heb ik dan ook meteen de krukas in mijn handen?
Bij terreinwagens zit er een grote uitstulping aan de achterkant van het carter. Hierin zit het grootste gedeelte vd olie voorraad, dit is vooral gedaan om bij helling op nog steeds olie rond te kunnen pompen. Als de olie voorin het blok zit dan is op een gegeven moment de olie op bij de aanzuigbuis. Helling af duurt meestal korter en kan eventueel ook als de motor niet draait. Vandaar dat de olie voorraad aan de achterkant zit.
Daar komt nog bij dat bij mijn auto de stuurstang en panhardstang op de plek zit waar bij de Omega de stalen carterpan zit.
Uiteraard kan ik gewoon een andere Suzuki motor erin plaatsen, bv de 1,8 uit een Baleno met 120pk (is 30 meer als nu). Maar een V6 motor is leuker om erin te bouwen, ik laat me wel graag goed voorlichten voordat ik een auto koop waar ik uit eindelijk niks van kan gebruiken. Ik was bij een Omega MV6 uitgekomen omdat deze relatief veel vermogen geven voor weinig geld. En ze hebben standaard achterwiel aandrijving zo kan ik ook de versnellingsbak gebruiken.Groeten
Ard van Meer6 januari 2010 om 19:37 #17584287Mijn geheugen zegt dat de krukas erin draait maar gewoon vast zit in het onderblok.
Nog een zwak punt van de v6 is dat de oliekoeler/warmtewisselaar die tussen de cilinderkoppen in het onderblok zit wel eens gaat lekken.
Dit kun je eventueel wel voorkomen door de standaard oliekoeler af te doppen en een externe oliekoeler te monteren.6 januari 2010 om 19:48 #17584288De krukas draait niet ver in het bovenste deel van de carterpan.
Bij de vectra zit er alleen een stalen pan op.
De olie koeler is idd een zwak punt.
Deze zit tussen de V in waardoor je voor het vervangen het hele inlaat traject moet demonteren.
Der zijn genoeg blokken te koop Waarom dan een hele auto slopen die nog in orde is.
Gr Jack
Gr Jack
7 januari 2010 om 08:49 #17584289Jack schreef:
Der zijn genoeg blokken te koop Waarom dan een hele auto slopen die nog in orde is.De reden waarom ik een complete auto zou kopen is:
A ik kan de motor horen lopen en er mee rijden om te controleren of de automaat in orde is enz.
B als ik een complete auto koop dan weet ik zeker dat ik alles heb wat ik nodig heb. Sensoren kabelboom computer enz. Omdat ik deze motor niet in een Omega ga leggen, maar in mijn Vitara wil ik eerst de motor uitbouwen met alles wat erbij hoort. Daarna de kabelboom strippen tot er alleen over blijft wat ik voor het blok en automaat nodig heb. Dan eerst de motor draaiende krijgen op de grond. En daarna pas inbouwen, zodoende weet ik zeker dat ik een goed resultaat heb. Als ik ergens een blok koop, dan moet er weer ergens anders een bak vandaan komen en weer ergens anders een kabelboom en computer enz. Da’s allemaal lastig en verkleind de kans op slagen.
C als ik in Duitsland een complete auto koop en hem sloop, dan kan ik de overige spullen te koop aanbieden en de aanschaf ongeveer terug verdienen. Als ik een los blok en de rest koop, ben ik veel duurder uit.
Dat zijn een beetje de redenen om een complete auto te kopen en te slopen.Zoals ik op de foto denk te zien kan het bovencarter dus gewoon van het onderblok gedemonteerd worden zonder dat de krukas of andere onderdelen los komen. Dit betekend dus dat ik er gewoon een andere carterpan onder kan maken en de olie aanzuigbuis kan vermaken? Dat zou het wel kunnen passen in de beschikbare ruimte die ik heb.
Die oliekoeler die gaat lekken, gaat die dan olie lekken of water?
Ik weet een MV6 te koop die volgens de eigenaar goed is, maar water lekt. Misschien komt dat vd oliekoeler.Ral schreef ook dat ze vochtgevoelig zijn bij de DIS module. Wat is de DIS module en waar zit die. Vocht gevoelig is wel een nadeel als ik hem in een 4×4 wil bouwen. Daar duik ik alleen maar de modder mee in.
Groeten
Ard van Meer7 januari 2010 om 11:46 #17584290als de olie koeler gaat lekken lekt deze allebei. In de koeler zit olie en ligt in een koelvloeistof bad. Het lekken waar jij het over hebt zal bijna zeker de driewegklep zijn. Deze zit achter op het blok ..Dis module is de ontstekkings moduledeze zit ook achter op het blok aan de bestuurders kant. Goed inpakken kan geen kwaad. En zo snel hebben ze geen last van vocht.
Gr jack
7 januari 2010 om 17:23 #17584291Aha weer wat geleerd. Ik had op de foto al gezien dat er waarschijnlijk olie door de koeler stroomt en dat ie in het koelwater gedeelte van het blok gemonteerd zat. Ik wist alleen niet welke vloeistof er zou gaan lekken. Ik dacht misschien blijft de koeler heel en gaat de pakking lekken en dit zou koelvloeistof betekenen. Maar zoals ik nu lees gaat de koeler zelf ook lekken, maar zoals al gezegd werd is het gat in het blok met een plaat en pakking wel af te dichten, en dan een externe koeler te monteren. Enig nadeel zou zijn dat de olie iets minder snel op temperatuur komt omdat het koelwater dit niet meer opwarmt.
Is er toevallig iemand die een elektrisch schema heeft van de Omega MV6, dan vooral dus het elektrisch schema van de motor en bak (als die een elektrisch schema heeft). Zijn deze automaten wel betrouwbaar, of kan ik beter een hand geschakelde nemen?
Groeten
Ard van Meer7 januari 2010 om 19:01 #17584292De automaten zijn zeker betrouwbaar maar weet niet of deze de enorme afranseling kunnen weerstaand die gepaard gaat met het terrein rijden.
Je kunt het carter van een vectra V6 monteren en ook de klepdeksels van een vectra (deze zijn van aluminium) kun je monteren.
Weet niet welk gedeelte van het schema dat je zoekt??? Het bestaat uit meerdere delen.
Gr Jack
7 januari 2010 om 22:06 #17584293Ik zoek gewoon een elektrisch schema, waar alle de motorsensoren opstaan, de ecu, het dashboard. Gewoon alle bedrading die nodig is om de motor en automaat goed te laten lopen. Ik wil straks de motor uitbouwen en alles wat ik nodig denk te hebben aan sensoren en kabels enz. Dan wil ik de kabelboom uit elkaar halen en alle kabels die niet nodig zijn voor het funtioneren van de motor en automaat eruit halen. Dan houdt je waarschijnlijk een veel kleinere kabelboom over, en dat wil ik dan inbouwen in mijn Vitara.
Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan met mijn Vitara. De originele motor was niet meer te reviseren, die heb ik er toen uitgehaald en alle kabels vd kabelboom die ik niet meer nodig had gestript: kachel, airco, cruisecontrol, elektrische ramen, startonderbreker, alle kabels van de oude motor en ecu. Daarna heb ik een Suzuki swift 1.6 16V gesloopt, dit blok ook op de grond lopend gemaakt en de kabelboom gestript tot wat ik minimaal nodig had voor de motor te laten lopen. Toen dit gelukt was het ik de 16V Swift motor ingebouwd, de kabelboom ingebouwd. Die heeft dus een aparte kabelboom vd rest vd auto, het enige wat vd motorkabelboom met de rest vd auto verbind is 5 of 6 kabeltjes vd ecu naar het dashboard en de accu. Oliedruk lampje, watertemp, check engine lampje, accu lampje, plus en massa.
Dit is wat ik nu ook van plan ben. Zijn er nog sensoren of signalen die de ecu perse nodig heeft van het dashboard? Suzuki ecu heeft een snelheids signaal nodig van de snelheids meter. Als de ecu dit signaal niet krijgt, loopt wel maar schijnbaar op een noodprogramma. je merkt er niets van, behalve dat het check engine lampje constant brandt en dat ie (nog) meer zou verbruiken.
Ik kan eventueel de hele omega klokkenwinkel ook in mijn Vitara bouwen, dit past en werkt bij de motor en ecu. Het kenteken gaat toch van mijn Vitara af en hij hoeft niet meer over de openbare weg te kunnen.
Het zal wel een heel project worden, maar het moet eigenlijk voor maart klaar zijn. Dan begint de eerste challenge wedstrijd weer.
Groeten
Ard van Meer9 januari 2010 om 21:19 #17584294De kogel is door de kerk, ik ga voorlopig geen Omega motor inbouwen. Dit niet omdat het niet haalbaar is, maar vooral vanwege de tijd die ik heb.
Ik wil dan in Duitsland een Omega kopen vanwege de prijs, daar zijn ze gewoon goedkoper als hier. Maar omdat ik de auto voor maart zeker klaar moet hebben omdat dat de wedstrijden weer beginnen en ik er geen wil missen, is het waarschijnlijk te veel werk. Ik kan nu niet direct een Omega vinden die niet te ver weg staat waar motorisch niks mis mee is, en omdat er nu in Duitsland veel sneeuw ligt ga ik het er geen honderden km’s voor rijden.
Ik heb een schade Suzuki Baleno gevonden met een 1,8 16V motor erin die levert ook al 30pk meer al wat ik nu had. Dit blok past ook gewoon op mijn versnellingsbak, en de motorsteunen passen waarschijnlijk ook. Ik heb te weinig tijd om aan mijn eigen auto te bouwen omdat ik voor een klant ook al een auto aan het bouwen ben die ook in Maart klaar moet zijn. En klanten auto’s gaan voor, dus kan ik aan mijn eigen wagen niet zoveel tijd besteden.Kijk voor mijn eigen toko en de auto’s die ik bouw maar eens op http://www.customoffroad.eu
Bij de projecten kun je een witte Suzuki Samurai (2e project van boven) zien waar ik nu aan bezig ben.Dus allemaal heel erg bedankt voor de antwoorde tips en adviesen, ik ga het Omega motor/bak idee zeker nog niet weg gooien, maar voor maart zal het zeker niet lukken.
Groeten
Ard van Meer -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.