Infinity geluid verschil USB en AUX

Forumindex Forums Modellen Astra Infinity geluid verschil USB en AUX

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Kuhrtje
    Deelnemer

Beste leden,

Sinds 3 weken heb ik een Astra J 1.4T met het infinity systeem. Geluid is goed alleen ik zit met de volgende vraag.

Mijn iPhone 6 sluit ik ik aan via de USB zodat ik makkelijk kan scrollen. Ik heb alleen gemerkt dat het geluid via het aux kanaal bij sommige nummer stuk beter klinkt. De bass komt daar veel beter in uit. Dit is vreemd want het is hetzelfde bestand.

Op internet heb ik er niet zoveel over kunnen vinden helaas.

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?

WillemR
      Deelnemer

Is wel te verklaren natuurlijk.

Als je met USB aansluit dan wordt de DA, (digitaal – analoog) converter van je geluidssysteem gebruikt.
        Als je via Aux aansluit wordt de DA converter van de Iphone gebruikt.

Hier zou best wel een kwaliteits verschil in kunnen zitten ( welke beter is weet ik ook niet).

Kuhrtje
        Deelnemer

Dat zou inderdaad de verklaring kunnen zijn.

Wel lees ik overal dat USB eigenlijk beter zou moeten zijn dan AUX. De iPhone zendt natuurlijk al een digitaal format naar de auto die het vervolgens nog een keer gaat vertalen.

Ik verlies bij sommige nummer bass en treble. Bijv bij Joe Bonamassa of bij Paolo Nutini met Iron Sky. Dat is wel de beste vergelijking.

Zou er een oplossing zijn? Want ik vind het scrollen via m’n stuur eigk wel handig. Ook m’n vriendin kan zo makkelijk even een nummer zoeken.

WillemR
          Deelnemer

Ah Joe Bonamassa, Lonsome Road Blues, heerlijk

In principe is de signaal overdracht via USB i.d.d. beter d.w.z. 0 verlies en analoog AUX kan wel wat signaal verlies hebben.
            Echter bij een kabeltje van 30 – 50 cm is dat zo minimaal, dat hoor je niet.
            (Bij langere, meer als 2-3 meter, USB/HDMI onstaat er toch ook wel verlies dus dan is kwaliteit van kabel wel belangrijk)

Heb zelf geen ervaring met Infinity systemen, maar als ik het forum een beetje doorlees, blijkt dat de Infinity versterkers wel vaker nare eigenschappen hebben, soms zo erg dat mensen er andere versterkers inzetten/ laten inzetten.

Zit ook nauwelijks Equalizer mogelijkheden op dus daarmee kan je het geluid ook niet echt aanpassen.

Schijnt dat die versterker wel vaker slecht geluid geeft met MP3, maar las ook ergens dat AAC wel beter klinkt.
            Dus maak van die MP3 eens AAC , dat kan de iPhone ook afspelen, en probeer eens of het geluid beter is.

Gr. Willem

Kuhrtje
            Deelnemer

Joe Bonamassa klinkt inderdaad erg lekker, vooral in AUX ;)

Het zou inderdaad de versterker of gewoon de radio zelf ook kunnen zijn. De normale 3 gang EQ kun je wel aanpassen, maar dat is het dan inderdaad ook wel.
              Bij mijn aftermarket Pioneer radio kon ik veel meer instellen.

Ik heb de bestanden al overgezet naar AAC 256 dus dat zou al beter moeten zijn.

Verder heb ik geen idee waar die versterker zich bevind. Bij de tourer kan ik hem wel aanwijzen, maar de hatchback heb ik hem nog niet gevonden..

WillemR
              Deelnemer

Ben benieuwd of het in AAC beter klinkt.

Zou hier eens op forum zoeken op infinity, denk dat je dat dan wel uit kan vinden.

Kuhrtje
                Deelnemer

Het maakt qua geluid niet heel veel uit of het AAC is of MP3 en welke bitrate het is. Tenminste, niet merkbaar verschillend in de auto.

AUX geeft beter geluid, maar de functionaliteiten van USB is toch wel heel erg handig.
                  Het verschilt gewoon per nummer. Bij het ene nummer is er geen verschil qua bass, terwijl bij het andere nummer de bass helemaal is weggemoffeld lijkt het wel.

WillemR
                  Deelnemer

Jammer om te horen.

Als je infinity soundsystem googelt dan blijkt het wel dat de kwaliteit van het systeem met MP3 e.d. niet erg best is.

Zomaar een idee, als eens geprobeerd, twee kabeltjes tegelijk aansluiten, proberen het geluid via de aux te krijgen en het browsen via de usb.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.