Na mijn werk kwam ik terug bij mijn auto en draaide mijn sleutel om.
Wat blijkt, accu zo goed als leeg en wilde dus niet starten.
Startkabels erop en hij startte direct weer.
Onderweg naar huis (zo’n 60 km) heb ik op mijn accuspanning @ BC gelet. Deze was de gehele rit zo’n 13,5-13,7 hoewel deze bij stilstaan bij het verkeerslicht en een wilde bocht nog wel wat wilde zakken naar 13,1-13,3 waarna hij weer steeg naar 13,5-13,7.
Thuisgekomen toch maar eens mijn accu / laadspanning gemeten om het een en ander te bekijken.
Stationair lopende motor (Y22DTR, 2.2 DTI)
Laadspanning met alle apparatuur, airco, lichten uit: 13,8
Laadspanning met alle apparatuur, airco, achterruitverwarming en lichten aan: 13,1
De 13,1 zou nog stijgen naar 13,22 bij hogere toeren.
De indicator op mijn standaard GM accu (GM 62 01 271 ER) is zwart.
Deze accu is door de vorige eigenaar zo’n 4,5 jaar geleden vervangen.
Mijn auto:
Opel Astra G Cabrio
2.2 DTI, Y22DTR
Het lijkt mij dat de dynamo nog werkt, niet super maar voldoende.
Wellicht dat de accu slecht is, ik weet niet hoe lang die dingen normaal mee zouden kunnen gaan.
Ik rijd wel behoorlijk wat KM’s per jaar en voornamelijk stukken >60 km.
Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen testen voordat ik mijn accu ga vervangen?