Inbouwen trekhaak Astra H Station

Forumindex Forums Modellen Astra Inbouwen trekhaak Astra H Station

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    carsten81

Geachte lezers,

In een andere topic heb ik gelezen dat je een trekhaak handig zelf kan inbouwen.
      Ik heb een Astra H Station uit 2006 met een rec maar geen parkeer sensoren.
      Nu is mijn vraag als ik een trekhaak bestel bij bv rameder met een specifieke kabelboom, moet ik daarna nog naar de opel garage om deze op de computer te laten aansluiten?
      Dit is mij niet duidelijk geworden waarom evt wel of niet.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Carsten

Anoniem

Ja moet aangemeld worden. Anders ziet de boordcomp het niet. Kan met een op-com/tech2

opel-mark
        Deelnemer

ja en nee, ik heb er een trekhaak onder zitten en hij is niet aangemeld, en toch werkt het allemaal, maar ik moet er wel bijzetten dat ik geen rec heb.

h67racing
          Deelnemer

bij mijn astra 1.8 16v met rec geen probleem gehad, niet aangemeld. Trekhaak besteld met kabelboom en er zat een kastje bij die je in de rec moet steken. Alles werkt, heb geen parkeersensoren. Staat ook nog een how to van ergens volgens mij?

carsten81

OK dank jullie wel voor de reacties.
              Ik denk dat ik de gok maar neem en gewoon bestel, het verschil tussen laten installeren en zelf monteren is aanzienlijk.
              Gr. Carsten

corsaboy
              Deelnemer

Montage is zo gebeurd.
                Trek een zaterdagmiddag ervoor uit en lekker op je gemakkie.

Achterbumper eraf schroeven en het wijst zich vanzelf.

Als je een rec hebt zou ik hem wel ff aanmelden. Dan kun je ook geen vreemde meldingen krijgen. Is te doen met een opcom wat ik laatst zag bij onze astra.

Succes.

turbosix
                Deelnemer

Ik heb zelf ook al 3 afneembare trekhaken bij Rameder besteld, echt top qua service, levering en prijs!
                  Bij twijvels kun je ze ff mailen, ik had soms binnen 10 minuten reactie terug.

Ik heb meestal tussen de 3 en 4 uur tijd om ze installeren, gewoon voor op straat.
                  Het enige spannende is het boren vd gaten, deze zijn gemarkeerd in de auto.
                  Zorg dat je een conische boor hebt.

opel-mark
                  Deelnemer

zelfs als je problemen zou krijgen dan is het altijd voordeliger om het zelf te doen en bij evt electronica/canbus problemen even naar de garage te gaan.

voor het aanmelden kun je een opcom gebruiken, ik ben die instelling al eens tegengekomen, en er zullen vast forumleden bij jou in de buurt wonen met een opcom die je er daarmee kunnen helpen.

dark-divx
                    Deelnemer

je moet hem niet aanmelden.
                      Ik heb zo verschillende jaren rondgereden.
                      Als ik dan ooit eens opcom heb aangeschaft dan heb ik hem aangemeld.
                      Het voordeel is dan dat hij kan zeggen dat er verlichting defect is van uw remorque.

Gait Uutdedroad
                      Deelnemer

Ik heb er ook een via Rameder besteld, met REC. Ook zelf ingebouwd, maar ik krijg de verlichting niet aan de gang.. De haakse stekker op de REC kan niet missen lijkt mij, ik heb wel een OPCOM maar kan niet vinden waar ik hem aan moet zetten.. OPCOM is in het Engels, dus dat is misschien ff het lastige..

Als iemand een tip heeft graag, anders ga ik volgende week naar de dealer om hem in te stellen..

Misiu
                        Deelnemer

Trekhaak erop zetten is een makkie. Heb er bij mn Astra hatchback ook een trekhaak op gezet van Rameder. Alleen zorgen voor de juiste boortjes en zo’n konische boor. Veel staat al uitgelegd in de handleiding wat betreft benodigdheden en werkvolgorde. Ook is het handig om bij het ophangen een 2e persoon te gebruiken om de balk omhoog te houden.
                          Aanmelden met een opcom is niet nodig en soms staat het zelfs al ingeschakeld vooraf.

Mocht je het niet aandurven of niet snappen, dan hoor ik het graag.

BelgianBlitz

Bij station hoef je niet te boren

Gait Uutdedroad
                            Deelnemer

@ misiu ,

Heb jij ook een 13 polige van rameder? En deed jou verlichting het meteen?

Misiu
                              Deelnemer

Yup, heb de 13-polige, met adapter naar 7-polig. Heb enkel problemen met de richtingaanwijzers icm de kar. Knippert 6 keer en doet het vervolgens niet meer op de kar en snel op de auto. Oplossing die ik gebruik zijn 24V-lampjes in de richtingaanwijzers op de aanhanger. Denk dat er anders gedetecteerd wordt dat er een te hoog amperage gevraagd wordt op de lampen. Misschien dat de adapter teveel verlies heeft. De rest van de verlichting is wel ok, inclusief het mistlicht.

Gait Uutdedroad
                                Deelnemer

Ah ok, naja, ik ga het ff proberen met de aanhanger van mijn ouders, die is 13polig en dan heb ik er in ieder geval even geen verloop tussen zitten.

Thanks voor je reactie!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.